karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، غارتگران آثار تاریخی، به قلعه تاریخی «ایرج» شهرستان پیشوا که از آن به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان یاد می شود، شبیخون زدند. آنها گودالی به ژرفای چندمتر در دروازه شمالی این اثر کندند و پس از روشن شدن هوا پا به فرار گذاشتند.

ساخت قلعه تاریخی ایرج در برخی منابع و اسناد به دوره ساسانیان باز می گردد. این قلعه که به نظر می رسد برای مقابله با حمله دشمن ساخته شده است، در نزدیکی روستای عسگرآباد قرار دارد. 

«ژان دیولافوا» و «کلایس» دیرینه ‌شناسان اروپایی درباره این قلعه تحقیق کرده‌اند و کلایس در مورد آن آورده ‌است:

درازای شمالی - جنوبی قلعه ایرج ۱۲۱۴ متر و پهنای خاوری - باختری آن ۱۱۵۰ متر است که با هیچ یک از قلعه‌های خشتی و تاریخی جهان قابل مقایسه نیست.

مسوولان میراث فرهنگی از جمله رییس اداره میراث شهرستان پیشوا از این قلعه به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان یاد می کنند. 

این قلعه در یازدهم شهریور 1382 خورشیدی به شماره 9835 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با وجود پیشینه و ویژگی های منحصر به فرد آن به علت بی توجهی متولیان، تاخت و تاز عوامل طبیعی و دخالت های انسانی در معرض نابودی قرار گرفته است.

این اثر در سال های گذشته فرآیندهای ثبت جهانی را گذارند اما به علت وضعیت نا به سامان به ثبت جهانی نرسید. مسوولان، کاشت محصولات کشاورزی در عرصه قلعه را یکی از علت های ثبت نشدن آن در سیاهه آثار جهانی اعلام کرده اند.

شمار زیادی از کشاورزان منطقه در عرصه این قلعه به زراعت مشغولند و بسیاری از آنان برای جبران کمبود آب، با مجوز و بدون مجوز استخر حفر کرده اند و این اثر مهم تاریخی را در معرض نابودی قرار داده اند.

حالا اقدام حفاران غیرمجاز و شبیخون به این اثر کهن با سودای یافتن گنج سبب تخریب برخی دیواره های آن شده است.

میراث فرهنگی: نیرو نداریم

مجید ژاله نیا -رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا- در این باره اعلام کرد:

این اداره تنها دو نفر نیرو دارد که یکی از آنان اداری و دیگری جزو یگان حفاظت است که با یک نفر نمی توان از ده ها اثر تاریخی منطقه حفاظت کرد.

وی گفت:

کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان پیشوا با آگاهی از حفاری صورت گرفته در قلعه ایرج، در محل حاضر شدند و گزارش این اقدام مجرمانه را به نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال کردند.

او تاکید کرد:

هرگونه حفاری در قلعه ایرج با دست یا خودرو سنگین و لودر باید زیر نظر میراث و با حضور کارشناسان انجام شود و در غیر آن، این اقدام تخلف است و برای مرتکبان پرونده قضایی تشکیل می شود.

ژاله نیا در آخر برای حفاظت از آثار تاریخی منطقه از اعضای شورای اسلامی و دهیاری روستای عسگرآباد درخواست یاری کرد.

شایان ذکر است که شهرستان پیشوا با 40 اثر تاریخی در جنوب شرق تهران واقع شده است. قلعه ایرج، در ضلع شمالی کمربندی شمالی ورامین – پیشوا در روستای عسگرآباد قرار دارد.

قلعه ایرج پیشوا

قلعه ایرج پیشوا

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.