karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، بیش از ۹۸۰ هزار گردشگر ایرانی در پنج ماه نخست سال 2018 میلادی به ترکیه سفر کرده‌اند.

در جدیدترین آمار منتشر شده درباره ورود گردشگران خارجی به ترکیه از ابتدای ژانویه تا انتهای می (9دی ماه 96 تا 9 خرداد 97)، در مجموع گردشگران روسی با یک میلیون و ۳۸۸ هزار نفر و اختصاص دادن ۱۲.۱۱ درصد از سهم گردشگری ترکیه، در رتبه نخست قرار گرفتند و پس از آن گردشگران آلمانی با حضور بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفری در رتبه بعدی جای دارند. جایگاه سوم نیز به گردشگران ایرانی اختصاص یافته است. بر اساس این گزارش در مجموع بیش از ۹۸۰ هزار ایرانی در طی این ۵ ماه، ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند و این آمار پس از اعمال سیاست‌های ارزی در ایران کاهش یافته است.

در حالی که ایرانی ها در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۱۸ رتبه نخست گردشگران خارجی ترکیه را در دست داشتند در ماه‌های اخیر سفرهای خود را به این کشور کاهش داده و در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. پس از کاهش چشمگیر سفر ایرانی‌ها در ماه‌های آوریل تا می (فروردین تا خرداد) به نظر می‌‌رسد ایران دیگر جایی در میان پنج کشور اصلی تامین‌کننده گردشگر برای ترکیه ندارد.

این کاهش قابل ملاحظه به تغییر در سیاست‌های ارزی ایران مرتبط است و می‌توان آن را ناشی از ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار ارز و صرافی‌ها، تخصیص ارز مسافرتی یعنی محدود کردن مسافران به سهمیه ۵۰۰ یورویی برای سفر هوایی به ترکیه و همچنین افزایش بهای بلیت هواپیما دانست.

نکته قابل توجه در این گزارش اختلاف میان عدد اعلام شده وزارت گردشگری ترکیه درباره متوسط هزینه‌کرد هر مسافر است. بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در این کشور ۶۸۲ دلار است؛ این در حالی است که پیش از این دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرده بود هر ایرانی بیش از هزار دلار در ترکیه هزینه می‌کند. سید جلال ابراهیمی چندی پیش در این زمینه گفته بود:

طبق استانداردهای جهانی اگر ۱۵۰۰ دلار برای هر گردشگر در نظر گرفته شود، با احتساب بالای ۱۰۰۰ دلار خرید برای هر گردشگر، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های ایرانی در ترکیه شده است.

این در حالی است که با اتکا به آمار جدید اعلام شده توسط ترکیه می‌توان گفت ایرانی‌ها طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ در مجموع حدود ۶۶۸ میلیون دلار در ترکیه هزینه کرده‌اند.

با انتشار این گزارش، محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد:

در نیمه نخست امسال، شمار گردشگران ورودی به ترکیه 30 درصد افزایش یافته و تاکنون 16 میلیون گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده‌اند. ترکیه سال گذشته با جذب 32.6 میلیون گردشگر، 26.2 میلیارد دلار از محل سفر گردشگران خارجی درآمد ارزی کسب کرد.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اوایل امسال اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا سال 2023 تعداد گردشگران ورودی ترکیه به 50 میلیون نفر و میزان درآمد گردشگری این کشور نیز به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.

برای آگاهی بیشتر درباره سفر به ترکیه اینجا را ببینید:
ورود به صفحه راهنمای سفر به ترکیه

سفر ایرانی ها به استانبول

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.