karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر سفر در طبیعت و ساختارهای عجیب و دیدنی طبیعی را دوست دارید این مطلب مخصوص شماست ، به صخره ای می رویم که عظمت و بزرگی اش شهره است و امروز خیلی ها به آن به چشم یک جاذبه ی گردشگری نگاه می کنند.

به صخره ی گواتاپی ( Guatapé ) خواهیم رفت ، تخته سنگی یک تکه و غول آسا که در روستای کوچکی در کلمبیا قرار گرفته است ، برای صعود به بالای این صخره لازم نیست صخره نورد و حرفه ای باشیم چون در شکاف صخره ی گواتاپی پلکانی ساخته شده است که به راحتی می توانیم از آن استفاده کنیم دوست داریم از این ایده ی زیبا و پلکان بالا برویم و ببینیم بر فراز این تخته سنگ چه می گذرد که از سراسر جهان برای صعود از آن به این نقطه می آیند.

 با کارناوال همراه باشید تا باهم سفری کوتاه به کلمبیا را تجربه کنیم.

صخره ی گواتاپی

آشنایی با صخره گواتاپی

صخره ی گواتاپی ( The Rock of Guatapé ) در واقع ترجمه ای از نام اسپانیایی آن یعنی ( La Piedra Del Peñol ) است این صخره ی غول پیکر همچنین به نام ( El Peñol ) یا ( La Piedra ) هم شناخته می شود.

از نام این صخره که بگذریم باید بگوییم گواتاپی یک تخته سنگ بزرگ است که در روستایی به همین نام در منطقه ی آنتیوکویا ( Antioquia ) کلمبیا قرار گرفته است.

شاید لازم نباشد از اعداد و ارقام این صخره مظاع باشید تا به عظمت و بزرگی آن پی ببرید ؛ اما اگر بدانید که صخره 10 میلیون تن وزن و 650 عدد پله دارد و از دشت های اطرافش 20 متر بالاتر است مطمعنا شگفت زده می شوید.

از فاصله های بسیار دور و شهر های اطراف هم تخته سنگ گواتاپی مشخص است ، از نظر ظاهری هم تقریبا صاف و سیقلی و براق است که همین بر زیباییش می افزاید، در اطراف این تخته سنگ دریاچه هایی به نام گواتاپی هم وجود دارد که سنگ را احاطه کرده اند و منظره ای فوق العاده برای این صخره ساخته اند.

بر فراز صخره ی گواتاپی | کلومبیا

ویدئویی از صخره گوتاپی 

ساختار جالب صخره گواتاپی

صخره ی گواتاپی به شکل کله قندی غول پیکر است که ما بین مرز دو روستای کوچک به نام های پوبلادو و لاپیدا قرار گرفته است ؛ بالاترین نقطه ی این تخته سنگ 2,135 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و جرم صخره حدود 7.8×1020 میلی متر مکعب است، همین ارتفاع سبب شده تا بالای صخره هوا سرد باشد و دمایی حدود 18 درجه سانتی گراد داشته باشد .

همچنین فضای بالای صخره وسعتی در حدود 385 متر دارد.

جنس این صخره هم همان سنگی است که برای ساخت 650 پله از آن استفاده شده است نام اصلی جنس این سنگ کوارتز است که مواد تشکیل دهنده اش فلدسپات و میکا می باشد و رنگی دودی پر رنگ دارد.

صخره گواتاپی کلمبیا

پلکان زیبای صخره گواتاپی

علاوه بر بزرگی و عظمت قابل توجهی که این صخره دارد پلکان زیبایی هم از پایین تا بلندای این صخره ساخته شده است ،  این راه پله شامل 650 پله است و در سال 1970 بر روی صخره ساخته شده است و طوری طراحی شده تا مانند کوک نخ و سوزنی باشد که دو سمت تخته سنگ را به هم دوخته است، طراحی و ساختمان این پلکان چوبی و سنگی آنقدر شگرف و بزرگ است که تماشای بنا از دور هم حس عظمتش را القا می کند.

پلکان صخره ی گواتاپی
پلکان صخره ی گواتاپی
پلکان صخره ی گواتاپی

بر فراز تخته سنگ گواتاپی

 آرام آرام از پلکان گواتاپی بالا می رویم و از مناظر زیبای اطراف لذت می بریم هرچه ارتفاع بیشتر می شود بر هیجان و زیبایی هم افزوده می شود وقتی با شوق از پلکان بالا می رویم و صخره ی گواتاپی را فتح می کنیم به ساختمان محصور و زیبایی می رسیم که در آن فروشگاهی برای خرید سوغاتی ، صنایع دستی و کارت پستال و یک سکوی زیبا برای تماشای مناطر اطراف از این ارتفاع وجود دارد.

بر فراز سنگ گواتاپی رستورانی ساخته شده است و این امکان را فراهم آورده تا در فضای باز غذایی بخوریم و از مناظر شگرف طبیعت بر بلندای صخره ای عظیم لذت ببریم مناظر اطراف این تخته سنگ آنقدر زیبا و خیره کننده است که بازدیدکنندگان ساعت ها در این بلندا می نشینند و نوشیدنی می نوشند و نظاره گر زیبایی های این منطقه اند حتی می گویند امکان دارد تا 500 کیلومتری ساحل اقیانوس آرام را از این بلندا ببینیم.

بر فراز صخره ی گواتاپی کلمبیا
بر فراز صخره ی گواتاپی کلمبیا
بر فراز صخره ی گواتاپی کلمبیا

ویدئویی از قسمت بالای صخره

تاریخچه ی صخره گواتاپی

بر اساس تحقیقات زمین شناسان صخره ی گواتاپی میلون ها سال قدمت دارد و کم کم تغییر پیدا کرده و به شکل امروزی در آمده است، ساکنان پیشین منطقه ی گواتاپی سرخ پوستان بوده اند و این سنگ را موجرا ( mojarrá ) می نامیدند و پرستش می کردند.

واقعیت این است که سالها بر سر مالکیت این تخته سنگ نزاع و درگیری بود و مشخص نبود دقیقا این صخره ی زیبا متعلق به کدام ناحیه است به همین دلیل بود که اهالی و ساکنان گواتاپی تصمیم گرفته بودند نام شهر و شعارشان را بر روی تخت سنگ با رنگ سفید که نشانه ی صلح است نقاشی کنند که در انتها هم فقط موفق به حک کردن حروف G و U شدند.

این سنگ غول آسا به طور رسمی اولین بار در ماه جولای سال 1954 میلادی فتح و سالها بعد در حدود سال 1970  پلکان کوک شکل روی آن ساخته شد؛ در سال 2006 میلادی هم لوئیس ویلگاسLuis Villegas ) و پترو نل رامیریز ( Pedro Nel Ramirez ) و رامون دیاز  ( Ramón Díaz ) که صخره نوردانی کنجکاو بودند بعد از تلاشی 5 روزه موفق شدند با استفاده از ابزارهای کوهنوردی بر فراز صخره صعود کنند.

در سال 1940 میلادی دولت کلمبیا این صخره را به عنوان اثر تاریخی ملی ثبت کرد و کم کم به نقطه ی عطف گردشگری کلمبیا تبدیل شد.

صخره گواتاپی کلمبیا

ماجرای حروف نقاشی شده بر صخره

یک بار ساکنان گواتاپی و روستای لاپیدا تصمیم گرفته بودند شعار شهرشان را با رنگ سفید و نقاشی های زیبا بر روی تخته سنگ گواتاپی بکشند اما کمی از عملی شدن این تصمیم نگذشته بود که ارازل و اوباش با خشونت مانع کشیدن این طرح ها بر روی صخره گواتاپی شدند و در نتیجه هیچ و قت این طرح عملی نشد اما حروف G و U با رنگ سفید هنوز هم در ضلع شمالی این تخته سنگ مشخص است که حکایت از همین تصمیم دارد از سالهای دور بین دو روستای لاپیدا و پوبلادو بر سر مالکیت این صخره ی زیبا نزاع بوده است و به همین دلیل تصمیماتی که برای این صخره کشیده می شود اغلب شکست می خورد.

صخره گواتاپی ، کلمبیا

پوشش گیاهی

همه چیز صخره ی گواتاپی خاص و ویژه است از اندازه و شکل براق تخته سنگ گرفته تا حتی پوشش گیاهی، دانشمندی آلمانی گونه ی گیاهی جدیدی بر فراز این صخره پیدا کرد که به افتخار نام همین دانشمند به نام ( pitcairna heterophylla ) ثبت شد.

گیاه پیت کارنا pitcairna heterophylla

روستای گواتاپی

شاید بد نباشد با روستای کوچک و دور افتاده ی گواتاپی که فقط به دلیل وجود همین تخت سنگ غول آسا معروف شده است نیز آشنا شویم. بافت این روستا بسیار رنگا رنگ و زیبا است و همه ی ساختماه ها رنگی هستند و رویشان نقاشی هایی از مردمی که در حال نواختن موزیک هستند یا جملاتی که دعوت به بازدید از صخره ی گواتاپی را می کنند شده است و همین رنگ آمیزی ها گواتاپی را مکانی زیبا و دیدنی کرده است.

روستای گواتاپی
روستای گواتاپی
photo by cris durango
روستای گواتاپی

صخره ی گواتاپی کجاست؟

این صخره همان طور که متوجه شده اید در کلمبیا و منطقه ی گواتاپی واقع شده است و اگر بخواهید دقیق تر بدانید در منطقه ی لاپیدرا ( La Pieda ) یا پوبلادو ( Poblado ) که 5 دقیقه با گواتاپی فاصله دارد قرار دارد و می توان به راحتی از جاده ی اصلی گواتاپی به این صخره ی زیبا رسید.

برای رفتن به صخره ی گواتاپی می توان از اتوبوس هم استفاده کرد که از هر جای کلمبیا اتوبوس به مقصد پیدرا ( Piedra del Peñol ) سوار شوید که 1 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد .

برای رفتن به این مکان توریستی زیبا می توانید از تور های گردشگری کلمبیا استفاده کنید که قیمتی حدود 330 هزار تومان دارد. اما اگر بخواهید بلیت را همانجا تهیه کنید 5 تا 10 دلار می باشد.

آدرس: امریکای جنوبی، کلمبیا ، گواتاپی، پوبلادو.

.Address: Poblado, Guatape 051038, Colombia

چگونه به گواتاپی برویم

توصیه کارناوال

کلمبیا مهد گردشگری و زیبایی های طبیعی است اگر کلمبیا سفر کردید پیشنهاد می کنیم این صخره ی زیبا را فراموش نکنید و حتما بر فرازش بروید بر فراز این تخته سنگ کمی هوا سرد می شود مراقب این موضوع باشید و البته عینک آفتابی و کلاه هم فراموش نکنید تا صعودی لذت بخش داشته باشید ، توصیه می کنیم کمی پول نقد همراه داشته باشید و از سوغات های این منطقه تهیه کنید چون صعود بر این صخره هرروز تکرار نمی شود.

توصیه کارناوال

کلام آخر

امروز #سفر کوتاهی داشتیم به یک صخره ی غول آسا در منطقه ی گواتاپی کلمبیا، حس نظاره کردن طبیعت از ارتفاعات بالا وصف نشدنی است اگر تجربه ی این حس زیبا را دارید تجربیات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.