karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا زمانی، عنکبوت شناس ایرانی بر جلوگیری از تجارت عقرب در کشور تاکید کرد و هشدار داد، این فعالیت تاکنون درآمدی برای کسی به همراه نداشته و فقط ضربه بزرگی به طبیعت و اکوسیستم ایران وارد کرده است. 

بر اساس این گزارش، این جانورشناس در کارگاه آموزشی با عنوان "روشنگری تجارت عقرب" به اخباری که در رابطه با تجارت عقرب و درآمدزایی بالا از آن منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: 

این نوع اشتغال در واقع کذب و دروغ است و علاوه بر این که تاکنون منجر به درآمدزایی نشده، ضربه بزرگی را نیز به طبیعت و اکوسیستم کشورمان وارد کرده است.

ایشان نقطه شروع این ماجرا را فعالیت برخی دانشجویان در یکی از شهرهای کشورمان دانست و افزود:

این دانشجویان به دنبال درآمدزایی وارد مناطق کوهستانی شدند و تعداد زیادی از عقرب‌ها را جمع‌آوری کردند تا زهر آن‌ها را با قیمت‌های گزافی بفروشند و موقعیت شغلی مناسبی از این طریق کسب کنند.

این عنکبوت شناس در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که 98 درصد افراد فعال در این فعالیت، غیر متخصص هستند و تصریح کرد:

 اغلب این افراد حتا اطلاعاتی جزیی در رابطه با پرورش و تکثیر عقرب نیز ندارند ولی با این شناخت اندک، فروش و صادرات زهر عقرب را هدف فعالیت خود قرار داده‌ اند. در حالی که این قبیل فعالیت‌ ها و مشاغل کاذب در حال رواج است که تاکنون تحقیق کاملی در مورد پوشش جانوری عقرب‌های ایران انجام نشده است و اطلاعاتی در زمینه وضعیت پراکنش، انقراض و نحوه زندگی آنها در دست نیست.

آقای زمانی در مورد نابودی جمعیت زیادی از عقرب ها در سال های اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت:

در برخی موارد شاهد خروج بیش از 30 هزار عقرب از اکوسیستم طبیعی هستیم که این واقعیت تلخ بیانگر تلف شدن و از دست رفتن جمعیت زیادی از این گونه است.

این جانورشناس کشورمان در ادامه صحبت ها در این کنفرانس به دوره بلوغ پنج ساله عقرب ها اشاره کرد و افزود:

متاسفانه فعالان حوزه پرورش و تکثیر عقرب نسبت به دوره رشد و تکثیر این جانواران نیز اطلاعاتی ندارند لذا با وجود این که اصلا نمی‌ دانند که در بازه کمتر از این دوره نمی‌ توانند تکثیری داشته باشد، انتظار درآمدزایی از این طریق در کمترین زمان را دارند.

ایشان عامل اصلی رواج چنین فعالیت های ضد محیط زیستی را انتشار اطلاعات غلط عنوان کرد و ادامه داد:

عده‌ ای افراد سودجو و فاقد تخصص با برگزاری کلاس‌ های آموزشی در رابطه با نحوه تکثیر و زهرگیری از عقرب، اقدام به ارایه اطلاعات نادرست در این موارد می‌ کنند.

آقای زمانی بر کذب بودن بازار فروش خوب در چنین تجارت هایی تاکید کرد و گفت:

این که در برخی سایت‌ های اروپایی ارزش بالای هر گرم زهر عقرب سخن می‌گویند، در واقع توسط شرکت‌های خیلی محدودی، تولید و در پژوهش‌ ها و تحقیقات‌ مهمی به کار گرفته می‌ شود.

ایشان در ادامه گفته های شان بیان کردند که چرخه به وجودآمده در رابطه با تجارت عقرب هیچ نتیجه ای جز ضرر و زیان برای بسیاری از افراد و سودآوری برای تعداد کمی سودجو به دنبال نخواهد داشت:

باید این موج از فعالیت‌ ها کنترل شوند تا علاوه بر حفظ محیط زیست، امکان پژوهش‌ های آینده به دلیل کاهش جمعیت عقرب‌ ها، از بین نرود.

این عنکبوت شناس کشورمان در ادامه افزود: 

البته محیط‌ زیست در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارد تا از این ضربه جبران‌ ناپذیر جلوگیری شود چرا که نیمی از این گونه‌ها خاص کشور ایران است و ضرورت دارد که تنوع غنی کشور حفظ شود.

آقای زمانی از ادامه فعالیت افراد در زمینه تجارت عقرب ابراز تاسف کرد و گفت:

پادزهرهای لازم برای اقدامات درمانی در شرکت‌های دارویی تولید می‌ شود و هرچند این شرکت‌ها نیز عقرب‌ ها را برای تولید پادزهر از طبیعت صید می‌ کنند اما تعداد بسیار محدود آنها نیز جوابگوی نیازهای تحقیقاتی و دارویی در کشور است.

ایشان در انتهای صحبت های شان به ارزش بالای انواع عنکبوت ها و عقرب ها در پژوهش های علمی دنیا اشاره کرد و گفت:

 ایران از این منظر تنوع بالایی دارد و باید موقعیت خود را در این باره حفظ کند و آگاهی مردم را به ویژه با فعالیت رسانه‌ ها در این حوزه ارتقا بخشد.

عقرب

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.