karnaval.ir

مینا جعفری

انتشار

21 فروردین 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کنسرتی بی پایان از هارمونی عارفانه ی ارکستر طبیعت در کناره ی ساحل برپاست و کارناوال و همراهانش دعوت شده اند.
دریا سازی مرمرین به دهان گرفته و برایت هر لحظه نوایی نو می نوازد.
ارگ دریایی ، شاهکار باورنکردنی معماری است که صدای امواج دریا را برایت به نت های موسیقی برگردانده است.
نت هایی که هیچ کدام تکراری نیستند و از برخورد اولین امواج با ارگ دریایی در هستی پیچیده اند و هر لحظه و تا به ابد ادامه دارد.
بنابراین با ما همراه باش و دقایقی گوش خود را به هنرنمایی دریا ، این نوازنده ی قهار بسپار ...

ارگ دریایی
ارگ دریایی

#دریا و کوه های اینجا ، در طول #جنگ جهانی دوم ، شاهد نابودی مردمان و تاریخ #شهر باستانی و 3000 ساله زاوار در کرواسی بوده اند.
نام دریا " آندریتیک " است و برای سالیان عزادار نابودی شهر خود بوده است.
اما این روزها مردم به دیدنش می آیند ، این روزها به جاذبه ای توریستی در گوشه ی این شهرستان کوچک تبدیل شده است و نوای گاه غمناک و گاه ساد دلش را برای آنان می نوازد.
با سخت پسندی بسیار امواجش را برمی گزیند و بر تن ارگ مرمرین می ساید تا حرف دلش را میان نت های موسیقی بگوید ...

ارگ دریایی ساحل شهر زادار

می گویند #غروب در اینجا متفاوت از تمام #جهان است.
دریا برایت موسیقی می نوازد و #خورشید به مانند بازیگر نمایشی حماسی، نقش خود را تمام و کمال میان آسمان بازی می کند تا آنجایی که آخر نمایش می رسد و میان امواج غرق می شود.
بسیاری برای تماشا می آیند ، عده ای نیز کتابی در دست دارند و گویا برای مطالعه آمد اند.
اما در این میان چقدر خوش شانس هستند کودکانی که ساز زدن دریا را در کودکی می شنوند ، آنان با روح و جان خود باور می کنند که طبیعت پر از جادو و صداست ...

ارگ دریایی
ارگ دریایی
ارگ دریایی

ساز مرمرین ، ایده ی معمار خوش فکر ...

بله طبیت هنرمندی بی نظیر است ، نقاش است ، کارگردان است ، نوازنده است و ..
اما برای اینکه صدایش به گوش ما برسد ، انسان هایی خوش ذوق و خلاق واسطه شده اند.
این شاهکار بی نظیر معماری ، ایده ی معمار " نیکولا بازیک " ( Nikola Basic ) بوده است که به کمک مهندس هیدرولیک " ولادیمیر آندروسس " ( Vladimir Androcec ) و " تومیسلاو فادولند هفرر " ( Tomislav Faullend Heferer ) که طراحی داخل سازه را بر عهده داشت به مرحله اجرا رسید.
این سازه که در نوع خود اولین در جهان است ، در 5 آوریل 2005 بازگشایی شد و در سال 2006 برنده جایزه ی یهترین طراحی برای فضای شهری عممومی در اروپا.
درست است که شما تنها صدایی که این ارگ دریایی برایتان می نوازد را می شنوید و داخل سازه را نمی بینید ، اما درادامه برایتان از معماری منحصر به فرد این ساز مرمرین بیشتر خواهیم گفت.

ارگ دریایی
ارگ دریایی

کمی بیشتر درباره این ارگ دریایی ...

نام " ارگ دریایی " ( sea organ or morske orgulje ) را بر آن گذاشته اند ، البته صدایی سوت مانند را از آن می شنوی و از آنجایی که دریا برای نواختنش ، امواج خود را بر پله ها می ساید بی شباهت به ساز دهنی هم نیست.
هفت سری پله ی مرمرین به طول 70 متر در ساحل کشیده شده و تا به داخل آب ادامه پیدا کرده اند.
در انتهای هر سری از پله ها ، پنج کانال وودی برای آب قرار گرفته است.
در اثر جزر و مد و تغییر سطح آب ، امواج به این حفره ها می رسند و هوا را با فشار آب وارد آن ها می کنند ، فشار آب صدایی سوت مانند ایجاد می کند و به حفره ای که صدا را تقویت می کند می رساند.

صدای تولید شده نیز ، در نهایت به وسیله ی لوله هایی که به صورت عمودی قرار گرفته اند به سطح رسیده و از سوراخ هایی میان بتن و سنگ مرمر بیرون می آیند.
بسته به قدرت و وسعت امواج ، اصواتی که تولید می شوند نیز متفاوت اند و از آنجایی که برخورد آن ها با هفت سری پله که هفت آکورد موسیقی را در واقع می نوازد تصادفیست ، موسیقی که ساخته می شود نیز ، هر بار نو و تازه است.

معماری ارگ دریایی
معماری ارگ دریایی
معماری ارگ دریایی

بازدید

برای رفتن به کنسرت دریا و باد ، هیچ نیای به تهیه بلیط نیست ، کافیست تا خودتان را به شهر باستانی " زادار " در کرواسی برسانید و در طول خط ساحلی دریای آدریاتیک حرکت کنید.

 

آدرس : کرواسی ، زادار ، دریای آندریتیک

Address : Andritic Sea , Zadar , croatia

ارگ دریایی

ببین ، بشنو و باور کن ...

سخن آخر

برایتان از آوایی گفتیم که همگی به عنوان صدایی آرامش بخش می شناسیم اما اینبار به نوعی متفاوت برجسته شده و تغییر پیدا کرده.

بنابراین خوشحال می شویم که نظر شما را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.