karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، دست‌ نوشته‌‌های خانواده پهلوی، نگاتیو، اسلاید، مدارک امور داخلی دربار، صفحات گرامافون، نوارهای صوتی آثار موسیقی کلاسیک، جاز، سنتی، پاپ، قصه و اشعار نیما یوشیج و اخوان ثالث جزو اسناد به جا مانده از اموال کاخ‌ نیاوران هستند که برای نخستین بار نمایش داده می شوند. 

بر اساس این خبر، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار، اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دوباره خوانی می شوند و به صحنه می آیند. در همین زمینه سید رحمت الله رئوف حنان -مدیر کاخ نیاوران- در خبری اعلام کرد: 

اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد این مجموعه با هدف ساماندهی این اسناد به صورت دیجیتالی و سهولت در خدمات‌رسانی به پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان به این واحد برای نخستین بار بازخوانی می‌شود.

آقای حنان در ادامه افزود: 

اسناد به جای مانده در میان اموال و آثار کاخ‌های مجموعه نیاوران، به دلیل روایت بخش‌هایی از رویدادهای بیرونی و درونی دربار پهلوی که مرتبط با تاریخ معاصر ایران‌ است، ارزش خاصی دارند و باید مورد استفاده عموم قرار گیرند. از این رو باید به سمت دیجیتالی سازی اسناد پیش برویم تا علاوه بر نسخه اصلی، تصویرهای اسکن شده از آثار نیز ثبت، ضبط و نگهداری شود تا محققان به راحتی بتوانند از تصاویر دیجیتالی استفاده کنند.

ایشان از آغاز به کار ساماندهی اسناد تصویری مجموعه خبر دادند و در ادامه افزودند: 

پروژه ساماندهی اسناد تصویری شامل عکس های این مرکز از تیرماه سال جاری در دو فاز آغاز شده و در این پروژه حدود 6 هزار قطعه عکس ساماندهی و در نرم افزار جام ثبت شده است. در ادامه این اقدام، با تجهیز این مرکز به دستگاه اسکنر تخصصی، امکان اسکن حدود 2 هزار اسلاید و 4 هزار نگاتیو موجود در این مرکز نیز فراهم شده است.

مدیر مجموعه نیاوران در ادامه از دلیل انجام این کار گفتند و به شرایط نگهداری این اسناد اشاره کردند: 

اسکن فیلم های قدیمی در قالب های مختلف مانند اسلاید و نگاتیو می تواند بهترین راه برای حفظ و نگهداری این اسناد باشد و به منظور حفظ این اسناد از آسیب های ناشی از گذر زمان، این مجموعه اقدام به بازخوانی و دیجیتالی سازی آرشیو دیداری و شنیداری خود کرده است. افزون بر اینکه شرایط مخزن این مرکز به گونه ای است که در آن نوسانات دما، رطوبت و نور تحت کنترل قرار گرفته تا کمترین آسیب ممکن به اسناد و مدارک وارد شود.

بر اساس گزارش مجموعه تاریخی فرهنگی تاریخی نیاوران، این مجموعه با تامین قطعه های مورد نیاز، این امکان را فراهم کرده است تا در حدود 3700 صفحه گرامافون این مجموعه نیز بازخوانی شوند. 
ورود به صفحه معرفی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

کاخ نیاوران

meghdad madadi | Tasnim

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.