karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شهر تفلیس، بزرگ ترین شهر کشور گرجستان است که قدمتش به دو هزار سال پیش بر می گردد و نام و سبب ساختش را از چشمه های معروف آب گرم خود می گیرد. تفلیس که در میانه کوه های قفقاز قرار گرفته و در دامان خود نیز میهمان رود کُر یا کوروش است، به سبب موقعیت جغرافیایی مناسب و البته موقعیت استراتژیکش، در طول تاریخ، همیشه مورد توجه حاکمان و سران کشورهای همسایه قرار داشت. به همین دلیل در طول این تاریخ طولانی، بارها و بارها میان کشورهای مختلف دست به دست شد و هر بار، قدرتی تفلیس و منطقه گرجستان را از آن خود کرد. تاریخ تفلیس را اگر بررسی کنیم، رد پای ملیت های مختلفی را در آن می بینیم؛ از حکومت های ایرانی بگیرید تا عرب ها و مسلمانان، از مغول ها بگیرید تا یونانیان و ترک های عثمانی. این داستان بالا و پایین شدن تفلیس تا قرن نوزدهم ادامه دارد تا آن که به دست جماهیر شوروی می افتاد. در نهایت نیز در قرن بیستم بود که گرجی ها توانستند پس از سالیان سال استقلال خود را بازیابند و اداره کشور را خود به دست بگیرند.

نگاهی به تاریخ پیچیده شهر تفلیس، به ما کمک می کند تا بفهمیم وضعیت بناهای تاریخی این شهر به چه شکل است. از آن جا که اغلب اوقات شهر تفلیس محل سکونت مسیحیان بوده است، عجیب نیست که کلیساهای این شهر بیش از هر چیز دیگری مورد توجه گردشگران و مردمان گرجی باشد. در این پست بهترین کلیساها و امکان مذهبی تاریخی شهر تفلیس معرفی شده اند.

برای آشنایی بیش تر با تفلیس و جاذبه هایش بخوانید:

معرفی شهر تفلیس گرجستان | دانستنی های قبل از سفر

دیدنی های تفلیس | باغ ها، پارک ها و دریاچه ها

پارک ملی تفلیس | طبیعت دل انگیز گرجستان

کلیسای جامع تثلیث تفلیس | نگین ارتدوکس ها در گرجستان

امروز همراه کارناوال باشید تا به تمام کلیساها و دیگر اماکن مذهبی شهر تفلیس سری بزنیم.

جاذبه های تفلیس گرجستان
جاذبه های تفلیس گرجستان

1- کلیسای جامع تثلیث | Holy Trinity Cathedral of Tbilisi

قطعا یکی از مورد توجه ترین جاذبه های شهر تفلیس، کلیسای جامع تثلیث است که در کنار اهمیت مذهبی اش، به سبب زیبایی و شکوهش، گردشگران بسیاری را نیز به سوی خودش دعوت می کند. کلیسای جامع تفلیس گرچه مخصوص پیروان و مسیحیان ارتدکس است، اما ورودش برای همه مردم آزاد می باشد.

می توان این کلیسا را از نمادهای مهم تفلیس دانست، به طوری که هر کجا نام این شهر را بشنوید، قطعا عکسی از کلیسای جامع تثلیث هم خواهید دید.

این کلیسای جامع که با نام سامبا هم شناخته می شود، در طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی ساخته شده و با این که قدمت چندانی ندارد، توانسته به سرعت در میان گردشگران تفلیس مورد توجه قرار بگیرید. یکی دیگر از دلایلی که سبب شده تا این کلیسا ویژه باشد، بزرگی آن است؛ کلیسای جامع تثلیث، بزرگ ترین کلیسا ارتدکس جهان از نظر مساحت می باشد و از نظر بلندی هم سومین کلیسای بلند دنیا است و ۹۷ تا ۱۰۱۱ متر ارتفاع دارد. البته این که کلیسا سامبا را از همه جای شهر می توان دید، به جهات بلندی کلیسا نیست، بلکه به سبب آن است که سازه کلیسا بر روی تپه ای با نام سنت ایلیا واقع شده است.

برای دستیابی به اطلاعات کاملی از این کلیسا بخوانید:

کلیسای جامع تثلیث تفلیس | نگین ارتدوکس ها در گرجستان

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: گرجستان، تفلیس

Address: Tbilisi, Georgia

کلیسا جامع تفلیس
photo by Jhon Kahraman
کلیسا جامع تفلیس
photo by Alexei Maletsky

2- کلیسا آنچیسخاتی | Anchiskhati Basilica

قدیمی ترین کلیسا در شهر تفلیس، کلیسای آنچیسخاتی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده است. یکی از وجوه قابل تمایز این کلیسا با دیگر صومعه های شهر، طراحی و معماری جذاب کلیسا می باشد. وقتی وارد کلیسای آنچیسخاتی می شوید، نقاشی هایِ دیواریِ منحصر به فردی توجه شما را به خودش جلب می کند که قدمت برخی به 400 سال پیش بر می گردد. 

این کلیسا در بخش تاریخی تفلیس و در نزدیکی رود کُر واقع شده و در روز بازدید از آن نیز می توانید سری به دیگر جاذبه های تاریخی تفلیس بزنید.

برای اطلاعات بیش تر بخوانید: برترین جاذبه های تاریخی تفلیس | گرجستان

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان لون شاوتلی 11

Address: Loane Shavteli 11, Tbilisi, Georgia

جاذبه های تاریخی تفلیس
photo by Tatiana Grybova
جاذبه های تاریخی تفلیس
photo by Romeo Belarmino
جاذبه های تاریخی تفلیس
photo by Sam Hotchkiss

3- کلیسا متخی | Metekhi Church

کلیسا متخی یکی دیگر از جاذبه های باستانی و معروف تفلیس است که قدمتش به قرن دوازدهم میلادی بر می گردد. این کلیسا که در لبه صخره ایِ رود کر ساخته شده، به نوعی قلعه و اقامتگاه تزارهای گرجی محسوب می شد. در زیر گنبد این صومعه، نخستین شهید گرجی، سنت شوشانیک به خاک سپرده شده است. 

کلیسای متخی از آن دست ساختمان هاست که در طول گذر زمان بارها و بارها تخریب شد و دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه اگر از کلیسا متخی بازدید کنید، سازه مربعی، بلند و آجری خواهید دید که در مرکزش مناره ای گرد با سقفی مرتفع قرار گرفته است. در کل از مجموعه باستانی متخی تا به امروز، صومعه، قلعه و معبد آن باقی مانده است.

درست در مقابل صومعه متخی، یک بنای یادبود جدید به چشم می خورد که شمایل شاه واختانگ، سازنده شهر تفلیس می باشد. 

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان متخی اول

Address: Metekhi St, Tbilisi, Georgia, Tbilisi, Georgia

کلیسا متخی تفلیس
photo by Jhon Kahraman
کلیسا متخی تفلیس
photo by Tetyana Vychegzhanina
کلیسا متخی تفلیس
photo by Wilfred Wong

4- کنیسه بزرگ | Great Synagogue

این کنیسه (محل اجتماعات دینی یهودیان) که در مرکز شهر تفلیس و نزدیکی میدان آزادی پایتخت قرار دارد، زمان ساختش به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بر می گردد. هنگامی که به نزدیکی این کنیسه برسید، بخش خارجی و بیرونی ساختمان را می بینید که با موزائیک های زیبایی تزئین شده است. اگر پا به درون این کنیسه بگذراید، نقاشی های رنگین و دیواری ساختمان را می بینیند که به آیاتی از کتاب مقدس یهودیان آراسته شده است.

این بنا که با نام کنیسه گرجسی ها نیز شناخته می شود، ارتفاعی 14 متری دارد، به سبک التقاطی و توسط یهودیان مهاجر تفلیس ساخته شده است. 

اگر بخواهید برای دسترسی به این کنیسه از حمل و نقل عمومی تفلیس استفاده کنید، باید در ایستگاه میدان آزادی پیاده شوید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، پیچ اوانس تومانیانی

Address: Ovanes Tumaniani Turn, Tbilisi, Georgia

جاذبه های تفلیس
جاذبه های تفلیس
جاذبه های تفلیس

5- کلیسا کاشوتی | Kashveti Church

این کلیسا درست در خیابان اصلی شهر و رو به روی ساختمان پارلمان قرار گرفته و زمان ساختش به اوایل قرن بیستم و سال های 1904 تا 1910 بر می گردد. کلیسا کاشوتی، کلیسایی ارتدکس است که به سبک معماری قرون وسطایی و در محل کلیسایی باستانی بنا شد.

نام کلیسا ترکیبی از دو کلمه گرجی به معنای سنگ و زاییدن است و حکایت نامش به افسانه و داستانی قدیمی بر می گردد. گویند روزی روزگاری در قرن ششم میلادی، زنی در شهر ادعا کرد که از کشیشی به نام دیوید حامله شده است. کشیش دیوید این داستان را دروغ خواند و آن را رد کرد و گفت بی گناهی او زمانی ثابت می شود که زن دروغگو، به جای بچه سنگ بزاید. همین اتفاق هم افتاد و نام این مکان و کلیسا به کاشوتی معروف شد. البته کلیسا اولیه به مروز زمان از بین رفت تا آن که کلیسای کنونی به جای آن ساخته شد.

امروزه کلیسا کاشوتی که ترکیبی از همکاری آلمانی ها، ایتالیایی ها و گرجی هاست، یکی از زیباترین بناهای تفلیس است که به سبکی قدیمی ساخته شده.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان روستاولی 9

Address: Rustaveli Ave. 9, Tbilisi, Georgia

جاذبه های تفلیس
photo by Kathrine Belarmino
جاذبه های تفلیس
جاذبه های تفلیس

6- مسجد جامع تفلیس | Jumah Mosque

در قلب بخش تاریخی تفلیس، مسجدی زیبا با کاشی کاری هایی جذاب و چشمنواز خواهید دید که با مناره قرمز رنگ و هشت ضلعی اش، خودنمایی می کند. مسجد جامع پیشینه ای دراز دارد و در واقع یادگاری از بناهای تاریخی و نماینده ای از دیگر مساجد تخریب شده تفلیس است. از زمان ورود اعراب و مسلمان ها به منطقه قفقاز و شهر تفلیس، چندین مسجد در این شهر ساخته شدند که هر یک در زمانی نیز از بین رفتند. یکی از این مساجد شیعه در محل کلیسایی قدیمی و در نزدیک کلیسای متخی بنا شده بود که در نهایت در سال 1950 به جهت ساخت پل، تخریب شد. دیگری مسجدی سنی بود که در طی سلطنت عثمانی ها ساخته شده و بعدها به دستور نادرشاه از بین رفت.

به هر روی تنها مسجد قابل توجه تفلیس، مسجد جامع تفلیس است که در قرن نوزدهم میلادی و با ترکیبی از معماری اسلامی و گوتیک بنا شده است. امروزه این مسجد مورد استفاده مسلمانان شیعه و سنی تفلیس می باشد.

خوب است بدانید که مسجد جامع تفلیس فاصله چندانی با ناریکالا یا نارین قلعه ندارد و می توانید از هر دو آن ها در یک روز بازدید کنید. 

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان بوتانیکال 32

Address: 32 Botanical St, Tbilisi, Georgia

مسجد جمعه تفلیس
مسجد جمعه تفلیس
مسجد جمعه تفلیس

7- کلیسا سیونی | Sioni Cathedral

یکی دیگر از مشهورترین بناهای تاریخی شهر تفلیس، کلیسای سیونی است که قدمتی 1500 ساله دارد و ساخت و ساز آن در اوایل قرن پنجم میلادی آغاز شد. این بنا نیز در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی شد و چیزی که امروزه شما از آن بنا می بینید، عمدتا متعلق به قرن سیزدهم میلادی است. 

کلیسا متخی از ارزش ویژه ای برای مردمان گرجستان برخوردار است چرا که معتقدند این کلیسا محلی برای نگهداری صلیب مقدس سنت نینو می باشد. بنا بر افسانه ها، آن صلیب از شاخه های تاک و موهای خود سنت ساخته شده است. این صلیب امروزه درون کلیسا سیونی نگهداری می شود.

کلیسا سیونی در مرکز شهر تفلیس و در کناره رود کُر قرار دارد.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان سنت سیونی 3

Address: 3 Sioni St, Tbilisi, Georgia

کلیسا سیونی
photo by Alamy
کلیسا سیونی
photo by Oleg Chyrva
کلیسا سیونی
photo by Harry Manoyan

8- کلیسا کاتولیک سنت پیتر و پل | Sts. Peter and Paul Catholic Church

کلیسای تاریخی سنت پیتر و پل در اوایل قرن نوزدهم میلادی و با ترکیبی از سبک نئوگوتیک و باروک ساخته شد. در دوران حکومت و تسلط جمهوری شوروی، این کلیسا نیز همانند بسیاری از دیگر اماکن مقدس تعطیل شد و به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. پس از استقلال گرجستان، کلیسا کاتولیک بازسازی و دوباره به روی عموم مردم گشایش یافت. 

ورودی کلیسا در بخش غربی قرار دارد و در ورودی اش به تزئینات جالب توجهی آراسته شده است.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان کیتا آباشیدزه 10

Address: 10 Kita Abashidze Street, Tbilisi, Georgia

جاذبه های شهر تفلیس
جاذبه های شهر تفلیس

9- کلیسا سنت میخلی | St. Mikheil Tvereli Church

جالب است بدانید که کلیسا سنت میخلی، کلیسایی روسی است که بین سال های 1911 تا 1913 و در پای کوه متاتسمیندا ساخته شده است. این کلیسا به صورت سالنی و با سقفی مدور و دیوارهای سپید رنگ می باشد. همچنین سقف کلیسا در بخش شرقی به 8 پنجره مزین است. دیوارهای داخلی کلیسا از گچ ساخته شده و رنگ آبی روشنی دارند. در پس زمینه ساده و روشن دیوارهای کلیسا، تزئینات طلایی و ستاره های آن در بخش گنبد بسیار به چشم می آیند.

کلیسا سنت میخلی در مرکز شهر قرار داشته و بنابراین دسترسی مناسبی دارد.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان زالداستانیشویلی 36

Address: Zaldastanishvili St. 36, Tbilisi, Georgia

جاذبه های تاریخی تفلیس

10- کلیسای ارمنی سنت جرج | Armenian Cathedral of St George

این کلیسای بزرگ و تاریخی در بافت قدیمی شهر و درست بالای میدان اصلی قرار دارد و قدمتش به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. گرچه از آن جا که ساختمان های تاریخی در طی زمان دچار حوادث و بلایای مختلف می شوند، کلیسا سنت جرج هم مستثنی نبوده و اغلب سازه کنونی این کلیسا متعلق به قرن هجدهم می باشد. در گذشته در شهر تفلیس، ارمنی های زیادی زندگی می کردند، به همین سبب کلیساهای ارمنی زیادی نیز در این شهر وجود داشتند. اما درحال حاضر، تنها دو کلیسای ارمنی در شهر تفلیس باقی مانده است که کلیسای سنت جرج یکی از آن هاست.

وقتی وارد کلیسای جامع سنت جرج شوید، با فضای بسیار کوچکی رو به رو می شوید که انتظارش را نخواهید داشت، اما دیوارهای رنگی و نقش و نگارهای قرن هجدهمی کلیسا شما را مجذوب خود می کنند. 

در بخش خارجی کلیسای سنت جرج چندین مقبره به چشم می خورد که یکی از آن ها مقبره شاه ارکل دوم است که در طی جنگ های گرجستان و ایران کشته شد.

می توانید کلیسای ارمنی سنت جرج را از بقایای قلعه ناریکالا و از بالای کوه به راحتی ببینید.

آدرس: گرجستان، تفلیس

Address: Tbilisi, Georgia

جاذبه های تفلیس
جاذبه های تفلیس

11- کلیسای ارمنی اجمیاتسین | Ejmiatsin Armenian Church

دیگر کلیسای ارمنی شهر تفلیس که از آن استفاده می شود، کلیسای ارمنی اجمیاتسین است که قدمتش به قرن هجدهم میلادی بر می گردد. خوب است بدانید که این کلیسا به تازگی تعمیر و بازسازی شده است.

آدرس: گرجستان، تفلیس

Address: Tbilisi, Georgia

جاذبه های تاریخی تفلیس
جاذبه های تاریخی تفلیس

 سخن آخر

با هم سری زدیم به کلیساهای تاریخی و مدرن شهر تفلیس. اگر تجربه ای از سفر به تفلیس و بازدید از این بناها دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیش تر با تفلیس و دیگر جاذبه هایش بخوانید:

معرفی شهر تفلیس گرجستان | دانستنی های قبل از سفر

پارک ملی تفلیس | طبیعت دل انگیز گرجستان

کلیسای جامع تثلیث تفلیس | نگین ارتدوکس ها در گرجستان

دیدنی های تفلیس | باغ ها، پارک ها و دریاچه ها

مراکز خرید تفلیس گرجستان | تجربه ی خریدی لذت بخش

شما تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟

نظرات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

shahrokh

سفری به گرجستان داشتم سفر خوبی بود وبه کلیسا جامع تثلیث هم رفتم خیلی زیبا و قشنگ بود وبسیار تمیز البته شهر هم خیلی تمیز هست و اشغال کنار خیابان نمیبینی ولی یه چیزی که برای من جای سوال داشت کلیسا به اون بزرگی یه سرویس بهداشتی نداشت البته دوتا بود که چی بگم (بین راهی های جاده چالوس از اونجا تمیز تر بود ) یعنی یعنی وای 

انتشار:26 بهمن 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.