karnaval.ir

نسیم حسین زاده نصرتی

انتشار

18 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به طور کلی 196 کشور در دنیا وجود دارند ؛ هر کدام در نقطه ای به حیات خود ادامه می دهند. یک کشور آرام و مرفه است و کشوری دیگری در گوشه ای دیگر درگیر ناآرامی های سیاسی و اجتماعی است و کشور دیگر به دلیل جاذبه های بی شماری که دارد ، محبوب برای گردشگران...

برخی از کشورها لقب شادترین کشورهای جهان را از آن خود می کنند و برخی دیگر می شوند بهترین مقاصد برای مهاجرت و تعدادی دیگر آرام ترین کشورهای دنیا لقب می گیرند.

اما اگر بخواهیم این 196 کشور را از نظر وسعت دسته بندی کنیم کوچکترین آن ها کدام است؟!

این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد با بررسی 10 کشور کوچک دنیا.

هرچند در میان تمام کشورهای دنیا 24 کشور وجود دارند که از همه کوچک تر هستند اما در این لیست به 10 کشور کوچک دنیا خواهیم پرداخت و در نهایت با #کوچکترین کشوردنیا آشنا خواهیم شد.

همراه کارناوال باشید.

لیختن‌اشتاین

10- مالت | وسعت : 316 کیلومتر مربع

مالت به پایتختی والِتا، مجمع الجزایری متشکل از هفت جزیره می باشد که در دریای مدیترانه واقع شده است. این کشور کوچک، فقط 316 کیلومتر مربع وسعت دارد. در این مجمع الجزایر فقط سه جزیره به نامهای مالت، گوزو ( Gozo ) و کومینو ( Comino ) پرجمعیت هستند. این سه جزیره نیز بزرگترین جزایر مالت می باشند.

این کشور، 446.547 نفر جمعیت دارد که سبب شده این کشور از نظر جمعیت، به یکی از کشورهای متراکم جهان تبدیل کرده است. کشور مالت اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد و  یکی از قابل توجه ترین اماکن ماقبل تاریخ در جهان است. ساختار معماری قدیمی 5000 ساله ی زیر زمینی شهرک پائولا در مالت این حقیقت را نشان می دهد. همچنین، هفت معبد ماقبل تاریخ در مالت وجود دارد که قدمت آنها به 3600 سال قبل از میلاد مسیح ( 700 سال بعد از میلاد مسیح  ) برمی گردد.

تعدادی از تمدنها، از جمله فنیقی ها، رومیها، سیسیلی ها، فرانسویها و انگلیسی ها در دوره های زمانی مختلف بر مالت حکمرانی کرده اند. مالت در سال 1964 استقلالش را بدست آورد.

امروزه، گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد مالت است. آثار تاریخی ماقبل تاریخ و سواحل زیبای مالت، حدود یک میلیون گردشگر را هر ساله به خود جذب می کنند.

اطلاعات تکمیلی

زبان : انگلیسی و مالتی

واحد پول : یورو

آب و هوا : مدیرترانه ایی ( زمستان سرد و تابستان گرم و خشک )

کوچکترین کشورهای جهان
مالت
photo by Andrey Omelyanchuk

9- مالدیو| وسعت : 298 کیلومتر مربع

مجمع الجزایر مالدیو که در اقیانوس هند واقع شده است، بطور کلی از 1090 جزیره تشکیل شده است. اما فقط 200 جزیره ی پرجمعیت در مالدیو وجود دارد. این کشور زیبا فقط 298 کیلومتر مربع وسعت و 393.500 نفر جمعیت دارد در میان کوچکترین کشورهای دنیا رتبه نهم را دارست.

مالدیو، از قرن پنجم قبل از میلاد مسکونی شده است. فرمانروایی های پرتغال، هلند و انگلیس، به ترتیب در قرن های شانزدهم، هفدهم و نوزدهم بر این کشور تسلط داشته اند. نهایتا، مالدیو در سال 1965 به استقلال دست یافت.

به نظر می رسد اکثر جزایر مالدیو، فقط 1.5 متر بالاتر از سطح دریا باشند. ارزیابی این سطح پایین زمین، مالدیو را به پست ترین کشور در جهان تبدیل کرده است. متاسفانه، بالا آمدن سطح دریا به دلیل گرمایش جهانی، جزایر مالدیو را در آینده ی نزدیک دچار فرسایش خواهد کرد.

همچنین، سواحل ماسه سفید، سواحل مرجانی، حیات غنی دریایی و آبهای فیروزه ای رنگ، مالدیو را به یکی از زیباترین و از نظر جمعیت گردشگری، محبوب ترین مقاصد در جهان تبدیل کرده اند.

اطلاعات تکمیلی

زبان :  دیوهی

واحد پول : روفینا مالدیو

آب و هوا : معتدل

مالدیو
مالدیو

8- سنت کیتس و نویس | وسعت : 261 کیلومتر مربع

سنت کیتس و نویس کشوری است جزیره‌ای که در دریای کارائیب، غرب آنتیگوا و باربودا و شرق جزایر ویرجین آمریکا واقع شده است و پایتخت آن باستر است. 

ساکنان اولیه ی سنت کیتس و نویس، مردم کارائیب بوده اند. این جزایر در ابتدا توسط کریستوفر کلمب در سال 1496 کشف شده اند. بریتانیا، سنت کیتس و نویس را به ترتیب در سالهای 1623 و 1628 اشغال کرد. فرانسوی ها نیز در سال 1627 در این جزایر مستقر شدند. بریتانیایی ها و فرانسوی ها به مدت یک قرن برای بدست گرفتن کنترل کامل سنت کیتس و نویس با هم جنگیدند.

در سال 1713، این جزایر به یک مستعمره ی واحد بریتانیا تبدیل شدند. سنت کیتس و نویس، در سال 1967 به یک دولت متحد تبدیل شده و در سال 1983 به استقلال دست یافتند. این کشور کوچک کارائیبی در مجموع 261 کیلومتر مربع وسعت دارد، سنت کیتس 168 کیلومتر مربع و نویس 93 کیلومتر مربع وسعت دارد. امروز، این کشور 51.538 نفر جمعیت دارد.

هر دو جزیره، بخاطر سواحل طبیعی، بارش باران در دره های سبز جنگلها و آب و هوای مطبوع خود معروف هستند. اقتصاد این کشور، عمدتاٌ برمبنای کشت نیشکر و گردشگری می باشد.

اطلاعات تکمیلی

زبان : انگلیسی

واحد پول : دلار کارائیب شرقی

آب و هوا : گرمسیری

سنت کیتس و نویس
سنت کیتس و نویس

7- جزایر مارشال | وسعت : 181 کیلومتر مربع

مارشال کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس آرام که پایتخت آن ماجورو است. صدها جزیره و هزاران شبه جزیره را که با 29 صخرۀ مرجانی به هم متصل شده اند را تشکیل داده است. در این جزاریر فقط 24 جزیره ی مسکونی با 68000 نفر جمعیت وجود دارد. جزایر مارشال، توسط اسپانیایی ها، آلمانی ها، ژاپنی ها، بریتانیایی ها و آمریکایی های بین قرن شانزدهم و بیستم اشغال شده اند. .

صنایع عمده ی این کشور جزیره ای کوچک، شامل صنایع دستی، مغز نارگیل، فرآوری ماهی و گردشگری می باشد. آبهای کریستالی آبی رنگ و تمیز این منطقه، مأمن 160 گونه ی مرجانی و 800 گونه ی ماهیان می باشد.

جزایر مارشال نیز یکی از بهترین مقاصد برای غواصی می باشد.

اطلاعات تکمیلی

زبان : انگلیسی و مارشالی

واحد پول : دلار آمریکا

آب و هوا : استوایی

جزایر مارشال
جزایر مارشال
جزایر مارشال

6- لیختن اشتاین | وسعت : 160 کیلومتر مربع

ششمین کشور کوچک در دنیا با وسعت 160 کیلومتر لیختن اشتاین نام دارد. لیختن اشتاین، یک کشور کوچک آلپی است که بین اتریش و سوئیس واقع شده است. این کشور کوچک فقط 160 کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن 37.132 نفر است.

لیختن اشتاین تنها کشور در جهان است که کاملاٌ در کوهستانهای آلپ واقع شده است. لیختن اشتاین براساس سرانۀ تولید ناخالص داخلی (25000 دلار امریکا)، #ثروتمندترین کشور جهان است. نرخ بیکاری لیختن اشتاین نیز بسیار پایین، زیر 1.5 درصد است.  

لیختن اشتاین، سیستم پارلمانی واحد و یک پادشاه دارد.  مرکز اداری دولت در پایتخت آن ، فادوتس قرار دارد. لیختن اشتاین 11 شهرداری دارد و شان، بزرگترین شهر کشور با 25 کیلومتر مربع وسعت می باشد.

آلمانی زبان رسمی لیختن اشتاین است. تولید فلز، سرامیک، محصولات دندانپزشکی و الکترونیکی، صنایع عمدۀ لیختن اشتاین هستند. همچنین، این کشور آلپی یکی از پرجمعیت ترین مقاصد ورزشهای زمستانی در جهان است.

اطلاعات تکمیلی

زبان : آلمانی

واحد پول : فرانک سوئیس

آب و هوا : معتدل

لیختن‌اشتاین
لیختن‌اشتاین

5- سن مارینو | وسعت : 61 کیلومتر مربع

سن مارینو، با 61 کیلومتر مربع وسعت، سومین کشور کوچک در اروپا و پنجمین کشور کوچک در دنیا است. این کشور کوچک، کاملاٌ توسط ایتالیا احاطه شده است. همچنین، سن مارینو قدیمی ترین جمهوری در اروپا است که در 30 سال قبل از میلاد مسیح بنیانگذاری شده است.

سن مارینو فقط 30.000 نفر جمعیت دارد. این کشور، 9 شهرداری دارد، و شهر سن مارینو پایتخت آن است. سن مارینو نیز یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان براساس تولید ناخالص داخلی می باشد.

سن مارینو نیز بخاطر برخورداری از وسایل نقلیه ی بیش از جمعیت‌ اش، مشهور است. اقتصاد سن مارینو عمدتاٌ برمبنای گردشگری، بانکداری و منسوجات است.

اطلاعات تکمیلی

زبان : ایتالیایی

واحد پول : یورو

آب و هوا : مدیترانه ایی ( تابستان گرم و زمستان معتدل)

سن مارینو
سن مارینو

4- تووالو | وسعت : 26 کیلومتر مربع

چهارمین کشور کوچک دنیا تووالو ، جزیره‌ای در اقیانوس آرام که پایتخت آن فونافوتی است و تنها  26 کیلومتر مربع وسعت دارد.کشور کوچک تووالو، از پنج جزیرۀ مرجانی حلقوی و چهار جزیره تشکیل شده که در پاسیفیک غربی قرار دارد. فقط 11.000 نفر، ساکنان این کشور جزیره ای را تشکیل می دهد.

تووالو، یکی از کم ارتفاع ترین کشورها در جهان است. بالاترین نقطه ی این کشور کوچک، حدود 4.5 متر بالاتر از سطح دریا می باشد. این امر، جزیره ی کوچک تووالو را در زمان بالا آمدن سطح دریا، آسیب پذیر می سازد. فقط یک فرودگاه در این کشور قرار دارد که در فونافوتی آتول واقع شده است.  اولین ساکنان تووالو، اهالی جزایر پلینزی در قرن اول قبل از میلاد بوده اند. در سال 1976، تووالو به مستعمره ی بریتانیا تبدیل شد. این کشور جزیره ای در سال 1978 استقلالش را بدست آورد. تووالو، یک کشور پادشاهی با یک سیستم پارلمانی است.

 این کشور یکی از بهترین مقاصد برای شنا کردن و غواصی است. آب و هوای مطبوع و سواحل زیبا نیز تووالو را به بهترین مقصد گردشگری در جهان تبدیل کرده است.

اطلاعات تکمیلی

زبان : انگلیسی

واحد پول : دلار تووالو – دلار استرالیا

آب و هوا : گرمسیری

تووالو
تووالو

3- نائورو | وسعت : 21 کیلومتر مربع

و اما سومی کشور کوچک دنیا نائورو نام دارد ؛ یک کشور جزیره ای کوچک در اقیانوس آرام جنوبی به پایتختی شهر یارن.

نائورو، کوچکترین کشور جزیره ای در جهان با 21 کیلومتر مربع وسعت می باشد. نائورو نیز دومین کشور کم جمعیت در جهان است که فقط 9.378 نفر جمعیت دارد. این کشور، جزیره ای با سنگ های بزرگ فسفاتی است. استخراج این منبع ارزشمند، منبع اصلی درآمد کشور بین سالهای 1960 و 1970 بوده است. اما معدن کاوی مفرط، به تقلیل شگرف این منبع منتهی شده است

. این کشور جزیره ای، توسط صخره های مرجانی احاطه شده و بخاطر سواحل ماسه سفید خود مشهور است. اما گردشگری در نائورو محدود است. معدن کاوی فسفات، فرآورده های نارگیل و بانکداری ساحلی، صنایع اصلی نائورو هستند.

اطلاعات تکمیلی

زبان : انگلیسی – نائورویی

واحد پول : دلار استرالیا

آب و هوا : گرم و مرطوب

نائورو
نائورو

2- موناکو | وسعت : کیلومتر مربع

دومین کشور کوچک دنیا با وسعت تنها 2 کیلومتر مربع شاهزاده نشین موناکو است.شبه‌جزیره ای که در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل جنوب فرانسه واقع شده است. این کشور کوچک، 36.950 نفر جمعیت دارد و این امر این کشور را به متراکم ترین کشور از نظر جمعیت در جهان تبدیل کرده است. موناکو، یک کشور پادشاهی است که توسط اعضای خانواده ی گریمالدی هدایت می شود. این کشور کوچک فقط یک شهرداری دارد. به این ترتیب، موناکو یک کشور مستقل و یک شهر است.

موناکو با تولید ناخالص داخلی (7 میلیارد دلار) یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان است. 

اطلاعات تکمیلی

زبان : فرانسوی

واحد پول : یورو

آب و هوا : معتدل

موناکو
موناکو
موناکو

1- واتیکان | وسعت : 0.44 کیلومتر مربع

واتیکان، کوچکترین کشور جهان است که توسط شهر رم احاطه شده است. این کشور کوچک، فقط وسعتی به میزان 100 جریب را پوشش می دهد. همچنین، شهر واتیکان بخاطر مقر پاپ مشهور است. همچنین، واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان است که فقط 842 نفر جمعیت دارد.

کلیسای سنت پیتر، #بزرگترین کلیسای کاتولیک جهان در شهر واتیکان قرار دارد.  واتیکان، یک کشور پادشاهی است که توسط اسقف رم رهبری می شود. مسیر خطوط آهن در شهر واتیکان، فقط حدود 1.27 کیلومتر هستند و این کوتاهترین سیستم راه آهن در سراسر جهان است.

کلیسای سنت پیتر، موزه های واتیکان و کلیسای کوچک سیستین جاذبه های اصلی شهر واتیکان هستند. این کشور کوچک هر ساله بیش از 4 میلیون گردشگر را جذب می کند.  شهر واتیکان تا اتحاد ایتالیا در سال 1870 به این اندازه کوچک بوده است. دولتهای پاپال در شبه جزیره ی ایتالیایی، توسط پاپها، بیش از یک قرن حکمرانی می کردند ( از سال 700 تا 1870 ).  قلمرو آنها، بیش از 44.000 کیلومتر مربع را در آن زمان پوشش می داد. اما بعد از اتحاد ایتالیا در سال 1870، اکثر دولتهای پاپال، به بخشی از ایتالیا تبدیل شدند. معاهده ی لاتران، قرارداد بین قلمروی پادشاهی ایتالیا و مقر پاپ بود که شهر واتیکان را به کشوری مستقل در 11 فوریۀ 1929 تبدیل کرد.

اطلاعات تکمیلی

زبان : ایتالیایی

واحد پول : یورو

آب و هوا : مدیترانه ایی (تابستان گرم و خشک و زمستان بارانی)

واتیکان
واتیکان
واتیکان

سخن آخر 

 نظرتان در مورد این کشورها چیست ؟

آیا سفری به این کشور ها داشته اید ؟

تظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

21 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی و مفید بود

انتشار:14 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آیلار

من عاشق جغرافیام ولی با این درس خواندن بی مفهوم آ موزش و پروش یعنی باید گوه کرد توش

انتشار:10 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فریداحمد صالحی شکیبانی

من خیلی ب جغرافیا علاقه دارم

انتشار:09 آبان 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.