karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با بازگشت رییس جمهور از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سردیس سرباز هخامنشی به خانه بازگشت. 

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: 

نقش برجسته سردیس هخامنشی (سر سرباز هخامنشی) حدود 80 سال پیش به صورت غیر قانونی از ایران خارج شده بود که با رایزنی های بین المللی و نیز پیگیری های حقوقی چندی پیش موفق شدیم این نقش برجسته ارزشمند را از دادستانی نیویورک تحویل بگیریم.

وی در ادامه افزود: 

این اثر 90 سال پیش در ایران کشف شد و چند سال بعد از ایران خارج شد و از کانادا و آمریکا سر در آورد که خوشبختانه بعد از پیگیری های حقوقی، در دولت تدبیر و امید موفق به بازگراندن این اثر ارزشمند تاریخی شدیم.

سردیس سرباز هخامنشی سال ۱۳۹۳ به وسیله باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو کشف و در سال ۱۹۳۶ دزدیده شد. سال ها بعد این اثر، پس از چندین بار دست به دست شدن میان افراد مختلف در پاییز سال ۲۰۱۷ برای شرکت در حراجی نیویورک، از کانادا به نیویورک انتقال پیدا کرد. 

در زمان حراجی، شواهدی مبنی بر دزدیده شدن این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد و دادستانی هم با پذیرفتن این ادعا دستور توقیف آن را داد. جمهوری اسلامی ایران نیز در اکتبر ۲۰۱۷ با ارایه مدارک مالکیت، از دادگاه نیویورک خواست تا این اثر تاریخی را به صاحب اصلی آن، ایران باز گرداند. دادگاه هم در ۱۱ جولای ۲۰۱۸ در رای نهایی خود، به نفع ایران حکم داد و در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) سرباز هخامنشی برای بازگشت به ایران، تحویل نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد شد. حال نیز همراه با بازگشت رییس جمهور از نیویورک، این سردیس هخامنشی به خانه اصلی خود بازگشت. قرار است این سردیس به تخت جمشید بازگردد و به قسمتی که از آن جدا شده است متصل شود.

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

كاش نمي آوردندش. شايد آنجا جاش امن تر بود!!!

محمد

از حراجی گرفتنش ! یعنی تو موزه نبوده و داشته به صورت غیر قانونی فروش میرفته. اگر تو موزه ای مثل لوور بود من هم راضی بودم ولی دست یکی دیگه بوده دوست عزیز<#

12 مهر 1397

انتشار:11 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.