karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه در خبری اعلام کرد، قطعه تاریخی مربوط به بالاتنه سر سرباز هخامنشی به مسوولان ایرانی در آمریکا تحویل داده شده و در راه ایران است. 

آقای مونسان در همین زمینه تصریح کرد:

این قطعه تاریخی مربوط به بالاتنه، سر سرباز هخامنشی و نیزه است که در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا ربوده شده بود و در نهایت پاییز سال 2017 قرار بود در نمایشگاهی در نیویورک به نمایش گذاشته شود و پس از آن در حراجی عرضه شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه در مورد اقدام ایران برای بازپس گیری این قطعه ارزشمند، اضافه کرد:

سازمان میراث فرهنگی وقت، بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و خوشبختانه با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثابت شد که این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی نیویورک حکم استرداد آن به کشورمان را صادر کرد.

معاون رییس جمهوری در مورد سرنوشت این قطعه پس از بازگشت به ایران نیز گفت:

این سردیس هخامنشی پس از هماهنگی های لازم در اسرع وقت به کشورمان بازگردانده می شود و در جای اصلی خود در ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید قرار می گیرد. این شی تاریخی هم‌ اکنون در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و تلاش خواهیم کرد طی روزهای آینده شرایط بازگشت آن را فراهم کنیم.

آقای خوشرو نماینده دایم ایران در سازمان ملل نیز دیروز سه شنبه 13 شهریورماه خبر تحویل رفتن این قطعه را تاکید کرد و گفت: 

 خوشحالم که توانستیم نقش برجسته سر سرباز هخامنشی را از دادستانی نیویورک تحویل بگیریم. این اثر ٩٠ سال پیش در ایران کشف و پس از چند سالی از ایران خارج شد.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل در ادامه اضافه کرد: 

 این اثر تاریخی سال گذشته در یک حراجی در نیویورک کشف و با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک مشخص شد که متعلق به مردم ایران است و به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده است. رسیدگی به ادعای مالکان دروغین این اثر 11 ماه به طول انجامید و در نهایت مشخص شد که این اثر از ایران سرقت شده و قاچاقچیان آن را دست به دست کرده اند.

ایشان از همکاری دادستانی نیویورک و قاضی پرونده برای احقاق حق ایران تشکر کرد و ادامه داد: 

با همکاری دادستانی نیویورک این اثر به ایران بازگشت داده شد و لازم است از کلیه کسانی که در بازگرداندن این اثر تلاش کردند، تشکر کنم و همکاری خوبی هم قاضی و دادستان برای احقاق حق جمهوری اسلامی در بازگرداندن این اثر به جای آوردند. 

سردیس سرباز هخامنشی سال 1393 به وسیله باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو کشف و در سال 1936 دزدید شد. سالها بعد این اثر، پس از چندین بار دست به دست شدن میان افراد مختلف در پاییز سال 2017 برای شرکت در حراجی نیویورک، از کانادا به نیویورک انتقال پیدا کرد. 

در زمان حراجی، شواهدی مبنی بر دزدیده شدن این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد و دادستانی هم با پذیرفتن این ادعا دستور توقیف آن را داد. جمهوری اسلامی ایران نیز در اکتبر 2017 با ارایه مدارک مالکیت، از دادگاه نیویورک خواست تا این اثر تاریخی را به صاحب اصلی آن، ایران باز گرداند. دادگاه هم در 11 جولای 2018 در رای نهایی خود، به نفع ایران حکم دارد و در تاریخ 4 سپتامبر (13 شهریور) سرباز هخامنشی برای بازگشت به ایران، تحویل نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد شد. 

سردیس سرباز هخامنشی

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.