karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ابولفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از نمایش نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در موزه بزرگ خراسان خبر داد. 

آقای مکرمی‌فر از سرباز هخامنشی به عنوان نماد دیپلماسی موفق ایران یاد کرد و گفت:

این اثر تاریخی به عنوان نماد دیپلماسی موفق ایران در بازگرداندن نمادهای هویتی به غارت رفته ایران توسط کشورهای استعماری است که با تلاش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و وزارت امور خارجه در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به ایران بازگردانده شد.

ایشان در ادامه افزود: 

اگرچه شهریور ماه امسال اخبار بازگشت این اثر تاریخی به کشور رسانه‌ای شد اما سال ها تلاش دیپلماسی فرهنگی ایران باعث شد تا این موفقیت حاصل شود و نقش برجسته سرباز هخامنشی به ایران بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مورد نحوه بازپس‌گیری این قطعه تاریخی توضیحاتی داد و گفت:

در حدود 85 سال پیش این اثر تاریخی در کاوش های باستان شناسی کشف شده است اما در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت. پاییز سال 2017 در حالی که قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته و پس از آن در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود، مسئولان میراث فرهنگی ایران از این موضوع مطلع شدند و با پیگیری های حقوقی دولت، سرانجام دیپلماسی بین المللی توانستند این شی تاریخی را پس بگیرند. در نهایت نیز روز پنجم مهرماه 97 همزمان با بازگشت رئیس جمهوری ایران از نیویورک، مقر سازمان ملل متحد به ایران، این نقش برجسته به کشور بازگردانده شد.

آقای مکرمی‌فر از انتقال این اثر تاریخی به موزه خراسان بزرگ اشاره کرد و ادامه داد: 

با توجه به اهمیت و ارزش بالای این قطعه تاریخی، شرایط انتقال و نمایش آن برای عموم مردم در مشهد فراهم شده است. نقش برجسته سرباز هخامنشی از حدود یک ماه قبل به موزه خراسان بزرگ منتقل شده و کارشناسان این موزه در حال آماده سازی فضا برای نمایش عمومی آن هستند. از 24 دی ماه تا 24 بهمن ماه به مدت یک ماه این اثر در موزه بزرگ خراسان به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مورد ساعت بازدید از این سرباز هخامنشی در موزه خراسان افزود:

شهروندان می توانند همه روزه، حتا روزهای تعطیل از ساعت 9 تا 17 از نقش برجسته سرباز هخامنشی بازدید کنند. با توجه به این که قرار است این قطعه تاریخی در استان های مختلف کشور به مدت یک ماه به نمایش گذاشته شود، شهروندان از فرصت اعلام شده برای بازدید از این قطعه تاریخی استفاده کنند، شاید امکان تمدید زمان بازدید وجود نداشته باشد.

سرباز هخامنشی

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.