karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

برای بسیاری از افراد، کمپینگ به معنای فرار از شهر و رفتن به قلب یک جنگل انبوه یا اقامت در نزدیکی یک دریاچه و یا خوشگذرانی در کنار یک رودخانه می باشد. اما واقعیت این است که کمپینگ در طبیعت جلوه های دیگری را هم شامل می شود.

واژه ی کویر معمولا، تداعی کننده ی یک سرزمین داغ، زمینی بی آب و علف، گرمای سوزان خورشید تابان و مرگ در ذهن افراد است و تصور می شود هیچ جاذبه ای در آن نمی تواند وجود داشته باشد. زیبایی ها و دیدنی های کویر را تنها کسانی حس می کنند که حتی برای یک بار موفق شده اند به تماشای سرزدن اشعه های خورشید در کویر بنشینند و یا ستاره های بیشمار آسمان شب را در کویر نظاره کرده اند. جاذبه ی کویر تنها برای کسانی معنا می شود که در سکوت عمیق به صدای باد گوش سپرده  و یا با خیره شدن به شعله های آتش غرق تفکر شده اند.

لمس همه ی این جلوه های تماشایی تنها زمانی ممکن است که کوله بار ببندید و به جاده بزنید و راه یک سرزمین کویری را در پیش بگیرید. در کنار همه ی لذت ها، تماشای آسمان شب کویر خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهنتان نقش می کند که تا ابد آن را از یاد نمی برید. برای ثبت این خاطره ی شیرین باید شبی را در کویر بگذرانید. شاید یکی از خانه های محلی کویرنشینان را برای اقامت برگزینید اما ممکن است ترجیح دهید کمپی در آن برپا کنید و در قلب کویر اقامت داشته باشید. برای این کار  باید با کمپینگ آشنایی کامل داشته باشید که در مطالب زیر به آن پرداخته ایم:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

به یاد داشته باشید که کمپینگ در هر محیطی شرایط خاص خود را دارد پس در این مطلب به بیان نکاتی می پردازیم که در برپایی یک کمپ در کویر باید به آنها توجه داشته باشید.

برای آشنایی با کمپینگ در کویر کارناوال را همراهی کنید...

کمپینگ در کویر
photo by Ahmad Sarg
کمپینگ در کویر
photo by Kevin Key

نکاتی که قبل از سفر به کویر باید بدانید

* اگر اولین بار است که می خواهید این نوع سفر را تجربه کنید به سوی مقاصدی بروید که محل های تعیین شده ای برای کمپینگ دارد و امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می دهد. برای اولین بار بر روی یک اقامت طولانی حساب باز نکنید و پس از گذشت دو روز به خانه بازگردید.

* درست است که کویر با سکوت آرامش بخشش زیباست اما کمپ در کویر فعالیتی است که بهتر است در قالب گروه های کوچک صورت گیرد. در عین حال که نباید تنهایی به این سفر بروید، تعداد زیاد همسفران را نیز فراموش کنید. با بالا بردن تعداد مسافران هم برنامه ریزی سخت تر می شود و هم آسیب های زیست محیطی غیر قابل کنترل می گردند. گروه های سه تا پنج نفره بهترین گزینه برای کمپ در کویر هستند.

* برنامه ریزی مناسبی برای زمان سفر داشته باشید. در نظر بگیرید که در چه فصلی از سال هستیم. تابستان بدترین زمانی است که در آن می توانید سفر به کویر و کمپینگ در آن را تجربه کنید. اما انتخاب ماه های پاییز و زمستان و اوایل بهار تجربه کویر با درجه حرارت بسیار لذت بخش را برایتان ممکن می کند.

* قبل از اقدام به سفر توانایی خود در مورد تحمل گرما و سرمای زیاد را بسنجید. درجه حرارتی در حد مقصد خود ایجاد کنید و ببینید می توانید در آن دوام بیاورید یا نه؟!

* وسیله ی نقلیه ی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز مشکلات آن را رفع نمایید. ماشین های دو دیفرانسیل، بهترین انتخاب برای این گونه سفرهای ماجراجویی هستند.

* پیش از سفر با علائم و راه های مقابله با کم آبی بدن، گرمازدگی و برخی مسمومیت ها آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که همسفرانتان نیز با این مسائل آشنا هستند. مطلب راهکارهایی برای درمان گرمازدگی در سفر برای مقابله با گرمازدگی را بخوانید.

* در برخی مناطق کویری، قومیت ها، اقلیت ها و یا گروه های اجتماعی خاصی ساکن هستند، پیش از سفر حتما با آنها و آداب و رسومشان آشنا شوید تا به مشکلی برنخورید.

* بردن حیوانات خانگی را فراموش کنید. کویر جای مناسبی برای این جانداران نیست. ممکن است ناخواسته باعث شکار آنها توسط حیوانات دیگر و در نتیجه مرگ آنها شوید.

کمپینگ در کویر
photo by Eric Willard

وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید

به طور کلی کمپینگ در طبیعت نیازمند وسایل خاصی است که تقریبا در همه ی محیط ها یکسان است اما در برخی موارد تفاوت هایی نیز وجود دارد. در اینجا لیستی از وسایل مورد نیاز به به شما ارائه می دهیم. این وسایل ممکن است بسته به اینکه به کدام کویر و با چه شرایطی سفر می کنید متغیر باشد. پس قبل از آنکه به بستن کوله بارتان مشغول شوید شرایط مقصد را بررسی کنید.

* لباس ها و لوازم سفر

سربند، دستکش ( ترجیحا ضد آب )، کلاه آفتابگیر برای استفاده در روز، کلاه گرم برای استفاده در شب، شلوار بلند سبک وزن که به راحتی خشک شود و در عین حال محافظی در برابر باد و نور خورشید باشد، پیراهن آستین بلند برای محافظت در برابر نور خورشید، لباس زیر نخی برای جلوگیری از عرق سوز شدن، چاقوی جیبی، چاقوی شکار، بارانی و بادگیر سبک و ضد آب، یک جفت کفش ضد آب و گرد و غبار، یک جفت کفش سبک مناسب پیاده روی، پیراهن آستین کوتاه یا تی شرت، جوراب ساق بلند و ساق کوتاه، ژاکت و لباس گرم، عینک آفتابی، شلوار کوتاه، لوازم الکترونیکی همچون لپ تاپ، گوشی و شارژر، ساعت، کوله پشتی سبک،

* لوازم بهداشتی و پزشکی

داروهای شخصی و مسکن ها، مواد دفع حشرات، پماد محافظت کننده در برابر نیش حشرات، پماد بعد از گزیدگی حشرات، لوازم مقابله با مارگزیدگی، جعبه کمک های اولیه، کرم و لوسیون ضد آفتاب، کرم لب ضد آفتاب، پماد سوختگی و عرق سوز

* سایر لوازم

شمع، کیسه های بزرگ پلاستیکی برای جمع آور زباله و بسته بندی لباس های کثیف، مواد شیمیایی گرما زا و آتش زا، سوت برای تولید صدا در مواقع مورد نیاز، ورقه آلومینیومی، دوربین دو چشمی، کیسه زیپ کیپ، سوییچ اضافی ماشین

* لوازم کمپینگ و خواب

ظروف پخت و پز. چراغ قوه، باتری اضافی، لامپ اضافی نور، مواد اولیه تهیه غذا، کنسرو و میان وعده های مناسب، زیر انداز ضد آب چادر، نقشه منطقه، فندک، طناب پلاستیکی ( 3 تا 5 متر )، کیسه خواب، تشک خواب، پتو، بالشت، اجاق گاز و سوخت اضافی، چادر، بطری های آب (2 لیتر یا بیشتر  برای هر فرد در طول یک روز)، پمپ فیلتر آب، دستگاه های تصفیه آب، قطب نما و GPS، چراغ قوه و وسایل روشنایی، جعبه نگهداری مواد خشکف جعبه نگهداری مواد فاسد شدنی، میز و صندلی تاشو

کمپینگ در کویر
photo by Alberto Suárez

محل مناسب را انتخاب کنید

* اگر با ماشین کمپینگ یا اصطلاحا اتومبیل های کمپر سفر می کنید برای توقف و برپایی کمپ سعی کنید از محل هایی استفاده کنیدکه قبلا در آنها کمپی برپا شده است. ایجاد یک کمپ جدید منجر به ایجاد آسیب های بیشتری در محیط خواهد شد و مشکلاتی را برای اکوسیستم منطقه به همراه خواهد داشت.

* گرما و باد دو چالش مهم در کویر هستند. به خاطر داشته باشید که همانگونه که گرمای هوا ممکن است منجر به گرما زدگی و بیماری شود، اقامت در محل هایی با احتمال وقوع طوفان شن نیز می تواند شما را در معرض خطر مرگ قرار دهد. پس حتی الامکان محلی را انتخاب کند که این دو چالش کمترین اثر را در آن دارند.

* محلی را برای کمپ انتخاب کنید که فاصله ی مناسبی با گردشگران و کمپ های دیگر داشته باشد. زیبایی کویر با حس تنهایی و خلوت دو چندان می شود.

* آب غنیمت مهمی در مناطق کویری به شمار می رود. محل کمپ شما باید در 60 متری چشمه ها و منابع آب طبیعت ایجاد شوند تا اقامت شما منجر به آلودگی منابع آب نگردد.

* از اماکن باستانی و تاریخی دوری کنید زیرا کمپ شما آسیب های جبران ناپذیری را به آنها وارد می آورد.

* حداقل 7 متر از کناره ی جاده و یا آخرین محلی که پوشش گیاهی سالم مانده است فاصله بگیرید.

* کمپ خود را در جایی برپا کنید که کمترین پوشش گیاهی را دارد. زمین های سفت تر را انتخاب کنید. جهت وزش باد را در برپایی کمپ خود در نظر بگیرید.

کمپینگ در کویر
photo by Jianhua Qiu
کمپینگ در کویر
photo by Elias Branch

در طول مدت کمپینگ

* برای برافروختن آتش از گیاهان و چوب های موجود در کویر استفاده نکنید. چرا که گیاهان مامن امنی برای جانداران کویر هستند و تخریب آنها اکوسیستم را به خطر می اندازد. آتش را در ظروف فلزی مخصوص  و به وسیله ی چوب ها و ذغال هایی که به همراه آورده اید، برپا کنید. با سنگ های کویر اجاق درست نکنید چرا که به طبیعت آسیب می زنید و روند طبیعی آن را به خطر می اندازید.

* برای دفع فضولات آنها را در یک گودال نسبتا عمیق و در فاصله ی 60 متری از منابع آب، دفن کنید.

* پیاده روی و فعالیت های سنگین را در صبح زود و یا در بعد ازظهر ها انجام دهید تا بدن شما به آب کمتری احتیاج داشته باشد و تعریق کمتری صورت گیرد. این دقیقا استراتژی جاندارانی است که در کویر به حیات خود ادامه می دهند. به شما توصیه می کنیم در میانه های روز چرت کوتاهی بزنید، کتاب بخوانید و از خودتان به خوبی پذیرایی کنید.

* اگر وسوسه ی تماشای زیبایی های کویر شما را مجبور به ترک چادر در روز کرد باید در نظر داشته باشید که تابش آفتاب بر روی آن درون چادر را به یک فر با دمای بالا تبدیل می کند. پس مراقب باشید که چه چیز هایی را درون آن می گذارید. ترجیحا دو قسمت را در چادر باز بگذارید که ورودی و خروجی هوا وجود داشته باشد. این کار ممکن است شن های روان را راهی چادرتان کند اما تا حدی از گرمای درون آن می کاهد.

* برای حافظت از لوازم حساس در برابر گرما می توانید آنها را در پوشش مناسبی قرار دهید و در یک گودال دفن کنید و یا اینکه آنها را در سایه ی یک گیاه یا تخته سنگ بگذارید.

* نور خورشید و گرمای ناشی از آن ممکن است اشتهای شما برای غذا خوردن را تا حد زیادی کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که شما برای ماجرا جویی و کشف زیبایی های کویر احتیاج به انرژی دارید. پس سعی کنید غذای خود را به موقع مصرف کنید. برای آنکه دچار ضعف نشوید به جای تقسیم وعده های غذایی به صورت صبحانه و ناهار و شام، از میان وعده ها به دفعات در طول روز استفاده کنید. مصرف مقدار زیادی از میوه های خشک، آجیل و برخی کربوهیدرات ها همچون نان به شدت توصیه می شود.

* ممکن است به نظر برسد هیچ جانداری در این طبیعت وجود ندارد اما بهتر است بدانید که کویز زیستگاه بسیاری از جانداران است که برخی از آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند. پس شکار و آسیب زدن به آنها صدمات جبران ناپذیری را به بار می آورد. در کنار لذت بردن از سفر مراقب آنها نیز باشید.

* مار، عنکبوت، عقرب، مارمولک ها و حشرات مختلف در قسمت های مختلف کویر وجود دارند. سعی کنید به حریم زندگی آنها تجاوز نکنید تا از خطر گزیدگی در امان باشید. در کنار توجه به این مسئله در مورد آنها تحقیق کنید و رفتار آنها را زیر نظر بگیرید تا بیشتر در موردشان بدانید.

کمپینگ در کویر
photo by Aamir Mundia
کمپینگ در کویر
photo by Alexandru Bujor

قبل از ترک محل کمپینگ

* قبل از ترک محل کمپینگ همه ی اثرات انسانی را از محل پاک کنید. در جمع آوری زباله ها دقت بسیاری را به خرج دهید تا ردپایی از شما در طبیعت کویر باقی نماند.

* زغال و خاکستر را دفن نکنید چرا که برای تجزیه ی آنها سالها زمان لازم است و خاک کویر را دچار آسیب می کند.

* شن های وجود در وسایل را تا حد امکان پاک کنید تا در مسیر برگشت مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند.

کمپینگ در کویر
photo by Dany Eid
کمپینگ در کویر
photo by Elamine Bouhaddou

نکات مهم کمپینگ در کویر

* خودتان را برای درجه حرارت بالا ی روز و افت شدید دما در شب آماده کنید.

* پیش از تاریکی هوا محل کمپ خود را انتخاب کنید و در آن مستقر شوید.

* به دستگاه های gps و یا موبایل اکتفا نکنید. بسیاری از این وسایل در میان کویر از کار می افتند. بردن نقشه های به روز از مقصد سفر یکی از ضروری ترین کارها در این نوع سفر ها می باشد.

*  آب مهم ترین و ارزشمندترین مایحتاج شما در کمپ های کویری است. تمامی نیاز های خود به آب را پیش بینی کنید و بیشتر از مقدار مورد نیاز آب بردارید. بردن یک فیلتر تصفیه ی آب ی تواند اطمینان خاطر بیشتری را برای شما فراهم آورد.

* با منابع سوخت پُر به کویر بروید. این سوخت می تواند کپسول گاز مسافرتی و یا باک بنزین شما باشد. در هر صورت توجه به این مسئله یکی از ضروریات سفر است.

* در انتخاب چادر برای سفرتان بسیار دقت کنید. شاید به نظرتان چادرهای رنگ روشن گزینه ی مناسبی باشند اما این نوع چادرها با عبور دادن نور خورشید و گرما، فضای درون را بسیار گرم می کنند. سعی کنید چادرهایی را انتخاب کنید که در طول روز حرارت زیادی را به درون خود هدایت نمی کنند.

کمپینگ در کویر
photo by Travis Snelling

سخن آخر

کمپینگ در کویر می تواند یکی از شیرین ترین تجربیات شما در سفر باشد به شرط آنکه اصول مورد نیاز آن رعایت شود.

تا به حال به کویر سفر داشته اید؟

کمپینگ در کویر را تجربه کرده اید؟

برایمان از تجربیات خود بگویید.

بی صبرانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ما فقط از مار و عقرب میترسیم که نیاد تو چادر یا روی پامون

انتشار:30 فروردین 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.