ستاره‌‌ دهی هتل ها در ایران استاندارد نیست

هتل‌های ایرانی را نمی‌توان با فرانسوی‌ها مقایسه کرد!

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یک کارشناس گردشگری، در پاسخ به رییس اتحادیه هتلداران تهران که گفته بود امکانات هتل‌های ایرانی از نمونه‌های خارجی خود بهتر است، گفت که بنابر تجربه شخصی‌ اقامتش در هتل‌های فرانسه و ایتالیا، فرانسه بهترین هتل‌ها را دارد. وی بهترین دفاع را در گفتن حقایق دانست و اظهار کرد که در مقایسه هتل‌های ایران با نمونه های خارجی ابتدا باید پرسید آیا درجه‌بندی هتل‌های ما درست است و پاسخ این سوال منفی است.

محمدعلی فرخ‌مهر -رییس اتحادیه هتلداران تهران- روز دوشنبه در گفتگویی با ایلنا اعلام کرده‌ بود که هتل‌های ایرانی از همانندهای خارجی خود بهتر هستند؛ صحبت هایی که واکنش‌های مختلفی در پی داشت. فرخ‌مهر گفته بود:

امکانات هتل‌های ایرانی از نمونه‌های خارجی خود بهتر است و حاضرم با هر کارشناسی که اعلام آمادگی کند، به هتل چهار ستاره‌ای در سوئد یا هتل سه‌ستاره‌ای در پاریس یا ترکیه برویم و آن را با نمونه‌های تهرانی خود مقایسه کنیم؛ اگر کارشناسان رای بر بهتر بودن آنها دادند، بنده تمام هزینه‌های آنها را تقبل می‌کنم. اما اگر غیر از این بود آنها هزینه‌های ما را بدهند.

اردشیر اروجی -کارشناس گردشگری- در پاسخ به این گفته فرخ‌مهر به خبرنگار ایلنا گفت:

خدمت ایشان ارادت دارم اما در خصوص هتل‌ها باید بگویم که ایشان خیلی غلو کرده‌اند. اینکه فردی برای حمایت و دفاع از صنف خودش غلو کند، به هیچ وجه راه درستی نیست. بهترین دفاع، گفتن حقایق است. ما ابتدا باید از خود بپرسیم که آیا درجه‌بندی هتل‌های ما درست است؟ که قطعا پاسخ منفی است.

وی با بیان اینکه نمی‌داند چرا ایشان چنین حرفی را درباره مقایسه هتل‌های ایرانی و خارجی زده است ادامه داد:

امروز در دنیا، شخصی کردن هتل‌ها مبنا قرار گرفته است. شما در یک اپلیکیشن، سلایق مورد نظر خود را بیان می‌کنید و آن اتاق را مطابق سلیقه شما آماده می‌کنند. من خودم در هتل‌های ایتالیا و فرانسه اقامت داشته‌ام و به شما می‌گویم که فرانسه بهترین هتل‌ها را دارد. البته هتل‌های سه‌ و چهار ستاره و... نیز در میان آنها وجود دارد و هر کدام براساس کیفیت، شرایط و قیمت خود عرضه می‌شوند. اما به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را با اینجا مقایسه کرد.

اروجی با عنوان کردن این نکته که سال‌هاست می‌خواهند هتل‌های کشور را استاندارد کنند ولی هنوز موفق به این کار نشده‌اند افزود:

هر هتلی بر‌ مبنای تعداد ستاره‌هایش باید مشخصاتی داشته باشد. پرسنل هتل‌ها باید آموزش‌دیده باشند؛ محیط بهداشتی، معماری، فضای پیرامونی و موارد دیگر هتل‌ها باید مناسب باشند. چند وقت پیش بنده در یکی از هتل‌های معروف همدان اقامت داشتم و بعد از بیرون آمدن از حمام می‌خواستم کولر را خاموش کنم، ولی هیچ کلیدی برای خاموش کردن وجود نداشت. با متصدی هتل تماس گرفتم و موضوع را مطرح کردم. ایشان در جواب گفت که کانال کولر شما با اتاق بغل مشترک است و می‌توانید دریچه کانال خود را ببندید. وقتی به او می‌گویم دریچه بسته است ولی هنوز باد خنک می‌آید، در پاسخ به من ابراز تاسف کرده و می‌گوید که کانال‌ها مشترک است دیگر. از شما می‌پرسم آیا این باید وضعیت یک هتل معروف باشد؟

این کارشناس گردشگری به این مساله اشاره کرد که گردشگران داخلی بعد از سفر در شهرهای ایران، باید چند روز استراحت کنند تا به شرایط اولیه خود برگردند و در ادامه افزود:

 در برخی موارد پرسنل هتل‌ها آموزش‌دیده نیستند و درجه هتلی که ۴ ستاره اعلام شده، در حقیقت ۳ ستاره هم نیست. برخورد گارسون و کارکنان هتل‌‌ها با شان مسافری که برای تمدد اعصاب به آنجا رفته تناسب ندارد و به همین دلیل باید گفت که سفر در شهرهای داخلی بیشتر به خستگی مسافران اضافه می‌کند.

از سوی دیگر وی به این نکته اشاره کرد که:

در حال حاضر می‌بینیم که سیستم هتلینگ ما به صورت جزیره‌ای کار می‌کند و دفاتر خدمات گردشگری با آنها هیچ ارتباطی ندارند. دفاتر می‌گویند هتل‌ها به آنها خوب سرویس نمی‌دهند و هتل‌ها می‌گویند که دفاتر، یک سال رزرو اتاق‌های آنها را می‌خواهند تا خودشان آن را به قیمت دیگری به مسافران بدهند.

وی معتقد است اگر بخواهیم صنعت گردشگری توسعه پیدا کند،‌ باید همه‌ سیستم‌های مرتبط به آن با هم هماهنگ باشند و مانند یک ساعت کار کنند. اردشیر اروجی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رواج یافتن خانه‌های بومگردی اشاره کرد:

در حال حاضر خانه‌های بوم گردی‌ای درست شده است ولی هتلداران با آنها مخالفند و می‌گویند آنها نباید باشند زیرا می‌خواهند انحصار خودشان را نگه دارند. البته بنده هم به گسترش وسیع این خانه‌ها معتقد نیستم و می‌گویم که باید روی آنها نظارت لازم انجام شود تا اثرات منفی ایجاد نکنند. ولی اینکه جلوی آنها به‌طور کامل گرفته شود تا من (هتلدار) به‌صورت انحصاری هر کاری دلم خواست انجام دهم؛ به هیچ وجه درست و قابل قبول نیست.

وی در پایان به نداشتن آمار صحیح از گردشگران کشور اشاره کرد که راه را برای مقایسه و بررسی علمی کیفیت اقامت مسافران در ایران بسته است:

ما هنوز سایتی نداریم که به صورت مستمر، دقیق و جداگانه آمار گردشگران داخلی و خارجی را به ما ارایه دهد و همه بتوانند آن را ببینند. آمارهایی که ارایه می‌شود، به صورت مصلحتی و در مصاحبه‌ها بوده و به هیچ دردی نمی‌خورد. آمار باید در یک پایگاه آماری باشد تا ما بتوانیم آن را با گذشته‌اش مقایسه کنیم. حتا به دلیل اهمیت این موضوع سال گذشته جناب جهانگیری که رییس شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است؛ این اداره را موظف کرد که با همکاری مرکز آمار ایران ظرف مدت کوتاهی سیستم آماری و اقماری گردشگری را آماده کند. در حال حاضر یک سال از این موضوع گذشته اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

درجه بندی هتل ها | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
مقایسه هتلهای ایرانی و خارجی | Photo by : Unknown
Photo by : Unknown

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

X