karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر کشور و شهر و مردمانی، آداب و رسوم و جشن های خاص خود را دارند؛ آداب و رسومی که از تاریخ و عقاید آن مردمان سرچشمه می گیرد و راه خوبی است تا از طریق آن ها، فرهنگ و روحیات مردم را شناخت. گاه این عقاید به شکل گیری مراسم و جشنواره هایی منجر می شود که گاه با شادی و نشاط همراه هستند و گاهی دیگر واقعه ای دردناک را روایت می کنند. گاه برخی از این جشن ها آنقدر معروف هستند که گردشگران بسیاری در زمان برگزاری آن ها،  کیلومتر ها مسافت را طی می کنند تا در این فستیوال ها شرکت کنند و از نزدیک تمام جوانب آن را ببینند. برخی از این فستیوال ها و جشنواره ها قدمتی چندین ساله دارند و بر اساس یک عقیده ی قدیمی شکل گرفته و همچنان ادامه دارد و برخی دیگر بر اثر یک اتفاق و یا حادثه ای جالب مرسوم شده اند و مردم هر ساله آن را تکرار می کنند. 

امروز  کارناوال می خواهد به کشور های مختلفی در سراسر این کره ی خاکی سفر کند تا  شما با برخی از جشن ها و فستیوال های جالب و شگفت انگیز در جهان آشنا شوید. 

همراه کارناوال به فستیوال های عجیب و غریب در سراسر دنیا بیایید... 

جشن سال نوی چین

Changbao She

1- توماتینا | اسپانیا

اگر دوست دارید که در یک جنگ غذایی شرکت کنید، پس می توانید در آخرین چهارشنبه ی ماه اوت، حدودا 30 شهریور، به شهر بانول (Buñol) اسپانیا بروید و در یک جشنواره ی جالب و مهیج شرکت کنید. معادل فارسی این جشنواره، گوجه بزنو است و در این روز یک صد تن گوجه در نبرد های خیابانی پرتاب می شود.

تاریخچه ی این جشنواره ی جالب به آخرین چهارشنبه ی اوت سال 1945 برمی گردد؛ روزی که در آن برخی از جوانان می خواستند توجه کله گنده هایی که در یک رژه شرکت می کردند را به خود جلب کنند. این کله شقی آن ها باعث می شود تا یکی از شرکت کنندگان در رژه به زمین بخورد. این موضوع سبب خشم بسیار آن فرد می شود و در نهایت دعوایی در میان جمعیت رخ می دهد. در این دعوا که سلاحش از یک بازار میوه در همان نزدیکی تامین شد، جوانان از گوجه فرنگی به عنوان اصلی ترین اسلحه استفاده کردند که با شدت و قدرت به این طرف و آن طرف پرتاب می شد. این دعوا و این پرتاب گوجه فرنگی در نهایت با مداخله پلیس به پایان رسید.

این دعوا آن قدر جالب شد که بعد از آن هر سال جوانان آن را با عنوان یک جشن برگزار کردند و امروز شاهد برگزاری مراسمی با عنوان توماتیا (La Tomatina) هستیم.

فستیوال توماتینا

2- کارناوال | برزیل

یکی از بزرگترین جشنواره ها و مهمترین رویدادهای فرهنگی در کشور برزیل، کارناوال برزیل است که هر سال در ماه فوریه برگزار می شود. این کارناوال که از آن با عنوان یک جشن ملی نیز یاد می شود، به مدت 7 روز در شهرهای مختلف برزیل برگزاری و شادی و نشاط را به مردم هدیه می دهد. آن طور که از نظرات کاتولیک ها بر می آید، کارناوال برزیل جشنی است برای رهایی از شر بدی ها و ناپاکی ها. در این جشن گروه های مختلفی از قبل برنامه های خاصِ خود را آماده می کنند و در روز مراسم، با لباس ها و گریم های مخصوص، آن را اجرا می کنند. یکی از اصلی ترین برنامه های این کارناوال، رقص سامباست که نمادی از شخصیت ملی برزیل است و توسط گروه های مختلف برگزاری می شود.

کارناوال برزیل در جمعه ی قبل از چهارشنبه ی خاکستر آغاز می شود. در سال 2018 از 20بهمن ماه (9 فوریه) تا 25 بهمن ماه (14 فوریه) برگزار خواهد شد.

کارناوال برزیل

Alexandre Macieira

کارناوال برزیل

3- سال نو چینی

سال نوی چینی، یکی از مهم ترین جشن ها و تعطیلات سنتی مردمان چین به حساب می آید. این جشن در آغاز سال نو و در حدود تاریخ  16 فوریه، 27 بهمن ماه، سال 2018، به مدت 15 روز برگزار می شود. مردم چین آداب و رسوم های متفاوتی را در این روز انجام می دهند. برای مثال چینی های بودایی، از خوردن گوشت در این روز خودداری می کنند و یا برخی بوداییان بر این باورند که استفاده از کارد و روشن کردن آتش در این روز اصلا خوش یمن نیست. حتی چینی ها هم مانند ما ایرانیان در این روز به دیدار بزرگ ترها و خانواده ها می روند. این جشن به طور سنتی با آتش بازی، لباس های محلی و اژدها های شناور همراه است. 

در اولین روز سال نو چینی، رقص شیر انجام می شود. این رقص یکی از کهن ترین آیین ها در چین است و برخی خانواده ها، برای از بین بردن ارواح، این گروه های عروسگ گردان را به خانه هایشان دعوت می کنند تا با رقص بد شانسی را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن می توان به هدیه پاکت سرخ اشاره کرد. چینی ها مقدار پول و هدیه ای را درون پاکت قرمز رنگی قرار داده و به خویشاوندان خود هدیه میدهند. آن ها معتقدند با این کار، ارواح خبیثه را از افراد به دور می کنند. 

سال نو چینی

سال نو چینی

4- سمانا سانتا | گواتمالا

اگر گردشگری به دنبال جشن و فستیوالی است که کمتر رقص و آواز به همراه داشته باشد و تا حدودی با جوی معنوی و مسیحیت احاطه شده باشد، می تواند به فستیوال سمانا سانتا (Semana Santa) در کشور گواتمالا برود. در طی این مراسم می توانید افسانه ها و داستان های به صلیب کشیدن حضرت مسیح را ببینید. صلیب های عظیم و نمایش های هیجان انگیز، قدرت معنوی این مراسم را چندین برابر می کند. افراد شرکت کننده در این مراسم کلاه و رداهای سفیدی به نام کلنس من (Klansmen) را بر تن می کنند و در این مراسم با یک دیگر پیمان برادری می بندند. این مراسم دقیقا یک هفته قبل از عید پاک برگزار می شود. 

سمانا سانتا

5- فستیوال گِل | کره جنوبی

یکی از معروف ترین جشنواره های کره جنوبی، گِل درمانی در شهر بوریئونگ (Boryeong) است که هر سال در فصل تابستان انجام می شود. فستیوال گِل برای اولین بار در سال 1998 برگزار شد و کم کم موجب گردید تا گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای شرکت در آن به شهر بوریئونگ بیایند. گِل مورد استفاده در این فستیوال از زمین های گلی این شهر تامین می شود و مملو از مواد معدنی مفید است. این گِل در ساخت مواد آرایشی نیز استفاده می گردد و در اصل برگزاری این فستیوال راهی برای بازاریابی لوازم آرایشی بوریئونگ به شمار می رود.

فستیوال گل در دو هفته برگزار می شود و روز های پایانی هفته ی دوم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند چرا که با آخر هفته ی دوم ماه جولای یعنی حدودا 24 و یا 25 مرداد ماه مصادف می گردد.

فستیوال گِل

Habeeb Ul Haq

فستیوال گِل

6- فستیوال برف و یخ | چین

شاید بارها از رسانه های مختلف، هنرمندانی را دیده باشید که در ایالت میشیگان و یا ویسکانسین در آمریکا آثاری را از یخ خلق می کنند و شهرت بسیاری در سطح جهانی دارند اما فقط آمریکا نیست که چنین هنرمندانی در خود دارد. هر ساله در شهر هاربین کشور چین، شهروندان، گرد هم می آیند تا آثار خارق العاده ای از یخ را خلق کنند. پس از خلق تمامی آثار، از تکنیک های مختلف نورپردازی استفاده می شود تا جلوه ی آنها، چندین برابر گردد. این آثار به حدی چشم نواز هستند که باور اینکه از یخ شاخته شده اند را کمی سخت می کند.

در ابتدا بیشتر شرکت کنندکان این جشنواره، چینی ها بودند اما کم کم علاقه مندانی از اقصی نقاط جهان نیز به آن توجه نشان دادند. این جشنواره هر سال زمستان در تاریخ 5 ژانویه، حدودا 16 دی ماه، به مدت یک ماه، برگزار می گردد و به عنوان بزرگترین فستیوال برف و یخ در جهان شناخته می شود. 

فستیوال برف و یخ

Raja Ravi Teja

ستیوال برف و یخ

7- برنینگ من | آمریکا

برنینگ من (Burning Man) نام جشنواره ای در آمریکاست که در نخستین دوشنبه ی ماه سپتامبر برابر با 13 شهریور، به مدت یک هفته در بیابان بلک راک ایالت نوادا برگزار می شود. نام این جشنواره در فارسی به معنای مرد سوزان است و نام گذاری آن به این دلیل است که هر بار در اختتامیه این جشنواره، مصادف با شامگاه شنبه، یک مرد حصیری بزرگ یا سازه‌های مشابه با آن را می سوزانند.

فستیوال برنینگ من از آنجا شروع شد که در سال 1986، مردی به نام لری هاروی به همراه چند دوست خود در سان‌فرانسیسکو، یک آدمک چوبی ۲.۷ متری و یک سگ چوبی کوچک تر را آتش زدند. از آن پس افراد زیادی برای تماشای این مراسم به آن محل می رفتند و پس از گذشت زمان، محل برگزاری آن را به بیابان نوادا منتقل کردند.

برنینگ من

برنینگ من

8- جشن هولی | هندو

یکی از اعیاد و تعطیلات مردم هندو جشن هولی است که در هنگام شروع فصل بهار برگزار و از آن به عنوان یک جشنواره ملی و مذهبی یاد می شود.

هندوها، هولی را در آخرین قمر کامل تقویم هندوها، یعنی در ماه فالگونا (یا اوایل ماه مارس برابر با نیمه دوم اسفند) جشن می گیرند و در طی این مراسم، پودرهای رنگی را در مشت خود می ریزند و به سمت یک دیگر پرتاب می کنند. سپس با تفنگ های آب بازی در کوچه و خیابان ها به دنبال یکدیگر می افتند و روزی سراسر شادی را برای خود می سازند.

مردم معتقدند که این جشنِ دو روزه نشان دهنده پیروزی خوبی بر بدی است و جالب تر اینکه این جشن در کشور های مختلفی از جمله آفریقا، پاکستان، آمریکا و ... نیز برگزار می شود.

جشن هولی

جشن هولی

9- دیوالی | هند

دیوالی از جمله جشن ها و فستیوال های هندوهاست که به مدت 5 روز در سراسر هندوستان جشن گرفته می شود و در هر یک از روزهای آن، آداب رسوم و کارهای مختلفی انجام می گردد. این جشن در پانزدهم ماه کارتیکای تقویم هندوها برگزار می گردد و تاریخ آن در تقویم های دیگر متغیر است.

مردم هندوستان در روزهای پیش از این جشنواره، خانه هایشان را تمیز و مرتب می کنند و پنجره ها را برای خوش آمد گویی به الهه توانگری و کامیابی، لاکشمی، می گشایند. آنها در خانه هایشان شمع و چراغ های بسیاری روشن می کنند و از این جهت نام دیگر این جشنواره، نور است. 

دیوالی

Rahul Mehta

10- جشن روز مردگان | مکزیک

روز مردگان نوعی جشن ملی در کشور مکزیک و برخی دیگر از کشور های جهان است که از 31 اکتبر تا 2 نوامبر (9 آبان تا 11 آبان) ادامه دارد و برای برگزاری آن سازمان ها و بانک ها به مدت سه روز تعطیل هستند.

ممکن است با شنیدن نام این جشن به یاد جمجمه و کار های ترسناک بیافتید اما واقعیت، این است که در این فستیوال، مردم به تمیز کردن قبر دوستان و خانواده ی خود مشغول می شوند. آنها روی قبر ها گُل می گذارند و با روشن کردن شمع، به یاد رفتگان خود دعا می خوانند. برخی دانشمندان و پژوهشگران معتقدند که قدمت و ریشه ی این جشن به تمدن مایاها (1) و آزتک ها (2) می رسد.

پاورقی


1- گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی

2- یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک

روز مردگان

سخن آخر

جشنواره های مختلف برخی ویژگی های فرهنگی یک کشور یا قوم را نشان می دهد و آشنایی با آنها می تواند موجب شناخت بیشتر مردم یک منطقه خاص گردد.

آیا تا به حالتجربه شرکت در جشنواره خاصی را داشته اید؟

اگر جشنواره های دیگری را در جهان می شناسید، آنها را به دیگر دوستان کارناوالی نیز معرفی کنید.

آیا در شهر و یا روستای شما جشنواره ای برگزار می شود؟

نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ابوغریب

بزرگترین فستیوال و عجیب ترین  فستیوال که در آن بیش از 20 میلیون انسان در آن ده روز غذای رایگان میخورند ، رایکان اسکان میگیرند، همزمان نماز میخوانند ، به هم کمک میکنند و اعمال مذهبی انجام میدهند زیارت اربعین است.
فستیوال راهیان نور است که عید ها حدود 2-3 میلیون زائر دارد
فستیوال عاشورا و شب احیا است که در آن میلیون ها انسان نه فقط در یک شهر بلکه در کل کشور اعمال مخصوصی انجام میدهند
یا روز تولد امام رضا علیه السلام در مشهد

واقعا همینه امسال کربلا ۲۲ میلیون زائر داشت کدام تجمع بشری این چنین بزرگ است متاسفم برای افرادی که با چنین کثیف کاری هایی شاد میشوند

16 شهریور 1402

خب این شادیش کجا بود همش باید خودتو بزنی و گریه کنی فستیوال اونا کجا!!!!! فستیوال شماکجا😂

👌🏻👌🏻👌🏻

31 تیر 1402

10 اردیبهشت 1401

ناشناس

در تمام این روزها مردم خانوادتو مورد عنایت عمیق و سخت خود قرار بدهند انشاااااالللللللهههههههه

امیداروام که در این فستیوال ها شرکت کنید و در اسراف هزاران تن گوجه و پرتغال و هندوانه. شریک‌باشید

16 شهریور 1402

28 آبان 1397

etan

دوست عزیز این چیزی که شما گفتی برای همه ما قابل احترامه
ولی فستیوال نیست یه مراسم مذهبی هست که جز غم چیزی برای شرکت کنندگانش نداره حالا بگذریم که عده ی زیادی برای تفریح شرکت می کنن ولی کلا هیچ ربزی به فستبوال های شاد دنیا نداره

03 شهریور 1397

انتشار:11 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.