karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

معبد تاپروم کامبوج
photo by Rick Drent

بهترین مکان دیدنی در دنیا از نظر شما کجاست؟ بهترین جایی که تا به حال رفته اید کجا بوده است؟

قطعا پاسخ به این سوالات کاملا سلیقه ای است و هرکس بنابر علایقش مقصد سفر خود را انتخاب می کند. اما تحقیقات نشان داده اند که بعضی از جاذبه های گردشگری آن قدر فوق العاده و شگفت انگیز هستند که هیچ بازدیدکننده ای نمی تواند زیبایی و خاص بودن آن مکان را انکار کند و همه ساله هم بر شمار بازدیدکنندگانش افزوده می شود جاهایی مثل برج ایفل، برج خلیفه، اهارم مصر و...

امروز می خواهیم به یکی از مراکزی سفر کنیم که به راستی منحصر به فرد و بی همتا می باشد، جایی که همه ی بازدیدکنندگانش را غرق در حیرت می کند، مکانی که هم از نظر طبیعی هم تاریخی و معماری از بهترین جاذبه های دنیاست. مقصد امروز ما معبد سحرآمیز تاپروم (Ta Prohm) در سرزمین کامبوج می باشد.

شاید فکرش را هم نمی کردید که یکی از بهترین و پرطرفدارترین جاذبه های دنیا در کشوری در جنوب شرقی آسیا پنهان شده باشد. این معبد زیبا در شهر انگکور یکی از زیباترین شهرهای کامبوج ساخته شده است و بدون شک حتما باید یکبار آن را از نزدیک ببینید. با ورود به این منطقه ی تاریخی قدم به دنیایی سحرآمیز خواهید گذاشت و برای چند ساعتی احساس می کنید کاملا از کره ی زمین خارج شده اید؛ در این توصیفات اصلا اغراق نشده و حتی کلمات اصلا نمی توانند بیان کننده ی زیبایی های این معبد باشند.

برای آشنایی بهتر با این مکان تاریخی شگفت انگیز به انگکور خواهیم رفت و سعی می کنیم همه ی دیده ها، شنیده ها و تجربیاتمان را با شما در میان گذاریم. با کارناوال در این سفر جذاب همراه باشید.

معبد تاپروم کامبوج
photo by Jason Kang

چرا بازدید از تاپروم ؟


 - از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری دنیا می باشد.

- اینجا طبیعت و بنای تاریخی کاملا به هم بافته شده اند.

- دومین مکان پر بازدید جهان در سال 2015 میلادی بود.

- تا قرن 20 میلادی از دیده ی عموم پینهان باقی مانده بود.

- از فوق العاده ترین مکان های دنیا برای عکاسی است- با ورود به این معبد، گویی به دنیایی اسرارآمیز و وهم آلود قدم گذاشته اید.
معبد تاپروم کامبوج
photo by Peter Stewart

 

آشنایی با معبد تاپروم | Ta Prohm

کامبوج در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتختش شهری به نام پنوم‌ پن (Phnom Penh) می باشد. بر خلاف تصور پایتخت کامبوج شهرت زیادی ندارد بلکه مهم ترین و مشهورترین شهر این دیار انگکور (Angkor) نام دارد که شهری تاریخی و توریستی می باشد. در این استان مجموعه معابدی وجود دارد که قدمتشان به قرن دوازدهم می رسد. این معابد در ابتدا محلی بودند برای پیروان هندو اما به مرور با گرایش مردم به بودا به اماکنی برای پرستش بودا تغییر کاربری داد اما امروزه تقریبا جنبه ی دینی خود را از دست داده و به مکانی برای گردش توریست ها تبدیل شده است، معبد تاپروم هم از معروف ترین این معابد است که در یک کیلومتری شرق انگکور قرار دارد. جالب اینجاست که معبد عظیم تاپروم تا قرن 20 از نظرها پینهان مانده بود و قرن بیستم توسط یک باستان شناس فرانسوی کشف شد....
در حدود سال 1186 میلادی بود که آرام آرام شروع به ساخت معبد تاپروم کردند و کار ساخت آن تا اوایل قرن سیزدهم نیز ادامه داشت تا صومعه ای باشد برای مادر پادشاه یعنی جایاوارمان هفتم. کامبوجی ها از آن با نام (Rajavihara) یاد می کنند که به معنای صومعه ی پادشاه است. تاپروم  در نهایت معبدی بودایی شد که در آن پیروان ماهایانا به عبادت می پرداختند، ماهایانا یکی از شاخه های اصلی آیین بودا می باشد که طرفداران زیادی هم در هند و چین دارد.

از ابتدا قرار بود معبد تاپروم مکانی بزرگ و فاخر باشد برای همین از 80،000 نفر کارگر برای ساختش استفاده کردند تا سازه ای در خور یک بانوی تراز اول مملکت شود. این معبد در زمان رونقش حدودا 600 اتاق با شکوه داشته است. برای زیباتر کردن این معبد درختان زیادی در اطراف آن کاشتند که امروزه به گیاهان تنومندی تبدیل شده اند که در خود بنای معبد نیز ریشه دوانده اند. وجود درختان قوی و بزرگ چهره ی تاپروم را کمی ترسناک کرده که همین موضوع برای گردشگران بسیار جالب است. به مرور زمان خزه ها و گیاهان مختلفی سر تا پای این معبد را پر کرده و آن را به عبادتگاهی در میان جنگلی انبوه مبدل کرده اند.

این عبادتگاه آن قدر خاص و دیدنی است که یونسکو آن را در سال 1992 میلادی در فهرستش به ثبت رساند. جالب است بدانید که تاپروم در سال 2015 میلادی به عنوان دومین مکان محبوب و پربازدید در میان گردشگران منتخب شد.

متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی خوب و صحیح مسئولین معبد، تاپروم تا به امروز بارها و بارها مورد غارت دزدان عتیقه قرار گرفته و تقریبا از اشیای داخلش چیزی باقی نمانده است اما در سال های اخیر با توجه به علاقه ی گردشگران به این سایت توریستی سازمان باستان شناسی هند و سازمان محفاظت و مدیریت آنگکور به مرمت و بازسازی معبد پرداخته اند و هم اکنون می توانیم با آسودگی خیال بیشتری از تاپروم بازدید نماییم.

اما دقیقا در معبد تاپروم چه خواهیم دید؟

با بنایی رو به رو خواهید شد که مانند فیلم های ترسناک تاریخی است، ورودی عظیمی دارد و جای جای آن درختان بزرگ بلوط و انگور روئیده اند، درختانی که ریشه هایشان در دل بنا فرورفته و سنگ های آن را شکسته اند، آن قدر شاخ و برگ داده اند که نور به سختی از لا به لای برگ هایش عبور می کند. ساعت ها می توانید خیره به این شاهکار سنگی شده و از تماشای تاریخ لذت ببرید. سالها پیش 12،500 نفر در این معبد زندگی می کردند و رفت و آمد داشتند و برخی می گویند هنوز هم می توان آواهایی از این مردمان را در معبد شنید. افرادی که به این موضوع اعتقاد دارند برای مدیتیشن و آرامش اعصاب به این معبد مراجعه می کنند، در تاپروم اتاقی به نام اکو وجود دارد که صدا در آن می پیچد و این مکان را بهترین جا برای یوگا و مدیتیشن می دانند. گفته می شود اگر خوب گوش کنید صدای 18 نفر کشیش و 615 نیایشگر و رقاص را خواهید شنید.

وارد معبد که شوید با دالان های تو در تو و تاریکی رو به رو خواهید شد که فقط باید در هنگام صبح داخل آن ها شوید و در غیر این صورت با تاریکی محض رو به رو خواهید شد. اتاق ها و راهروهای این معبد شما را محو تماشای خود خواهد کرد که ما هم داخل همه ی آن ها خواهیم رفت و شما را با ویژگی های معماری هر یک آشنا می کنیم. این بنا سرشار از یادواره ی مردمان خمر (Khmer people) است، همان هایی که معبد باشکوه تاپروم را ساخته اند. در انتهای سفرمان بیشتر با خمر ها آشنا خواهیم شد و الان قصد داریم وارد معبد شده و بیشتر با بنا آشنا شویم. توجه داشته باشید که در انگکور حدود 39 سایت گردشگری وجود دارد که معبد تاپروم از همه ی آن ها مشهورتر می باشد.

معبد تاپروم کامبوج
photo by Ryszard Stelmachowicz
معبد تاپروم کامبوج
photo by Joshua Davenport

قسمت های مختلف معبد تاپروم

به صورت کلی مساحت محوطه بیرونی این معبد زیبا 650000 متر مربع و مساحت بنای اصلی 650 متر مربع می باشد. دور تا دور معبد را دیوار باشکوهی کشیده شده که 1000 متر طول دارد. اولین نکته ای که پس از ورود به معبد به چشم می آید نورپردازی زیبایی است که توسط نور خورشید و درختان به صورت طبیعی رخ می دهد. در تصاویر تلالو آفتاب را از لا به لای درختان مشاهده خواهید کرد.

بنای تاریخی معبد تاپروم تجسمی از هنر تاریخ‌مردان آسیایی است که طی سال های متمادی تلاش و کوشش آن را ساخته اند و هنوز هم آثار برخی از داستان های اساطیری و افسانه ای بودایی در این معبد دیدنی است که با کمک حجاری های فوق العاده هنوز هم چشم نواز و جذاب است. 

مطمئنا بررسی همه ی زوایا و دیدنی های معبد تاپروم در یک مقاله نمی گنجد اما ما سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد همه ی بخش های این جاذبه ی گردشگری را معرفی نماییم به همین منظور معبد را به دو بخش بزرگ و اساسی بنا و هنر نشانه گذاری و درختان و طبیعت تقسیم کرده و بررسی می کنیم. در نقشه ی زیر طرح کلی معبد را مشاهده می نمایید اما در نظر داشته باشید که هم اکنون قسمت های زیادی از این نقشه ویران شده و تنها خرابه هایی بیش نیستند.

معبد تاپروم کامبوج
 

الف) بنا و هنر نشانه گذاری

در طول تاریخ از معبد تاپروم هم برای پرستش و عبادت خدایان و هم برای آموزش آداب دینی برای راهبان استفاده می شد. با این که اغلب اجسام موجود در این بنا ربوده شده اما هنوز هم آثاری از پرستش خدایان را مشاهده می کنیم که با هنر رپرزنشن یا نشانه گذاری (Representation) ساخته شده اند به این معنا که سنگنگاره ها و حکاکی هایی وجود دارد که با دقدق شدن در آن ها نشانه هایی را می بینیم که هر یک نمایان گر یک موضوع خاص است چیزی شبیه به آرایه ی تلمیح در ادبیات فارسی.

از مهم ترین حکاکی های این معبد که تا امروزه باقی مانده تصویری از داستان شاهزاده سیذارتا است که با نام (Great Departure) شهرت دارد. این اثر نشان دهنده ی زندگی شاهزاده است که همه ی دارایی ها و همسر و فرزندانش را رها کرد تا از آمال و امیال دنیوی دل کنده باشد.

در ادامه به برخی از قسمت های بنا می پردازیم:

معبد تاپروم کامبوج

1) نقش برجسته درب ورودی

این معبد 4 ورودی دارد که همه ی آن ها به محوطه ی اصلی ختم می شوند، با ورود به محوطه ی اصلی دربی بزرگ رو به روی شما نمایان می شود که در طرف آن نقش برجسته ای از راهبان و بودا در حال راز و نیاز و نیایش را به تصویر کشیده اند.

معبد تاپروم کامبوج
photo by Gable Denims

2) برج ها

بام معبد تاپروم به صورت برج هایی عظیم ساخته شده تا شکوه بنا را بیشتر به رخ بکشند و همچنین نمایانگر سبک کلاسیک معماری بناهای مذهبی در آسیاس شرقی باشد. بلندترین برج این معبد 65 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در اطرافش برج های کوچکتری نیز دیده می شوند که 5 عدد آن ها شبیه به هم هستند و نمایانگر 5 اقیانوس کره ی زمین می باشند.

معبد تاپروم کامبوج
معبد تاپروم کامبوج
photo by Harry Hayashi

3) بالکن

این معبد زیبا به طور کلی 350 متر بالکن دارد که پادشاهان در آن قدم زده و به تماشای مراسمی می پرداختند که در محوطه ی معبد انجام می شده است و یا در بالکن ها در آرامش به راز و نیاز می پرداختند.

معبد تاپروم کامبوج

 4) حیاط معبد

حیات و محوطه ی این معبد هم از قسمت های اصلی و مهم آن می باشند که در بدو ورود گردشگران را مات و مبهوت بزرگی و شگوه معبد تاپروم می نمایند. تقریبا هر اتاق این معبد دارای یک یا چند حیاط یا بهتر بگوییم هشتی می باشد که نهایتا همه ی آن ها با راهروهایی به حیاط اصلی بنا می رسند.

معبد تاپروم کامبوج
photo by dean qiu
معبد تاپروم کامبوج

5) کتیبه های معبد

کتیبه های زیادی به زبان سانسکریت بر روی سنگ های دیوار این معبد وجود دارند که هنوز هم کم و بیش سالم مانده اند، مهم ترین اطلاعاتی که این کتیبه ها به باستان شناسان داده اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- در پروهم 3140 روستا وجود داشته است.

- دقیقا برای ساخت معبد از 79365 نفر استفاده شد که 18 نفر از آن ها کشیش های سرشناس،  2740 نفر مقامات دربار، 2202 نفر دستیار و 615 نفر هم رقصنده بودند.

- در این معبد ظروفی از جنس طلا یافت وجود داشته که 500 کیلوگرم وزن داشتند.

- 35 قطعه الماس در این معبد به کار رفته بود.

- 40620 مروارید در این معبد به کار رفته بوده است.

- 4540 سنگ قیمتی در این مکان به کار رفته شده.

- 876 متر پرده از چین به این ناحیه آورده شده بود.

- 512 پارچه ی ابریشم در این معبد به کار رفته بوده است.

- 523 چتر آفتابگیر در این معبد به کار رفته بود.

معبد تاپروم کامبوج
photo by khomson srisawasdi

6) مجسمه ها

با این که اغلب مجسمه های این معبد دزدیده شده اند اما هنوز هم مجسمه هایی از خدایان، موجودات افسانه ای و حیواناتی چون مار، شیر، دایناسور و... در این مجموعه دیده می شود که از جذابیت های این بنای تاریخی به حساب می آید.

معبد تاپروم

معبد تاپروم

7) نمای داخلی معبد

با ورود به اتاق های معبد متوجه خواهید شد که همه ی سنگ هایی که در بنا استفاده شده با چکش کنده کاری گشته است، بسیاری از دیوارهای داخل بنا دارای سوراخ های زیادی می باشد که نشان می دهد دیوارها با پارچه هایی پوشیده شده است. احتمالا در زمان رونق معبد این دیوارها با طلا، چوب و انواع فلز نیز زیباسازی شده بودند که امروزه اثری از آن ها باقی نمانده است.

گفتنی است که اغلب اتاق ها کاملا به شکل مستطیل هستند و  ستون های مجموعه نیز از بیرون بنا بیشتر از داخل آن قابل مشاهده می باشند به طور کلی در این مجموعه ی زیبا 12 ستون بزرگ و اصلی وجود دارد. هم اکنون با قدم زدن در داخل بنای تاپروم ریشه های درختان که وارد بنا شده اند را هم می توانید به خوبی ببینید.

از مهم ترین اتاق های این معبد می توان به سالن رقص اشاره کرد که طول آن 30 و عرضش 20 متر می باشد و از روی سنگ نوشته ی موجود در اتاق متوجه شده اند که از آن به عنوان محلی برای رقص های مذهبی استفاده می شد، چپ و راست این اتاق هر دو به اتاق هایی دیگر منتهای می شوند که از آن ها برای راز و نیاز با بودا و جمع آوری مجسمه های او استفاده می شد.

معبد تاپروم کامبوج
photo by Christopher Rose
معبد تاپروم کامبوج
photo by Geoff Ridenour

8) بیمارستان

از جالب ترین نکات درباره ی معبد تاپروم شبکه ی بیمارستانی خاص این مکان است که عمق پیشرفت مردمان این دیار را نشان می دهد. این بیمارستان ها برای درمان پادشاهان و بزرگان مذهبی و دولتی استفاده می شد و به طور حدودی 102 تخت داشته و می توانستند 102 نفر را به صورت همزمان درمان کنند، البته از یاد نبرید که پادشاهان خمر به کمک خدایان و رحمت الهی نیز اعتقاد داشتند و تا می شد از آن ها برای درمان بیماری ها طلب کمک می کردند.

معبد تاپروم

9) نقش برجسته راهروها

از جذابترین قسمت های این معبد راهروهای تودرتو و زیبایی هستند که با نقش هایی برجسته زیباسازی شده اند، این نقش ها را در حدود قرن 12 و 13 میلادی بر روی راهروها حکاکی کرده اند که امروزه از دیدنی ترین نقاط تاپروم به حساب می آید.

معبد تاپروم

ب) درختانی که ر دل رخنه کرده اند

از مهم ترین شاخصه هایی که معبد تاپروم را از دیگر هم تایانش متمایز کرده درختان غول پیکری است که سنگ های بنا را شکسته و درون آن نفوذ کرده اند. از جمله مهم ترین درختانی که در اطراف این بنا به چشم می خورند انگور، پنبه، انجیر و سیب است که با خزه و گیاهان رونده نیز احاطه شده اند.

درختان شبیه به چتری بزرگ کل بنا را در بر گرفته اند و سایبانی زیبا بر سر بنا ساخته اند و لانه ای شده اند برای خزندگان زیبا و کوچک. همانگونه که در تصاویر مشاهده می کنید درختان حتی بر روی پشت بام های معبد هم روئیده اند و ارتفاع آن ها هم زیاد است. زیر، رو و حتی داخل این معبد نیز درخت و ریشه ی درختان پیشروی کرده اند و اینجا را به یک مکان سحرآمیز و ترسناک تبدیل نموده اند.

معبد تاپروم کامبوج
photo by Vath. Sok
معبد تاپروم کامبوج
معبد تاپروم کامبوج

معماری بنای تاپروم و ویژگی های منحصر به فرد بنا

معبد یا صومعه ی تاپروم آیینه ای از سنن معماری مردمان خمر است. بزرگ ترین ویژگی معماری آن ها استفاده از پیاده روهای سنگی برای اتصال بناهای مختلف به یکدیگر می باشد، آن ها اغلب دور تا دور بنا یا راه های منتهی به معابد را نرده هایی از جنس سنگ قرار می دادند.

بناهایی که مربوط به پادشاهان یا خانواده های سلطنتی بودند همیشه باغ های بزرگ و محوطه هایی فاخر داشته اند که در این معبد هم شاهد وجود چنین موضوعی هستیم. برای ساخت این معبد از سنگ هایی برش خورده و بزرگ استفاده کرده اند اما به دلیل وجود درختان بزرگ و ریشه دواندن آن ها در دیوارها و همچنین نفوذ آب در دیواره های بنا، طی سال های متوالی ساختار اصلی معبد به هم ریخته و بعضی از قسمت ها کاملا متلاشی گشته است.

تنها راه حفظ معماری مردمان خمر در این معبد بازسازی و مرمت می باشد زیرا حقیقتا درختان این ناحیه فوق العاه زیبا هستند و بریدن و از بین بردن آن ها ضربه ی زیادی به چهره ی معبد وارد خواهد کرد و در حقیقت هم اکنون درختان این مرکز باستانی با معماری آن عجین شده و در هم آمیخته اند. اگر به تصاویر دقت کرده باشید خواید دید که معبد تاپروم از چند اتاق و راهرو تشکیل شده که همه با استفاده از برگ های بزرگ سنگ ساخته شده اند. 

بدون شک برای ساخت چنین بنای عظیم و بی همتایی باید از نیروی کار زیاد و نقشه و طراحی خوبی استفاده می شد که همین طور هم هست؛ همه چیز کاملا با برنامه و طبق اصول و عقاید دینی ساخته شده، مجسمه های خدایان در ابتدای ورود به بنا نشان گر مذهبی بودن این ساختار می باشد. 
میزان بارش باران در منطقه ای که معبد ساخته شده بسیار زیاد است و در فصل بهار باران های سیل آسایی می بارد و این موضوع در ساخت مورد توجه قرار نگرفته و موجب شده تا در طی سال ها گیاهان و درختان رشد زیادی پیدا کنند و در واقع معبد به دخمه ای باورنکردنی و سحرآمیز تبدیل شود.

اما از سوی دیگر شاهدیم که سیستم آبرسانی فوق العاده ای برای معبد ساخته اند که از کانال ها، آبریزها و استخرهای مختلفی تشکیل شده است و نمایانگر تفکر عمیق سازندگان معبد می باشد که سعی کرده اند آب باران را جمع کرده و استفاده نمایند؛ این سیستم آبرسانی در قرن یازدهم بهترین نوع آبرسانی دنیا محسوب می شده که خود به تنهایی کاری فوق العاده است.

نکته ی شگفت انگیز دیگری که درباره معبد تاپروم وجود دارد مقاومت آن در برابر زلزله است، در طول تاریخ شاهد بودیم که بسیاری از بناهای به ظاهر ضد زلزله نیز سقوط کردند و به آرامی از ذهن ها پاک شدند اما این معبد بزرگ با این که صدها سال از ساختش می گذرذ زلزله و بلایای طبیعی نتوانستند آن را به زانو در آورند و مطمئا اگر این مکان متروکه نمی شد امروزه یکی از پر رونق ترین مکان های دنیا بود.

مهندسان درباره ی این معبد می گویند:

باران بارید، گیاهان روئیدند و طبیعت آنچه ما ساخته بودیم را بلئید و بالاترین تکنولوژی قرن سیزدهم هم کافی نبود.
در سال 2013 میلادی گروهی از باستان شناسان که در مرمت و بازسازی معابد هندی دستی توانا داشتند قسمت های زیادی از معبد تاپروم را مرمت کردند اما هنوز هم بخش های زیادی از این عبادتگاه نیاز به بازسازی دارند، در مرمت سال 2013 میلادی بیشتر به بخش های چوبی این بنا توجه شد.

در این معبد تنها با یک نگاه به اطراف متوجه خواهید شد که طبیعت و انسان چگونه در خلق این مکان زیبا دست در دست هم داده اند. معماری این معبد حرف های زیادی برای گفتن دارد آن قدر که بسیاری از افرادی که در مرمت و بازسازی آن دخالت داشتند اذعان می کنند هر بار وارد این معبد می شوند با اشیا و رموز جدید برخورد می کنند. بله اینجا همه چیز رنگ و بوی تاریخ و معماری کلاسیک آسیایی ها را دارد.

بدون شک معبد تاپروم یکی از بزرگترین جاذبه های تاریخی شهر باستانی آنگکور می باشد ومعماری همه ی اتاق ها و قسمت هایش در اینجا قابل بررسی نیست برای همین به صورت کلی به معرفی بُعد معماری این مکان می پردازیم. در این مجموعه حدود 260 مجسمه از خدایان، 39 برج بلند و 566 اتاق برای استراحت و عبادت تشکیل شده است. بسیاری از قسمت های معبد هم اکنون تخریب شده اند اما مطمئنا همه ی این اتاق ها و مجموعه با دیواری 1000 متری احاطه گشته اند.

هر اتاق با راهی از جنس سنگ به اتاق دیگر متصل می شد اما یک راه اصلی در این معبد وجود دارد که به آن راه مقدس می گفتند، راه مقدس در معماری آسیای شرقی به معنای مکانی است که به قلب یا مرکز اصلی معبد خواهد رسید، البته امروزه به دلیل تخریب قسمت هایی از این راه برخی از بخش های آن کاملا صعب العبور می باشد.

معبد تاپروم کامبوج
معبد تاپروم کامبوج
photo by Miguel Chanona

تاریخچه معبد تاپروم و آشنایی با امپراطوری خمر

همانطور که در ابتدای کلام اشاره کردیم معبد تاپروم متعلق به پادشاهی و امپراطوری خِمرها بوده است، آن ها بین سده‌های ۹ تا ۱۲ میلادی (اوج شکوفایی در بین سال های 1177 تا 1181) در کامبوج و مناطق اطرافش حکم رانی می کردند. پایتخت این امپراطوری شهر انگکور بود که هنوز هم وجود دارد. متاسفانه سنگ نوشته های کمی از این تمدن در دست است به همین دلیل اطلاعات ما نیز از آن ها بسیار کم و مختصر می باشد اما آن طور که از شواهد و قرائن مشخص ایت این امپراطوری از قدرتمندترین حکومت های زمان خود بوده است.

می دانیم که خمرها پیرو هندو و بودا بوده اند و به همین علت معابد و صومعه های زیادی در مناطق امپراطوری آن ها وجود دارد. مناطق حکومتی خمرها در قرن 15 خالی از سکنه شد و باستان شناسان علل گوناگونی را برای این موضوع بیان کرده اند، دلیل هایی مثل بیماری های مسری مثل طاعون، حملات بیگانگان، اختلاف میان خاندان سلطنتی، کمبود غذا و... با همه ی این تفاصیل هنوز هم تا قرن 15 افرادی در امپراطوری خمرها زندگی می کردند تا نهایتا جلوی ارتش تایلند (نیروهای هوایی سیامی تایلند) سر خم کرده و شکست خوردند و قانونا امپراطوری عظیم خمر متلاشی شد.

تاریخ شکست امپراطوری خمر را سال ۱۴۳۱ میلادی می دانند. شاید نام خمرهای سرخ را هم شنیده باشید این افراد نامشان را از امپراطوری خمر گرفته اند و از سال  ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی بر کامبوج حکمرانی می کردند. آن ها تفکرات خاصی داشتند و در تلاش بودند کشور را به روش کومونیستی چین اداره نمایند و در این راه افراد زیادی را نیز کشتند. وسایل و ابزارآلات شکنجه ای که آن ها برای آزار مردم استفاده می کردند بسیار معروف است و در موزه هایی چون موزه ی نسل‌کشی سلنگ (Tuol Sleng Genocide Museum) در معرض دید عموم قرار دارد. در نهایت خمرهای سرخ در سال ۱۹۷۸ میلادی به ویتنام حمله کردند که در این حمله شکست خورده و نابود شدند.

مطمئنا در بین کشمکش ها و درگیری های زیادی که در امپراطوری خمر با آن رو به رو بود آسیب های زیادی به بنای تاپروم و دیگر جاذبه های این مکان وارد شده است. شواهد تاریخی نشان داده که در زمان اوج قدرت امپراطوری خمر 12640 نفر در این معبد زندگی می کردند و 79365 نفر هم جمعیت افراد روستاهای اطراف بود که گاها برای عبادت به معبد تاپروم می آمدند، بنابراین مطمئنا این عبادتگاه از بزرگترین معابد دنیا محسوب می شود.

معبد تاپروم

معبد تاپروم

 گردشگران در معبد تاپروم

همانطور که بیان کردیم این معبد به همراه درختان زیبایش هم اکنون بازسازی شده اند و کاملا برای بازدید گردشگران مناسب سازی گشته اند. توریست ها به راحتی می توانند از معبد دیدن نمایند و پیاده رو ها و معابر خوبی هم برای آن ها تدارک دیده شده؛ همچنین می توانند از تابلوهای راهنما نیز استفاده کرده و با معبد بیشتر آشنا شوند. باستان شناسان فرانسوی که در مرمت و کشف این معبد فوق العاده سهم بسزایی دارند معتقدند که معبد و درختانش باید به شکل اولیه و طبیعی باقی (natural state) بماند تا مردم شکل اصلی معبد تاپروم را تماشا کنند و حس کاشفان این مکان را از نزدیک احساس نمایند. اما از طرفی هم اگر مرمت و بازسازی تاپروم به خوبی انجام نشود حتما معبد ویران خواهد شد.

در هنگام غروب آفتاب که معبد غرق در تاریکی می شود هم اکنون شمع هایی برای روشنایی استفاده می کنند که زیبایی معبد را چند برابر می کنند. در ادامه نظرات برخی از بازدیدکنندگانی که از این معبد دیدن کرده اند را با هم مرور می کنیم:

- Elliot_Busby:

این مکان فوق العاده زیباست، خرابه ها و ریشه ی درختان در هم پیچیده شده اند و هر گوشه ی آن مثل مخفیگاهی است که منتظر کشف ما هستند. فیلم های زیادی هم در این مکان فیلم برداری شده اند.

- simonk:

اینجا یک معبد فوق العاده بزرگ است که به دلیل درختان غول پیکر برای عکاسی جذاب می باشد. اما با همه ی این تفاصیل هزینه ی بیلتش هنوز هم گران است.

-Martyn W:

انگار اینجا انسان ها به جنگل و طبیعت داخل شده اند اما درختان خرابه ها را در خود غرق کرده اند.

-Simmrouter:

این معبد همان جایی است که لورا کرافت (Laura Croft) در فیلم تام رایدر با ضرب گلوله کشته شد. این معبد جالب است اما به اندازه ی دیگر معابد اطراف بازسازی و مرمت نشده.

این معبد هم از نظر تاریخی برای گردشگران و بازدیدکنندگان اهمیت دارد و هم برای آن ها جالب است که یک امپراطوری در حدود قرن 9 چقدر بزرگ بوده که با پیشرفتش تقریبا در قرن 13 توانسته چنین معبد عظیمی را بسازد. باور این نکته که خود شهر انگکور نیز در سال  1862 میلادی کشف شده بسیار سخت است؛ جالب است بدانید که این کشف کار فردی به نام هنری موهات (Henri Mouhot) بود.

معبد تاپروم کامبوج

استفاده از معبد تاپروم در رسانه های جمعی

به دلیل خاص بودن و جذابیت این معبد فوق العاده از آن در فیلم های زیادی استفاده کرده اند و از لوکیشن های محبوب در میان فیلم های هالیوودی می باشد. از جمله فیلم هایی که در آن می توانید تاپروم را مشاهده کنید تامب رایدر (Tomb Raider) است که در نوع خود بی نظیر می باشد و سازندگان آن با استفاده از جلوه های ویژه زیبایی های معبد را دو چندان کرده اند؛ این فیلم به دلیل بازی آنجلینا جولی بازیگر مشهور هالیوودی بسیار پر طرفدار شد.

از دیگر فیلم های بسیار معروفی که از معبد تاپروم در ساختش استفاده کرده اند ایندیانا جونز است که بیانگر زندگی و ماجراهایی است که برای یک باستان شناس رخ می دهد، هریسون فورد بازیگر معروف آمریکایی نقش اول این فیلم سینمایی را بر عهده دارد و در آن تلاش می کند گنج های مخوف و بزرگ دنیا را کشف کند.

معبد تاپروم کامبوج

حقایق جالب درباره معبد تاپروم

هر چه درباره ی عظمت و شکوه و ویزگی های معبد فوق العاده زیبای تاپروم بگوییم باز هم کم است به همین خاطر در این قسمت با هم نکات جالبی را درباره معبد تاپروم مرور می کنیم:

- روی سنگ نگاره های این بنا تصاویری از یک نوع دایناسور به نام استگوزاروس (Stegosaur) وجود دارد، این دایناسور ها در حدود 150 میلیون سال پیش می زیستند و هنوز مشخص نیست که چرا تصویر این دایناسور ها در قسمتی از این معبد که سال 1100 میلادی ساخته شده حک شده است. برخی عقیده دارند این تصاویر بازگوکننده ی نوعی خرس یا کرگدن است که هم اکنون منقرض شده اند و ربطی به دایناسور ندارد اما در هر صورت هنوز راز این دایناسورها بر ملا نشده است.

- در طی قرون مختلف این معبد با نام های بنای راجاویهارا (Rajavihara temple) و رویال تمپل (royal temple) نیز شناخته می شد.

- یک پیرمرد بودایی مدت 10 سال است که حیاط این معبد را جاروب می کند و این کار را جزوی از وظایف دینی خود می داند.

معبد تاپروم کامبوج

اطلاعات بازدید

در این قسمت به مطالبی اشاره خواهیم داشت که در بازدیدتان از معبد تاپروم باید آن ها را بدانید:

- این معبد 4 ورودی اصلی دارد اما اغلب گردشگران از ورودی غربی این مجموعه وارد معبد می شوند.

- کودکان محلی در اطراف این معبد سعی دارند که شما را در بازدیدتان کمک کنند، می توانید از آن ها اطلاعاتی چون مسیر آسانتر و بهترین مکان ها برای عکاسی را سوال کنید. توجه داشته باشید که اگر به آن ها مستقیما و مودبانه نگویید که کمکی نمی خواهید امکان دارد آن ها تا پایان بازدید هم به دنبال شما بیایند. اگر از آن ها درخواست کمک کنید باید چیزی حدود 20 هزار تومان پرداخت نمایید البته این مبلغ به کرامت و انتخاب شما بستگی دارد؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم درباره ی این موضوع زیاد ولخرجی نکنید.

- بهترین زمان بازدید از این جاذبه ی زیبا هنگام صبح یا غروب آفتاب می باشد.

- کفش مناسب پیاده روی بپوشید و تنها از مکان هایی که مسیر پیاده روی دارند عبور کنید و وارد راه های صعب العبور نشوید تا خطری شما را تهدید نکند.

- در برنامه ریزی های خود توجه کنید که قبل از ساعت 7:30 صبح اجازه ی ورود به معبد را نخواهید داشت.

- معماری این معبد به گونه ای تو در تو و گیج کننده می باشد به همین علت سعی کنید به صورت گروهی بتزدید نمایید و از راهنمای خود جدا نشوید.

هزینه:

37 دلار (معادل 136 هزار تومان)

معبد تاپروم کامبوج

ملزومات سفر

برای سفر به تاپروم پیشنهاد می کنیم این وسایل و لوازم را فراموش نکنید:

- کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی.

- کفش مناسب.

- دوربین عکاسی.

- لباس مناسب فصل.

- چوب دستی برای افراد مسن.

- کارت شناسایی.

- یک وعده ی غذایی سبک.

معبد تاپر.م

کجا بمونیم؟

بازدید از معبد تاپروم و دیگر مکان های تاریخی اطراف می تواند به راحتی یک روز زمان شما را پر کند به همین دلیل احتمالا نیاز به اقامت شبانگاهی خواهید داشت. درباره ی این موضوع باید بگوییم که شما در محوطه و اطراف معبد تاپروم اجازه ی کمپ یا چادر زدن را نخواهید داشت اما یک هتل خوب و مناسب در نزدیکی این معبد وجود دارد که می تواند شبی به یادماندنی را برای شما به ارمغان آورد؛ با هم در ادامه به معرفی این هتل خواهیم پرداخت.

هتل پرایوت بیلز هوم استی | Private Bill's Home Stay: به معنای خانه خصوصی بیل برای ماندن

این هتل محوطه ی زیبا و مناظر خوبی را فراهم کرده و رستورانی با غذاهای باکیفیت و خوشمزه هم دارد و به فرودگاه سیم هم بسیار نزدیک است اما از فرودگاه بین المللی آنگکور حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد. از امکانات این اقامتگاه می توان به تلویزیون صفحه تخت، لپ تاپ، صندلی راحتی در اتاق، تراس و بالکن خصوصی و عمومی، حمام، اینترنت پر سرعت رایگان و محوطه ی مناسب برای اسب سواری اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که این هتل از نظر سایت بوکینگ توانسته نمره ی ۸.۳ را از ۱۰ کسب نماید.

هزینه ی اقامت در این هتل:

مسافرخانه نیز متوسط است و حدودا شبی ۲۵ دلار ( حدود ۱۰۰ هزار تومان) برای شما هزینه خواهد داشت.

آدرس: آسیا، کامبوج، سیم ریپ، اسلو کرام، موندول ۳، جاده دو گل.

Address: De Gaulle Road, Mundol ۳, Slo Kram , Siem Reap, Cambodia

معبد تاپروم

از کجا غذا تهیه کنیم؟

اگر با تورهای گردشگری قصد سفر به این معبد زیبا را دارید جای هیچ نگرانی نیست زیرا اغلب تورها وعده ی نهار را هم به میهمانان ارائه می دهند اما اگر به تنهایی از این معبد دیدن می کنید باید بدانید که چند رستوران در نزدیکی این معبد وجود دارند که غذاهای با کیفیت و نسبتا خوبی را ارائه می دهند، در ادامه بیشتر با این رستوران ها آشنا می شویم:

- رستوران مائوم | MAOM Restaurant:

نوع غذا: غذاهایی آسیایی و اروپایی دارد

میانگین قیمت:

غذا در این رستوران ۵ دلار (معادل ۲۰ هزار تومان) می باشد.

آدرس: کامبوج، سیم ریپ، خیابان هی اونگ اون.

 .Address: St. He. Ung Oeun | Borie Prem Pray, Siem Reap ۰۰۰۰۱, Cambodia

- رستوران نیو هوپ کامبوج | New Hope Cambodia Restaurant:

نوع غذا:

غذاهای آسیایی، کامبوجی و گیاهی.

میانگین قیمت:

۲ تا ۷ دلار (معادل ۸ تا ۲۸ هزار تومان).

آدرس: کامبوج، سیم ریپ، روستای موندول ۳.

 .Address: Mondul ۳ Village | Slorkram Commune, Siem Reap, Cambodia

- رستوران لا کولر دو د | La Couleur Du The:

نوع غذا: 

اروپایی، فرانسوی، مناسب برای گیاهخواران.

میانگین قیمت:

۵ تا ۱۰ دلار (معادل حدودا ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان)

آدرس: کامبوج، سیم ریپ، Slorkram Commune.

 .Address: Slorkram CommuneSiem Reap, Cambodia

رستوران

رستوران تاپروم

دسترسی

معبد تاپروم حدود ۱۲.۱ کیلومتر خارج از سیم ریپ می باشد و به چند روش می توانید به این معبد بروید:

اتومبیل شخصی:

از سیم ریپ حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد تا با دنبال کردن آدرس مندرج در زیر به معبد برسید.

توک توک یا دوچرخه:

برای رسیدن به معبد تاپروم می توانید از توک توک و دوچرخه نیز استفاده نمایید که حدودا ۸۰ دقیقه طول می کشد.

 آدرس: آسیا، کامبوج، سیم ریپ، معبد تاپروم.

.Address: Krong Siem Reap, Cambodia

معبد تاپروم را در نقشه کارناوال ببینید

دیدنی های اطراف

در کامبوج و شهر تاریخی انگکور دیدنی های بسیار زیادی وجود دارد بنابراین پیشنهاد می کنیم در سفرتان برای دیدن معبد عظیم تاپروم از دیگر دیدنی های نزدیک به این مجموعه ی تاریخی نیز دیدن کنید، مکان هایی مثل:

- معبد بانتی کدی | Banteay Kdei

- معبد تاکئو | ta Keo 

- مجموعه معبدهای انگکور | Temples of Angkor

 معبد بانتی کدی

اطراف معبد تاپروم

معبد تاکئو

اطراف معبد تاپروم

مجموعه معبدهای انگکور 

اطراف معبد تاپروم

توصیه کارناوال

پیش از هر اقدامی برای سفر به کامبوج توصیه می کنیم بیشتر با این کشور زیبا آشنا شوید، برای این کار می توانید تصاویر زیبایی را با کلیک روی لینک زیر به دست آورید:

تصاویری بینظیر از زیبایی های کامبوج

نکته ی آخر این که توصیه می کنیم شما ایرانیان عزیز اگر برای اولین بار به کامبوج سفر می کنید حتما تور گردشگری تهیه نمایید زیرا به تنهایی امکان دارد بسیاری از مکان های دیدنی و ناب این دیار را از دست بدهید.

معبد تاپروم

در پایان ویدیویی از معبد تاپروم را تماشا کنید



بازدیدی مجازی از معبد تاپروم کامبوج



سخن آخر

چقدر درباره ی کامبوج و معبد زیبای تاپروم اطلاعات داشتید؟

آیا تا به حال معبد تاپروم را از نزدیک دیده اید؟

منتظر دیدگاه ها و تجربیات شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با سلام چگونه می توان جهت راهنمایی بیشتر با شما ارتباط برقرار نمود؟ چوپانی - کردستان 

انتشار:27 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.