karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سرعت، پیچ و تاب، هیجان، جیغ و وحشت ما را به سمت شهرهای بازی  جذب می کنند. خیلی از ما دوست داریم آخر هفته هایمان را، خسته از کار و زندگی روزمره و کسالت بار در شهربازی ها بگذرانیم. به محض ورود به هر شهر بازی صدای خنده و جیغ و فریاد به سمتتان هجوم می آورد. دستگاه هایی غول پیکر که هر کدام به شیوه ای، هیجان را در رگ هایتان جاری می سازند؛ یکی با سرعت سرسام آور، دیگری با ارتفاع خوفناک و بعضی هایشان هم با پیچ و تاب های فراوان و پی در پی.

اگر در این فکر هستید که برای چشیدن طعم وحشتی امن، به این پارک های بازی بروید و برای هیچ آسیبی آماده نیستید، باید در تصمیمتان تجدید نظر کنید. زیرا گاهی ترس و حادثه با هم گره می خورند. در میان این وسیله ها بعضی هایشان به قدری هولناک هستند که استفاده از آنها شرایط سنی و بدنی خاصی را می طلبد. حتی اگر شما از نظر فیزیکی و روانی هم آماده باشید، اما باز هم نمی توان از همه چیز مطعن بود. گاهی ممکن است دستگاهی که می خواهید سوارش شوید، آن قدر قدیمی باشد که سنش از عمر شما هم بیشتر باشد.

حسی که آخرین بار بر روی یکی از این وسیله ها داشتید را به یاد آورید...ترس تا سر حد مرگ، حرکت محسوس آدرنالینی که با خون در تمام بدنتان پمپاژ می شود، حال تصور کنید که این دستگاه صد سال عمر دارد، یا در گذشته ای نه چندان دور چندین کشته و مجروح به جای گذاشته است. هر لحظه ممکن است دستگاهی از ریل خارج شود، یا کمربندتان باز شود و به پایین سقوط کنید...

قطعا با در نظر گرفتن این احتمالات، میزان ترس و وحشتی که به سراغتان می آید چندین برابر قبل است. اما به چه قیمتی! حاضرید با پذیرفتن احتمال بالایی که برای صدمه دیدن یا مرگتان پیش بینی می شود به استقبال این هیجان بروید؟

وبسایت لیست 25 (List25) در سال 2017 لیستی از ترسناک ترین وسیله های شهربازی، در سرتاسر دنیا منتشر کرده است. برای شناختن این وسیله ها کارناوال را همراهی کنید تا تجربه ای جذاب از آدرنالین داشته باشیم...

قبل از آشنایی با وحشتناک ترین وسایل شهرهای بازی بهتر است این نکته را هم متذکر شویم که شهربازی هایی که در این مطلب  نام برده می شوند، وسایل و دستگاه های مهیج بسیاری را در خود جای داده اند که پرداختن به تمام آن ها در این مطلب نمی گنجد. کارناوال در سفرهایی مجزا، به هرکدام از این پارک ها سفر خواهد کرد و تجربه هایش را با شما به اشتراک می گذارد.

وایلد وان آمریکا

1- ترن هوایی وایلد وان | آمریکا

رولر کوسترها یا همان ترن های هوایی از اقلام متداول تمام شهربازی ها هستند. وایلد وان (Wild One) رولر کوستری است در اولین شعبه شهربازی سیکس فِلَگز (Six Flags) آمریکا که با آغوش باز، انتظار دیوانه های هیجان را می کشد. این رولر کوستر با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع 30 متر، در پیچ و خم های فراوان حسابی می گرداندتان.

وایلد وان از سال 1917 مشغول خدمت رسانی است و هم اکنون در حدود صد سال، یعنی بیش از خیلی هایمان عمر دارد. اگرچه این دستگاه هیچگاه با هیچ مشکلی مواجه نشده و همواره مسافرانش را با ایمنی کامل به گردش برده، اما با این حال سوار شدن بر وسیله ای چوبی آن هم با این قدمت کمی دل و جرئت می طلبد.

با سوار شدن بر وایلد وان نه تنها تفریحی پر شور را تجربه خواهید کرد، بلکه می توانید ادعا کنید که از یک شی تاریخی استفاده کرده اید!

هزینه ورودی سیکس فلگز: حدود 68 دلار (حدودا 260 هزار تومان)

آدرس: آمریکا، نیو یورک، مجموعه سیکس فلگز

Address: Six Flags Complex, New York, US

وایلد وان آمریکا

Finnegan Fiargus

وایلد وان آمریکا

2- ترن هوایی فوجین رایجین 2 | ژاپن

ژاپن که در میان انواع تکنولوژی همیشه نامش میان پیشتازان جهان می درخشد، در این مورد هم از دیگران عقب نمی ماند.

رولر کوستر فوجین رایجین 2 (Fujin Raijin2) دستگاهی بود بسیار محبوب در پارک اِکسپولند ژاپن (Expoland) که در قالب ماشین هایی با 4 صندلی می توانست مردم را به خوبی به وجد بیاورد و سرعتش به حدود 75 کیلومتر بر ساعت می رسید. اما سانحه ای تلخ در سال 2007 سرنوشت این دستگاه را عوض کرد. ماشین ها در یک لحظه از بالای فوجین رایجین سقوط کردند. این سقوط یک کشته و 19 زخمی بر جای گذاشت. چرخ هایی که 15 سال بی وقفه کار کرده بودند، گویی از به دوش کشیدن بار سواران خسته شده بودند و سبب این حادثه ی دلخراش شدند.

پس از این رخداد مسئولین اِکسپولند ناچار به از کار انداختن این رولر کوستر پرطرفدار شدند.

آدرس: ژاپن، شهر سویتا، شهربازی اِکسپولند

Address: Expoland, Suita, Japan

شهربازی فوجین رایجین ژاپن

شهربازی فوجین رایجین ژاپن

3- ترن هوایی پارک ارم | ایران

متاسفانه شهر بازی معروف شهر تهران، در کشور عزیزمان در لیست شهربازی های نا امن جهان قرار می گیرد. پارک ارم که از سال 1350 پا برجاست، از نظر متخصصان با شهربازی فرسوده و از رده خارج کره ی شمالی در یک جایگاه قرار می گیرد.

ابزار زنگ زده و قدیمی و بازی هایی کم کیفیت این مجموعه 170 هکتاری دست به دست هم داده اند تا یک شهربازی نه چندان مرغوب در دل پایتخت جای بگیرد. ترن هوایی شهربازی ارم با تکان های شدید و فشاری که به سر و گردن برخی سواران وارد می کند از دیدگاه استفان زوآنزجر، کارشناس پارک های موضوعی، بد ترین رولر کوستر جهان است.

در سال 1393 یکی از دلخراش ترین حوادث پارک ارم به وقوع پیوست. کابین یکی از وسایل بازی به دلیل نقص فنی و عدم رسیدگی کافی سقوط کرد و آسیب جدی از ناحیه سر، گردن و نخاع به سه دختر جوان وارد شد. 

با همه این اتفاقات هنوز هم شهر بازی ارم از مراکز اصلی تفریحی پایتخت به شمار می رود و آخر هفته ها مملو از جمعیت می شود.

این ترن هوایی در حال حاضر قابل استفاده نیست.

آدرس: تهران، کیلومتر 4 اتوبان تهران-کرج، بعد از پل اتوبان ستاری، رمپ کندرو اتوبان شهید باکری

Address: Bakeri hghwy, Tehran-Karaj hghwy, Tehran, Iran

شهربازی ارم

4- ترن هوایی بیگ دیپر | انگلستان

پارک بَتِر سی فان فِیر (Battersea fun fair) در شهر لندن، از سال 1858 به فعالیت مشغول است. در سال 1951 دستگاهی مرگبار به نام بیگ دیپر (Big Dipper) در بَتِر سی راه اندازی شد و در مدت زمان کوتاهی به اصلی ترین جاذبه ی این پارک بدل شد. ارتفاع این رولر کوستر در حدود 15 متر بود و در هر دور سواری، قادر بود 24 نفر را در خود جای دهد.

 بیگ دیپر برای قسمتی از فستیوال بریتانیا احداث شد و تا سال 1972 محبوبیتش ادامه داشت. نهایتا در سال 1972 یکی از ماشین ها هنگام به بالا رفتن به عقب سقوط کرد و یا سرعت زیاد به ماشین دیگری برخورد کرد. این اتفاق باعث کشته شدن 5 نفر شد. پس از فاجعه ی بیگ دیپر، این دستگاه برای همیشه خاموش شد.

آدرس: انگلستان، لندن، شهربازی بَتِر سی فان فِیر

Address: Battersea funfair, London, UK

بیگ دیپر انگلستان

بیگ دیپر انگلستان

گزارشی از فاجعه بیگ دیپر

5- ترن هوایی مرگ | کره شمالی

در 12 کیلومتری پیونگ یانگ، پایتخت کره ی شمالی یکی از بی کیفیت ترین و وحشتناکترین پارک های بازی دنیا قرار دارد. تمامی بازی های این شهر بازی که مَنگ یانگ دی (Mangyong Dae) نام دارد، از کار افتاده هستند و باید از دور خارج شوند، اما بدترین آنها رولر کوستر مرگ (The Rolle Coaster Of Death) است که میزان مرگبار بودنش از نامی که برایش انتخاب شده پیداست. زنگ زدگی اولین چیزی است که در منگ یانگ دی به چشم می خورد. علاوه بر ایمن نبودن بدنه و ریل های رولر کوستر مرگ، ناکارآمد بودن کمربند ها و حفاظ های این وسیله شما را تا سر حد مرگ می ترسانند.

علاوه بر همه این شرایط، قیمت بلیت رولر کوستر مرگ به قدری گزاف است که تقریبا هیچ کدام از اهالی کره ی شمالی نمی توانند از آن استفاده کنند. بیشتر استفاده ی این رولر کوستر توسط گردشگران صورت می گیرد. گردشگرانی که حتما خود را برای مرگ آماده کرده اند!

آدرس: کره ی شمالی، شهر پیونگ یانگ، مجموعه پلرک جنگلی و شهربازی منگ یانگ دی

Address: Mang yong dae amusement and forest park, Pyongyon Provincet North Korea

رولر کستر مرگ کره شمالی

رولر کستر مرگ کره شمالی

ویدیویی از ترن هوایی مرگ کره شمالی

6- سرسره آبی کنن بال لوپ | آمریکا

 این بار و در میان این لیست مرگبار، نام یک سرسره آبی به چشم می خورد؛ سرسره ی آبی کَنِن بال لوپ (Cannonball Loop) که عمر کوتاهی داشت. شهربازی اَکشِن (Action) در نیوجرسی آمریکا، جایی است پر از وسلیه های خطرناک بازی. لیکن کنن بال لوپ به حدی مرگبار بود که  چندین پرونده ی قضایی برای این پارک دست و پا کرد و سرانجام پس از یک ماه، در سال 1985 توقیف شد. البته در سال های 1996 و 97 باز هم برای چند روز این سرسره راه اندازی شد، اما باز هم به دلیل ایجاد مسدومیت برای مسافران برای همیشه تعطیل گردید.

در زمان راه اندازی این دستگاه بسیاری معتقد بودند که حتی در نگاه اول ساختار غیر کارآمد و خطرناک این دستگاه مشخص است. کارکنان شهربازی اکشن هم مدعی شدند که در ازای پیشنهاد های چند صد دلاری از آنها خواسته شده بود به طور آزمایشی به درون سرسره ی مرگبار کنن بروند.  ایمنی کنن بال لوپ به قدری ضعیف بود که در تنها یک ماه چندین زخمی و 6 کشته بر جای گذاشت.

آدرس: آمریکا، شهر نیوجرسی، منطقه ورنون

Address: Vernon, New Jersey, US

کنن بال لوپ آمریکا

کنن بال لوپ آمریکا

7- چرخ و فلک شهربازی کاتماندو | نپال

چرخ و فلک ها معمولا از آرام ترین اقلام شهرهای بازی هستند، اما این یکی با سرعت دیوانه وارش شناخته می شود! 

در شهربازی کاتماندوی نپال (Kathmando) چرخ و فلکی خود نمایی می کند که شاید متفاوت ترین چرخ و فلکی باشد که در عمرتان دیده اید، زیرا برخلاف دیگر هم نوعانش شما را در آرامش به دور خود نمی چرخاند. شما در این سواری با سرعت می چرخید و کابینتان هم به دلیل این سرعت بالا به اطراف تاب می خورد. افرادی که در کاتماندو به سراغ این چرخ و فلک رفته اند، آن را ترسناک و غافلگیر کننده قلمداد می کنند.

تکان های این کابین ها تا حدی است که در سال 2014 دخترکی از آن به بیرون پرتاب شد ولی خوشبختانه توانست خودش را تا رسیدن امداد، آویزان به دستگاه نگه دارد.

گردشگران بسیاری صرفا به خاطر این چرخ و فلک به کاتماندو میرن، و تمام خطرات این تجربه هیجان انگیز را به جان می خرند.

آدرس: نپال، شهر کاتماندو، خیابان پرادشارانی مرگ

Address: Pradarshani Marg, Kathmandu 44600, Nepal

شهربازی کاتماندا نپال

شهربازی کاتماندا نپال

شهربازی کاتماندا نپال

8- ترن هوایی کینگدا کا | آمریکا

در نیوجرسی آمریکا بلندترین رولر کوستر دنیا میزبان شماست. کینگدا کا (Kingda Ka) دومین رولر کوستر جهان است که نزدیک به 140 متر طول و 206 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. بوق کینگدا کا پس از هر بار حرکت به صدا در می آمد که به علت شکایات اهالی منطقه، حالا فقط وقتی که دستگاه پس از وقفه ای طولانی دوباره شروع به کار می کند صدای این بوق طنین انداز می شود. رولر کوستر کینگدا کا در دومین شعبه شهربازی سیکس فلگز (Six Flags)، در نیوجرسی قرار دارد.

در سال 2005 در سیستم فنی این رولر کوستر رخ داد که سبب جرقه های بسیار و نهایتا از کار افتادن دستگاه شد. بعد از این اتفاق دستگاه به مدت دو ماه تعطیل شد. همچنین در سال های 2007 و 2011 دستگاه به علت برخورد صاعقه و طوفان به مدت چند ماه از حرکت ایستاد.

بر روی کینگدا کا سرعت وحشتناک و ارتفاع زیاد با یکدیگر همراه می شوند تا یکی از هراس انگیز ترین تجربیات عمرتان را داشته باشید.

هزینه ورودی سیکس فلگز: حدود 68 دلار (حدودا 260 هزار تومان)

آدرس: آمریکا، نیوجرسی، بلوار سیکس فلگز

Address: 1 Six Flags Blvd, Jackson, NJ 08527

کینگدا کا آمریکا

کینگدا کا آمریکا

کینگدا کا آمریکا

9- تاپ تریل درگستر | آمریکا

پیش از آن که کینگدا کا در نیوجرسی و ترن فرمولا روسا در ابوظبی قد علم کنند، تاپ تریل درَگستر (Top Thrill Dragster) در شهربازی سیدِر پوینت (Cider Point)، سریع ترین و مرتفع ترین رولر کوستر در جهان بود. با 121 متر ارتفاع و 190 کیلومتر بر ساعت سرعت در همان اول کار توانست رکورد مرتفع ترین و سریع ترین رولر کوستر دنیا را به دست آورد. هر چند که هیچ کدام از این دو رکورد جهانی دیری نپاییدند و کینگدا کا و فرمولا روسا هریک به ترتیب عناوین بلند ترین و سریع ترین ها را از آن خود کردند.

در سال 2004 یکی از کابل های فلزی دستگاه جدا شد و قطعات فلزی اش 4 نفر را مجروح کرد که در ایستگاه کمک های اولیه ی خود پارک به آنها رسیدگی شد. همچنین در سال 2016 کابل راه اندازی دستگاه جدا شو و جراحات جزئی به دو نفر وارد کرد.

تا به حال سانحه ی خیلی شدیدی در تاپ تریل رخ نداده است، پس خیلی هم نگران نباشید و از سواری لذت ببرید.

هزینه بلیط ورودی شهربازی سیدر پوینت: حدود 70 دلار (حدودا 268 هزار تومان)

آدرس: آمریکا، ایالت اوهایو، سانداسکی

Address: 1 Cedar Point Dr, Sandusky, OH 44870

تاپ تریل آمریکا

تاپ تریل آمریکا

10- ترن هوایی فرمولا روسا | امارات متحده ی عربی

هرکسی که به سرعت و سوار شدن بر وسیله های هیجان انگیز علاقه داشته باشد، قطعا نام سریع ترین رولر کوستر جهان، فرمولا روسا (Formula Rossa)، واقع در شهربازی فراری ورلد ابوظبی (Ferrari World) را شنیده است. 

فرمولا روسا قطعا با 240 کیلومتر بر ساعت بی رقیب ترین رولر کوستر دنیاست و از سال 2010 علاقه مندان شهربازی را متحیر ساخته و تحولی عظیم در عرصه ی وسایل شهربازی ایجاد کرده است. ارتفاع این دستگاه به حدود 52 متر می رسد و راندن آن هیچ تفاوتی با سوار شدن بر یک فراری ندارد! سرعت شما بر روی این رولر کوستر در کمتر از 5 ثانیه به 240 کیلومتر بر ساعت می رسد و هر هیجانی که پیش از این تجربه کردید را برایتان بی معنی می سازد.

با سوار شدن بر فرمولا روسا، مطمئنا تعریف شما از سرعت و ترس تغییر خواهد کرد! و شاید امن ترین و مهیج ترین رولر کوستری باشد که سواری اش را تجربه کرده اید.

هزینه بلیط ورودی فراری ورلد: حدود 275 تا 525 درهم (حدودا 288.000 تا 550.000 تومان)

آدرس: امارات، ابوظبی، جزیره یاس، فراری ورلد

Address: Ferrari World - Abu Dhabi - United Arab Emirates

فرمولا رسا ابوظبی

فرمولا رسا ابوظبی

ویدیویی از ترن هوایی فرمولا روسای ابوظبی

سخن آخر

بعد از دیدن این تصاویر و مطلع شدن از کیفیت برخی از این وسابل مرگبار، آیا باز هم حاضرید خطر های احتمالی را پذیرفته و سوارشان شوید ؟

چقدر به تفریحات این چنینی علاقه مندید ؟

 خاطرات خود از شهربازی های مختلف را با کارناوال و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من با دیدن این عکس و فیلم‌ها، بازم از این وسایل هیچ ترسی ندارم

انتشار:31 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کوردستان

فغعهنخممنتالتننمک

انتشار:17 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

کوردستان

32653212

انتشار:17 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.