karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 بهمن 1401

به روز رسانی

11 بهمن 1401

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از تلف شدن «کوشکی» – یوزپلنگ آسیایی در اسارت در منطقه حفاظت شده توران– بر اثر کهولت سن خبر داد و گفت: در تماسی که با همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان داشتم به من اطلاع دادند که صبح امروز و مدتی بعد از اینکه به روال معمول به کوشکی غذا داده‌اند، این یوزپلنگ آسیایی در اسارت تلف شده است.

وی با بیان اینکه کوشکی هنگام مرگ ۱۶ ساله بود، تصریح کرد: بر اساس معاینات صورت گرفته علت مرگ این یوزپلنگ آسیایی کهولت سن اعلام شده و ابتلا به بیماری خاصی گزارش نشده است. ما از گونه‌های یوز در اسارت با دقت و وسواس زیاد مراقبت می‌کنیم و برای آنان تیمارگران خوبی در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: معمولاً عمر یوزهای در اسارت در همین حدود است، ما تلاش می‌کنیم بافت‌های لازم از لاشه این یوزپلنگ را برای نگهداری در بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست جدا کنیم.

گفتنی است؛ در سال ۱۳۸۶ یکی از دوستداران محیط زیست به‌نامِ «کوشکی» این یوزپلنگ را که در آن زمان یک توله یوز حدود ۷ ماهه بود از سه چوپان که آن را شکار کرده و قصدِ کشتنش را داشتند خریداری کرده و به سازمان محیط زیست تحویل داد. کوشکی به سازمان محیط زیست منتقل و در پارک پردیسان نگهداری می‌شد. کوشکی بعد از راه‌اندازی مرکز تحقیقات پارک ملی توران، به این ذخیره‌گاه زیستکره منتقل و در آنجا در کنار یوزهای ماده دلبر و ایران نگهداری می‌شد که امروز _شنبه_ هشتم بهمن ماه پس از صرف وعده غذایی صبح و در شرایطی که به لحاظ بالینی مشکل خاصی را نشان نمی‌داد، به علت کهولت سن تلف شد.

طول مدت عمر یوزپلنگ در طبیعت به طور میانگین حدود ۱۲ سال بوده که این مقدار برای گونه‌هایی که در اسارت و باغ وحش نگهداری می‌شوند حدود ۱۴ سال است و تا قبل از تلف شدن کوشکی، بیشترین طول عمر یک یوز در باغ‌وحش ۱۵ سال و ۷ ماه ثبت شده بود. کوشکی از نوع یوزپلنگ آسیایی است که در توران نگهداری می‌شد. پیش از او، آخرین یوزپلنگ آسیایی در اسارت ماریتا نام داشت که در سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران درگذشت. این یوز، در اسفند ۱۳۹۳ و در شرایطی که در قفس بود، اقدام به جفت‌گیری با دلبر کرد ولی در پی عفونت کلیوی دلبر، پزشکان مجبور به سقط جنین دلبر شدند.

همچنین به گفته بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه «کوشکی» یوزپلنگ نر ۱۶ ساله پارک ملی توران شاهرود به دلیل کهولت سن تلف شد، گفت: اندام تناسلی و تولیدمثلی این یوز برای انجام تحقیقات به پژوهشگاه رویان تحویل می‌شود. دلبر یوز ماده ۱۵ ساله نیز با توجه به کهولت سن امکان تلف شدنش وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایمنا

کوشکی، یوز توران

کوشکی، یوز توران

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.