karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، در سال های گذشته دیدگاه های بسیاری در مورد اینکه مالیات های متعدد، کسب و کارهای گردشگری را در معرض خطر قرار داده اند، دیده می شود. اما با وجود این، در یک دهه اخیر مالیات گردشگری در تمام جهان همچنان روند صعودی داشته است. 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی «OECD»، در گزارشی به بررسی سیاست های مالیاتی و نتایج مخرب آن‌ها در صنعت گردشگری پرداخته است. در بخشی از این گزارش، که به وسیله دفتر مطالعات فرهنگیِ مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، چنین آمده است:

نظرهای متفاوتی در رابطه با آثار مختلف مالیات‌های گردشگری روی رقابت‌پذیری و جذابیت مقاصد وجود دارد. آن‌گونه که از تجربه های دیگر کشورها مشخص است، مالیات گردشگری (مالیات‌ها و مشوق‌ها) در تمام کشورها همچنان مساله مهمی به شمار می‌آید، زیرا این صنعت معتقد است مالیات، آثار مهمی بر مشاغل، رشد و رقابت‌پذیری گردشگری دارد. 

یک دیدگاه کلی وجود دارد که می گوید گرفتن مالیات های متعدد، هم مالیات های گردشگری و هم مالیات عمومی مانع از این می شوند که کسب و کارهای مرتبط با توریسم رونق بگیرد و حتی اثر منفی بر روی آن دارد. از جمله این موارد می توان به اعمال مالیات‌های مربوط به سفرهای هوایی اشاره کرد که باعث می شود از جذابیت و رقابت پذیری مقاصد و به خصوص مقاصد دوردست کم شود. از آنجایی که تعداد مسافران در مسیرهایی که این مالیات ها و هزینه ها را اجرا کرده اند کم شده است و مجریان تورهای مختلف، گزینه های دیگری برای رسیدن به این مقاصد را به گردشگران پیشنهاد می کنند، می توان این ادعا را تایید کرد. 

افزایش میزان مالیات‌ها، هزینه‌ها و عوارضی که تورگردان‌ها باید پرداخت کنند و نگرانی‌هایی که در رابطه با نبود رابطه شفاف میان این هزینه‌های پرداخت شده و هزینه‌های خدمات ارایه شده وجود دارد؛ از دیگر مشکلات وجود مالیات در گردشگری است. از طرفی دیگر،‌ آثار نامناسبِ مالیات‌ها بر شرکت‌های گردشگری، به دلیل اینکه بخش عمده کار در این صنعت به وسیله نیروی انسانی انجام می گیرد بیشتر به چشم می آید. 

در طبقه‌بندی OECD، واژه مالیات به معنای پرداخت‌های اجباریِ بی‌ بازگشت به دولت است. سازمان جهانی گردشگری هم پیش از این مالیات گردشگری را تنها مالیات‌هایی می دانست که فقط در حوزه گردشگران و صنعت گردشگری اعمال می شد؛ اما امروزه تمام یا بخشی از کالاها و خدماتی که توسط گردشگران مصرف می‌شوند توسط افرادی غیر از گردشگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صورت این مطلب مطرح می شود که این‌ها مربوط به فعالیت گردشگری نیستند و نباید به آن‌ها مالیات گردشگری تعلق بگیرد. 

در نتیجه شاید بهتر باشد مالیات‌ها، هزینه‌ها و عوارض گردشگری را مالیات‌های غیر مستقیمی تلقی کنیم که در وهله اول بر فعالیت‌های مرتبط با گردشگری تاثیر می گذارند. به عنوان مثال می توان از موارد زیر نام برد:

درآمدهای مالیات‌های غیرمستقل که در اثر مخارج‌ گردشگران ایجاد می شوند.

در آمد حاصل شده از محل مالیات‌های عمومی مانند عوارض واردات، مالیات فروش یا مالیات بر ارزش افزوده.

مالیات‌های خاص و فعالیت‌هایی مانند مالیات هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، ویزا و مالیات ورود و خروج که در وهله اول مرتبط با گردشگری هستند. 

مالیات گردشگری

#اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.