karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، رحمت الله حافظی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی بر بالا نرفتن قیمت بلیت سفرهای هوایی با پرواز چارتر واقعی تاکید کرد و گفت: 

اگر پروازهای چارتری و گروهی حذف شود، گردشگری تعطیل می‌ شود، انگیزه برای سفر از بین می‌ رود و دیگر کمتر می‌ توان تب سفر ایجاد کرد.

آقای رفیعی پس از مخالفت وزیر راه و شهرسازی با فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری، از این نوع فروش بلیت حمایت کرد و توضیح داد: 

قیمت بلیت هواپیما را آژانس مسافرتی تعیین نمی‌ کند، این شرکت هواپیمایی است که قیمت‌گذاری می‌ کند. چنانچه در اذهان عمومی آژانس را گران‌فروش معرفی کنند، در حق آنها جفا کرده‌اند. آفت چارتر این است که شرکت‌ های هواپیمایی پروازها را «سالانه» کرایه می‌ دهند، درحالیکه خوب می‌دانند برخی مسیرها تمام سال مسافر ندارند، آژانس ناچار است صندلی‌های هواپیمایی را که برای یکسال چارتر کرده در پاره‌ای از زمان‌ ها، زیر قیمت و با زیان بفروشد و در فصل شلوغ برای جبران آن خسارت، قیمت‌ها را بالا ببرد. اگر پروازها را براساس عرضه و تقاضا و فصلی به آژانس‌ها کرایه می‌ دادند، قیمت‌ ها اینقدر دچار نوسان نمی‌ شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اضافه کرد: 

حتا پرواز برنامه ای هم که برخی شرکت های هواپیمایی فقط به آن روی آورده‌اند اگر جا نیفتد و کنترلی روی آن نباشد با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد، پس مشکل جای دیگری است نه اصل چارتر.

ایشان صحبت های خود را چنین ادامه داد: 

جفای ایرلاین این است که حقوق پرسنل خود را از چارترفروشی تامین می‌کند؛ حرف ما هم این است که حقوق پرسنل را نباید فقط از چارتر تامین کنند. از طرفی چارتر را براساس تعریف واقعی در اختیار آژانس نمی‌ گذارند. ایرلاین مثلا در مسیر تهران - مشهد - تهران از سازمان هواپیمایی کشور مجوز پرواز برنامه‌ ای می‌گیرد و درحالیکه بلیت آن را باید در سیستم بفروشد، آن را برای یک‌ سال به آژانس‌ها چارتر می‌ دهد. اگر شرکت‌ های هواپیمایی قصد چارترفروشی دارند از همان ابتدا باید درخواست مجوز مرتبط با آن را بدهند، مخصوصا آنکه به لحاظ قانونی نمی‌ توانند همه ظرفیت خود را چارتر بفروشند.

آقای رفیعی از روال عادی کار در گرفتن پرواز چارتر توسط آژانس ها گفت و ادامه داد: 

روتین کار این است که آژانس مسافرتی به اندازه گروه به شرکت هواپیمایی درخواست دهد و ایرلاین بر آن اساس از سازمان هواپیمایی مجوز بگیرد یا در مسیری آژانس مسافر دارد و از ایرلاین درخواست کند برای چند ماه به اندازه نیاز، تعدادی هواپیما چارتر بدهد. با این کار سازمان هواپیمایی به اندازه ظرفیت آن مسیر مجوز پرواز برنامه‌ ای صادر می‌کند و مازاد آن را مجوز چارتری می‌ دهد.

این فعال گردشگری با اشاره به مخالفت وزیر راه با ادامه فعالیت پروازهای چارتری و اعلام نظرهایی درباره تعطیلی چارتر به شکل مرسوم گفت: 

مگر می‌شود چارتر را جمع کرد؟ اصلا گردشگری بر مبنای چارتر کارش را انجام می‌ دهد. چارتر هواپیما تعریف دارد و باید شکل واقعی آن را اجرا کنیم. یعنی ایرلاین طبق نیاز و بسته سفر باید درخواست چنین مجوزی را به سازمان هواپیمایی بدهد، نه اینکه پروازهای برنامه‌ای را با عنوان چارتر به آژانس‌ها بفروشد و بعد هم بلیت‌فروشی کند؛ این کار یعنی سهمیه مردم را بر می‌ دارم و به هر قیمتی که می‌ خواهم می‌ فروشم.

آقای رفیعی به صحبت های وزیر راه در مورد پرواز چارتری مبنی بر اینکه "کسی که هواپیما را چارتر کرده، یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و غیر از این فروش بلیت چارتری تخلف است" اشاره کرد و چنین توضیح داد: 

چه زمان آژانس‌ های مسافرتی طرف مشورت و مذاکره بوده‌اند که حالا باشند؟ این حلقه مفقوده، ابدی است. هیچ وقت دولت میل نداشته نیاز بخش خصوصی را بپرسد. دولت نخست باید واگذاری امور تصدی‌ گری‌ شده را انجام دهد. این کار را صنف باید انجام دهد اما منِ صنف در کجای این قضیه هستم؟ آیا صنف گردشگری در ستاد سفر حضور دارد؟ آیا وقتی تصمیم می‌گیرند، نظر و نیاز بخش خصوصی و صنف گردشگری را جویا می‌ شوند؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه اضافه کرد: 

صنف گردشگری حتی عضو ستاد سفر نیست، ستادی که دست‌آخر تصمیم‌ هایش را منِ آژانس‌ دار باید اجرا کنم. ما هیچ‌ وقت طرف مشورت نبوده‌ ایم؛ نه در زمان تصمیم‌گیری برای تخصیص ارز مسافرتی و نه به وقت تعیین نرخ عوارض خروج و نه قضایای مرتبط دیگر. حالا هم که موضوع حذف چارتر مطرح است ما اصلا طرف نظر و مشورت نیستیم. 

آقای رفیعی به اهمیت پرواز چارتری در تنظیم بازار افزود:  

چارتر در قالب بسته سفر باید تعریف شود و نمی‌ توان کامل آن را حذف کرد. مثلا در مسیر کیش می‌ دانیم در این فصل چقدر مسافر برنامه‌ ای دارد و چه مقدار با تور سفر می‌کنند، پس با توجه به این ظرفیت درخواست پرواز چارتری می‌ دهیم و متناسب با این نیاز هم سازمان هواپیمایی مجوز صادر می‌ کند. جلو این رویه را که نمی‌توان گرفت؛ باید عرضه را با تقاضا تنظیم کنند.

پیش از این با افزایش نرخ ارز و شروع تحریم های آمریکا و به دنبال آن گران شدن بلیت هواپیما، آقای آخوندی- وزیر سابق راه و شهرسازی - برای ساماندهی نرخ بلیت هواپیماها، حذف چارتر را چاره کار دانسته بود. آقای محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی فعلی- نیز از حذف چارتر حمایت کرده و در اظهارنظری مشابه گفته است که "فروش بلیت پروازهای برنامه‌ ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان برخورد می‌کند و قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضا است و بر این مساله تاکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است." 

آقای اسلامی در ادامه صحبت های خود در مورد چارتر چنین توضیح داده است: 

چارتر یعنی کسی که هواپیما را چارتر کرده، یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن ۹۷ بلیت پرواز برنامه‌ای را چارتری فروخته، تخلف کرده و سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد. 

پس از این صحبت ها، سازمان هواپیمایی کشوری، در بخشنامه ای شرکت های هواپیمایی را به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه ملزم و اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر مجاز نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد. بر اساس این بخشنامه، پروازهای چارتری در قالب بسته های سفر و ترکیب هتل و پرواز تنها در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، به اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان نیاز دارد. 

هرچند، علی عابدزاه، رییس سازمان هواپیمای کشوری گفته است که شبکه چارتری را به صورت کامل نمی‌توان قطع کرد، چرا که در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری است. او گفته است بخشی از مسافرت ها به صورت گردشگری انجام می شود که باید حالت چارتری داشته باشد و این مساله در دنیا تعریف شده است. 

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.