karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بسیاری از مردم ایران در زمان تعطیلات، کوله بار خود را می بندند، مقصدی را انتخاب می کنند و به سفر می روند. برخی با استفاده از هواپیما خود را به مقصد می رسانند و برخی با کمک حمل و نقل ریلی، راهی سفر می شوند. در این میان تعداد بسیار زیادی از مردم با وسایل نقلیه شخصی خود به جاده می زنند و مسیر رسیدن به مقصد را با استفاده از ماشین طی می کنند. وسیله ای که بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر بر عهده آن است و متاسفانه بیشترین تلفات و تصادفات نیز به وسیله همین ماشین های نقلیه شخصی به وجود می آیند. آسیب های ناشی از حوادث جاده ای یکی از ده علت اصلی مرگ و میر ایرانی هاست و بر اساس آمار، هر روز در جاده های ایران یک کشتی سانچی غرق می شود. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین حوادث جاده ای و رانندگی در آن اتفاق می افتد و هر سال بسیاری به خاطر این حوادث جان خود را از دست می دهند یا دچار آسیب های طولانی مدت یا معلولیت های همیشگی می شوند. 

در کنار اینها، ترافیک های وحشتناک یکی دیگر از مشکلات رانندگی در جاده ها و شهرهای ایران است. ترافیک، بسته شدن جاده، یک طرفه شدن مسیر یکی از تکراری ترین خبرهایی است که در ایام تعطیلات چند روزه در کشور به گوش می خورد و تقریبا همه ما به شنیدن آن عادت کرده ایم. شهرهای کوچک که پیش از شروع تعطیلات بدون هیچ گونه ترافیکی به کار خود ادامه می دادند، در روزهای تعطیل به خاطر حجم زیاد ماشین قفل می شوند و جابه‌جایی در آنها به سختی ممکن می شود. 

این مشکلات و بیشتر از آن، دلایل متعددی دارد. بسیاری از جاده های کشور مهندسی صحیح و اصولی ندارند، روشنایی آنها در شب مناسب نیست، علایم راهنمایی و رانندگی کافی در آنها نصب نشده است و نظارت کافی بر روی شان وجود ندارد. از طرفی دیگر تعداد زیادی از وسایل نقلیه ای که مردم ایران با آن مسافرت می کنند، استانداردهای لازم ایمنی و استحکام را ندارند و نمی توانند در مقابل حوادث کوچک و بزرگ از جان سرنشینان شان محافظت کنند. 

یکی دیگر از بزرگترین مشکلات رانندگی در کشورمان، نبود فرهنگ صحیح و اشتباه های فراوان و عادت های بسیار غلط همه ما در زمان استفاده از وسایل نقلیه مختلف است. فرهنگ و عاداتی که در صورت وجود و رعایت آن می توان از خیلی از تصادفات جلوگیری کرد، رانندگی راحت و بی دردسری داشت، در ترافیک رفتار مناسبی از خود به نمایش گذاشت و جلوی خیلی از حوادث ریز و درشت دیگر را گرفت.

کارناوال نیز در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود و برای گسترش فرهنگ صحیح رانندگی در میان افراد مختلف جامعه، در این مطلب سعی می کند تا با یادآوری تعدادی از توصیه ها و اصول و قوانین راهنمایی رانندگی به شما برای داشتن سفری ایمن و بی خطر کمک کند.

رانندگی در تعطیلات

پیش از راهی شدن فراموش نکنید!

کارهای مختلفی پیش از سفر وجود دارد که می توان با رسیدگی به آنها از بسیاری از مشکلاتی که در جاده به وجود می آید جلوگیری کرد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با کارهایی که خوب است پیش از شروع سفر انجام دهید، آشنا کنیم. 

1- معاینه فنی کامل ماشین پیش از حرکت: باید قبل از هر سفری ماشین خود را به دست مکانیکی مطمئن بسپارید تا از ایمنی و درست کار کردن اجزا و قسمت های مختلف خودروی تان اطمینان حاصل کنید. در سراسر کشور مراکز معاینه فنی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توانید گواهی معاینه فنی دریافت کنید و مطمئن راهی سفر شوید. 

2- زمان درست انجام معاینه فنی: بهتر است کار معاینه ماشین تان را حداقل یک هفته قبل از شروع سفر انجام دهید تا اگر مشکل اساسی در ماشین تان وجود دارد، زمان کافی برای رفع آن داشته باشید و برنامه سفر شما به هم نخورد. 

3- بررسی تمام اجزای ماشین: از آنجایی که از ماشین تان بیش از حد معمول در زمان سفر کار می کشید از مکانیک بخواهید تا برف پاک کن، شیشه شور، تمام چراغ ها و شیشه های چراغ ها، و همچنین وضعیت سیستم انتقال قدرت، رادیاتور، و تهویه را نیز چک کند. این کار باعث می شود تا زمان بسیار زیادی را صرفه جویی کنید و در زمان مسافرت وقت زیادی را به دنبال پیدا کردن مکانیکی مطمئن نگذارید. 

4- چک کردن وضعیت لاستیک ها: وضعیت و باد تایرها (از جمله تایر یدک) برای حفظ ایمنی شما بسیار اهمیت دارند. هرگز این نکته را در مورد معاینه خودروی‌تان فراموش نکرده و خودتان دوباره تایرها را پیش از حرکت بررسی کنید. 

5- شیشه و چراغ خودرو را پیش از حرکت به طور کامل تمیز کنید. 

6- زمان کافی برای جمع کردن وسایل و گذاشتن آنها در ماشین اختصاص دهید: این کار را به لحظات آخر قبل از سفر موکول نکنید. از شب قبل بدون عجله وسایل تان را جمع کنید و به خاطر داشته باشید که وسایل سنگین را در قسمت جلو و پایین صندوق عقب بگذارید. 

7- وسایل غیرضروری را در اتاق خودرو نگذارید: بودن وسایل غیرضروری در اتاق خودرو باعث می شود در زمان ترمزهای ناگهانی و شدید این وسایل به این سو و آن سو پرتاب شوند. تمام چیزهای مورد نیازتان را در داشبورد یا صندوق عقب جای دهید و بقیه چیزها را در خانه بگذارید. برای سوغاتی هایی که در حین سفر نیز می خرید، قسمتی را اختصاص دهید. 

8- باک بنزین تان را شب یا روز قبل از حرکت پر کنید: روز یا شب قبل از حرکت باک بنزین ماشین را پر کنید تا در مسیر در صف طولانی پمپ بنزین ها گیر نکنید. مخزن شیشه شور ماشین را نیز فراموش نکنید. 

9- خوب و به اندازه کافی بخوابید: شب قبل از حرکت، خوردنی ها و نوشیدنی های کافئین دارد مصرف نکنید. خوب و به اندازه بخوابید. یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات رانندگی در ایران، خواب آلودگی راننده و عدم توجه وی به جلو بوده است. خواب خوب به شما کمک می کند تا هوشیارتر باشید و در لحظات حیاتی بتوانید تصمیم درست تری بگیرید. 

10- مقصد و راه رسیدن به آن را بشناسید: اگر برای اولین بار است که به مقصد انتخابی تان سفر می کنید و تا به حال از این مسیر عبور نکرده اید بهتر است با استفاده از چند نقشه، با مسیری که در پیش رو دارید بهتر آشنا شوید. مجتمع های بین راهی، شهرهایی که باید از آن گذر کنید و در کل فضای جاده را مورد بررسی قرار دهید. جست و جو در اینترنت نیز می تواند به شما کمک کند، البته بهتر است در این زمینه به وبسایت های معتبر مراجعه کنید. 

11- از فناوری های روز غافل نشوید: گوگل مپ، سیستم های مختلف راه یابی آفلاین و آنلاین، دستگاه های جی پی اس و ... فناوری های روز هستند که در زمان سفر و در مقصدی که در آن هستید می توانند به شما کمک کنند تا بهترین و کوتاه ترین راه را انتخاب کنید، منطقه های پر ترافیک را بشناسید، با جاذبه های مختلف راه آشنا شوید و ... . 

12- شماره های ضروری را در جایی ذخیره داشته باشید: به هر دلیلی این امکان وجود دارد که در راه برای شما مشکلات مختلفی به وجود آید و شما به کمک نیاز داشته باشید. در این زمان بهتر است شماره های ضروری را بر روی کاغذ، در دفترچه تلفن یا روی گوشی تان ذخیره داشته باشید تا به مشکل برنخورید. البته بسیاری از شماره های ضروری در کشور یکسان هستند؛ اما شماره مراکز امداد خودرو، پلیس راه، اطلاع از وضعیت جاده ها، اطلاع از وضعیت آب و هوا و ... از آن دست شماره هایی است که ممکن است کمتر به گوش تان خورده باشد. 

13- برای مواقع بحرانی آماده باشید: جعبه کمک های اولیه، بیسکوییت، آجیل و خشکبار، پتو، زنجیر چرخ، مثلث خطر، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار و ... از جمله وسایلی هستند که در زمان های بحرانی به کمک شما می آیند. توجه کنید که پتو، غذا، جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی باید در اتاق خودرو جاسازی شوند نه صندوق عقب. 

14- قبل از حرکت وضعیت جاده و آب و هوا را چک کنید: با تماس با شماره های 141 (وضعیت جاده های کشور) و 143 از وضعیت آب و هوایی جاده های کشور مطلع شوید. سامانه مرکز مدیریت راه های کشور نیز می تواند کمک بزرگی به شما برای اطلاع از وضعیت مسیر باشد. 

15- صبحانه بخورید و ورزش کنید: قبل از اینکه سوار ماشین شوید مقداری حرکت های نرمشی و کششی انجام دهید. صبحانه ای خوب و مقوی بخورید تا غذای کافی به مغز شما برسد و به شما در موقع عکس العمل های سریع و فوری کمک کند. 

مراکز معاینه فنی تهران

در زمان رانندگی به این نکات توجه کنید

 توصیه های زیر در زمان رانندگی می تواند به شما کمک کند تا سفری خاطره انگیز و راحت تر داشته باشید و با خیال آسوده تر به مقصد برسید. 

1- عجله نکنید: در زمان رانندگی و حرکت هرگز عجله نکنید. بر اساس آمار، بیشتر تصادف های رانندگی زمانی اتفاق می افتد که شما نزدیک مقصد هستید. افراد زیادی در ساعت های پایانی حرکت، به دلیل خستگی و برای اینکه هر چه سریع تر به مقصد برسند، بسیاری از قوانین رانندگی را رعایت نکرده و با سرعت بالا و سبقت های غیر مجاز خود سعی می کنند خود را به مقصد نهایی برسانند. غافل از اینکه این کار ریسک تصادف را بسیار بالاتر می برد. 

2- از مسیر لذت ببرید: سفر مسابقه رالی نیست که هرکس زودتر به مقصد رسید، برنده جایزه ای شود. تا جای ممکن سعی کنید از مسیر لذت ببرید، زیبایی های جاده را کشف کنید، بین راه بایستید و با این زیبایی ها عکس بگیرید. از حضور در کنار همسفران تان لذت ببرید و با هم خوش بگذرانید. بیشتر از آنکه کجا می خواهید بروید مهم این است که چقدر از سفر در کنار دوستان و خانواده لذت می برید. عجله در رسیدن به مقصد این فرصت همراهی را از شما می گیرد و لذت بردن از مسیر را از شما دریغ می کند. 

3- جاذبه های بین راهی را کشف کنید: هر مسیری در خود جاذبه ها و دیدنی های بسیاری را جای داده است. کنجکاو باشید و با کمک افراد محلی جاذبه های مختلف بین راهی را کشف کنید. جاهایی که افراد زیادی تا به حال از آن دیدن نکرده اند و شما می توانید با بازدید از این دیدنی های مسیر لذت سفرتان را چند برابر کنید. 

4- هر دوساعت یک بار توقف کنید: بر اساس توصیه های کارشناسان و پلیس راهنمایی و رانندگی برای هر دو ساعت رانندگی باید به مدت 15 دقیقه توقف داشته باشید. در کنار جاده بایستید و با خوراکی یا نوشیدنی سبک مانند چای و آجیل یا میوه، تجدید قوا کنید یا چرت کوتاهی بزنید. 

5- هر زمان احساس خواب آلودگی داشتید، بخوابید: یکی از دلایل اصلی تصادف ها، خواب آلودگی و خواب رفتن در زمان رانندگی است. هر زمان احساس خواب آلودگی کردید، در گوشه ای مناسب از جاده توقف کنید و چُرت کوتاهی بزنید. هرگز به دلیل نزدیکی به مقصد یا غرور بی جا، با جان خود، سرنشینان و ماشین های کناری تان بازی نکنید.  

6- بین خطوط حرکت کنید: تا جایی که امکان دارد و اختلالی در مسیر دیده نمی شود، سعی کنید بین خطوطی که در هر لاین وجود دارد، رانندگی کنید. این کار از ایجاد ترافیک جلوگیری می کند و باعث نظم در رانندگی می شود. 

7- سرعت مجاز را رعایت کنید: هرگز، تحت هیچ شرایطی از سرعت مجاز بیشتر نرانید. سرعت بالا شاید در برخی موارد بتواند شما را به مقصد برساند اما یک بار بلای جان شما می شود و در آن زمان پشیمانی سودی ندارد. از طرفی دیگر بسیاری از خودروهای ایرانی و چینی تحمل سرعت های بالا را ندارند و سریع از کار می افتند. 

8- از شانه های خاکی برای حرکت استفاده نکنید: شانه های خاکی جاده برای مواقع اضطراری، حرکت ماشین هایی که مسیر را گم کرده اند یا خراب شده اند، توقف پلیس و آمبولانس و ... ایجاد شده است. استفاده از این شانه های خاکی برای دور زدن محدودیت های جاده می تواند باعث ایجاد مشکل برای دیگران شود. 

9- خونسردی خود را در مسیر حفظ کنید: رانندگی کار سختی است و انجام آن به صبر، حوصله و خونسردی بالایی نیاز دارد. در زمان رانندگی ممکن است به مواردی برخورد کنید که می تواند شما را عصبانی کند. باید بدانید که عصبانی شدن شما، فحاشی و ... تنها کارتان در رسیدن به یک راه حل درست و منطقی را سخت تر می کند و اولین کسی که ضرر می بیند خودتان هستید. همواره یک راننده مودب و محتاط باشید. 

10- با رفتار درست، تحمل ترافیک را برای خود، سرنشینان و دیگر ماشین ها آسان تر کنید: اگر در ترافیک گیر کردید و این موضوع برای تان غیرقابل تحمل شد، در گوشه ای توقف کنید تا بعد از سبک تر شدن آن دوباره حرکت کنید. 

11- با موضع تدافعی رانندگی کنید: همیشه سعی کنید در زمان رانندگی موضع تدافعی داشته باشید و تا حد امکان از هر گونه کاری که باعث می شود به شما یا خودروهای دیگر آسیب برسد خودداری کنید. حداقل فاصله با خودروی جلویی را به اندازه یک ماشین حفظ کنید، تا زمانی که از اطراف خود مطمئن نشدید سبقت نگیرید، در جاده های چند باندی در باند سمت چپ برانید.  

12- به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید: هرگز از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی نکنید. کارشناسان با بررسی جاده های مختلف، تصادف ها، ماشین ها و بر اساس تجربه به این قوانین رسیده اند و آن را برای حفظ جان شما وضع کرده اند. با سرپیچی از آنها در درجه اول خودتان و در درجه های بعد همراهان و دیگران آسیب می بینند. امروزه نیز با وجود گشت پلیس های نامحسوس، دوربین های متعدد ترافیکی و ایست های بازرسی مختلف تمام حرکات شما در جاده ها زیرنظر است. دیر یا زود جریمه های رانندگی سنگین به صندوق پست خانه شما می رسند. 

13- زباله نریزید: یکی از بدترین کارهایی که می توان در زمان رانندگی انجام داد ریختن زباله است. این کار علاوه بر داشتن جریمه، چهره زشتی به جاده های شهری می دهد. 

14- تا جای ممکن از حرکت در جاده های غیر استاندارد به ویژه در شب خودداری کنید: به طور معمول برای رسیدن به مقصدهای مختلف می توانید از دو یا چند مسیر استفاده کنید؛ اما بهتر است تا زمانی که می شود از مسیرهای شناخته شده، با امکانات، روشنایی و آسفالت خوب استفاده کنید. اگر برای رفتن به مکانی نیاز داشتید تا از جاده های کمتر شناخته شده بروید، بهتر است طوری زمان بندی کنید که شب در جاده نباشید. 

15- در مناطق روستایی مراقب جاده های خاکی و حیوانات باشید: اگر در مسیرتان به مناطق روستایی رسیدید مراقب جاده های خاکی و ناهموار باشید تا ماشین تان دچار مشکل نشود. در مناطق روستایی حیوانات مختلفی نیز در مسیر حرکت می کنند که ممکن است در زمان مه گرفتگی یا ساعت های اولیه روز و ساعت های آخر شب متوجه شان نشوید.  

جاده چالوس

توصیه ها و قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی 

عمل به توصیه ها و قوانین راهنمایی و رانندگی زیر به شما برای داشتن سفری ایمن تر کمک می کند. 

1- استفاده از کمربند ایمنی برای خود، سرنشین جلو و سرنشین های عقب را فراموش نکنید. 

2-  از نشاندن كودكان و خردسالان در صندلی جلوی خودرو اجتناب کنید.

3- زمانی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، در سمت راست جاده توقف کرده و بعد از تمام شدن مکالمه تلفنی تان به رانندگی ادامه دهید.  

4- زمانی که در جاده می خواهید مسیرتان را تغییر دهید و دور بزنید، حتما و حتما از راهنما استفاده کنید. 

5- در روزهای بارانی به دلیل لغزندگی جاده ها از حرکت با سرعت بالا خودداری کنید. 

6- هرگز اتومبیل تان را در نقاط خلوت قرار ندهید. زمان پارک ماشین، اسنادتان را در خودرو نگه ندارید. 

7- اگر در لاین سرعت هستید و راننده‌ای می‌خواهد از شما سبقت بگیرد به او اجازه دهید عبور کند.

قوانین راهنمایی رانندگی

سخن آخر

امروز با شما تعدادی از توصیه های رانندگی در زمان تعطیلات را مرور کردیم و به بررسی کارهایی که پیش از حرکت و در زمان آن باید انجام دهیم پرداختیم. 

نظر شما در مورد این توصیه ها و قوانین چیست؟ شما چه توصیه های دیگری را پیشنهاد می دهید؟ چگونه می توان فرهنگ رانندگی را در میان مردم بالاتر برد؟

دیدگاه ها و تجربه های خود را با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خيلى نكات مفيدى بودن ممنون

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.