karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تولد یک کودک زندگی والدین را کاملا دگرگون می کند. آن ها باید یاد بگیرند که چطور بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته نیازهای کودکشان را برآورده کنند و این موضوع برای پدر و مادرهایی که بچه ی اولشان را به دنیا آورده اند بسیار دشوارتر خواهد بود.

مادری می گفت که پیش از تولد فرزندش چندین کتاب در این زمینه خوانده بود و همه ی شرایط را برای حضور یک نوزاد در زندگیش کاملا آماده کرده بود؛ اما بعد از آمدن دختر کوچولویش فهمید که همه چیز صدها بار از آنچه در کتاب ها خوانده بود دشوارتر است و باید از خیلی چیزها در زندگی بگذرد و خود را وقف نوزادش کند. والدین زیادی در چنین شرایطی قرار می گیرند و با آمدن کودک به زندگیشان، فرصت بسیار کمی برای با هم بودن و رسیدگی به علایق شخصیشان پیدا می کنند، اگر شما هم جزء این افراد هستید بدانید که اصلا تنها نیستید.

یکی از نکاتی که ممکن است باعث نگرانی و ناراحتی پدر و مادرهای جوان شود این است که با وجود نوزاد، دیگر نمی توانند مانند گذشته به سفر و گشت و گذار بروند. بعضی ها اوضاع را از این هم وخیم تر می دانند و سفر رفتن با نوزاد را کاری خطرناک قلمداد می کنند. مطمئنا وقتی صاحب فرزند می شوید، مقاصد سفرتان محدود می شود و تعداد چمدان هایی که باید با خود به همراه ببرید بیشتر و بزرگتر؛ اما با توجه به همه ی این تفاصیل، داشتن فرزند نباید مانع سفر کردن شما شود، خصوصا اگر قبلا زیاد سفر می رفتید و به این کار علاقه ی زیادی دارید. ما در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را ارائه دهیم و به شما پدر و مادرهای عزیز و مهربان کمک کنیم تا با نوزاد کوچکتان سفری خوب و به یادماندنی را تجربه کنید. با کارناوال همراه باشید.

ورود به صفحه اختصاصی مطالب سفر با کودکان

سفر با کودک

1- برنامه ریزی | سازماندهی اتاق

پیشنهاد می کنیم برای آسودگی خیال و ایجاد اوقات فراغت برای خودتان برنامه ریزی کنید. مهم ترین برنامه ریزی مربوط به زمانی است که به هتل یا اقامتگاهتان می رسید، فقط یادتان باشد که همه ی کارها را باید خیلی سریع انجام دهید تا نتیجه ی خوبی بگیرید.

ابتدا باید یک قسمتی از اتاق را به محوطه ی بازی کودکتان اختصاص دهید، اسباب بازی ها را آنجا بگذارید تا فرزندتان مشغول شود. اگر کودکتان بزرگ تر است از دفترهای رنگ آمیزی کمک بگیرید و او را با یک جعبه ی مدادرنگی ذوق زده کنید.

حالا که فرزندان برای مدت کوتاهی مشغول شدند نوبت به ساخت ایستگاه کودک می رسد. پیشنهاد می کنیم یک تشک کوچک یا دستمالی نرم را روی حوله ای نرم قرار داده و حوله را در گوشه ای از اتاق بگذارید، جای همه ی پوشک ها هم همینجاست. وقتی مشخص باشد که پوشک نوزاد کجا باید عوض شود دیگر لازم نیست هربار همه چیز را از ساکتان بیرون بریزید.

در آخر لازم است محوطه ای را به عنوان آشپزخانه در نظر بگیرید، اگر اقامتگاهتان آشپزخانه ی اختصاصی هم ندارد، گوشه ای از آن را با تنقلات مورد علاقه ی کودک، بطری آب، ظروف مخصوص نوزاد و ... پر کنید تا هر بار که فرزندتان احساس گرسنگی کرد، مجبور نباشید همه چیز را به هم بریزید تا خوراکی موردعلاقه اش را بیابید.

سفر با کودک

2- استراحت هوشمندانه

همه ی ما می دانیم که نوزاد برای رشد و نمو نیاز دارد ساعات زیادی را در شبانه روز بخوابد و اغلب خواب منظمی هم ندارد. شاید نوزاد یا کودک شما هم علاقه داشته باشد میانه ی روز چند ساعتی را استراحت کند، لازم نیست همه ی روزتان را صرف خیره شدن به نوزاد در حال خوابتان کنید. باید طبق یک برنامه هوشمندانه پیش بروید.

اجازه ندهید ساعت خواب کودک آسیبی به برنامه ی گشت و گذار شما بزند، او را در کالسکه بگذارید و همراه خود به همه جا ببرید. اگر عادت به نشستن در کالسکه ندارد، آغوش یا وسایل دیگر را امتحان کنید.

از رانندگی با کودک نترسید. برنامه سفر را طوری بچینید که وقت رانندگی و زمان استراحت کودکتان با هم هماهنگ باشد یا اگر تماشای محیط اتومبیل او را کسل می کند، در فواصل معین، در منطقه های امن بایستید و او را کمی راه ببرید.

اگر کودک بد قلقی دارید که عاداتی مثل خوردن صبحانه در اتاق مخصوص یا خوابیدن در تختی خاص دارد، لازم است پیش از شروع سفر این عادت هایش را به چالش بکشید تا مجبور شود خود را بیشتر با محیط اطراف وفق دهد. این را فراموش نکنید که می توان به همراه کودک هم سفری خاطره انگیز را تجربه کرد.

کودک در کالسکه

3- خواب راحت | رویای والدین

اغلب والدین دوست دارند در طی سفر، فرزندشان ساعات زیادی را در خواب به سر ببرد تا کمی فرصت برای انجام امور خود داشته باشند؛ اما نوزادان و کودکان در بیشتر مواقع به زمانی طولانی نیاز دارند تا با محیط جدید تطابق پیدا کنند و معمولا خواب راحتی ندارند. 

*اگر از قبل می دانید که در هتل یا اقامتگاهتان قرار است که کودک در تخت مسافرتی بخوابد، پیشنهاد می کنیم پیش از شروع سفر یک تخت مسافرتی را به خانه بیاورید و او را با محیط جدید تطابق دهید، این راهکار در سفرهای طولانی مدت خیلی به دردتان خواهد خورد و از بهانه گیری های کودک جلوگیری می کند.

*اگر فرزندتان در اتومبیل نمی خوابد و قرار است سفری زمینی داشته باشید، حتما از یک هفته قبل او را آماده کنید. برای این کار لازم است کودک را در زمان خوابش در اتومبیل قرار داده و کمی او را با محیط آشنا کنید و آرام آرام اتومبیل را برایش به یک اتاق خواب تبدیل نمایید.

*اگر کودکتان در میانه ی شب بیدار می شود یا باید برای شیر دادن به او چندین بار از خواب بیدار شوید یک تخت برایتان کافی نیست. اگر اتاق یک تخته بگیرید هیچ کس خواب آرامی نخواهد داشت. توصیه می کنیم سوئیت سفارش دهید.

*اگر برای خواباندن کودکتان در خانه کارهای خاصی انجام می دهید، مثلا پیش از خواب او را به حمام می برید، حتما در طی سفر هم همین کارهای روتین و برنامه های روزانه را انجام دهید تا اختلالی در خوابش ایجاد نشود.

*اگر به جایی می روید که زمانشان، چند ساعتی با محل اقامت همیشگی شما اختلاف دارد، نباید توقع داشته باشید که کودک خود را با این موضوع تطابق دهد زیرا چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد، باید بتوانید خود را با ساعت هماهنگ کنید. برای این کار شاید مجبور شوید چند ساعتی زودتر از خواب بیدار شده یا شب زودتر بخوابید.

کودک در حال خواب

4- انعطاف پذیر باشید

در طول سفر گاهی باید انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید و قوانین خود را زیر پا بگذارید؛ مثلا اگر کودکتان اجازه ی تماشای تلویزیون ندارد یا تنها یک ساعت در روز می تواند تلویزیون ببیند، در طول سفر مهربان تر باشید و با هر کار خوب، به او اجازه دهید بیشتر تلویزیون تماشا کند.

گاهی مجبور می شوید برای آن که به علاقه شخصی خودتان جامه عمل بپوشانید، بعضی عادات را کنار بگذارید؛ مثلا اگر می خواهید صبحانه را در رستورانی لوکس و آرام صرف کنید، لازم است صبح زودتر از خواب بیدار شده و تا وقتی کودکتان در خواب است، صبحانه ای لذیذ و عاشقانه را نوش جان کنید.

توقع نداشته باشید که کودکتان همیشه خوش اخلاق باشد، شما از همین ابتدای سفر باید خود را برای رویارویی با چالش های مختلف آماده کنید. مثلا اگر فرزندتان بدخلق شده و بهانه می گیرد، او را به پارک ببرید تا مجبور به فعالیت شود و انرژیش سریع تر تخلیه گردد، به این شکل هم با نشاط تر می شود و هم زودتر به خواب می رود.

اگر دفعه ی اولی است که با کودکتان به سفر می روید منتظر اتفاقات ناگهانی باشید، مطمئنا این سفر با همه ی مسافرت هایی که در دوران مجردی رفته اید یا با همسرتان دو نفره تجربه نموده اید فرق خواهد داشت، قوی باشید و در همه حال صبور.

سفر با کودک

مسافرت با کودک

5- آرامش خود را حفظ کنید

حقیقت این است که همه ی سفر شما صرف آرام کردن کودکتان خواهد شد و باید پیش از حرکت با این موضوع کنار بیایید. اما باید در میان این ماموریت خطیر، برنامه ای هم برای آرامش خود بچینید. پیشنهاد می کنیم با افراد جدید ارتباط برقرار کنید، آن ها روحیه ی شما را تغییر خواهند داد.

محیطی امن برای فرزندتان فراهم کنید و خودتان به فعالیت های اجتماعی بپردازید. می توانید چند ساعت همه ی مسئولیت های فرزند را به همسرتان واگذار کنید و برای چند ساعتی به گشت و گذار بروید و با دیگران هم صحبت کنید. از هر فرصتی برای آرامش خودتان و نوزاد بهانه گیرتان نهایت استفاده را ببرید.

سفر با خانواده

6- تامین امنیت کودک 

تامین امنیت کودک اولین و مهم ترین ماموریت شما خواهد بود و باید پیش از شروع سفر و حتی قبل از خرید بلیت به این موضوع فکر کنید. از ایرلاین هایی استفاده کنید که خدمات ویژه ای برای کودکان و نوزادان دارند؛ این ایرلاین ها خدمات و امکاناتی به شما ارائه می دهند که موجبات راحتی شما و کودکتان را بیش از پیش فراهم می کند، مثل بسته ی سرگرمی کودک، داروهای اولیه ی کودک و غذاهای مخصوص و ... 

لازم است در کیفی جداگانه وسایل و ابزاری قرار دهید که در زمان وقوع حادثه کمکتان کند. خلاصه این که از همان ابتدا بدانید که حفظ امنیت کودک بسیار حائز اهمیت است. اگر به کشور دیگری می روید شماره تلفن های ضروری را نیز بدانید، شماره هایی چون اورژانس، آتش نشانی، پلیس و...

سفر با کودک

کودک در حال استراحت

7- پرواز با کودک

اگر مجبور هستید با کودک خود پرواز کنید و چند ساعت او را در هواپیما نگهدارید، احتمالا این موضوع برایتان معضلی بزرگ خواهد بود. به همین خاطر چند توصیه ی کوتاه برای این موقعیت ها داریم:

*مودب باشید: یادتان بماند که کودکتان توانایی عذرخواهی ندارد، پس شما باید به جای او از مسافران عذرخواهی کنید. اگر بی ادبی را پیش بگیرید اوضاع وخیم تر خواهد شد و تنها فرد مقصر، خود شما هستید. مسافران دیگر باید از سفرشان لذت ببرند و کودکتان می تواند به راحتی آن ها را کلافه کند.

*راه حل: می توانید به مسافران صندلی جلویی خود هدست تعارف کنید یا وضعیتتان را برایشان توصیف نمایید.

*امنیت: هنگام رزرو بلیت از ایرلاین مورد نظرتان بخواهید که صندلی با کیفیت و امنی را در اختیارتان قرار دهد که دارای محافظ کودک باشد. به هیچ وجه صندلی آخر هواپیما را انتخاب نکنید زیرا در آن انتها همیشه سر و صدا زیاد است و حتما کودکتان را کلافه خواهد کرد.

*برنامه ریزی: اغلب فرودگاه ها کالسکه و کَریِر کودک را در اختیار مسافران قرار می دهند به همین خاطر کمی زودتر به فردگاه بروید تا برای تهیه ی کالسکه زمان لازم را داشته باشید.

*بسته ی سرگرمی: اگر چند ساعت پرواز پیش روی خود دارید حتما حوصله ی کودکتان سر خواهد رفت، پس یک بسته ی ویژه تهیه نمایید تا در مواقع اضطراری او را سرگرم کند.

سفر با کودک

مسافرت رفتن با کودک

8- لباس مناسب کودکتان را به همراه ببرید

حتما تعداد زیادی لباس کودک با خود به همراه داشته باشید. اگر مدت زیادی در مقصد می مانید باید برای سایز بعدی کودک هم لباس همراه داشته باشید. حتما پیش از سفر آب و هوا را چک کنید؛ مثلا اگر مقصدتان کاناداست باید حتما لباس های گرم هم همراه داشته باشید.

اگر مقصدتان برای خرید لباس مناسب است، وقتی را برای خرید لباس کودکتان اختصاص دهید؛ با این کار هم وقتی را به تفریح و پاساژگردی گذرانده اید و هم مایحتاج فرزندتان را تهیه کردید.

لباس مناسب برای کودک

9- لوازم بهداشتی را فراموش نکنید

شاید در هتل لوکسی اقامت کنید؛ اما باز هم باید لوازم بهداشتی همیشگی کودکتان را همراه داشته باشید. برای مثال شاید شامپوهایی که در هتل وجود دارد برای پوست و موی فرزندتان هم مناسب نباشد و همین موضوع باعث بیماری یا خارش سر و بدن وی شود.

حتی برخی پیشنهاد می دهند که صندلی مخصوص حمام کودک را هم با خود ببرید تا او حس بهتری داشته باشد و امنیتش نیز بیشتر تامین گردد. این موضوع وقتی بیشتر خودنمایی می کند که باید چند کودک را به طور هم زمان حمام ببرید.

لوازم بهداشتی کودک

10- تکنولوژی

این روزها اغلب کودکان به گوشی های تلفن همراه و تبلت علاقه ی زیادی نشان می دهند. توصیه می شود که این وسایل را در دسترس کودکان زیر 2 سال قرار ندهید. اما ما پیشنهاد می کنیم یک تبلت مخصوص کودک، همراه خود داشته باشید تا در مواقع خاص مثل بهانه گیری های بی دلیل او را با این وسایل سرگرم کنید. 

بد نیست موزیک های مخصوص کودکان را از پیش دانلود کنید و چند بازی مختلف در موبایل و تبلتتان بریزید که جنبه ی آموزشی هم داشته باشد. البته این کار را فقط در حین سفر انجام دهید و آن را به یک عادت برای کودک تبدیل نکنید.

کودک و تکنولوژی

سخن آخر

مطمئنا سفر با نوزاد و کودک چالش های زیادی دارد و ما در این مطلب توانستیم تعدادی از آن ها را بیان کنیم. اگر شما هم چنین دغدغه هایی دارید، مشکلات و راه حل هایتان را با ما در میان گذارید.

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

یاسان

سلام.ممنون از مقاله تون.
برای سفر به آذربایجان، آیا میشه کریر یا کالسکه نوزاد رو به همراه برد؟  لب مرز مشکلی پیش نمیاد؟ آیا آذربایجان هزینه ای برای ورود کریر یا کالسکه دریافت می کنه؟
ممنون

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی

خیر مشکلی پیش نخواهد آمد.

با آرزوی سفری خوش

09 آذر 1396

انتشار:25 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.