karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کوچه های باریک و شاید گاهی مخوف، هوای گرفته و ابری، فوتبال و تماشاچی ها متعصب، چای انگلیسی، کیوسک های قرمز تلفن و اتوبوس های دو طبقه، همه و همه تصاویری هستند که با شنیدن نام انگلیس و بریتانیا به ذهن ما هجوم می آورند. بریتانیا، کشوری قدرتمند در طول تاریخ، که سایه ی قدرتش هنوز هم بر کشورهای بسیاری سایه افکنده است. هند، کانادا، اسپانیا و چندین کشور دیگر، زمانی مستعمره ی این امپراتوری عظیم بوده اند و هنوز هم آثاری از آن استعمار در فرهنگ و زندگی مردمانشان مشهود است.

بریتانیای کبیر پادشاهیِ متحدی است که از مجموعه سه کشور انگلیس، اسکاتلند و ولز تشکیل می شود. هنوز حکومت این کشور بر پایه ی سلطنت است، اما ملکه اختیارات چندانی ندارد. اگرچه اکثریت سازمان های دولتی بریتانیا تحت نام ملکه الیزابت دوم به رسمیت شناخته می شوند، اما جایگاه وی جنبه ی تشریفاتی داشته و تصمیمات مهم سیاسی در زمینه های مختلف، حتی گاهی در امور سلطنتی، توسط پارلمان بریتانیا و با نظارت ملکه به تصویب و اجرا می رسند. هم اکنون 15 کشور از جمله کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند توسط پادشاهی متحد بریتانیای کبیر اداره می شوند.

 در دل زندگی روزمره و تاریخ مردم هر کشوری، حقایق و دانستنی هایی نهفته است که شاید بر عموم مردم جهان ناشناخته باقی مانده باشند؛ خرافه ها، عادات غذایی، عوامل اقلیمی و رویداد های تاریخی همگی می توانند در این گروه قرار گیرند. بریتانیا کشوری است پر رمز و راز که میان خرافات و افسانه هایش، نکاتی وجود دارد که دانستنشان می تواند برای گردشگران جالب و حتی عجیب باشد.

 امروز با کارناوال 15 مورد از دانستنی های کشور بریتانیا را بررسی می کنیم. این موارد از وبسایت لیست 25 (List25) که اطلاعات و دانستنی های جالب را در فهرست های 25 تایی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد، استخراج شده اند.

تصویری از شهر لندن

Thanyalk C

تصویری از شهر لندن

1- هوا همیشه هم سرد و بارانی نیست

انگلستان به هوای ابری، بارانی و همواره سردش مشهور است. اما گاهی ممکن است دمای بالای هوا شما را غافبگیر کند.شهرستان کِنت (Kent)  در جنوب شرقی انگلستان، دمایی تا 38 درجه ی سانتی گراد را در تابستان سال 2003 تجربه کرد. پس اگر به بریتانیا سفر کردید، خودتان را برای هر آب و هوایی آماده کنید.

آفتاب بریتانیا

Alice Wu

2- بریتانیا رکورددار نام های تکراری

در هر بازه ای از زمان، با توجه به وقایع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی دسته ای از نام ها، بیشتر مورد توجه والدین قرار می گیرند و مطمئنا تنوع نام ها با مرور زمان در سطح جهان بیشتر می شوند. از همین روی شاید شنیدن برخی اسامی تکراری در تاریخ یک کشور عادی باشد. اما انگلستان در این زمینه رکورددار محسوب می شود! در سال 1811 نزدیک به یک چهارم زنان این کشور، مِری (Mary) نام داشتند.

زنان انگلیسی

Yhun Suarez

3- پشه های عجیب

معمولا حشرات، زیستگاه های طبیعی را برای رشد و تولید مثل انتخاب می کنند، اما گونه ای خاص از پشه های انگلیسی، متروهای زیزمینی را قلمروی خود قرار داده اند. طی تحقیق و بررسی بر روی این پشه ها، دانشمندان در کمال تعجب دریافتند که این گونه های زیرزمینی، از پشه هایی که در سطح شهر وجود دارند تکامل یافته تر هستند.

نمایی از نزدیک از یک پشه

4- خاستگاه فوتبال

در منابع بسیاری از کشور انگلستان به عنوان اولین خاستگاه فوتبال یاد شده است، اما چرا ؟

هنگامی که کارگران آنگلوساکسونی،  در حین کار بر روی مزرعه، جمجمه ی یک جنگجوی دانمارکی را از زیر زمین بیرون کشیدند، اولین مراحل شکل گیری این ورزش محبوب آغاز شد. آنان برای خوش گذرانی و فرونشاندن تنفرشان از دانمارکی ها شروع به رد و بدل کردن جمجمه ی بینوا، با لگد افکنی به آن کردند. پس می توان ادعا کرد که  آنگلوساکسونی ها، یعنی ژرمن هایی که از حدود قرن 5 میلادی ساکن جنوب و شرق بریتانیا بودند، علاوه بر تشکیل ملت انگلیس، نقش به سزایی هم در شکل گیری ورزش معروف این کشور داشتند.

تیم ملی فوتبال انگلیس

5- بزرگترین رستوران هندی جهان

رستوران سلف سرویس آکاش (Aakash) بزرگترین رستوران هندی جهان به شمار می رود. اما بر خلاف تصوری که در وهله ی اول ممکن است برایتان پیش آید، این رستوران در هند قرار ندارد، بلکه در یورک‌شِر غربی، یکی از شهرستان های تشریفاتی انگلستان جای گرفته است. 

همچنین لندن در تعداد رستوران های هندی، از شهرهایی چون بمبئی یا دهلی، پیشی گرفته است.

رستوران هندی آکاش انگلستان

رستوران هندی آکاش انگلستان

6- قدیمی ترین قلعه در حال استفاده

قلعه ای به نام ویندسور (Windsor) از زمان ویلیام اول در شهرستان برکشر (Berkshire) پا برجاست و هنوز هم توسط ملکه و خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد. ویندسور با معماری فوق العاده اش سالیان سال مورد استفاده ی  خاندان سلطنتی انگلستان و بعدها بریتانیا واقع شده و هم اکنون نیز با مساحت 4500 متر مربع عنوان بزرگترین قلعه ی جهان را یدک می کشد، همچنین معمولا در آخر هفته ها میزبان خاندان سلطنتی است.

قلعه ی ویندسور بریتانیا

7- کوتاه ترین پرواز داخلی به مدت 2 دقیقه

جزیره های وسترِی (Westray) و پاپا وسترِی (Papa Westray) که به نام پاپای هم معروف هستند، در اسکاتلند و میان دریای شمال قرار دارند. با وجود فاصله ی کم، پروازی دائمی، مسافران این دو جزیره را جا به جا می کند. این پرواز داخلی در طولانی ترین حالت تنها دو دقیقه به طول می انجامد. این پرواز با ثبت مدت زمان 53 ثانیه، کوتاهترین و سریع ترین پروازی است که تا کنون به انجام رسیده است.

رکورد کوتاه ترین پرواز داخلی

8- انگلستان رکورددار اماکن تسخیر شده

انگلیس کشوری است که در مردم و تاریخش مدعی اتفاقات ماورائی بسیاری هستند. شهر یورک (York) از نظر تعداد اماکن تسخیر شده در انگلستان رتبه ی اول را دارد. اماکنی مانند هتل قوی سیاه (Black Swan Hotel) یا موزه ی یورک (York Museum) از معروف ترین نقاط یورک هستند که به اقامتگاه ارواح تبدیل شده اند.

موزه ی یورک

هتل بلک سوان یورک

9- گریه کنان تقلبی

ماجرای استخدام گریه کنان تقلبی موضوع تازه ای نیست که صرفا متعلق به بریتانیا باشد، اما این کشور به عنوان یکی از اولین و اصلی ترین بنیانگذاران این حرفه شناخته می شود. شما در این کشور می توانید برای ختم اطرافیانتان افرادی را استخدام کنید تا تحت عنوان دوستان متوفی، در طول مراسم به عزاداری برای مرحوم بپردازند.

مراسم ختم انگلستان

10- سفر ملکه بدون پاسپورت

ملکه الیزابت دوم تا کنون به 116 کشور جهان، بدون داشتن پاسپورت یا ویزا سفر کرده است. به این دلیل که وی برای همه شناخته شده است و در هیچ جای دنیا نیاز به معرفی خود، یا ارائه ی تضمینی برای ترک کشور مقصد و بازگشت به کشور خودش ندارد! یک ملکه قطعا به کشور خودش باز خواهد گشت.

ملکه الیزابت دوم

11- تعدد لهجه ها

اینکه مردم بریتانیا، انگلیسی را با لهجه ی بریتانیایی (British) صحبت می کنند، امری است مشهود که همه ی ما از آن مطلعیم. اما لهجه ی مردم این ناحیه، استان به استان و گاهی حتی شهر به شهر متفاوت است. در سراسر بریتانیا، به طور میانگین در هر 40 کیلومتر، شیوه ی متفاوتی از لهجه ی بریتانیایی مورد استفاده ی بومیان قرار می گیرد.

روستایی در بریتانیا

Andy Fletcher

12- بزرگترین امپراتوری تاریخ

روزگاری از نظر میزانِ خشکیِ تحت سلطه، بریتانیا بزرگترین امپراتوری جهان به شمار می رفت. کشورهای زیادی مستعمره دولت این کشور بودند و مردم با ملیت های مختلف، تحت کنترل و استبداد مستقیم این امپراتوری قرار داشتند. اما این عظمت به چه اندازه بود؟

در اوج قدرت، بریتانیا بر یک چهارم از خشکی ها و همچنین یک چهارم انسان های کره زمین، حکمرانی می کرد.

ملکه ی بریتانیا

13- مصرف بالای چای

چای یکی از نوشیدنی های محبوب بریتانیاست، که حجم بالایی از سبد کالای سالانه ی آنان را به خود اختصاص می دهد. جالب است بدانید روزانه 165 میلیون فنجان چای در این ایالت به مصرف می رسد و سهم هر بریتانیایی از کل این چای مصرفی، سالانه 3.5 کیلوگرم می باشد. این در حالیست که این میزان برای هر ایرانی حدودا سالی به 1.07 کیلوگرم می رسد.

چای انگلیسی

Michael Prezech

14- کوتاه ترین جنگ جهان

بریتانیا از ابتدای شکل گیری اش تا به امروز، جنگ های فراوانی را با کشور های مختلف تجربه کرده و چه بسا که خودش در بسیاری از این درگیری ها، آغاز کننده بوده. سرنوشت تعداد زیادی از محاربه های طول تاریخ، با وجود عدم دخالت مستقیم بریتانیا، به نوعی با این ایالت گره می خورد.

با وجود این سوابق، کوتاه ترین جنگ جهان هم ردپایی از انگلیس بر خود دارد. نزاع انگلیس با زنگبار، یکی از جزایر مهم تانزانیا، درگیری کوتاهی بود که به مدت 38 دقیقه میان نیروهای بریتانیا و زنگبار جریان داشت و نهایتا با سرنگونی پادشاه زنگبار پایان پذیرفت.

جنگ انگلیس و آنگلوساکسون

15- فاصله کم تا دریا

مساحت 242500 کیلومتر مربع، مساحت کمی برای یک کشور نیست. این عدد بریتانیا را در جایگاه هفتاد و نهمین کشور وسیع جهان قرار می دهد. اما با وجود این وسعت، هیچ نقطه ای از این کشور را نمی یابید که فاصله ای بیش از 113 کیلومتر با دریا داشته باشد. در هرجای بریتانیا که باشید می توانید میانگین پس از نیم ساعت خود را به آب برسانید.

دریا در بریتانیا

سخن آخر

نام بریتانیا در طول، میان کشورهای قدرتمند جهان در زمینه های سیاسی و تاریخی می درخشد. در سال های اخیر و با رواج هرچه بیشتر گردشگری هم، این کشور همواره مسافران بسیاری را به خود جذب کرده است. این دانستنی های جالب، هرکدام به نوعی در افزایش محبوبیت این کشور تاثیر گذار بوده اند.

شما چه نظری در مورد قدرتمند ترین امپراتوری جهان دارید؟

کدام بخش از فوتبال، فرهنگ یا دیدنی های انگلستان برای شما جذاب ترند؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.