karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، با گذشت نزدیک به پنج ماه از تعیین و تصویب عوارض خروج از کشور، اجرای این مصوبه همچنان با ابهام‌هایی روبه‌رو است.

عوارض خروج از کشور جنجالی‌ترین ردیف لایحه بودجه سال ۹۷ بود که واکنش‌های مردمی زیادی را در پی داشت و افزایش سه تا شش برابری آن با مخالفت‌هایی حتا از سوی برخی مقامات در بدنه اصلی دولت و نمایندگان مجلس همراه شد. اما در نهایت همه این واکنش‌ها و مخالفت‌ها ناکام ماندند و سرانجام مجلس با وجود همه انتظارات برای بازنگری در پیشنهاد دولت، در اسفندماه سال ۹۶ از تصویب افزایش تصاعدی عوارض خروج از کشور خبر داد. با تمام اینها، سردرگمی‌های این مصوبه همچنان ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور به این شرح محاسبه می‌شود:

عتبات عالیات

از مرزهای زمینی و دریایی کشور ۱۲۵,۰۰۰ ریال

از مرزهای هوایی ۳۷۵,۰۰۰ ریال

حج تمتع و عمره

از کلیه مرزهای کشور برای بار اول در سال ۹۷؛ ۱,۱۰۰,۰۰۰ ریال

برای بار دوم ۱,۶۵۰,۰۰۰ ریال

بار سوم به بعد ۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال

سایر سفرهای خارجی

از کلیه مرزهای کشور برای بار اول ۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال

برای بار دوم ۳,۳۰۰,۰۰۰ ریال

برای بار سوم به بعد ۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال

معافیت‌ها برای پرداخت عوارض خروجی:

زایران اربعین که از تاریخ سوم مهرماه تا ۲۲ آبان‌ماه از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از عوارض خروج معاف‌اند. براساس تبصره ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده، این اشخاص از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف‌اند.

 دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت

خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی، دریایی و خطوط پروازی

دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)

بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج اعزام می‌شوند.

دارندگان پروانه گذر مرزی

جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند

ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.

نکته قابل توجه این است که عوارض خروج از کشور بدون محدودیت سنی پرداخت می شود؛ یعنی همانند ارز مسافرتی که به افراد کمتر از ۱۲ سال تعلق نمی‌گیرد، نیست.

سازمان امور مالیاتی متذکر شده، خروج از کشور به هر مقصدی اعم از عتبات عالیات، حج، یا سایر سفرها «یک بار سفر» محسوب می‌شود و برای رفع ابهام درباره شکل محاسبه تعداد سفرها، مثالی هم آورده است؛ مسافری که فرودین‌ماه برای بار نخست از مرزهای هوایی به عتبات عالیات، برای بار دوم به حج و بار سوم به فرانسه و بار چهارم به حج تمتع مسافرت می کند، عوارض خروجی‌اش به این صورت محاسبه می شود:

در سفر عتبات از مرز هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برای سفر حج ۱۶۵ هزار تومان، برای سفر فرانسه ۴۴۰ هزار تومان و برای سفر چهارم حج ۲۲۰ هزار تومان (مبلغ تعیین شده برای عوارض سومین سفر خروجی حج)

شکل محاسبه تعداد سفرها همچنان محل ابهام این مصوبه و چالشی بین مسافران، متصدیان بانک‌ها و ماموران مستقر در مبادی خروجی است. به همین خاطر سازمان امور مالیاتی، این ضرورت را برای مسافرن خارج ایجاد کرده که با تعیین دقیق نوع و تعداد سفر نسبت به پرداخت عوارض خروج به حساب اداره کل مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند تا در زمان کنترل تعداد، نوع سفر و مبلغ توسط ماموران مستقر در مبادی خروجی با مشکل مواجه نشوند.

مبدا محاسبه عوارض خروجی نیز همچنان مورد بحث است؛ چراکه برخی از مسافران در روزهای نخست فرودین‌ماه که هنوز تغییرات عوارض خروجی به اجرا گذاشته نشده بود، ۷۵ هزار تومان پرداخت کرده‌اند و اکنون نمی‌دانند دومین سفرشان در سال ۹۷ چگونه محاسبه می‌شود. همچنین گزارش‌هایی رسیده که برخی ماموران مستقر در فرودگاه با وجود پرداخت هزینه عوارض خروجی از قبل و ثبت آن در سامانه یکپارچه گمرک، در این‌باره توجیه نیستند و سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند.  

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی تنها گویای این است که تعداد سفرها از ابتدای سال ۹۷ حساب می‌شود؛ یعنی هیچ یک از سفرهای انجام شده در سال ۱۳۹۶ برای دریافت عوارض خروج نباید حساب شوند. اما مشخص نشده آن‌هایی که در نخستین روزهای ماه فروردین‌ماه سال ۹۷ با عوارض ۷۵ هزار تومان از کشور خارج شده‌اند، اکنون باید ۲۲۰ هزار تومان پرداخت کنند یا ۳۳۰ هزار تومان. این نقطه ابهام، برخی مسافران با شرایط مشابه را هنگام خروج از کشور به دردسر انداخته و به ناچار هزینه مازادی را با عنوان دومین سفر، در فرودگاه پرداخته‌اند.

این پرسش نیز مطرح است که تکلیف سفرهای چهارم به بعد و یا سال آینده چه می شود. اطلاعیه سازمان امور مالیاتی مشخص کرده، همان هزینه «سفر سوم» برای این سفرها (حج و سایر مقاصد) نیز محاسبه خواهد شد. از آنجا که این مصوبه برای سال ۹۷ صادر شده باید برای سال ۹۸ منتظر تصمیم دولت برای تداوم این جریان و یا تغییر در آن بود.

برخی بر این باورند که با تعویض گذرنامه، تعداد سفرها صفر خواهد شد و می‌توانند هزینه سفر اول را پرداخت کنند؛ اما خروج از کشور در سیستم یکپارچه گمرک ثبت می‌شود و با تعویض پاسپورت تغییری در تعداد سفرها ایجاد نخواهد شد.

فرودگاه امام

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.