karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

11 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در روزهای گذشته آرامگاه تعدادی از مشاهیر ایران را به طور مختصر برای همراهان کارناوال معرفی کردیم. امروز نیز بر آن شدیم تا خانه ابدی تعدادی دیگر از این بزرگان را با هم بشناسیم. پس کارناوالی شویم و اندکی راجع به بزرگان ادب و فرهنگ این مرز و بوم بدانیم و بازدید از این مکان ها تاریخی را در سفرهای خود بگنجانیم. اما قبل از هر چیز بهتر است تا آرامگاه ابدی مشاهیر بزرگ ایران زمین | قسمت اول از این سفر را حتما بخوانید و با 10 مورد اول از آرامگاه های مشاهیر ایرانی آشنا شوید. همراهمان باشید تا 8 مورد باقی مانده را با هم مرور کنیم.
آرامگاه عطار

11 ) آرامگاه عطار نیشابوری

فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی #ایران در قرن ششم هجری متولد شد. عطار در نیشابور دکان عطاری داشت و به کار عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت. او در زمان حمله مغول به نیشابور در سال ۶۱۸ هجری ازدنیا رفت. امیر علیشیر نوایی در دوره تیموری برروی قبر عطار مقبره ای ساخت. آرامگاه فعلی دارای هشت ضلعی با گنبد کاشیکاری شده و چهار در ورودی است. در وسط بقعه، قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد. در کنار آرامگاه عطار، مقبره کمال الملک هنرمند ایرانی دوره قاجار قرار دارد. طراحی و ساخت بنای این مقبره توسط مهندس هوشنگ سیحون انجام شده است. آدرس: ایران. خراسان رضوی. نیشابور. خیابان عرفان.

                                           ای هجر تو وصل جاودانی               اندوه تو عیش و شادمانی                                         در عشق تو نیم ذره حسرت             خوشتر ز وصال جاودانی

آرامگاه عطار
آرامگاه عطار

12 ) آرامگاه حافظ

خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی از شاعران بزرگ قرن هشتم ایران است که در اوایل قرن هشتم هجری در #شیراز به دنیا آمد و در اواخر همان قرن در شهر زادگاهش وفات یافت و در محلی که دوست میداشت یعنی گلگشت مصلی به خاک سپرده شد. او به لسان الغیب شهرت دارد. در سال ۸۵۶، به دستور میرزا ابوالقاسم گورکانی از نوادگان شاهرخ ابن تیمور، آرامگاهی زیبا بر مزارحافظ ساخته شد. حوض بزرگ جلوی مقبره از آب رکن آباد پر می شود و این فضا تبدیل به یک باغ مصفا شد. در سال ۱۳۱۴ خورشیدی به کوشش مرحوم علی اصغر حکمت شیرازی وعلی ریاضی طرح نقشه ی فعلی آرامگاه حافظ ،  با طراحی و نظارت مهندس آندره گدار  تهیه و  اجرا شد و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید. حافظیه درمجموع ۲۰۰۰۰ متر مربع مساحت و  چهار در ورودی دارد. آدرس: ایران. استان فارس.  شیراز. جنوب دروازه قرآن. بلوار گلستان.

                            دل و دینم شد و دلبر به ملامت برخاست              گفت با ما منشین کز تو سلامت برخاست

                                         که شنیدی که در این بزم دمی خوش بنشست             که نه در آخر صحبت به ندامت برخاست

آرامگاه حافظ

13 ) آرامگاه شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت الله ولی از عرفای سدهٔ هشتم و نهم هجری ایران است. مقبره او در ماهان است که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد، بنای ابتدایی و اصلی آن را احمدشاه بهمنی دکنی پادشاه دکن #هندوستان گذاشت. در کتیبه ورودی بقعه آمده است که این بنا در سال ۸۴۰ قمری ساخته شده است. در حال حاضر ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بر فراز فضایی چهار گوش درون باغ بزرگی بوده که در دوره‌های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده است. عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت الله ولی، صحن‌ها و رواق‌های پیرامون آن نزدیک به شش هزار متر مربع گستردگی دارد. آدرس: ایران. استان کرمان. ماهان.

                                ای آنکه طلب کار خدایی به خود آ                   از خود بطلب کز تو خدا نیست جدا                           اول به خود آ چون به خود آیی به خدا                  اقرار بیاری به خدایی خدا

آرامگاه شاه نعمت الله ولی
آرامگاه شاه نعمت الله ولی

14 ) آرامگاه سعدی

سعدی یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ادبیات فارسی که در سال ۶۰۶ هجری قمری در خانواده ای سرشناس و دیندار که به دنیا آمد. او علاوه بر عرفان و اخلاق که به توانایی در آنها شهره است؛ طنز پردازی بسیار هنرمند و تواناست. او در زادگاه خود،در سال ۶۹۰ هجری قمری از دنیا رفت و  در خانقاهی که اکنون آرامگاه وی می باشد به خاک سپرده شد. کریمخان زند در سال ۱۱۸۷ قمری، دستور ساخت بنایی ۲ طبقه با گچ و آجر بر بالای مزار سعدی صادر کرد. در دوره قاجاریه نیز توسط فتحعلی شاه این بنا مرمت شد. بنای فعلی این آرامگاه به دستور محمدرضا پهلوی به وسیله انجمن آثار ملی ساخته و در سال ۱۳۳۱ افتتاح شد. این بنا با اقتباسی از چهل ستون #اصفهان و ابنیه قدیمی دیگر با معماری جدید ساخته شده است. آدرس: ایران. استان فارس. شیراز. بلوار بوستان. برای آشنایی کامل با این بنا اینجا کلیک کنید.

                                  چون ما و شما مقارب یکدگریم              به زان نبود که پرده‌ی هم ندریم                               ای خواجه تو عیب من مگو تا من نیز              عیب تو نگویم که یک از یک بتریم

آرامگاه سعدی
آرامگاه سعدی
photo by Damon Lynch

15 ) آرامگاه نظامی گنجوی

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی از پیشوایان داستان سرایی فارسی در قرن ششم هجری در گنجه شهری در شمال غربی جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. نظامی در اوایل قرن هفتم هجری در زادگاهش درگذشت. آرامگاه کنونی نظامی در سال ۱۹۹۱ ساخته شده، و ساختمانی مرتفع و استوانه‌ای شکل است و اطرافش فضای سبز و باغ های گل بنا را محصور کرده است. آدرس: جمهوری آذربایجان. گنجه.

                                            سلطان سریر صبح خیزان                  سر خیل سپاه اشک ریزان

                                             متواری راه دلنوازی                  زنجیری کوی عشقبازی

آرامگاه نظامی گنجوی
آرامگاه نظامی گنجوی

16 ) آرامگاه قابوس بن وشمگیر

ابوالحسن قابوس بن وشمگیر بن زیار دیلمى ملقب به شمس المعالى، از امیران سلسلسهٔ زیاری، شاعر و خوشنویس بود. در اواخر قرن چهارم  هجری قابوس پرده‌دار مخصوص خود را که مردی بی‌آزار بود را کشت. لشکریان به خاطر این کار او شورش کرده او را به زندان انداختند و کشتند. گنبد قابوس یا گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس در استان گلستان برجی آجری از سده چهارم هجری است که توسط پادشاه دیلمی، قابوس بن وشمگیر بن زیار دیلمی، به سبک معماری شیوۀ رازی بنا گردید. این بنا یکی از بلندترین بناهای آجری جهان است که بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. آدرس: ایران. استان گلستان. گرگان

                                          کار جهان سراسر آز است یا نیاز                  من پیش دل نیارم آز و نیاز را

                                    من هشت چیز را ز جهان برگزیده ام                 تا هم بدان گذارم عمر دراز را                 

آرامگاه قابوس بن وشمگیر
آرامگاه قابوس بن وشمگیر

17 ) آرامگاه شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهائی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است. او در سال ۹۳۵ هجری قمری در بعلبک #لبنان متولد شد و  در نوجوانی به ایران آمد. او در سن ۴۳ سالگی به خاطر علم و اخلاق و پارسایش شیخ‌الاسلام اصفهان شد. مقبره این دانشمند در حرم امام رضا(ع) و بین صحن امام و آزادی و در جایی که پیشتر محل تدریس او بوده قرار دارد. او در سال ۱۰۳۰ هجری قمری از دنیا  رخت بربست. آدرس: ایران. خراسان رضوی. مشهد. حرم علی بن موسی الرضا(ع).

                              او را که دل از عشق مشوش باشد                      هر قصه که گوید همه دلکش باشد

                               تو قصهٔ عاشقان، همی کم شنوی                       بشنو، بشنو که قصه‌شان خوش باشد

آرامگاه شیخ بهایی
آرامگاه شیخ بهایی

18 ) آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری در روستای پاژ در طوس خراسان به دنیا آمد ودر سن ۷۲ سالگی درگذشت.  به علت اینکه فردوسی شیعه مذهب بود، واعظ طبرستان اجازه دفن او را در گورستان مسلمانان نداد و او را در باغ خودش داخل شهر طوس به خاک سپردند. آرامگاه او در باغی در ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است.این بنای یادمان توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده طراحی و بازسازی شد.ساختمان کنونی آرامگاه در سال ۱۳۱۳ هم‌زمان با آیین‌های هزاره فردوسی گشایش یافت. آدرس: ایران. خراسان رضوی. مشهد. توس. بلوار فردوس. برای آشنایی بیشتر با این آرامگاه اینجا کلیک کنید.

                             بیــــا تا جهــــان را به بــد نسپریم                   به کوشش همه دست نیکی بریم

                               نبــاشد همی نیک و بـــد، پــــایدار                   همـــــان به که نیکی بود یادگار

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

سخن کارناوال

به کدام یک ازین مکان ها #سفر کرده اید؟ تجربیان خود را در این زمینه یا سفرهای مشابه  را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.