karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نامه ای با سربرگ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان طی چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده که خبر از آن دارد که  برگزاری تورهای گردشگری از اول تا دهم آبان‌ ماه امسال به مقصد پاسارگاد شیراز «فاقد وجاهت قانونی» هستند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون الهیاری، در مورد این نامه و ارتباط آن با تجمع‌های روز منتسب به کوروش در مصاحبه ای که با ایسنا داشت، گفت:

به حسب وجود برخی ملاحظات در کشور، درخواست شده است چنین اقدامی صورت گیرد.

جالب آن که در این نامه مشخصا واژه‌ی "محرمانه" و یا "ممنوعیت تور پاسارگاد"  استفاده نشده و تنها حکایت از این دارد که در تاریخ های مذکور، برگزاری تورهای پاسارگاد «فاقد وجاهت قانونی»هستند. با این وجود اما در تاریخ 8 مهر ماه، نامه ی الهیاری، «عدم برگزاری تور پاسارگاد» به تمام دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان اصفهان نوشته شده و رونوشتی از آن هم به انجمن صنفی دفاتر گردشگری اصفهان ارسال شد.

به نقل از ایسنا، پیگیری های این خبرگزاری در این باره هنوز به نتیجه ی مشخصی نرسیده اما گفته می شود دلیل مطرح شدن این درخواست به برخی ملاحظاتِ مربوط به تجمع‌های غیرقانونی هفته‌ی نخست آبان‌ماه در پاسارگاد بر می گرد و و مشخصا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نبوده است.

جالب است بدانید که در منابع کلاسیک یونان که در آن ها بیشتر به روایت‌های هردوت استناد شده، ۲۹ اکتبر یا هشتم آبان‌ ماه زادروز کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی نامیده شده است. در این روز برخی افراد در پاسارگاد تجمع می کنند و برخی از این افراد، رفتارهایی گاها افراطی و مخل مبانی دینی از خود نشان می دهند؛ رفتارهایی که اصل ۲۷ قانون اساسی غیرقانونی اعلام شده‌ است.

در کنار این موضوع خوب است بدانید که روز 8 آبان ماه به گفته ی برخی مورخان، نه زادروز کوروش بلکه روز فتح بابل توسط کوروش کبیر است حال آن که در هیچ تقویم رسمی روزی ویژه ی کوروش مشخص نشده، اما با تمام این تفاسیر برخی اصرار دارند تا این روز را روز جهانی کوروش بنامند.

تاریخ نویسی با نام رضا مرادی غیاث آبادی قبلا یک بار در این مورد صحبت کرده و به روزنامه شرق گفته:

«نام sirius day که در تاریخ ۲۹ اکتبر تقویم بین‌المللی ثبت شده، به نام ستاره شباهنگ اشاره دارد و به کوروش هخامنشی ارتباطی ندارد، چراکه نام کوروش به زبان لاتین اگرچه تلفظ هر دو به یک شکل است، اما به گونه‌ای دیگری (Cyrus) نوشته می‌شود. با این حال پس از آن تاریخ دوستداران و ناسیونالیست‌های افراطی هر ساله این روز را بیشتر از سال قبل تبلیغ می‌کردند، حال آنکه در هیچ جایی از تاریخ اشاره‌ای به این روز که ارتباطی با کوروش هخامنشی داشته باشد، نشده است.»

حتی باستان شناسان دیگر مثل حتی علی اکبر سرفراز که - که در زمینه هخامنشیان کاوش و تحقیق کرده است، نیز روزی به نام کوروش را فاقد هرگونه سند و مدرک دانسته است.

سفر به ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.