نظرسنجی سرویس جدید کارناوال

کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
بهاره فلاح

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری مهر، آژانس ها در بحبوحه بازار ارز هر روز مشکل تازه ای دارند اما آنچه موجب شده تا آنها در این روزها بیشتر نگران باشند، احتمال ورشکستگی ناشی از بدهکاری شان به آژانس های خارجی است. بسیاری از دفاتر مسافرتی در ایران تنها تورهای گردشگری خارجی فروخته و مسافر را به خارج از کشور فرستاده اند اما در پرداخت ارز به شرکت خارجی و یا هتلی که قرار است به مسافر خدمات بدهد دچار مشکل هستند. آنها نه می توانند ارز تهیه کنند و آن را به شرکت و یا هتل خارجی حواله کنند و نه تبادل ارز داشته باشند؛ اما از آنجا که سال ها کار کردن با شرکت های گردشگری خارجی برای شان اعتباری را به وجود آورده، هنوز با همان اعتبار کار می کنند ولی تا چه زمانی؟

دفاتر مسافرتی به عنوان بخش خصوصی در حال حاضر به این شرکت های خارجی بدهکار هستند؛ یک نوع بدهکاری ارزی که مشخص نیست تا چه زمانی تسویه می شود و شرکت های خارجی تا چه زمانی روی این اعتبار حساب می کنند. آژانس های مسافرتی برای رهایی از این وضعیت بنا به پیشنهاد انجمن صنفی شان، درخواست حواله ارزی کردند. به این ترتیب که مدارک مربوط به هزینه هایی که برای مسافر کرده بودند را به انجمن بفرستند تا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از تایید معاونت گردشگری به بانک مرکزی برای تخصیص حواله ارزی برود. حدود ۱۰ آژانس مسافرتی این اقدام را انجام دادند اما با گذشت یک ماه و نیم از این درخواست و با وجود اینکه گفته بودند این روند زیاد طول نمی کشد، هنوز هیچ یک از این آژانس ها حواله ارزی دریافت نکرده اند.

حمید میران از آژانس دارانی است که به دریافت این حواله ارزی امید داشت. او می گوید:

ما درخواست مان را برای دریافت حواله ارزی داده ایم اما نگفتند چه زمانی اختصاص می یابد. ما یک سری تعهدات به شرکت های خارجی داده ایم و گفته ایم که مشکلات مان به زودی حل می شود. الان چند ماهی است که از این جریان می گذرد. دلار هر روز گران تر می شود و در اثر آن یک ضرر زیادی به صنعت گردشگری وارد شده است. ما پیش از این از طریق حساب های ارزی مشکل مان را حل می کردیم اما الان از این طریق هم نمی توان با شرکت های خارجی تسویه کرد. غیر از ما، مسافران هم دچار مشکل شده اند. حتا برای گرفتن ۶۰ یوروی سفارت خانه ها نمی دانند از کجا باید ارز بگیرند.

عباسی یکی دیگر از آژانس داران اظهار می کند:

مشکلات ارزی آنقدر که برای آژانس داران ضرر در پی داشت برای مسافر نداشت. مسافر می تواند ارز مسافرتی بگیرد ولی ما باید حواله ارزی به هتلدار بدهیم ما اگر حتا بتوانیم با شرکت خارجی تسویه کنیم بازهم خلاف قانون عمل کرده ایم چون حتما باید از یک جایی دلار را تهیه کنیم. 

وی می افزاید:

پیش از این با تبادل گردشگر ورودی از باکو با اعزام گردشگر خروجی به باکو مشکل تسویه با شرکت های گردشگری خارجی را حل می کردیم اما اکنون میزان اعزام گردشگر به این شهر از آذربایجان نیز کاهش پیدا کرده است. همه برای تفریح به باکو نمی رفتند و با این وجود تعداد پروازها به باکو کم شد. همچنین ما نمی دانیم باید با دلار چند تومانی تور گردشگری ببندیم. این اوضاع باعث شده صنف یک میلیون نفری آژانس ها دچار سردرگمی شوند.

چطور یک آژانس بدهکار می شود؟

اگرچه حواله ارزی امیدی را در میان آژانس داران به وجود آورده بود اما اکنون با اختصاص نیافتن آن، این امید نیز از میان رفته است. مدیران آژانس های مسافرتی همه ناراضی از وضعیت موجود یک حرف را می زنند و آن هم ترس از ورشکستگی است.

امید سید شریفی -رییس هیات مدیره یکی از آژانس های مسافرتی- درباره احتمال ورشکستگی  توضیح می دهد:

بهمن ماه سال گذشته تور روسیه ویژه جام جهانی را ثبت نام کردیم و از ۱۴۰ مسافر ۱۰ میلیون تومان گرفتیم آن زمان دلار 4300 تومان نرخ داشت. هر مسافر دو هزار و ۳۰۰ دلار هزینه تور را پرداخت کرد که از این مقدار ۷۰ دلار سود ما بود.

وی ادامه می دهد:

ما می بایست بابت هر مسافر حدود 2250 دلار به روسیه بابت خدمات تور بفرستیم اما نکته اینجاست که اگرچه آن زمان دلار 4200 تومان بود اما الان همان دلار ۷۲۰۰ تومان شده است. در واقع مسافر با پرداخت ۱۰ میلیون تومان 1350 دلار پرداخت کرده است و ما باید بابت هر فرد ۹۰۰ دلار اضافه تر به روسیه بفرستیم. این عدد ۹۰۰ دلار را در ۱۴۰ مسافر اگر ضرب کنید می شود چیزی حدود ۱۲۶ هزار دلار.

این فعال گردشگری می افزاید:

من ۲۵ سال است که در این صنف کار می کنم الان ۵ ماه است که کل اعتبارم را خرج کرده ام و به انتها رسیده ام. شرکت های خارجی تا یک جایی همراه مان می شوند و پس از آن پول شان را می خواهند ما نمی توانیم دلار به حساب آنها واریز کنیم و یا هتلی رزرو کنیم چون باید بابت آن دلار بخریم اما اگر به هر طریقی این دلار تهیه شود در واقع قاچاق کرده ایم. سازمان میراث فرهنگی باید یک راهکار به ما بدهد. چون ما در روزهای آینده یک فاجعه در پیش خواهیم داشت. سرگردان شدن مسافران در هر نقطه ای از جهان موجب می شود تا آبروی ایران به خطر بیفتد. چون هر لحظه ممکن است یک شرکتی به مسافران ایرانی خدمات ندهد و بگوید که اول باید شرکت مسافرتی ایرانی تسویه حساب کند بعد خدمات بدهد.

امیر فنائیان، مدیر عامل یک آژانس گردشگری که به عنوان اولین دفتر خدمات مسافرتی درخواست خود را داده بود می گوید:

وقتی هزینه های مسافر قبل از سفر پرداخت می شود به این معنی است که آژانس مسافرتی باید آن را بپردازد. یعنی باید به هتل خارجی ارز بپردازد و معادل آن را از مسافر به ریال بگیرد. اینکه مسافر از ایران هزینه هایش را پرداخت می کند یک مزیت دارد و آن هم اینکه مسافر هزینه کمتری می پردازد نسبت به اینکه خودش بخواهد به صورت مستقیم پول کرایه اتاق را بپردازد. چون همیشه آژانس های مسافرتی روی هتل هایی که با آنها کار می کنند ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف دارند. خدمات ترانسفر هتل تا فرودگاه مسافر را هم همیشه آژانس ها ارایه می کنند. این بخش از خدمات به دلار محاسبه می شود که باید به خارج از کشور انتقال پیدا کند اما با مشکلات اخیری که پیدا کرده ایم این تسویه حساب ها از ماه فروردین تا کنون انجام نشده است.

سرگردانی مسافران در خارج از کشور

این مدیر آژانس مسافرتی عنوان می کند:

تا الان که چند ماه گذشته هر بار به شرکت ها و هتل های خارجی که با آنها کار می کنیم وعده داده ایم که این مشکل در حال برطرف شدن است و ما به زودی با شما تسویه می کنیم اما در واقع به آنها بدهکار شده ایم. یعنی مسافر را فرستاده ایم اما پول را نتوانسته ایم پرداخت کنیم و به این علت بدهکاریم. تا قبل از این از طریق صرافی ها این پول ها حواله می شد. آنها هم تا حدی به ما مهلت می دهند اما از یک تاریخ به بعد به مسافری که تا لابی هتل رسیده، می گویند که آژانس پول نداده و خودت حساب کن.

سید محمد رضایی نیز یکی از مدیران آژانس های گردشگری است که سه هفته پیش درخواست حواله ارزی کرده بود. او درباره وضعیت نامناسب این روزهای آژانس خود اظهار می کند:

در زمان عید تورهای گردشگری را با دلار 4050 تومان بستیم اما الان ببینید که دلار چه قدر گران تر شده است. ما توانسته ایم که ۷۰ درصد از بدهی های خود را به طرف خارجی بدهیم اما هنوز برای ۳۰ درصد بقیه دچار مشکل هستیم چون این ۳۰ درصد بدهی را زمانی می پردازیم که مسافر از سفرش برگشته باشد و بعد از آن به شرکت خارجی می دهیم. اکنون که دلار گران شده ما باید همان دلار 4000 تومانی را 8000 تومان تهیه کرده و تسویه کنیم. بسیاری از آژانس های مسافرتی که به شرکت های ترکیه ای بدهکار هستند، دچار مشکلات زیادی شده اند. برخی نیز دچار تعدیل نیرو و یا ورشکستی هستند و معلوم نیست چه زمانی آژانس شان را تعطیل می کنند. 

 آمنه شاهچراغی -مدیر یکی از آژانس های مسافرتی- می گوید: 

ما با شرکت های خارجی کار می کنیم همچنین با هتل های کشورهای خارجی. پس باید هزینه اقامت مسافر را ارزی پرداخت کنیم اما نمی توانیم آن را تهیه کنیم از سویی نمی توانیم ارزی با شرکت های خارجی تبادل کنیم به همین دلیل است که بدهکار شده ایم. برای جبران آن هم از مدت ها پیش تقاضای حواله ارزی کرده ایم اما هنوز معاونت گردشگری و بانک مرکزی به ما پاسخی نداده اند. 

آژانس ها روی گردشگری داخلی کار کنند

مدیران دفاتر مسافرتی در ایران همگی یک صدا اعلام می کنند که در صورت ادامه وضعیت موجود، آژانس داران اعلام ورشکستگی می کنند. سازمان متولی گردشگری با مسافرانی رو به رو می شود که خارج از کشور سرگردان هستند و بی اعتباری برای شرکت های ایرانی در میان شرکت های گردشگری خارجی به وجود می آید. در این میان علی اصغر مونسان -رییس سازمان میراث فرهنگی- بیان می کند که از اعلام بدهکاری آژانس ها و مشکلات شان بی خبر است و می گوید: 

آژانس داران بهتر است که حوزه گردشگری داخلی را تقویت کنند نه گردشگری خارجی را. 

وی درباره اینکه قرار بود حواله ارزی به آژانس داران تعلق بگیرد، اما این حواله هنوز واگذار نشده است نیز اظهار می کند:

دولت اولویت بندی می کند و براساس کالاهای اساسی و حیاتی، ارز مورد نیاز را نیز تامین خواهد کرد. برای بخش های غیر ضروری نیز فکر جدیدی می کند.

Photo by : Unknown

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.