karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در زمینه مطالعات گردشگری رویکردهای مختلفی در پیش گرفته می شود و توافق چندانی درباره ی این روش ها صورت نگرفته است. اما استفاده از برخی روش ها بسیار متداول تر می باشند. با کارناوال همراه باشید تا با رویکردهای اصلی در مطالعات گردشگری آشنا شوید.

مطالعات گردشگری

رویکرد سازمانی

رویکرد سازمانی در مطالعات گردشگری واسطه ها و موسساتی را بررسی می کند که فعالیت های گردشگری را انجام می دهند. این رویکرد نیازمند بررسی سازمانی، روش های عملیاتی و اجرایی، تحلیل مسائل و هزینه ها و وضعیت اقتصادی آژانس های مسافرتی، که از طرف مشتریان به فعالیت می پردازند و خدمات خرید از خطوط هوایی و شرکت های اجاره خودرو و هتل ها و ... است .

رویکرد محصول محور

رویکرد محصول محور به تحقیق درباره ی مسائل گوناگون گردشگری و نحوه تولید، بازاریابی و فروش آنها می پردازد. به عنوان مثال بررسی وضعیت صندلی خطوط هوایی، نحوه تولید، خریداران و فروشندگان آن، تامین هزینه مالی و تبلیغات و.... در این روش انجام می شود. چنین روندی برای شرکت های اجاره خودرو، هتل ها، رستوران ها و دیگر مراکز خدماتی سبب ارائه ی تصویری جامع از وضعیت این صنعت خواهد شد. این روش علاوه بر اطلاعات دقیقی که می دهد مستلزم صرف زمان بسیار نیز هست.

رویکرد تاریخی

این نوع روش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. رویکرد تاریخی به تحلیل و بررسی فعالیت ها و موسسات گردشگری از دیدگاه سیر تکاملی می پردازد. این رویکرد به دنبال دلایل نوآوری و رشد یا افول گردشگری و تغییر در علاقه مندی گردشگران است. با ظهور گردشگری انبوه در سال های اخیر تاثیر این رویکرد بسیار کم شده است.

رویکرد مدیریتی

رویکرد مدیریتی، رویکردی سازمان محور است که تمرکز آن بر فعالیت های مدیریتی لازم برای اداره کسب و کارهای گردشگری، از قبیل برنامه ریزی، تحقیق، توسعه، قیمت گذاری، تبلیغات و نظارت است. این روش بسیار محبوب است پرا که از بینش ها و نظم و ترتیب موجود در سایر رویکردها بهره می جوید.

صرف نظر از اینکه چه رویکردی برای اطلاعات گردشگری به کار گرفته می شود، شناخت و آشنایی با رویکرد مدیریتی بسیار اهمیت دارد. تغییر محصولات و موسسات و جامعه همگی بدین معناست که اهداف و رویه های مدیریتی باید در راستای برطرف کردن نیازهای تغییریافته ی محیط گردشگری به کار گرفته شوند.

رویکرد اقتصادی

به دلیل اهمیت گردشگری در اقتصاد ملی و بین المللی، اقتصاددانان از منظر مباحثی همچون عرضه و تقاضا، توازن پرداخت ها، تبادل ارز، اشتغال زایی، مخارج گردشگران، توسعه، اثر ضریب تکاثری و دیگر عوامل اقتصادی به بررسی دقیق این صنعت می پردازند.رویکرد اقتصادی معمولا توجهی به محیط زیست، فرهنگ، مسائل روان شناختی، جامعه شناختی و انسان شناختی ندارد.

مطالعات گردشگری

رویکرد جامعه شناختی

از آنجا که گردشگری فعالیتی اجتماعی محسوب می شود، توجه جامعه شناسان را نیز به خود جلب کرده است.آنها به بررسی رفتار سفر گردشران و تاثیرات آن در جامعه می پردازند. بررسی طبقات اجتماعی و آداب و رسوم جامعه ی میزبان و مهمان در این روش صورت می گیرد.

رویکرد جغرافیایی

جغرافیا علمی بسیار گسترده است بنابراین بدیهی است که جغرافی دانان به گردشگر و جنبه های طبیعی آن علاقه مند شوند. جغرافی دانان در مطالعات خود بر موقعیت و محیط، آب و هوا، مناظر طبیعی و جنبه های اقتصادی تاکید می کنند. رویکرد یک جغرافی دان به گردشگری، دانش ما را در زمینه ی موقعیت منطقه ای گردشگران و جابه جایی های صورت گرفته و تاثیرات گردشگری بر مناظر طبیعی به منظور فراهم آوردن تسهیلات گردشگری و پراکندگی توسعه گردشگری و برنامه ریزی فیزیکی و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتقا می بخشد.

رویکردهای بین رشته ای

گردشگری دربرگیرنده ی تمام جنبه های جامعه ی ماست. گردشگری و میراث فرهنگی رویکرد انسان شناختی را دربر می گیرند. از آن جایی که افراد رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و به دلایل مختلف سفر می کنند، رویکرد روان شناختی برای تعیی بهترین روش توسعه و بازاریابی محصولات گردشگری ضروری است. با توجه به عبور گردشگران از مرزها و لزوم تهیه گذرنامه و ویزا از مراکز حکومتی می توان رویکردی سیاسی نیز برای آن در نظر گرفت. همین مساله برای سایر رویکردها نیز صادق است و مطالعه ی گردشگری را با استفاده از یک روش بین رشته ای ممکن می کند.

رویکرد سیستمی

سیستم مجموعه ای از عناظر به هم پیوسته است که برای شکل دهی یک کلِ سازمان دهی شده و در راستای نیل به اهدافی خاص گرد هم آمده اند. این رویکرد، دیگر رویکردها را نیز برای مقابله با مباحث خرد و کلان سازمان دهی می کند. با استفاده از این رویکرد می توان به بررسی محیط رقابتی سازمان، بازار سازمان و نتایج و روابط آن با دیگر موسسات و مشتریان پرداخت. این روش سیستم گردشگری را با دیگر سیستم های قانونی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط می سازد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ممنون از سایت پر بارتون

انتشار:15 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام،وقت بخیر.بسیار عالی بود.راه نجات ما توسعه گردشگری است.عزیزپور

انتشار:05 اردیبهشت 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی

خانم فلاح ممنون میشم منابع و مآخذش رو بفرستین

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

این مطلب برداشتی آزاد از بخشی از کتاب زیر است:

شناخت صنعت جهانگردی (اصول، رویه ها و رویکردها) تالیف چارلز.آر.گلدنر و جی.آر.برنت ریچی، ترجمه دکتر حمید ضرغام بروجنی، مرتضی بذرافشان، حمید ایوبی یزدی

سپاس از همراهی شما

17 تیر 1396

انتشار:17 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.