karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حمل و نقل به عنوان عاملی مهم در جابه جایی انسان ها، نقش چشمگیری را در صنعت گردشگری ایفا می کند. اولین گردشگران با پای پیاده و با کمک چارپایان به سفر پرداختند و سپس به کمک قایق، وسایل چرخ دار و در نهایت هواپیما، این روند، آسان و آسان تر شد. امروز در کارناوال به بررسی تاریخچه حمل و نقل در گردشگری می پردازیم.

تاریخچه حمل و نقل

سفر با کالسکه

در قرن پانزدهم، کالسکه ها و درشکه ها در مجارستان روی کار آمدند و به ارائه ی خدمات در مسیرهای خاص پرداختند. در قرن نوزدهم مسافرات با کالسکه در انگلستان رواج زیادی پیدا کرد و توسعه ی رستوران های انگلیسی امکانات اقامتی را برای مسافران کالسکه ها فراهم آورد.

مسافرت آبی

در سال 1722 میلادی، قایق ها به جابه جایی مسافران و کالاها را در کانال های کشتیرانی جا به جا می کردند. بریج واتر به ارائه ی خدمات حمل و نقل آبی بین منچستر و پل لندن می پرداخت. هر قایق دارای کافی شاپ بود و خدماتی را ارئه می کرد. در سال 1815، کشتی های بخار در مسیرهای مختلفی تردد و مسافران را جا به جا می کردند. در سال 1833، اولین پوستر تبلیغاتی برای سفر تفریحی با کشتی از لندن منتشر گردید. در سال 1841، اوج محبوبیت سفرهای تفریحی با کشتی های بخار بود و منجر به چاپ کتابچه های راهنمای گردشگری به صورت هفتگی شد.

تاریخچه حمل و نقل

مسافرت ریلی

راه آهن برای اولین بار در انگلستان و در سال 1825 ساخته شد و در سال 1830 جابه جایی مسافران از طریق قطار صورت می گرفت. استقبال از مسافرت های ریلی به حدی بود که مدیران راه آهن تصورش را هم نمی کردند. از آن جایی که هزینه ی سفر با خطوط ریلی بسیار پایین تر از سفر با کالسکه بود، روز به روز بر تعداد تقاضای مسافران به ویژه قشر کم درآمد افزوده شد.

اولین سفر های ریلی در بریتانیا با حرف و حدیث های زیادی همراه بود. در آن زمان لوکوموتیو را وسیله ای شیطانی می دانستند و در جهت مقابله با آن به کارهایی دست می زدند. اما این کارها نتوانست جلوی پیشرفت این تکنولوژی را بگیرد و در نهایت سفرهای ریلی به صورت امری فراگیر درآمد.

مسافرت با خودرو و وسایل موتوری

خودروها برای اولین بار در ایالات متحده و با معرفی مدل مشهور تی هنری فورد در سال 1908 در عرصه گردشگری نمود پیدا کردند. این خودروی نسبتا ارزان قیمت باعث تحولی در گردشگری شد و تقاضا را برای جاده های مناسب افزایش داد.

در سال 1920 گسترش شبکه ی راه ها رونق خاصی را در صنعت گردشگری به وجود آورد وگردشگرانی که با خودرو به سفر می رفتند افزایش چشم گیری پیدا کردند. کالسکه های موتوری نیز جای خود را در صنعت گردشگری باز کردند و به یکی از وسایل رایج سفر در آن زمان تبدیل شدند.

امروزه 84 درصد مسافرت های بین شهری و 80 درصد کل مسافرت ها با خودرو صورت می گیرد.

تاریخچه حمل و نقل

مسافرت هوایی

شانزده سال پس از اولین پرواز هواپیما در کالیفرنیای شمالی در سال 1903، پروازهای منظم در آلمان آغاز شد. این پروازها در مسیر برلین_ لیپزیگ_ ویمار صورت می گرفت. موسسه ی متصدی این پروازها بعدها با عنوان لوفتانزا به کار خود ادامه داد و تا به امروز یکی از اصلی ترین خطوط هواپیمایی بین المللی به شمار می رود.

اولین خط هوایی ایالات متحده در سال 1926 و با نام وارنی ایرلاین شروع به کار کرد و در برنامه ی زمان بندی منظم به ارائه ی خدمات پرداخت. خطوط هوایی گوناگون رفته رفته خدمات خود را در شهرها و مقاصد بین المللی گوناگون توسعه دادند.

در طی جنگ جهانی دوم، تجهیزات و نیروهای انسانی خطوط هوایی به خدمات نظامی معطوف شد. روی کار آمدن هواپبماهایی همچون دی سی 3 و بویینگ اقیانوس پیمای اِی 314 در اوایل دهه ی 1940 موجب رونق حمل و نقل هوایی مسافران و پذیرش صنعت مسافرت هوایی توسط عامه مردم شد. سپس با اختراع موتور جت در انگلستان، پرواز با هواپیماهای جت قاره پیما آغاز گردید. پس از آن هم در سال 1967 از اولین نمونه ی هواپیمای کنکورد بهره برداری و در سال 2003 از رده خارج شد. این سیر تکامل هواپیماها ادامه یافت تا اینکه همانگونه که در دنیای امروز شاهد هستیم به دلیل سرعت و راحتی و ایمنی، مسافرت های هوایی امروزه برجسته ترین نوع حمل و نقل به حساب می آیند.

در ایران نیز در سال 1926 و در اواخر جنگ جهانی اول نخستین پرواز بر فراز خاک کشور ثبت شد. قطعات هواپیمای مورد استفاده به صورت مجزا از روسیه و از طریق بندر انزلی به تهران آورده شد و پس از سر هم کردن آنها اولین پرواز توسط خلبان روسی انجام گرفت. در سال 1304 به موجب قانون، حق انحصاری هواپیمایی ایران به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکرس واگذار گردید. این رویداد، 22 سال پس از پرواز برادران رایت به عنوان سرآغازی برای شکل گیری حمل و نقل هوایی ایران اتفاق افتاد.

تاریخچه حمل و نقل
دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.