karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایرنا، جابر قاسمعلی، نویسنده فیلم سینمایی "روانی" و مجموعه ی تلویزیونی "راه شب" و "باران عشق" به مناسبت هفته گردشگری درباره ی تولید آثاری با محوریت گردشگری در ایران، اینگونه گفت:

سینمای کیارستمی نمونه ای از فیلم هایی است که تصویر جدیدی از ایران را به دنیا نشان می دهد و مورد توجه قرار می گیرد بنابراین و بدون شک اگر ما فضای فیلم هایمان را به سمت مناطق گردشگری و جذاب ببریم نتیجه خوبی هم خواهیم گرفت.

او با اشاره به آثاری از جمله زیر "درختان زیتون" و "باد ما را خواهد برد" ساخته مرحوم عباس کیارستمی، اظهار داشت:

این آثار هر کدام در یک منطقه از ایران تولید شده است و توانسته مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. 

قاسمعلی ابراز کرد:

بخش عمده ای از تصمیمات سینما و تلویزیون ایران را تهیه کنندگان تعیین می کنند بنابراین وقتی تمایلی از طرف این قشر از سینما برای تولید فیلم در فضایی خارج از تهران وجود ندارد باعث می شود فضای جذاب در سینمای ما از بین برود.

وی اضافه کرد:

بخش عمده‌ای از تهیه کنندگان با توجه به افزایش هزینه ها برای تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی اصرار دارند که قصه ها در تهران اتفاق بیفتد بنابراین نویسنده در این شرایط خیلی نمی تواند تاثیری داشته باشد.

این نویسنده با اشاره به اینکه ما به عنوان بخشی از بدنه ی هنری کشور تعهدی نسبت به ابنیه های تاریخی و فضای طبیعی کشور برای معرفی به مردمان داریم، ادامه داد:

قطعا اگر فیلم های ما خارج از تهران و حتی خارج از شهرها اتفاق بیفتد، تنوع بصری اثر باعث افزایش مخاطب آن هم خواهد شد.

او افزود:

وقتی اثری خارج از تهران ساخته می شود علاوه بر نشان دادن فضای جدید برای مخاطب سینما و تلویزیون، ما را با آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی نیز آشنا می کند که آن هم تاثیرات مثبت خود را خواهد داشت.

قاسمعلی عنوان کرد:

اگر تهیه کننده ها هزینه کرده و فیلم ها را خارج از شهرها تولید کنند، من نیز به عنوان نویسنده می توانم قصه های جدید، جغرافیا، تاریخ و مناسبات اجتماعی مردمان کشورم را بهتر بنویسم. این اتفاق باعث می‌شود مخاطب آثار هنری، تصاویر متفاوت، جدید و جذاب تری که تاثیرات مثبتی در جنبه گردشگری دارد را با تماشای یک فیلم ببیند. 

نویسنده ی فیلم سینمایی روانی در ادامه پیشنهاد داد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز آستینی بالا زده و با تخصیص بودجه ای مجزا در این امر شرکت کند و از رسانه ی تاثیرگذاری مثل سینما برای معرفی جاذبه های گردشگری استفاده کند چرا که می توانیم یک قصه را در بستر فضایی باستانی از کشور نیز روایت کنیم.

او با اشاره به اینکه همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می تواند ازطریق فراخوانی از نویسنده ها بخواهد قصه های خود را در دل فضاهای گردشگری کشور روایت کنند، اضافه کرد:

حتما برای نویسنده ها نیز جذاب است که فضای روایت قصه های خود را تغییر دهند و از این فراخوان استقبال خواهند کرد.

جابر قاسمعلی در ادامه اظهار کرد:

یکی از مشکلات ما این است که برای حمایت از صنعت سینمای داخلی، فیلم های خارجی را در ایران اکران نمی کنیم بنابراین توجه به صنعت سینما و فیلم‍های پُرفروش آنقدر زیاد شده است که دغدغه ای به نام گردشگری در سینمای ایران اصلاً اولویتی ندارد.

او با اشاره به اینکه برخی از فیلم سازان اروپایی عموما توجهشان به مناسبات فرهنگی خودشان است و اصرار دارند که آیین های مردم خودشان را در آثارشان نمایش دهند، ابراز کرد:

از نظر بسیاری مخاطبان اروپایی، سینمای هالیوود دیگر رنگ باخته است و تصاویر تکراری که همواره هالیوود در آثار خود تولید می کند اهمیتی برایشان ندارد.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر (برابر با 5 مهرماه) را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می گیرد و هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالابردن سطح آگاهی مردم در مورد نقش گردشگری در جامعه ی جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است که می تواند افق های جدیدی را برای رونق و توسعه کسب و کار کشورهای مختلف جهان باز کند.

سال 2017 میلادی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان "سال جهانی گردشگری پایدار، ابزار توسعه" نامیده شده است. 

عباس کیارستمی (تیر ۱۳۱۹ تهران - تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوین گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین شاعر و نقاش ایرانی بود.

وی فیلم سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به حساب می آید و آثارش با استقبال فراوان منتقدین، داوران، کارگردان ها، فستیوال ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان رو به رو شده ‌است.

کیارستمی که کار سینما را از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز کرد، بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخت که از مهم ترین آثارش می توان به کلوزآپ، زیر درختان زیتون، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد، اشاره کرد.

او پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ یعنی پنجاهمین دوره ی جشنواره فیلم کن، برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را دریافت کرد و چهار دوره داوری جشنواره فیلم کن را در کارنامه ی هنری خود به ثبت رسانید.

سادگی، سبک مستندگونه، بهره گیری از فضاهای روستایی و شاعرانه، برخی از ویژگی های فیلم های کیارستمی است.

عباس کیارستمی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.