karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به‌ گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شنبه ۱۳ مرداد در برابر دوربین زنده برنامه تلویزیونی متن حاشیه اعلام کرد:

در آمارها گفته می‌شود سالانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور به‌وسیله گردشگران خروجی، خارج می‌شود در حالی‌ که این عدد درست نیست. بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، در سال گذشته ۲۴۲ میلیون یورو ارز به‌وسیله گردشگران خارج شده است. بر اساس آمارها سالانه حدود ۹ میلیون نفر گردشگر خروجی داریم که برخی‌ به‌ اشتباه در نظر می‌گیرند که هر گردشگر خروجی 1000 دلار ارز خارج می‌کند؛ درحالی‌که این‌گونه نیست. اولاً از این ۹ میلیون نفر ۵۰ درصد گردشگران زیارتی هستند که ارز زیادی خارج نمی‌کنند بخشی از گردشگران زیارتی ۲ میلیون نفری هستند که در ایام اربعین از کشور خارج می‌شوند. سفرهای اینچنینی مانند اربعین باعث خروج قابل‌ملاحظه‌ی ارز از کشور نمی‌شود. بنابراین، آمار ارایه‌شده در این خصوص قابل‌قبول نیست.

* اصلاحیه: امروز 15 مرداد، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان منبع اولیه تهیه کننده این گزارش به تمامی خبرگزاری‌ها اعلام کرده است این بخش از گزارشی که در روز یکشنبه 14 مرداد در اختیار عموم قرار داده اشتباه بوده و متن صحیح گفته‌های مونسان در برنامه تلویزیونی به شرح زیر است:

متاسفانه در این حوزه عددهای متفاوتی از سوی آدم‌های مختلف ارایه می‌شود. بعضی اوقات می‌گویند ۹میلیون گردشگر در سال یعنی ۹ میلیارد یورو خروج ارز! خوب است این توضیح را بدهم که از ۹میلیون گردشگر خروجی ۲میلیون تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر فقط مربوط به دو سه روز اربعین است. نزدیک ۵۰درصد گردشگران خروجی ما زیارتی هستند که اصلا خروج ارز هزار یورویی یا هزار دلاری نداریم. متاسفانه این ۹میلیون نفر را ضرب‌ در هزار دلار می‌کنند و عدد ۹میلیارد دلار ارز مسافرتی خروجی در کشور را اعلام می کنند که این اعداد درست نیست. این 1میلیارد هم همین‌طور. آخرین عددی را که خاطرم هست بانک مرکزی اعلام کرده ۲۴۰ میلیون یورو است. نمیدانم این ارقام وحشتناک از کجا آمده اند. حتما تکذیب می‌کنم. حتما خطاست. اعلام کردیم خوب است بانک مرکزی ارزهایی را که داده اعلام کند به چه مقاصدی داده شده. اتفاقا درخواستم این بود که همین شفاف‌سازی‌ها انجام شود تا از هر گوشه یک عددی اعلام نشود. ما از ۹میلیارد و ۱۰میلیارد دلار در سال آمار داریم؟! متاسفانه این چیزها هست. اما الان عرض کردم خدمت شما که این عددها وجود ندارد. بسیار بسیار عددهایش پایین‌تر است. به همین دلیل من گفتم که بانک مرکزی خوب است اعلام کند تا مردم در جریان قرار گیرند. اما آخرین عددی که خاطرم هست ۲۴۲میلیون یورو بود که بانک مرکزی اعلام کرد.

 

مونسان سپس به بسته جدید ارزی که دوشنبه (15 مرداد) از سوی دولت ارایه خواهد شد اشاره کرد و افزود:

بسته جدید ارزی در هفته جاری ابلاغ خواهد شد که در این بسته برای وضعیت تبدیل ارز گردشگران ورودی و خروجی به کشور تعیین تکلیف می‌شود.

همچنین معاون رییس‌جمهور درباره اهمیت سفرهای داخلی و اجتناب از سفرهای خارجی غیرضروری گفت:

با توجه به داشته‌های فراوان فرهنگی تاریخی، جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و نیز آداب‌ و رسوم زیبا و طبیعت بکر در سرتاسر ایران، به‌نظر می‌رسد تا جایی که امکان دارد باید از سفرهای خارجی غیرضروری اجتناب شود و با سفر به مناطق مختلف کشور از زیبایی‌های خدادادی و مواهب زیبای طبیعی کشور خودمان بازدید کنیم. بر همین اساس طرح تعطیلات زمستانی را مطرح کرده‌ایم که در صورت اجرای این طرح، شاهد تحول و موج دوم سفرها در نیمه دوم سال خواهیم بود.

وی درباره تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری داخلی توضیح داد:

برای تامین زیرساخت‌های گردشگری یکی از اقدامات احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. در حال حاضر 600 واحد بوم‌گردی در کشور فعال است و پیش‌بینی می‌کنیم به 2هزار واحد افزایش یابد، این اقامتگاه‌ها باعث ایجاد اشتغال در روستاها شده و درآمدزایی می‌کنند به نحوی که بتوانیم شاهد مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا باشیم.

علی اصغر مونسان درباره لزوم تبلیغات برای جذب گردشگر خارجی اشاره کرد:

اولین و مهم‌ترین اقدام برای جذب گردشگران، خارجی تبلیغات است، ترکیه به آژانس‌هایی که گردشگران خارجی به این کشور می‌آورند یارانه می‌دهد، روسیه نیز برای مناطق کمتر شناخته‌شده خود برای آژانس‌ها یارانه در نظر گرفته است. باید از صنعت گردشگری حمایت کرد و تبلیغات در این صنعت باید پررنگ‌تر دنبال شود.

معاون رییس جمهور همچنین از طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی خبر داد:

برندسازی، بسته‌بندی و... در طرح تجاری‌سازی مورد توجه قرار گرفته و فروش هرگونه صنایع‌دستی خارجی از جمله کالاهای چینی در سایت‌های تاریخی ممنوع شده است.

مونسان در این گفتگوی زنده تلویزیونی به موضوع واگذاری بهره برداری از آثار و بناهای تاریخی کشور نیز اشاره کرد و افزود:

به همت صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار و بناهای فرهنگی تاریخی در سال گذشته موفق شدیم ۳۷ بنای تاریخی را برای مرمت واگذار کنیم که ۱۰ بنا در حال حاضر مرمت شده و از آن‌ها استفاده بهینه می‌شود. درصدد هستیم هر ماه دو بنای تاریخی از طریق صندوق احیا، واگذار و مرمت شود.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در بخش دیگری از سخنانش پیرامون طرح تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه توضیح داد:

نمایندگان محترم علاقه‌مند هستند تا با ایجاد تغییراتی در ساختار این سازمان به رونق صنعت گردشگری کمک کنند. با تصویب این طرح، دولت موظف شده است ظرف یک سال، ساختارهای جدید این وزارتخانه را مشخص کند. گردشگری یک حوزه فرابخشی است و امیدواریم در ساختار جدید این وزارتخانه، ابزارهای جدید نیز مورد توجه قرار گیرد.

در مورد ارز مسافرتی بیشتر بخوانید:

ورود به صفحه اختصاصی مطالب ارز مسافرتی

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آرتین روشن

از ۸ پاراگرافی که نوشته فقط ۱ پاراگراف در مورد ارز خروجی از کشور صحبت کرده که اون هم عملا شفاف سازی ای انجام نشده!
کاش اخبار خبرگزاری ها عینا کپی نشه روی کارناوال، چون همونطور که میدونین خبرگزاری‌ها از تیتر های به اصطلاح کلیک خور استفاده میکنن در حالی که توی متن اشاره‌ای به اصل موضوع نشده.

فهیمه دزفولی

ممنونم از توجه شما همراه عزیز کارناوالی

روال معمول در گزارش‌های خبری اینه که مهمترین بخش از گفته های یک فرد به عنوان تیتر انتخاب میشه و ممکنه گوینده در ادامه مباحث پراکنده دیگه ای رو طرح کنه. در اینجا مونسان به وضوح رقم واقعی ارز خارج شده رو به نقل از بانک مرکزی اعلام کرده که به عنوان تیتر بهش اشاره شده. همچنین ما در انتقال گفته های افراد از اصل امانت داری تبعیت میکنیم و با نقل بدون کم و کاست گفته ها مانع از هرنوع سوء برداشت احتمالی از سخن گوینده می‌شیم. 
اما به طور کلی درباره بخش خبرهای گردشگری باید این مساله رو یادآور بشم که کارناوال یه خبرگزاری نیست و خودش گزارش‌های خبری تهیه نمی‌کنه بلکه از میون ده ها خبر روزانه، گزیده ای رو با ذکر منبع و لینک مستقیم صفحه خبرگزاری رسمی منتشر میکنه با این هدف که مخاطبها رو به شکل آسونی در جریان مهم ترین روندهای این حوزه قرار بده.
آیا شما انتشار این اخبار روی سایت رو نمیپسندید؟
خوشحال میشیم به عنوان یکی از مخاطبهای همیشگی کارناوال نظرتون رو در اینباره بدونیم.

15 مرداد 1397

انتشار:15 مرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.