karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چندی پیش خبری در کارناوال منتشر کردیم با عنوان : سفر ثروتمندترین زن روسیه به ایران

در این خبر از سفر پر از ابهام زن ثروتمند روسی با نام یلنا باتورینا گفتیم. او  1577اُمین میلیاردر دنیا و یکی از ثروتمندترین زنان روسی است که در حدود یک ماه پیش به ایران سفر کرد؛ سفری که از دلیل و جزئیات آن هیچ اطلاعاتی در دست نبود، تا به امروز!

او در حدود یک ماه پیش به همراه همسرش و به وسیله ی هواپیمای شخصی و در سکوت خبری به ایران آمد؛ سکوتی که با انتشار عکسی با حجاب از او در حرم امام رضا (ع) برهم شکسته شد. همین اتفاق سبب شد تا توجه رسانه ها به یلنا باتورینا جلب شود تا شاید سر از جزئیات سفر او در آورند. 

راهنمای «یلنا باتورینا» و همراهانش در ایران، گریگور قضاریان با خبرگزاری ایسنا مصاحبه ای داشته و از دلیل و جزئیات سفر این زن روسی برای ما بیشتر توضیح می دهد. او می گوید این سفر 8 روز به طول انجامیده و در طی این مدت هیچ ملاقاتی با مقامات رسمی یا گروه‌های تجاری و یا حتی پروژه‌های اقتصادی در ایران صورت نگرفته است.

او تاکید کرد:

انگیزه‌ی سفر خانم یلنا که به اتفاق همسرش و سه نفر از دوستانشان به ایران صورت گرفت، کاملا "توریستی" و هدف آن‌ها صرفا آشنایی با تمدن کهن ایران باستان و اسلامی بود.

قضاریان در توضیحات بیشتری اظهار کرد:

باتورینا و همراهانش با هواپیمای شخصی‌ به ایران سفر کردند و در طول یک هفته، جاذبه‌های شهرهایی چون تهران، کاشان، ابیانه، اصفهان، شیراز، یزد و مشهد را دیدند.

وی افزود:

آنچه برای آن‌ها بیشتر از همه اهمیت داشت، آشنایی با تاریخ و تمدن ایران بود. به هر حال اگر کمی درباره‌ی موقعیت این اشخاص آشنایی داشته باشید حتما این تصور پیش می‌آید که علاقه‌مندی آن‌ها به بخش‌های تجاری یا پروژه‌های اقتصادی و یا حتی زندگی مدرن مردم ایران باید بیشتر باشد، درحالی‌که این‌طور نبود. آن‌ها می‌خواستند از تاریخ ایران بیشتر بدانند و با معماری ایرانی ـ اسلامی آشنا شوند.

مثل دیگر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند، مهمان‌نوازی ایرانی‌ها برای باتورینا و همراهانش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قضاریان در این باره بیشتر می گوید:

فضای ایران به نظر این گردشگران برخلاف آن‌چه قبلا شنیده بودند، معتدل بود. آن‌ها ایران را با ذهنیت مثبت ترک کردند، حتی یکی از این گردشگران که استاد دانشگاهی در روسیه بود و در طول سفر عکاس‌های حرفه‌ای‌تری می‌گرفت، قصد دارد نمایشگاهی از عکس‌های ایران در روسیه برپا کند.

قضاریان می گوید هیچ کدام از این 5 گردشگر با وجود آنکه به کشورهای اسلامی منطقه سفر کرده بودند اما تا به حال تجربه ی سفر به ایران را نداشته اند و این برای اولین بار بوده که به ایران آمده اند. آن ها مسیر سفر را نیز خودشان تعیین کرده بودند.

قضاریان همچنین در مورد سفر این مسافران به حرم امام رضا (ع) می گوید:

ما تقریبا یک نیم روز در مشهد بودیم و در این مدت فقط به حرم امام رضا (ع) رفتیم، خانم یلنا و همراهانش به معماری اسلامی و فرهنگ شیعه بسیار علاقه داشتند و دیدار از حرم نیز برای‌شان قابل توجه بود. آن‌ها پس از دیدن مشهد با هواپیمای شخصی‌شان ایران را ترک کردند.

این راهنمای تور، «یلنا باتورینا» و همراهانش را ثروتمندانی متفاوت دانست و افزود:

تور آن‌ها VIP محسوب می‌شد اما از آنجایی که در کشور ما مکانیزمی برای این تورها و همچنین شرایط خدمات‌دهی به گردشگران میلیاردر تعریف نشده است، این تور با ساده‌ترین امکانات موجود، البته با درنظر گرفتن کیفیت خدمات، برگزار شد. هر چند آن‌ها به هیچ‌وجه سخت‌گیری یا توقعی نداشتند و به این قضیه اصلا اهمیتی نمی‌دادند و با وجود برخی کاستی‌ها بویژه در برخی فرودگاه‌ها، با متانت و شخصیت برخورد می‌کردند، چون در این سفر آشنایی با تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران برای‌شان بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داشت.

 باتورینا زاده ی ۸ مارس ۱۹۶۳ در مسکو است که دوران بعد از دبیرستان خود را به عنوان کارگر در کارخانه فراسر – جایی که والدینش درآن کارمی کردند – گذراند. اما او این دوران را تاب نیاورد و تصمیم به ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه مسکو گرفت.

او و برادرش، در سال ۱۹۹۱ شرکتی با نام اینتکو  را تاسیس کردند؛ شرکتی که فعالیتش در زمینه ساخت و ساز بود.

او یکی از معدود زنان میلیاردر جهان است که ثروتش را خود به دست آورده است. مجله فوربس ثروت او در سال ۲۰۱۰، چیزی در حدود ۹٫۲ دلار تخمین زد.

 یوری شوریکوف ـ همسر باتورینا ـ که در سفر به ایران همراهی‌اش کرده، در فاصله سال‌های۱۹۹۲-۲۰۱۰ شهردار مسکو بود و درحال حاضر شریک او در کسب و کارش به‌شمار می‌آید.

جزییات سفر ثروتمندترین زن روسیه به ایران
جزییات سفر ثروتمندترین زن روسیه به ایران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.