karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری مهر، پرونده دو نرخی شدن هتل های ایران دوباره باز شده است. چند سال پیش بود که هتل های کشورمان به دلیل قیمت ثابت دلار و یورو از گردشگران خارجی نرخ ارزی دریافت می کرد، چرا که به حال هتلدار فرق نمی کرد که از توریست خارجی دلار بگیرد یا ارز. هتلداران می توانستند بدون هیچ مشکلی همان ارز را به قیمت روز تبدیل کنند و ریال بگیرند. اما بعد از تدوین و اجرای دستورالعمل نرخ گذاری واحدهای اقامتی و پیش آمدن بحث استانداردسازی هتل ها، محمد شریف ملک زاده -معاون پیشین سازمان گردشگری- دو نرخی بودن قیمت اتاق ها را رد کرد و این موضوع به فراموشی سپرده شد. 

حالا دوباره پس از به وجود آمدن نوسان ها و مشکلات بسیار در بازار ارز، جمشید حمزه زاده -رییس جامعه هتلداران ایران- گفته است که هتلداران کشور می خواهند سیاست دریافت نرخ ارزی را مانند همه دنیا دوباره اجرا کنند.

البته باید ذکر شود که در تمام دنیا رسم بر این است در سایت ها قیمت اتاق ها به دلار و یورو نمایش داده شود و اگر گردشگر خارجی بخواهد، هتل می تواند نرخ را به همین ارزها برایش محاسبه کنند. هر چند اجباری نیست در کشوری که دلار و یا یورو واحد پولی آن کشور نیست حتما گردشگر یورو بپردازد. چون رزرواسیون همان موقع نرخ را برای گردشگر محاسبه می کند. 

اما در ایران مشکلات متفاوت است. اینجا هر روز نرخ ارز کم یا زیاد می شود و گردشگری که می خواهد اتاق اجاره کند نمی داند در همان لحظه یورو چقدر است و در لحظه ای دیگر چقدر؟ این تبدیل نرخ به وسیله هتل ممکن است برای او سوتفاهم ایجا کند و هتلدار را به دردسر بیندازد. به همین دلیل است که هتلداران می خواهند دوباره به سیستم دو نرخی باز گردند. 

درآمد هتل ها کم شده و هزینه ها زیاد

عباس بیگدلی -مشاور اجرایی هتلداران- در این زمینه می گوید: 

اکنون مسافر خارجی هتل ها کم شده و گردشگر داخلی هم کمتر به هتل می رود نتیجه اینکه درآمد هتل کم شده ولی هزینه های آن بالا رفته است.  گردشگر خارجی زمانی که به ایران می آید آنقدر همه چیز برایش ارزان است که تصور می کند مشکلی وجود دارد. در حال حاضر راننده های تاکسی و رزرواسیون هتل ها کار تبدیل ارز گردشگر خارجی را به ریال انجام می دهند. اقدامی که باعث شده تا گردشگر خارجی ناراضی باشد. چون گرفتار این نوع از رفتارهاست. یک بخش ماجرا این است که دلار به ریال تبدیل شود یا ریال به دلار. یعنی اگر یک گردشگر خارجی به هتل مراجعه می کند و قیمت اتاق به ریال ۲۰۰ هزار تومان است، هتلدار با او چه نرخی را محاسبه می کند؟ دلار چهار هزار تومانی یا دلار هشت هزار تومانی؟

اگر قیمت اتاقی که ۲۰۰ هزار تومان است برای مسافر خارجی با نرخ دولتی حساب شود، گردشگر باید حدود ۴۷ دلار بپردازد و اگر با دلار بازار ثانویه محاسبه شود، باید از او چیزی حدود ۲۲ دلار گرفت. هتلداران معمولا از آنجا که اعلام می کنند نرخ هزینه کرد آنها در هتل ها به قیمت دلار بازار ثانویه است و آنها از هیچ ارز دولتی و یا حتا سوبسید و یارانه دولتی استفاده نمی کنند ترجیح می دهند که چنین سوبسیدی را نیز به گردشگر خارجی ندهند و دلار بیشتری از او بگیرند. 

از سوی دیگر اگر قرار باشد که نرخ دلاری برای هتل ها تعیین شود و دلار به ریال تبدیل شود، قیمت هتلی که سه ستاره دارد به نرخ هتل ۵ ستاره واقعی می رسد یعنی گران تر محاسبه خواهد شد. که البته گران تر شدن نرخ اتاق هتل خوشایند هتلدار است ولی قیمت آن واقعی نخواهد بود.

اکنون هتلداران برای تعیین وضعیت خود با مسوولان میراث فرهنگی جلسه می گذارند تا بتوانند در این مورد به نتیجه ای برسند. در تازه ترین این جلسه ها در نشستی که هتلداران کشور با رییس سازمان میراث فرهنگی داشتند، امیری -مدیرعامل هتل اسپیناس- گفت:

خدمات هتل ها استاندارد است، هزینه‌ها دلاری شده است اما هزینه را نمی‌توانیم از خدمات گیرنده بگیریم، قیمت هتل های ۴ و ۵ ستاره را ما نباید مشخص کنیم، هتل ها قبلا دو نرخ داشتند، ریالی برای گردشگران داخلی و ارزی برای گردشگران خارجی، امروز ما تلاش کرده ایم تا هتل های کشور استاندارد شود.

او در ادامه اضافه کرد: 

ما حاضریم هتل ۴ ستاره کشورمان هم‌قیمت هتل ۴ ستاره کابل باشد، این هتل در کشورهای دیگر دنیا زیر ۱۰۰ دلار نیست، ما باید بتوانیم هزینه خدماتی را که ارایه می‌دهیم دریافت کنیم، قیمت هتل ۴ و ۵ ستاره براساس اسلام آباد و کابل هم بگیرید ما قبول می‌کنیم، ما حاضریم این دلار را به دولت بدهیم.

نصب تابلوی ارزی در هتل ها

حالا برای رفع این مشکل معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از نصب تابلوی ارزی در سیستم رزرواسیون هتل ها خبر می دهد و می گوید:

قرار نیست با احتساب نرخ دلاری برای گردشگران خارجی قیمت اتاق هتل ها نیز افزایش یابد. باید در این باره با هتلداران جلسه ای برگزار کنیم تا این نرخ کارشناسی شود. شاید به این نتیجه برسیم که در بخش رزرواسیون هتل ها تابلوی نرخ ارزی نیز نصب شود تا گردشگر سردرگم برای پیدا کردن نرخ ارزی در همان روز نماند. چون همیشه گردشگران و هتلداران این مشکل را داشتند که نمی دانستند با کدام نرخ باید ارز را تبدیل می کردند. متاسفانه در این راستا اقداماتی هم انجام شد. مثلا گزارش می رسید که راننده ها دلار را برای گردشگر چنج (عوض) می کردند باید صحبت شود که برخی از صرافی ها این اقدام را انجام داده و گردشگران در صرافی دلار را چنج کنند.

امروز بیشتر هتلداران به این نتیجه رسیده اند از آنجایی که آژانس ها از مسافر دلار و یورو می گیرند پس هتلدار نیز باید ارز بگیرد. آنها اعتقاد دارند آژانس ارزی که از گردشگر خارجی می گیرد را به ریال تبدیل می کند و آن را با مسافر محاسبه می کند که این اجحافی در حق هتلدار است. به باور آنها سازمان میراث فرهنگی هم حتا اکنون از مسافر خارجی برای ورود به موزه ها نرخ متفاوتی دارد پس می تواند برای هتل ها نیز این اقدام را اجرایی کند.

هتلداران البته باید به این امر توجه کنند که هیچ یک از هتل های ایران حتا اگر استاندارد هم باشند با هتل های پرستاره دیگر کشورها قابل مقایسه نیستند تا بتوانند همان نرخ ارزی که آنها می گیرند را از مسافر خارجی دریافت کنند. به همین جهت باید این موضوع را در نظر داشته باشند که تبدیل دلار به ریال موجب افزایش سه برابری قیمت هتل ها و در نتیجه گران شدن تورهای ورودی به ایران نشود.

نرخ هتل ها

اخبار روز گردشگری را از کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.