karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

28 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از لذت های سفر کردن، کمپ زنی آن می باشد. تصور کنید به طبیعت رفته اید و قصد سپری کردن مدت زمانی را در محیطی بکر و زیبا دارید. چادری برپا می کنید، آتشی روشن و در کنار آتش مدت زمانی را می نشینید و حتی ممکن است شب را نیز در داخل چادر روز کنید. به این کار شما کمپ زنی و یا کمپینگ گفته می شود که امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین تفریحات تبدیل شده است. 

در این مطلب درباره ی #کمپ زنی و انواع آن سخن خواهیم گفت و حتی از تاریخچه ی جالب آن نیز مطلع خواهیم شد.

شاید برای بسیاری پیش آمده باشد که کمپینگ را تجربه کرده اند ولی بیایید به همراه هم کمی دقیق تر به آن نگاه کنیم و مورد بررسی قرارش دهیم. مطمئن باشید اگر اطلاعات کافی در مورد کاری که می خواهید انجام دهید داشته باشید لذت بیشتری می برید و با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد.

همراه با کارناوال باشید.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

کمپینگ چیست ؟

در کل کمپینگ را می توان یک فعالیت تفریحی در فضای باز دانست که ممکن است یک نفر و یا چندین نفر در فضایی خارج از محل زندگی خود اقدام به برپایی چادر و یا خانه های موقت کنند. البته در برخی از مواقع اگر شما در پارک محله ی خود نیز چادر بزنید می گویند به کمپینگ رفته اید ولی در معنای عمومی زمانی شما کمپینگ کرده اید که در فضای طبیعت و دور از محل سکونت خود این فعالیت ها را انجام داده باشید.

کمپینگ همچنین می تواند یک پیک نیک باشد ولی با مدت زمان بیشتر و ماندن یک 1 روز کامل و صبح کردن شب در همان محل. کمپینگ در تمامی فصول سال و با توجه به امکانات شما می تواند انجام گیرد.

این فعالیت می تواند به اشکال مختلفی صورت پذیرد. بطور مثال اگر چادر برپا کنید و شب را در همان جا بگذرانید می توان گفت که شما تجربه ی کمپینگ داشته اید. باید اشاره ای هم به کمپینگ های لوکس داشت که از قرن 20 میلادی رواج یافتند و در تورهای سافاری انجام می شدند. مسافران بعد از گذراندن یک روز کامل در طبیعت بکر و وحشی برای استراحت و خوابیدن وارد چادرهایی مجلل و بزرگ می شدند که از تمامی امکانات برخوردار بودند. به نظر شما می توان نامش را کمپینگ گذاشت؟

از همان قرن 20 نیز کمپ زنی میان مردم محبوب شد و روز به روز توسط افراد بیشتری اجرا می شود. با بیشتر شدن زندگی شهری و دور شدن انسان ها از طبیعت مطمئنا شاهد افزایش افراد علاقه مند به کمپینگ خواهیم بود.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

معنی کمپینگ یا کمپ زنی

در معنی، کمپینگ این گونه تعبیر می شود که اگر شما در فضایی باز تفریح کنید و به نوعی اقامت نیز داشته باشید کمپینگ کرده اید. برخی علاقه دارند تا به دل طبیعت بروند و کمپ بزنند. برخی نیز سعی می کنند در نزدیکی محلی باشند تا بتوانند نیاز هایی مانند تهیه غذا، دارو و ... را برطرف سازند.

ممکن است کمپینگ همراه با پیاده روی، به همراه داشتن کوله پشتی، قایقرانی، کوهنوردی، ماهیگیری و شکار باشد که باعث می شوند تجربه ی لذت بخش تری داشته باشید. البته سلیقه ها و خواسته ها کاملا متفاوت می باشد.

نمی توان تعریفی کلی و ثابت را برایش ارائه داد ولی کاملا می تواند با فعالیت های شما ترکیب شود و به همین دلیل ممکن است فردی در حال کمپ زنی باشد ولی از دید شخصی دیگر شاید اصلا کمپینگ نباشد.

مثال دیگری می توان برای درک بیشتر این موضوع ارائه داد. در برخی از کشورها کمپ های تابستانی برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود که امکانات مناسبی هم در اختیار آن ها قرار داده می شود. ولی در معنای کلی نمی توان این عمل را کمپینگ دانست زیرا در منطقه ای محصور شده انجام می پذیرد.

شاید تعجب کنید که بدانید افراد بی خانمان نوعی کمپینگ انجام می دهند زیرا در هر مکانی با هر امکاناتی می خوابند و اقامت می کنند البته عنصر اصلی یعنی طبیعت را در اختیار ندارند. شاید بتوان گفت :

عدم استفاده از خانه ای دائمی و سفر به طبیعت و برپایی چادر برای اقامت به معنای کمپینگ می باشد.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

تاریخچه ی کمپینگ

گذشته ی کمپینگ تفریحی بر می گردد به شخصی به نام توماس هیرام هولدینگ ( Thomas Hiram Holding ) که برای اولین بار در کشور انگلستان و نزدیک رودخانه ی تایمز اجرا شد. در سال های 1880 میلادی مردم اشتیاق زیادی برای تفریح در رودخانه و قایقرانی پیدا کرده بودند و همین اتفاق باعث شد تا بعد از قایقرانی در کنار رودخانه استراحت کنند، این جا بود که برای اولین بار بشر کمپینگ مدرن را تجربه می کرد.

لوازم کمپینگی که در آن سال ها مورد استفاده قرار می گرفت سنگین بودند و برای حمل آن ها باید از اسب، گاری و یا قایق استفاده می شد. اگرچه توماس را پدر کمپینگ مدرن در انگلستان می دانند ولی باید گفت که او سبک عامه پسندی از کمپ زنی را وارد زندگی انسان ها کرد.

وی از سنین کم تجربه ی سفر در طبیعت را به همراه پدر و مادر خود داشته است بطوری که آمریکا را سفر کرده اند. در سال 1901 به همراه چند دوچرخه سوار برای تجربه ی کمپینگ به کشور ایربند سفر کرد و باعث شد تا کتابی با عنوان The Campers Handbook را به چاپ برساند.

در سال 1932 برای اولین بار فدراسیون بین المللی کمپینگ تشکیل شد و تا به امروز به فعالیت های خود ادامه می دهد. تا سال های 1960 کمپ زنی تبدیل به تفریح خانوادگی مردم شمال آمریکا و اروپا شد و از انجام آن بسیار لذت می بردند. در حال حاضر ابعاد زیادی را برای کمپ زنی می توان متصور شد و فقط جنبه ی تفریحی و خانوادگی ندارد.

تصویری از توماس

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

انواع کمپینگ

در این قسمت انواع کمپینگ را بررسی خواهیم کرد و با آن ها آشنا می شویم.

1) کمپینگ ماجراجویانه

این نوع کمپینگ را می توان این گونه توضیح داد که همراه با نوعی مسابقه صورت می گیرد؛ مانند پیاده روی و یا دوچرخه سواری. این رقابت در طول روز انجام می گیرد و افراد باید برای رسیدن به مقصد هم ماجراجویی کنند و هم راه خود را بیابند. شب که می شود این افراد چادرهای خود را برپا می کنند و کمپ می زنند. گاهی اوقات لوازمی را برای استفاده با خود می آورند، مانند اجاق گاز مسافرتی، کیسه ی خواب و چادر.

2) کمپینگ خشک

دراین نوع از کمپ زنی افراد به مناطقی می روند که هیچ منبع آبی وجود ندارد و باید به همراه خود آب مورد نیاز را هم بیاورند. این کمپ زنی بیشتر در بیابان ها انجام می شود و طرفداران زیادی نیز دارد.

3) کمپینگ پیاده روی

اگر شما با پای پیاده وارد طبیعت شوید مطمئنا بیشترین برخورد را با عوامل طبیعی و بکر خواهید داشت. در این سبک از کمپینگ افراد با به همراه داشتن امکانات مورد نیاز بصورت تک نفره و یا گروهی در طبیعت پیاده روی می کنند و در هر زمانی که بخواهند چادرهای خود را برپا می کنند. گاهی اوقات نیز می توان از حیوانات برای حمل و نقل استفاده کرد که راحتی در سفر را افزایش می دهند. حیواناتی مانند اسب، شتر و یا در کل حیوانات باربر مورد استفاده قرار می گیرند. 

در طول مسیر ممکن است صخره نوردی و یا عبور از رودخانه ها نیز رخ دهد و افراد باید از آمادگی بدنی مناسبی برخرودار باشند.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

4) کمپینگ قایقرانی

در این نوع از کمپینگ بیشتر مسیر توسط قایق ها طی می شود و در میانه راه و قبل از رسیدن به مقصد در نزدیکی آب بر روی خشکی کمپ زنی انجام می شود. گاهی اوقات برای لذت بردن بیشتر قایق های پارویی و یا کایاک مورد استفاده قرار می گیرد. 

لوازم ضد آب و ماهیگیری از ضروری ترین نیازهای این نوع کمپینگ به حساب می آید.

5) کمپینگ دوچرخه و یا موتور سیکلت

برای تجربه ای این سبک از کمپینگ باید با دوچرخه به دل طبیعت بروید و بعد از گذراندن روزی طولانی سوار بر دوچرخه در مکان مناسبی چادرهای خود را برپا کنید. ممکن است چند روز در مسیر باشد و مجبور شوید تا هر شب کمپ زنی کنید.

برخی نیز با موتور سیکلت به طبیعت می روند و به هنگام شب کمپی برپا می کنند که بسیار شبیه به نوع همراه با دوچرخه می باشد.

6) کمپینگ لوکس و پر زرق و برق

در سطح جهانی شاهد رشد و توسعه ی بیشتر این سبک از کمپینگ هستیم. ریشه ی این کمپینگ باز می گردد به سال های 1900 میلادی که آمریکایی ها و اروپایی ها به آفریقا سفر می کردند. به دلیل ثروتمند بودنشان چادرهایی مجلل برپا می کردند و این گونه کمپ زنی های لوکس بوجود آمد.

این افراد تنها به دنبال لذت بردن از طبیعت نبودند و راحتی و تجربه ی سفر لوکس را نیز می خواستند.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

7) کمپینگ نمایشی

تصور کنید به طبیعت رفته اید و در کنار لذت بردن از کمپینگ شاهد نمایش و یا تجربه ی واقعه ای تاریخی هستید. بطور مثال ممکن است به جنگلی بروید که زمانی جنگی بزرگ در آن محل رخ داده بوده است و با اقامت در آن جا درباره ی واقعه ی تاریخی اطلاعاتی را بدست بیاورید.

8) کمپینگ اجتماعی

بسیاری از این که به همراه افرادی دیگر کمپ زنی کنند لذت می برند. به همین دلیل گروه های هستند که با در نظر گرفتن علایق خود بصورت گروهی به طبیعت می روند و در کنار هم کمپ می زنند. این عمل باعث می شود تا ارتباطات جدید میان افراد شکل بگیرد و اگر کودکان نیز حضور دارند دوستان جدید پیدا کنند و به تعامل با یکدیگر بپردازند.

با وجود اینترنت به راحتی می توان به گروه های این چنین پیوست و با آن ها به کمپینگ بروید.

9) کمپینگ بقا

برای تجربه ی کمپینگ بقا باید از توانایی های خاصی بهره ببرید و آموزش دیده باشید که چگونه در شرایط سخت بتوانید جان سالم به در ببرید. برای مثال باید به خوبی بتوانید از محیط اطراف غذای خود را تامین کنید، درمان پزشکی اورژانسی و جهت یابی را نیز به خوبی فرا گرفته باشید.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

10) کمپینگ شهری

همانطور که از نام این نوع کمپینگ پیدا است یعنی در محیط های شهری چادر برپا کنید. برای مثال می توان به اعتراضات خیابانی اشاره کرد که معترضین شب را در خیابان ها می گذرانند و برای خواب و استراحت چادر می زنند. البته شاید نتوان نام کمپینگ را بر رویش نهاد ولی به هر حال یکی از انواع کمپ زنی به حساب می آید.

11) کمپینگ زمستان

اگر شما در فصول سرد سال به طبیعت بروید و چادر بزنید می توان گفت که به کمپینگ زمستانی رفته اید. حتما باید برف ببارد و یا باریده باشد. از بهترین مکان ها می توان به ارتفاعات کوهستان اشاره کرد.

برای تجربه ی این نوع کمپ زنی باید به خوبی آموزش دیده باشید و لوازم مورد نیاز هم به همراه خود بیاورید. البته بهتر است تا در یک غار و یا زیر درخت چادر بزنید تا از وزش باد در این فصول در امان بمانید.

12) کمپینگ کار

در این نوع از کمپ زنی افراد در کنار لذت بردن از سفر خود به کار نیز مشغول می شوند. بطور مثال در یک پارک ملی شروع به فروش اجناس مورد نیاز دیگر مسافران و یا فروش غذا و ... می کنند.

کمپینگ در طبیعت

تجهیزات کمپینگ

با توجه به نوع کمپینگ شما تجهیزات مورد نیاز متفاوت خواهد بود و باید ویژگی های خاص خودشان را داشته باشند. برای مثال کسانی که می خواهند تجربه ی کمپینگ بقا را داشته باشند باید لوازمی کم حجم و در عین حال کاربردی را با خود حمل کنند و بتوانند از آن ها برای تهیه غذا، گرما و همینطور بوجود آوردن امنیت استفاده کنند. برای انجام کمپینگ زمستانی نیز باید لوازمی گرم و مناسب به همراه داشت تا در مقابل سرمای هوا و شرایط محیطی مقاوم باشند.

هر شخص باید جعبه ی کمک های اولیه ی مختص خود را داشته باشد تا در صورت نیاز از آن استفاده کند. به یاد داشته باشید که همیشه در کوله پشتی شما نگهداری شود نه در کمپ رهایش کنید و به گشت و گذار بپردازید زیرا هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد.

به شما پیشنهاد می کنیم تا ظرف حاوی کمک های اولیه از فلز باشد تا بتوانید در موارد دیگر نیز از آن استفاده کنید. مثلا برای گرم کردن آب و ...

از پتوهای گرم و کم حجم استفاده کنید و مطمئن شوید در شرایط بد آب و هوایی می توانند کمک حال شما باشند و سعی کنید از رنگ های روشن و براق استفاده کنید تا اگر حادثه ای رخ داد هواپیماهای نجات و یا هلی کوپتر ها بتوانند شما را از فواصل دور شناسایی کرده و به کمک شما بیایند. کمپ زن ها ( کسانی که اقدام به برپایی کمپ می کنند ) همیشه به همراه خود کبریت های ضد آب و نخ های ماهیگیری دارند و به هنگام نیاز بسیار کار آمد محسوب می شوند.

کمپینگ در طبیعت

تجهیزات مهمی که باید به همراه داشته باشید

در این قسمت نگاهی خواهیم داشت به تجهیزات مهم و ضروری که باید به هنگام کمپینگ به همراه داشته باشید.

جعبه ی کمک های اولیه چادر مناسب با شرایط محیطی - چکش یا پتک - کیسه ی خواب و پتو - پد خواب یا تشک بادی - فانوس یا چراغ قوه تبر یا اره برای جمع آوری هیزم - دستگاه احتراق و یا کبریت و فندک - صندلی تاشو برای نشستن کنار آتش - انواع طناب - محافظ چادر برای هوای سرد و یا بارانی - پالتوی بارانی و یا پانچو - کفش های مناسب مانند کوهنوردی و ... - طناب ماهیگیری و قطب ماهیگیری - جعبه ی لوازمی مانند قاشق و چنگال و ... - کیسه های زباله - مواد دافع حشرات - کرم ضد آفتاب - لوازم مراقبت های شخصی - خنک کننده های قابل حمل - نوشیدنی کافی و تصفیه کننده ی آب - چوب های قابل حمل آتش زا - کیت آمادگی اضطراری - لوازمی مانند انواع چاقو و ... - قطب نما و یا جی پی اس

بسیاری از لوازم مورد نیازی که از آن ها نام برده شد می توانند در خانه یافت شوند ولی برخی از لوازم مجزا برای کمپینگ های خود استفاده می کنند که به نظر ما کار درستی می باشد.

کمپینگ در طبیعت

اردو و کمپینگ تجاری

کسانی که به کمپ زنی می پردازند می توانند با توجه به نیازهای خود کمپ های متنوعی را انتخاب کنند. بطور مثال کمپ هایی هستند که محل های روشن کردن آتش دارند و همینطور دارای فروشگاه هایی نیز هستند. مسافران در این مکان ها دیگر نگراهن امنیت خود و حمله ی حیوانات وحشی و گم کردن مسیر نیستند.

البته برای استفاده از این اماکن باید مبالغی پرداخت شود.

این محل های کمپینگ از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. مثلا می توان اتومبیل خود را به داخل ببرید و در کنار محل کمپ خود پارکش کنید. کمپینگ با توجه به بیشتر محبوب شدنش میان مردم می تواند تبدیل به یک شغل برای بسیاری از افراد شود و جنبه ی تجاری به خود بگیرد.

کمپینگ در طبیعت

نگاهی به کمپینگ در برخی از کشورها

در کشور ایالات متحده ی آمریکا بین سال های 2012 تا 2013 حدود 40 میلیون آمریکایی ( 14% جمعیت این کشور ) به کمپینگ رفتند. به تعداد این افراد نیز هر سال افزوده می شود.

در انگلستان هم تنها در نیمه ی اول سال 2015 حدود 4.5 میلیون نفر با میانگین گذراندن 3.7 شب به کمپینگ رفته اند.

کمپینگ در طبیعت
کمپینگ در طبیعت

سخن آخر

نظر شما درباره ی کمپینگ چیست؟

آیا تا به حال تجربه اش را داشته اید؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

تا کنون تجربه کرده ام چندین بال بسیار خوش می گذرد دلم نمیاد از طبیعت بروم

انتشار:30 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ب

فقط پنج درصد این مقاله مفید و کاربردی بود

انتشار:30 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

احسان

ممنون از مطلب خوبتون.
خیلی خوب میشه اگه یه دسته بندی برای مناطق دیدنی ایجاد کنید که تو اون مناطقی که برای کمپینگ مناسب هستند رو به صورت مجزا دسته بندی کنید.

انتشار:10 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.