karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 مرداد 1400

به روز رسانی

31 مرداد 1400

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما

یونسکو در نخستین ابلاغیه خود از زمان تصرف افغانستان توسط طالبان، خواستار حفاظت از میراث در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، آدری آزولای، مدیرکل یونسکو، خواستار «حفظ میراث‌فرهنگی افغانستان با رعایت کامل قوانین بین‌المللی و اتخاذ کلیه اقدامات احتیاطی لازم برای حفظ و حفاظت از میراث‌فرهنگی در برابر آسیب و غارت» است. 

این سازمان که در پاریس مستقر است، اعلام کرده که وضعیت را از نزدیک پیگیری می‌کند و تمام تلاش خود را برای حفاظت از میراث‌فرهنگی ارزشمند افغانستان به کار می‌گیرد. آدری آزولای گفته است که این سازمان از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد. 

بسیاری از سازمان‌های کمک‌رسان فرهنگ و میراث، از اظهارنظر برای مطبوعات خودداری کرده‌اند، زیرا وضعیت در افغانستان همچنان ناپایدار است و محققان، باستان‌شناسان و دیگر فعالان میراث‌فرهنگی در آن‌جا حضور دارند. 

بنیاد Aliph که وظیفه‌اش کمک‌رسانی به پروژه‌های مرمت در مواقع اضطراری است و همچنین بنیاد کوه فیروزه که بر مصنوعات بشری تمرکز دارد، هر دو از مصاحبه‌های مطبوعاتی خودداری کردند تا زمانی که اطلاعات بیش‌تری درباره پیشرفت پروژه‌های مرمتی و باستان‌شناسی در حال انجام در این کشور به دستشان برسد. 

همچنین این امید وجود دارد که طالبان مانند دوران قدرت قبلی خود که حدود سه‌چهارم کشور را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در اختیار داشتند، تفکرات افراط‌گرایانه نداشته باشد. در سال ۲۰۰۱، آن‌ها بودا‌های بامیان، که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود را تخریب کردند. نابودی بودا‌ها با ارتفاع ۳۸ متر و ۵۵ متر و با قدمتی ۱۵۰۰ ساله واکنش جهانیان را برانگیخت و موجب محکومیت گسترده بین‌المللی این گروه افراطی شد. 

 در عین حال، موزه ملی افغانستان از ایمنی اشیای تاریخی خود ابراز نگرانی کرده و خواستار حفاظت از آن‌ها در برابر غارت و قاچاق شده است. 

این موزه که مجموعه‌ای از ۸۰ هزار اثر باستانی را در خود جای داده است، روز شنبه در فیسبوک خود اعلام کرد: «تسخیر این کشور توسط طالبان منجر به «هرج و مرج بی‌سابقه» در کابل شده است و قاچاقچیان از این فرصت برای غارت اموال خصوصی و عمومی استفاده می‌کنند.»

 در ادامه این بیانیه آمده است: «کارکنان موزه و اشیای تاریخی در امنیت به سر می‌برند، اما تداوم این وضعیت آشفته باعث افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت کارکنان موزه و اشیای تاریخی آن می‌شود.» 

 این موزه همچنین از نیرو‌های امنیتی و حتی طالبان خواسته است تا امنیت این موزه و اشیاء داخل آن را تضمین کنند. 

 افغانستان دارای چشم‌انداز فرهنگی غنی است، زیرا چندین امپراتوری و پادشاهی در دوران باستان این قلمرو را تحت تسلط خود داشته‌اند. از جمله اماکنی که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند می‌توان دره بامیان و بقایای موجود آن، موزه ملی در کابل و شهر قدیمی هرات را نام برد. 

 تأسیس شهر هرات به حدود ۲۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد و ۱۵۰ سال پس از آن توسط اسکندر مقدونی تصرف شد. معماری باقیمانده آن نه‌ تنها متعلق به آن دوره، بلکه متعلق به امپراتوری‌های عباسی، تیموری و غوری است که بیانگر فرهنگ عمیق و تاریخ کشور افغانستان است. 

 طرح‌های متعددی در افغانستان برای احیای میراث جهانی یونسکو و سایر میراث فرهنگی این خطه انجام شده است و همچنین حفاری‌ها و تحقیقات بسیاری در این کشور در حال انجام است. تقریباً همه این فعالیت‌ها توسط خیر‌های بین‌المللی تأمین مالی شده که آینده این کمک‌ها در حال حاضر نامعلوم است.

هرات

بامیان

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.