karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

19 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تصاویری را قرار است ببنیم که کمی مبهم هستند . این جا شبیه تابلویی نقاشی شده از یک روستا است .

خانه هایی را می بینی که توسط رودخانه ای سرخ احاطه شده ، کلیسایی ر امی بینید که از آن تنها نوکش بیرون مانده .

بویی که حاکی از وجود مواد سمی است تحمل این مکان را برای رهگذارن غیر قابل تحمل کرده است .

آری ، زیبایی مبهم این #رودخانه خوش آب و رنگ گرچه تصویری پر فریب از یک روستا ساخته است ، اما حقیقت چیز دیگری است .

باز هم فاجعه ای غیر نظامی رخ داده است ، فاجعه ای  که مردمان روستا را مجبور به ترک خانه هایشان کرد.

شاید نام این روستا  را  که "جیمانا "Geamana است ، تا به حال نشنیده باشید که طبیعی هم هست زیرا این #روستا برای همیشه از نقشه ها محو شده اما ساکنانش همیشه به یادش خواهند بود .

در ادامه همراه کارناوال باشید تا از روستایی گم شده در #رومانی به نام  #جیمانا برای شما بگوییم . 

روستای جیمانا
روستای جیمانا

این جا آرامش محض روستایی ، در میان خودخواهی های جماعتی دنیا پرست گم شده است .

درختانش را قتل عام کردند ، مردمانش را از خانه هایشان راندند .

در میان سکوتش صدای خنده های کودکانی را می شنوی که دلشان هوای همان راه همیشگی مدرسه شان را کرده و حالا به جرم شادی به سرزمینی دور تبعید شده اند .

از دور شبیه یک تابلوی هزار رنگ نقاشی است که ساخته دست هنرمندی زبردست است ، اما سرنوشت این روستا هرگز به زیبایی تصورتان از یک تابلو نقاشی نبوده .

تعبیر فاجعه ای غم انگیز ، حالا روستایی شده در میان زباله های صنعتی .

این جا غم رنگ می بازد و زیبایی مسحور کننده روستای گم شده ، حالا در میان آب های سرخ رنگ و سمی تداعی می شود .

روستای جیمانا
رومانی0
روستای جیمانا

روستای "جیمانا " Geamana | گم شده در تاریخ  کشور رمانی

 نبض  روستای "جیمانا " Geamana، روزگاری جریان داشت و مردمانی مهربان وشاد در آن زندگی می کردند . تا این که بزرگ ترین معدن مس #اروپا در نزدیکی روستا کشف شد . مردم روستا خبر نداشتند که قرار است همین #معدن تمام خانه و کاشانه و زندگی شان را از آنها بگیرد .

سرنوشت غم انگیز روستا  هم از زمانی که این معدن کشف شد آغاز می شود ، پس از کشف این معدن مس ، دولت ، مردم را مجبور کرد تا خانه هایشان را رها کنند و تمام خاطراتشان را در همین روستا بگذارند و بروند .

قرار بود روستا زباله دانی برای مواد سمی معدن مس شود ، به همین دلیل هم خون بهای این تصمیم خود خواهانه را مردم پرداختند و مجبور به ترک خانه های شان شدند .

"جیمانا " Geamana در دره "ایپوسنی " Apuseni  واقع شده  و امروز این روستا به طور کامل در دریاچه ای از سیانید و مواد شیمیایی دیگر غرق شده است .

این روستا امروز از نقشه رسمی رومانی پاک شده است و تنها چند خانه و یک #کلیسا از آن مانده است .

 کل مساحتی که این رودخانه را در بر گرفته است 130 هکتار است و هر سال بیش از 270 تن زباله به این مکان ریخته می شود .

روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا

معدنی که روستایی را ناپدید کرد

 این معدن مس در نزدیکی "روسیا پویینی " Rosia Poieni و در کوه های"ایپوسنی"  Apuseni واقع شده است .

 این معدن ، یکی از  بزرگ ترین معدن های مس  در اروپا به حساب می آمد و هر سال 11000 تن مس از این معدن استخراج می شد .

اما جالب است بدانید امروزه بهره برداری از آن متوقف شده است ولی همین معدن زباله های بسیاری را تولید می کند که باید در مکانی پنهان شود .

روستای جیمانا همان مکانی است که زباله ها در آن ریخته می شود . اکنون در روستا دریاچه ای مصنوعی ایجاد شده که در آن نشانه هایی از مواد سمی خطرناک مانند سیانور دیده می شود .

معدن مس جیمانا
روستای جیمانا

وعده های پوچ دولت به مردم

 دولت به روستاییان وعده های خوبی داده بود و قرار بود آنها را  به روستایی در 7 کیلومتری روستای قبلی شان منتقل کند ، اما آنها به روستایی در 100 کیلومتری آنجا منتقل شدند و تنها مقدارکمی پول به آنها داده شد .

جالب است بدانید از 1000 نفری که در این روستا زندگی می کردند هنوز هم 20 نفردر مرزهای  مناطق  آلوده زندگی می کنند و خانه آنها بر بالای تپه های بلند قرار دارد .

این کار آنها نشانه اعتراضی است به دولتمردان که به آنها وعده روستایی دیگر را داده بودند .

روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا

زوجی که هنوز از روستای شان دل نکنده اند

 امروز یک زوج به نام های "آنا " Ana  و  "ویکتور پراتا "Victor Praţa در این روستا زندگی می کنند . ویکتور کارگر معدن مس بوده و خانه اش را از روستا نبرده است و هم زمان که آب روستا بالا می آمده آنها هم خانه شان را به نقاط مرتفع تر انتقال می دادند . 

اکنون هم در فاصله ی 20 متری از روستایشان زندگی می کنند .

تنها ساکن روستا جیمانا، ویکتور پراتا

فاجعه روستای جیمانا هم چنان ادامه دارد

نگرانی ها از آن جایی شروع می شود که در حال حاضر این مواد سمی در داخل آب های زیر زمینی هم نفوذ کرده اند و دیر یا زود این مواد سمی به داخل رودخانه "ارایز"  Aries می ریزند و بعداز آن ماهی ها و گیاهان بسیاری آلوده به مواد شیمیایی خواهند شد و این بدان معنی است که آلودگی ها به جایی فراتر از مرزهای رومانی افزایش خواهد یافت .

 اگر هر چه زودتر فکری به حال این آلودگی نشود کم کم  به مجارستان، رودخانه ای به نام  "تیزسا " Tisza  خواهد رسید.  بعد از آن این رودخانه می تواند به رودخانه "دانوب Danube "  در صربستان بریزد و این یعنی یک فاجعه زیست محیطی بزرگ .

روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا
روستای جیمانا

دولت رمانی هیچ گاه مسئولیت را نپذیرفت

 با این همه خسارت  و فاجعه شرکت پیمانکار معدن مس ، در سال 2014 مجوزی را دریافت کرد تا بتواند فعالیت هایش را تا کوه های  "اپیوسنی"Apuseni ادامه دهد .

در پاسخ به این عملیات (National Anti-Corruption Agency (DNA سازمان مبارزه با فساد ملی رومانی ، تحقیقاتی را درباره سه شخصیت در این پروژه آغاز کردند تا سوء استفاده ها و فساد های آنها را برملا کند و هنوز هم تحقیقات و پی گیری ها ادامه دارد .

لازم است بدانید این اولین باری نیست که رومانی فاجعه ای زیست محیطی را رقم می زند . این کشور در سال 2000  هم مسئول بزرگ ترین فاجعه زیست محیطی بود که منجر به  نشت سیانور در  دریاچه "بیا مار " Baia Mare گردید . 

این آلودگی منجر به مرگ 1240 تن ماهی شد و علاوه بر این مشکلات زیست محیطی بسیاری هم در این مناطق به وجود آمد .

 دولت رومانی هرگز به خاطر این آسیب ها هیچ گونه و هیچ وقت پاسخگو نبوده است و حتی کوچک ترین تلاشی را هم برای پاکسازی محیط انجام نداده است .

روستای جیمانا

فاجعه ای دیگر در حال رخ دادن است

با وجود این اتفاق تلخ ، تاریخ دوباره در حال تکرار شدن است و دوباره از معدن مس به همین شکل بهره برداری خواهد شد .

اما مردم رومانی نگرانند دوباره فاجعه ای اجتماعی رخ دهد . ظاهرا دولت کسانی را که قصد بهره برداری دارند مجبور کرده تا استاندارهای بالای امنیتی را رعایت کنند .

این روستا که حالا تبدیل به عروسی خونین شده می تواند یک هشدار باشد ، هشداری که خطرناک بودن منابع زیر زمینی را نشان می دهد .

این روزها  رومانی پروژه ای دیگر را دارد که در آن قرار است از  معدن طلای" منتانا " Montana در  کانادا روزی 300 تن طلا را استخراج  کند. در این پروژه  از 40 تن سیانور استفاده خواهد شد. البته با اعتراض های طرفداران #محیط زیست این پروژه متوقف شده است تا دولت فکری اساسی برای آن بکند .

اعتراض مردم به بهره برداری از معدن طلای روستای جیمانا
اعتراض مردم به بهره برداری از معدن طلای روستای جیمانا

سخن کارناوال

امروز با هم از سرنوشت غم انگیز روستایی زیبا صحبت کردیم . سرنوشتی که می توانست به دست ما انسانها خیلی بهتر از این ها رقم بخورد .

اما خودخواهی های برخی از ما این بلا را برای روستا و مردمانش رقم زد . از این دست بی مهری ها کم در حق زمین  نکرده ایم .

نظر شما در رابطه با این مطلب چیست ؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.