karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از تسنیم، با ثبت سیرجان و مریوان به عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش، کشورمان توانست گوی سبقت را از چین در زمینه صنایع دستی برباید تا رتبه نخست شهرهای جهانی صنایع دستی به ایران اختصاص پیدا کند. 

جشن ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم امروز پنج شنبه 23 آذرماه با حضور غدا هیجاوی- رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی- ، بهمن نامور مطلق -معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی از داوران شورای جهانی صنایع دستی و جمعی از هنرمندان این رشته در سیرجان برگزار می شود. 

در این مراسم قرار است از لوح شهر جهانی سیرجان نیز رونمایی شود و از مسوولان استانی و هنرمندان این شهر قدردانی به عمل آید.

گلیم «شیریکی پیچ»‌که سیرجان برای آن جهانی شده است از شاخص ترین دست بافته های زنان روستایی و عشایری این شهر کویری‌ست. خاستگاه اصلی این گلیم اما به طور خاص روستای دارستان در 25 کیلومتری سیرجان است. این نوع گلیم قدمتی چندین ساله دارد و بیش از 14 هزار بافنده در شهر سیرجان به بافتن گلیم شیریکی پیچ مشغول هستند. 

علاوه بر این مراسم قرار است برنامه ای به همین ترتیب و با حضور غدا هیجاوی - رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شواری جهانی صنایع‌ دستی در روستای کلپورگان شهر سراوان به عنوان دهکده جهانی سفال برگزار شود. با برگزاری این مراسم به صورت رسمی جشن های ثبت دهکده و شهرهای جهانی صنایع دستی در ایران شروع خواهد شد. 
سفال گری در روستای کلپورگان قدمتی هفت هزار ساله دارد و زنان این روستا با تلاشی خستگی ناپذیر و امیدوارانه این هنر را برای امروز و آیندگان حفظ کرده اند. 

مراسم ثبت جهانی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش نیز 27 آذرماه با حضور مسوولان شورای جهانی صنایع دستی انجام می شود. کلاش یکی از محصول های زیبا و قدیمی مردم مریوان است که امروز با 4 هزار و 533 نفر کلاش باف سرپا مانده است.

تصاویری از گلیم شیریکی پیچ

تصاویری از گلیم شیریکی پیچ

abuzar ahmadzadeh

تصاویری از گلیم شیریکی پیچ

abuzar ahmadzadeh

تصاویری از گلیم شیریکی پیچ

abuzar ahmadzadeh

تصاویری از سفال کلپورگان

سفال کلپورگان

سفال کلپورگان

سفال کلپورگان

تصاویری از کلاش مریوان

کلاش مریوان

seyyed mosleh pirkhezraiyan

کلاش مریوان

seyyed mosleh pirkhezraiyan

کلاش مریوان

seyyed mosleh pirkhezraiyan

کلاش مریوان

seyyed mosleh pirkhezraiyan

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.