karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در این زمین پهناور و وسیع، رموز و اسرار زیادی نهفته است که اغلب، اشخاص متعددی قربانی شده اند تا پرده از رازهایشان بردارند.

در سال های اخیر ، گردشگری در مکان های مخوف و هولناک طرفداران زیادی پیدا کرده است و حتی تورهای تفریحی با هدف رفتن به اماکن صعب العبور و ترسناک راه اندازی شده اند. به همین منظور کارناوال هم یکی از ترسناک ترین مکان های جهان را برگزیده تا سفری کوتاه به آن داشته باشد و رمز و رازش را کشف کند.

قبل از این هم به ترکمنستان رفتیم و دوازه جهنم را آن جا جستجو کردیم : دروازه جهنم ؛ ترکمنستان.  این بار نوبت آفریقا است تا به آن سفر کنیم و نگاهی به یک دروازه جهنمی دیگر بیاندازیم.

قاره ی آفریقا مملو از اماکن و اقوام مخوف و منحصر به فرد است که در هیچ جای دنیا نظیر ندارند، گردشگران به آفریقا می روند تا چیزهایی را ببینند که فکرش را هم نمی کنیم، قبیله های آدم خوار، حیوانات وحشی و درنده، جنگل های انبوه، کوهستان های دور افتاده، آتشفشان های فعال و ...

مقصد امروز ما هم محلی ترسناک به نام  آتشفشان فعال اِرتا آله در شاخ آفریقا است. می خواهیم یک آتشفشان فعال را از نزدیک ببینیم ، برای دیدن این آتشفشان باید به کشور اتیوپی برویم؛ کشوری که نامش با خطر و ترس در هم آمیخته است. اگر شجاع هستید و علاقمند به تفریح و هیجان با کارناوال  همراه باشید.

آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان ارتا آله اتیوپی

آشنایی با آتشفشان اِرتا | Erta Ale

نام اصلی این آتشفشان عظیم اِرتا است و به آن ارتا آله ( Erta Ale ) ، ارتاله ( Ertale ) و ارتاعاله Irta'ale ) هم می گویند. این آتشفشان هنوز هم به طور مداوم فعالیت می کند و زمین های اطرافش را به زمین های بیابانی و لم یزرع تبدیل کرده است، ارتا آله در واقع در زبان عفرائی ( زبان مردم عفار ساکن در جیبوتی و اریتره ) به معنای زمینی است که دود می کند یا زمین سیگاری smoking mountain ) و همین نشانه ای از فعال بودن ارتا می باشد.

این آتشفشان زیبا و در عین حال خطرناک در جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی واقع شده است و از معروف ترین #آتشفشان های فعال جهان است و در سال 1906 میلادی کشف شد.

در حالت عادی از 5 تا 7 متری دهانه ی آتشفشان می توان گدازه ها را دید اما آن ها گاهی تا یک متری دهانه هم می آیند ، دمای گدازه ها به 1000 درجه ی سانتیگراد هم می رسد .

دهانه ی آتشفشان پوشیده از پوسته های بازالتی ( نوعی سنگ سخت و سیاه رنگ آتشفشانی ) می باشد و می توان مواد مذاب داخل ارتا آله که در حال بالا و پایین پریدن هستند را از نزدیک دید، منظره ای شگرف که اگر به آن خیره شوید چشم هایتان از شدت نور درد می گیرد ، انگار که به خورشید خیره شده اید.. این آتشفشان 613 متر ارتفاع دارد و مملو از گاز های گوگردی است. مردمان محلی اتیوپی به دلیل گرمای بیش از حد این آتشفشان به آن دروازه ی جهنم هم می گویند و در افسانه هایشان این محل همیشه مکان شیطان و شرارت های بی انتها بوده است.

جالب است بدانید با تمام این خطرات و دمانی زیاد ارتا باز هم ماجراجویانی به آن سفر می کنند...

آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان ارتا آله اتیوپی

پیدایش آتشفشان اِرتاآله

آتشفشان مورد نظرمان در منطقه ای به نام داناکیل ( danakil ) واقع شده است. منطقه ی پست و فرورفته ی داناکیل در شکاف دره ای به موازات دریای سرخ در شمال شرقی کشور اتیوپی واقع شده، در واقع ساختار آتشفشان ارتا آله مربوط به شکاف مابین آفریقا و شبه جزیره ی عربستان است. با باز شدن شکاف سطح، داناکیل فرو می رود ( در حال حاضر 155 متر پایین تر از سطح آب دریاهای آزاد است )، پس از میلیون ها سال که از فرو رفتن زمین می گذرد عمیق ترین بخش آن حدود 20 کیلومتر پائین تر از سطح دریا است  که یکی از پائین ترین سطوح روی کره ی زمین است.

 دلیل به وجود آمدن این آتشفشان وجود سه صفحه‌ی تکتونیک در شرق آفریقا می باشد. گدازه های سوزان آن در یک دریاچه ی آتشین بزرگ به نام لاوا قرار گرفته اند، می گویند این دریاچه ی سوزان کهن ترین #دریاچه ی آتشفشانی جهان است ، دریاچه ای مملو از گرما و آتش ...

امروزه و در قرن بیست و یکم آتشفشان فعال مثل ارتا زیاد نیستند و تنها 6 دریاچه ی گدازه ای مثل لاوا در کل جهان وجود دارد، گویا قدمت این آتشفشان به 22 الی 25 میلیون سال پیش بازمی گردد ولی با این حال تا چند سال گذشته نقشه ای دقیق از این آتشفشان وجود نداشت اما در سال 2009 میلادی تیمی تحقیقاتی همراه با گزارشگران شبکه ی بی بی سی به این آتشفشان رفتند و نقشه ی لیزری و سه بعدی دقیقی از آن تهیه نمودند.

این قله ی آتشفشانی از سال 1906 میلادی تا کنون خاموش نشده و همیشه فعال بوده است.

آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان آفریقا

گردشگران ماجراجو بر فراز آتشفشان

همانطور که اشاره کردیم این آتشفشان فعال است و هر لحظه امکان دارد فوران کند. فوران آتشفشان را می توان تا حدودی پیش بینی کرد اما برای این کار باید به طور مداوم میزان گدازه ها و ماگمای آتشفشان و دمای آن را اندازه گیری نمود در غیر این صورت بالا رفتن از کوه آتشفشان فعال می تواند به نوعی خودکشی باشد.

با وجود تمام خطراتی که این منطقه و آتش فشان دارد اما باز هم گردشگرانی هستند که خطرات را به جان می خرند و به اینجا می آیند تا شاهد پدیده ای باشند که در کمتر جایی رخ می دهد؛ آن ها می خواهند ببینند در دل زمین چه می گذرد...

کوه نوردی و رسیدن به دهانه ی آتشفشات ارتا آله کار آسانی نیست و باید با تجهیزات کامل و ماسک های مخصوص این کار را انجام داد و از همه مهم تر بسیار ماجراجو و شجاع بود تا به این منطقه رفت. دانشمندان و گزارشگران برای تحقیقات بر روی این ناحیه بیشتر از هلیکوپتر و هواپیماهای مخصوص استفاده می کنند، البته پرواز بر فراز این قله ی آتشفشانی دشوار است و باید با درجه ی حرارت و امواج باد و گرما مبارزه کرد و راه های هوایی مناسب را با دقت بالا انتخاب نمود تا پروازی هیجان انگیز و در عین حال امن بر فراز آتشفشان داشت.

تصاویر پانورمای جالبی از این آتشفشان موجود است که به صورت هوایی گرفته شده اند و انسان را وسوسه می کند که به این دروازه ی جهنم قدم بگذارد و همین یکی از دلایلی است که گردشگران زیادی از سراسر جهان به اتیوپی می آیند تا بتوانند ارتا آله را برای چند ساعت از نزدیک تماشا کنند.

آتشفشان اتیوپی
آتشفشان ارتا آله
آتشفشان ارتا آله

سقوط انسان درون آتشفشان اِرتا | تحقیقات در آتش فشان

در سال های متمادی این سوال برای دانشمندان پیش آمده بود که هنگامی که انسان درون دریاچه ی مواد مذاب سقوط کند چه اتفاقی برایش رخ می دهد و پیکرش چگونه از بین می رود؟

اغلب دانشمندان و پژوهشگران بر این باور بودند که جسم انسان قبل از فرو رفتن در گدازه ها به دلیل گرمای شدید آتشفشان از بین می رود و حتی به درون گدازه ها هم نمی رسد یا آن که روی مواد مذاب می ماند و می سوزد، آن ها در سال 2002 میلادی تصمیم گرفتند برای رسیدن به نتیجه ی قطعی آزمایشی بر روی کوه آتشفشانی ارتا آله انجام دهند.

پژوهشگران یک مدل شبیه ساز از جسم انسان تهیه کردند که از زباله ساخته شده بود و بر فراز کوه رفتند تا آن را به درون گدازه های سوزان پرتاب کنند و آن را از فاصله ی 73 متری درون دریاچه ی گدازه ها انداختند.

نتیجه این آزمایش چیزی که آن ها تصور می کردند نبود و هنگام پرتاب مدل زباله ای به درون ارتا آله غرق در تعجب شدند و شاهد پدیده ای وحشت آور در لحظات پایانی زندگی انسان در صورت سقوط در آتشفشان بودند، نه تنها پیکر شبیه سازی شده کاملا تا سطح گدازه ها پایین رفت و نسوخت بلکه از سطح مواد مذاب هم عبور کرد و پایین تر رفت و در دریاچه ی مذاب غرق شد و به این نتیجه رسیدند که اگر انسان به درون یک کوه آتشفشان فعال سقوط کند در مواد مذاب غرق شده و اعضای بدنش بر اثر تماس با گدازه ها ذوب می شود.

آتشفشان آفریقا
آتشفشان آفریقا

فیلم آزمایش سقوط انسان در آتشفشان اِرتا آله را تماشا کنید

فوران اِرتا آله

فوران آتشفشان می تواند دلایلی زیادی از جمله افزایش دما ، غلظت ماگما و شرایط محیطی داشته باشد .

آتشفشان ارتا در 125 سال گذشته 8 بار فوران کرده است و هنوز هم احتمال فورانش زیاد است ، از جدیدترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

25 سپتامبر سال 2005 میلادی بود که قله ی آتشفشانی ارتا آله فوران عظیمی کرد و 250 راس دامی که در دامنه های کوه در حال چرا بودند را کشت و باعث فرار هزاران تن از اهالی ساکن منطقه شد.

در سال 2007 میلادی هم به دلیل افزایش مواد مذاب داخل این آتشفشان مناطق مسکونی اطراف تخلیه شد.

یک فوران نه چندان بزرگ هم از این آتشفشان در 4 نوامبر سال 2008 میلادی توسط دانشمندان دانشگاه آدیس آبابا گزارش شده است.

در مجموع ارتا آله در سال های 1873 ، 1903 ، 1940 ، 1960 ، 1967 ، 2005 و 2008 و 2012 میلادی فوران کرده است.

متاسفانه در فورانی که سال 2012 در این مکان رخ داد 4 گردشگر و محقق کشته شدند ، علاوه بر فوران اتیوپی در حال حاضر از ثبات امنیتی خوبی برخوردار نیست و در لحظه امکان حملات تروریستی در داناکیل و مناطق دیگر این کشور وجود دارد.

آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان آفریقا

آشنایی با منطقه ی داناکیل | زادگاه اِرتا آله

 ارتا آله در جنوب منطقه ای به نام داناکیل قرار گرفته است ، خوب است که کمی بیشتر با زادگاه آتشفشان آشنا شویم .

منطقه ی داناکیل به دلیل داشتن چند آتشفشان دارای خطرات بالقوه ی زیادی می باشد ، علاوه بر ارتا آله آتشفشان دیگری به نام دالول هم در همین ناحیه وجود دارد که کارناوال چندی پیش بر فراز آن هم رفت و گذارشی برایتان تهیه نمودا ما این تنها گوشه ای از سرزمین پر رمز و راز اتیوپی است.

داناکیل آب و هوایی بسیار گرم و سوزان دارد و جمعیت زیادی در آن زندگی نمی کنند ، مردمان این منطقه بیشتر در روستاهای پراکنده و به شیوه های ابتدایی امرار معاش می کنند ، دام داری ، کشت گیاهان مقاوم در برابر گرما و فروش صنایع دستی از مهم ترین کارهای آن ها است ، از دیگر نقاط جذاب گردشگری در داناکیل صحرای سفید آن می باشد ، صحرایی پوشیده از سنگ های نمک .

این صحرا نقش مهمی در زندگی مردمان روستا دارد ، آن ها سنگ های نمک صحرا را می شکنند و با استفاده از شترهایشان جا به جا می کنند و به شهرهای پر جمعیت تر می برند تا بفروشند ، همین تلاش روستائیان برای گردشگران بسیار جذاب است و آن ها فرسخ ها می آیند تا کندن نمک و شترانی که در سراسر صحرا در حال رفت و آمدند را تماشا کنند ، شتران این صحرا با نام قطار شتران اتیوپی شناخته می شوند.

چشمه های آب گرم ، روستاهای کهن ، صحرا و آتشفشان های فعال از دیدنی های جذاب این منطقه می باشند .

کارناوال به زودی به این منطقه سفر خواهد کرد و با آن به طور  کامل آشنا خواهد شد.

اتیوپی
photo by Trevor Cole
اتیوپی
photo by Xavier Varela
آتشفشان ارتا آله اتیوپی

سانتوس جوئل عکاس ماجراجو

سانتوس جوئل ( joel santos ) عکاس معروف پرتقالی است که به تهیه ی تصاویر از مناطق بکر و جالب طبیعی می پردازد و برای گرفتن تصاویر جنجالی و نو به مسافرت در سراسر جهان می رود. او نویسنده هم هست و 6 کتاب منتشر کرده و در تهیه ی چند کتاب دیگر هم دخالت داشته است، سانتوس برای تهیه ی فیلم و تصویر بر فراز آتشفشان ارتا آله رفت و فیلم و تصاویر بسیار جذابی از دریاچه ی سوزانش به همراه نگاهی گذار از منطقه ی داناکیل تهیه نمود که در زیر برخی از آثار او را می توانید ببینید.

آتشفشان ارتا آله اتیوپی
آتشفشان ارتا آله اتیوپی

سکه ی آتشفشانی

نکته ی جالب دیگر که در رابطه با آتشفشان آرتا آله وجود دارد این است که توجه ضرابخانه ی لهستان را هم به خود جلب کرده ، این ضرابخانه که علاقه ی زیادی به ضرب سکه های منحصر به فرد و به شکل های گوناگون دارد سکه ای با نام آتشفشان آرتا هم ضرب کرده است .

این سکه ی زیبا که کاملا برجستگی های آتشفشان را نشان می دهد و جنسی از نقره دارد در زبان عامیانه به نام جزیره ی آرتا آله هم معروف شده است.

سکه آرتا آله

بهترین فصل سفر

اتیوپی مکانی بسیار زیبا برای گردش و تفریح و کسب تجارب نو است اما باید در نظر داشته باشید که دمای هوا بسیار بالا می باشد و اگر علاقمند به سفر به اتیوپی هستید بهتر است در فصل زمستان برای بازدید از ارتا بروید، بسیاری از گردشگران از دمای هوای بالای داناکیل گله مند هستند و تصور دمایی به این شدت را ندارند، برای تحمل 50 درجه حرارت باید توانایی بدنی بالایی داشت، اگر در تابستان به داناکیل بروید احتمال گرما زدگی زیاد است.

زمستان بهترین فصل سفر ارتا

اقامت

اگر در منطقه ی داناکیل قصد اقامت دارید باید بدانید اقامت در این منطقه بصورت کمپ است و اغلب گردشگران تور گردشگری داناکیل را تهیه می نمایند و بنابر تعداد روزهایی که قصد ماندن دارند و مکان هایی که علاقمند به دیدن آن ها دارند در اماکن مختلف مثل مکل mekele یا حمد hamed کمپ برپا می کنند و شب را سپری می نمایند.

نزدیک ترین هتل به ارتا آله هتل اکسوم axum در منطقه ی ملکه است که اگر به کمپ علاقه ای ندارید از این هتل هم می توانید استفاده کنید این هتل اقامتگاه تمیز و بصورت هتل آپارتمان است می توانید برای کسب اطلاعات دقیقتر از وبسایت هتل دیدن کنید یا با شماره تلفن درج شده در زیر تماس حاصل فرمایید.

Phone Number: 0910510910

هتل آکسوم اتیوپی

دسترسی

همانطور که قبل تر هم اشاره نمودیم آتشفشان ارتا در منطقه ی داناکیل در سمت شمال شرقی آفریقا قرار گرفته است برای رسیدن به ارتا آله بهتر است به دلایل امنیتی ، از تورهای گردشگری استفاده نمایید و همه ی مناطق زیبای اتیوپی را ببینید، این تورها بنابر خدماتی که ارائه می کنند و شب های اقامت شما قیمت های گوناگونی دارد اما می توانید با هزینه ای حدود 5 میلیون تومان توری با امکانات کامل تهیه نمایید.

آدرس: آفریقا، اتیوپی، داناکیل، آتشفشان ارتا.

.Address: Erta Ale volcano, danadanakil depression,ethiopia

آتشفشان ارتا آله

توصیه کارناوال

شاید سفر به اتیوپی اولین انتخاب شما برای مسافرت به یک کشور خارجی نباشد اما اگر هدفتان از سفر طبیعت گردی است شک نکنید که اتیوپی یکی از برترین مقاصد توریستی جهان است در آن می توانید مناطق طبیعی متفاوتی را ببینید و با آداب رسوم قبایل کهن آشنا شوید فقط به شما باز هم توصیه می کنیم گرمی هوا را در نظر داشته باشید و لباس های خنک همراه ببرید و عینک و کلاه آفتابی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

حتما از تورهای گردشگری استفاده نمایید و به تنهایی به داناکیل نروید زیرا در این منطقه حملات تروریستی زیادی انجام می پذیرد و اگر با تور های گردشگری سفر کنید از امنیت کافی برخوردار می شوید.

آتشفشان ارتا آله

سخن آخر

کارناوال چندی پیش هم به اتیوپی سفر کرده بود و از زمین ها و ویژگی های زمین شناسی خاص این منطقه برایتان گفته بود می توانید برای اطلاعات بیشتر راجع به زمین شناسی داناکیل و آتشفشان دالول از این لینک استفاده فرمایید.

امیدواریم از مطالعه ی این مطلب لذت برده باشید ، منتظر نظر و پیشنهادات شما هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی بود عالی

انتشار:10 اسفند 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.