karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

طبیعت واژه ای است که با شنیدنش به یاد مراتع سرسبز، کوه های زیبا، دریاچه های چشم نواز و آبشارهای مرتفع می افتیم و نا خودآگاه از آنها آرامش را طلب می کنیم. کوه ها، مخلوقاتی استوار هستند که در آرامش و سکوت فرو رفته اند و سال هاست در گوشه و کنار دنیا خودنمایی می کنند. کوه های آتشفشانی اما متفاوتند. آنها گاه این سکوت را در طبیعت می شکنند و ظاهر آرامشان، به ظاهری خشمگین تبدیل می شود.

از این دسته کوه ها در ایران نیز وجود دارند؛ گرچه خیلی هم فعال نیستند اما پدیده ای جالب در طبیعت ایران به شمار می روند. زمان آخرین فوران برخی از این کوه ها به سال های دور باز می گردد و کسی آن را به خاطر نمی آورد. می خواهیم به گوشه و کنار کشور عزیزمان برویم و برایتان از هفت کوه آتشفشانی ایران بگوییم. کوه هایی که با لب هایی سرشار از سکوت اما درونی مذاب و پر تلاطم ایستاده اند و صلابتشان را به رخ همگان می کشند.

با کارناوال به دنیای آتشفشان های ایران بیایید...

آتشفشان های ایران

1- کوه دماوند

در میان کوه های آتشفشانی ایران، نامی آشنا قرار دارد که همه ی ما با آن آشنایی داریم. دماوند، کوهی آتشفشانی است که به عنوان بام ایران از آن یاد می شود و توانسته با ارتفاع 5610 متری عنوان بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و  بلندترین قله ی  آتشفشانی آسیا را به خود اختصاص دهد.

این کوه در رشته کوه البرز مرکزی و در جنوب دریای خزر جای دارد و از نظر تقسیمات کشوری از جاذبه های استان مازندران به شمار می آید. کوه دماوند نخستین اثر طبیعی ایران بود که در تاریخ سی ام تیرماه سال 1387 نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و هم اکنون به عنوان یکی از مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست شناخته می شود.

نام این کوه در اساطیر ایران نیز به چشم می خورد و در شاهنامه آمده که ضحاک (پادشاهی ستمگر) در آن به بند کشیده شده است.

دماوند
دماوند

2- کوه سبلان

سبلان یک کوه آتشفشانی غیرفعال است که با ارتفاع ۴۸۱۱ متر عنوان سومین کوه مرتفع ایران را به یدک می کشد. این کوه بخشی از رشته کوه مرکزی ایران به حساب می آید و در استان اردبیل واقع است.

وجود آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، پیست اسکی آلوارس و طبیعت زیبای تابستانی گردشگران زیادی را به این کوه می کشاند. این کوه در نزد بومیان و عشایر قداست خاصی دارد چرا که در برخی کتب این محل به عنوان محل بعثت پیامبر ایران (زرتشت) شناخته می شود.

نام قله سبلان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور قرار دارد و از ارتفاع بالای سه هزار و ۶۰۰ متری قله سبلان به وسعت ۶۲۰۰ هکتار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است.

سبلان
سبلان

3- کوه سهند

کوه آتشفشانی سهند در شهر راغه استان آذربایجان غربی قرار دارد و ارتفاع آن 3707 متر می باشد. این کوه به سبب وجود انبوهی از گیاهان، چمنزارها، گلزارها و مراتع چهره ی بسیار زیبایی پیدا کرده و به عروس کوه های ایران شهرت یافته است. شقایق های صحرایی و آلاله های روییده شده در دامنه های این كوه و گونه نادر لاله واژگون منظره ای تماشایی را پیش چشم هر بازدید کننده ای قرار می دهد.
پرندگان بومی و مهاجر، پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر آبزی نیز در این کوه و دامنه هایش زندگی می کنند و بر زیبایی آن می افزایند. علاوه بر این زیبایی ها، کوه سهند یکی از عوامل رونق كشاورزی، دامداری و كندوداری در این منطقه به شمار می رود.

سهند
سهند

4- کوه تفتان

کوه تفتان آتشفشانی نیمه فعال در منطقه جنوب شرقی ایران و استان سیستان و بلوچستان است که با ارتفاع ۴۰۴۲ متری خود به عنوان بلندترین کوه استان نیز از آن یاد می شود. به قله آتشفشانی این کوه چهل تن می گویند که در نزدیکی خاش قرار دارد. در طول سال، همواره خروج بخار گوگرد از سه دهانه آتشفشانی آن دیده می شود و تخته های گوگردی در اطراف آن فراوان است.

تَپت در زبان بلوچی به معنای گرما آورده شده است و تفتان برگرفته شده از تپتان (جمع تپت) می باشد.

تفتان
تفتان
photo by Mehran Khajezade

5- کوه بزمان

بزمان نام کوهی آتشفشانی با ارتفاع 3497 متر است که در منطقه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. این کوه در شمال محلی موسوم به چاله جازموریان واقع شده و قله آن مملو از بخارات انواع دی اکسید می باشد.

کوه بزمان، کویر لوت را از جازموریان جدا می کند و از سمت غرب به رشته کوه های بارز در استان کرمان متصل می شود.

بزمان
بزمان

6- قلعه حسن علی

برای دیدن یکی از کوه های آتشفشانی باید راهی استان کرمان شویم و در نزدیکی راین به جستجوی آن بپردازیم. این کوه آتشفشانی قلعه حسن علی نام دارد و در جنوب شرقی استان کرمان و در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.

بسیاری می گویند که قلعه حسن علی بزرگترین و جوانترین دهانه آتشفشانی ایران می باشد.

قلعه حسن علی
قلعه حسن علی
photo by Mehran Khajezade

7- شهسواران

کوه آتشفشانی شهسواران در 110 کیلومتری جنوب شهرستان زاهدان و حدود 60 کیلومتری شمال غرب شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان، قرار دارد. آخرین فوران این کوه به 12 میلیون سال پیش باز می گردد اما در سال های اخیر زمین لرزه هایی در این منطقه رخ می دهد که به عقیده ی برخی می تواند به این آتشفشان مربوط باشد. برخی کارشناسان نیز این موضوع را رَد می کنند و همچنان شهسواران را آتشفشانی غیرفعال می دانند.

شهسواران

سخن آخر

با کدام یک از این آتشفشان ها آشنایی داشتید؟

آیا کوه آتشفشانی دیگری را در ایران می شناسید؟

منتظر نظرات و تجربیات شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی جنگجو

سلام وخسته نباشید چهار کوه که آتشفشان درقدیم اتفاق افتاده در روستای ما به نام آبخورگ وچند کوه که در مسیر هست درهیچ کجا ذکر نشده در حال حاضر فقط دود کش های آتشفشان به جا مانده خیلی خوب بود وجالب بود ممنون 

انتشار:15 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهدی س

سلام در فاصله 75 و 76 کیلومتری غرب آتشفشان بزمان 2 دهانه آتشفشانی به نامهای کمانج و میخ گوج وجود دارد که از طریق گوگل ارت با دهانه های 500 الی 700 متر میتونید اونها را ببینید

ناشناس

الوند هم نیس

16 اسفند 1396

انتشار:20 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.