karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

31 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سفر های گروهی که در قالب تور انجام می شود ، شخصی به عنوان تور لیدر یا راهنما به خدمات رسانی می پردازد.

تور لیدر شخصی است که از لحظه ی آغاز سفر تا پایان آن در کنار مسافران حضور دارد .

امروز در کارناوال به بررسی شغل تور لیدری می پردازیم .

تورلیدر

تور لیدر کیست؟

تور لیدر به افرادی گفته می شود که اطلاعات ویژه ای در مورد تاریخ، باستان شناسی، یادمان ها و آثار هنری، محیط فرهنگی، طبیعت و جاذبه ها، اماکن دیدنی و هر موضوع عمومی که بازدیدکنندگان علاقه مند باشند در اختیار آنان قرار می دهند.

چندین مترادف و ترجمه نیز برای کلمه تور لیدر موجود می باشد. همانند: مدیر تور، همراه تور، رهبر تور و راهنمای تور

طبق دیدگاه جامعه راهنمای میراث فرهنگی بریتانیا، "راهنمایی" عبارت است از فرآیند توضیح و توجیه اهمیت مکان یا چیزی که افراد برای دیدن آن می آیند تا آن ها از این بازدید خود لذت بیشتری ببرند، محیط و میراث را بهتر بشناسند و انگیزه حفظ و حراست از آنان را بدست آورند .

تورلیدر

اهمیت راهنمایان تور

راهنمایان تور نقش بسیار مهمی در هدایت و تامین نیازمندی های مادیو معنوی و غنای روحی گردشگران دارند. به طوریکه واقعا برگزاری یک تور را بدون راهنمای آن نمی توان متصور شد.

راهنمایان نقش تعیین کننده ای در گردشگری فرهنگی دارند، آن ها باید معانی و مفاهیم ناملموس خارجی را به اصطلاحات ملموس و آشنا برای بازدیدکنندگان تبدیل کنند.

از طرفی تور ها باید بدون ایجاد مزاحمت در زندگی روزمره افراد بومی اجرا شود، اداره و عدم اجازه ایجاد چنین مشکلاتی برعهده راهنمای تور می باشد.

به طور معمول در سفر های خارج از کشور در تورها گردشگران به زبان محلی مقصد آشنایی ندارند و این باعث ایجاد فشار و استرس به گردشگران خواهد شد، در اینجا راهنما نقش کاهش دهنده این استرس و فشار را برعهده دارد.

تورلیدر

چالش های شغل راهنمایی تور

شاید در نگاه اول شغل راهنمایی تور صرفا شغلی همراه با تفریح و گشتن می باشد اما هنگامی که وارد عمق آن می شوید با سختی زیاد این کار و مشکلات زیادش مواجه می شوید! در این بخش برخی از چالش ها و مشکلات این شغل را بررسی می کنیم.

فصلی بودن : زمان تعطیلات و اوغات فراغت در کشور های مختلف، متفاوت می باشد و تقاضاها برای سفر در فصل های سفر و تعطیلات بسیار زیاد بوده اما در بقیه زمان ها این تقاضا کاهش پیدا می کند و تور ها کمتر برگزار شده و نیاز به راهنمایان کمتر می شود.

درآمد : این موضوع دقیقا با فصلی بودن این شغل مرتبط است به طوریکه در فصل های سفر راهنمایان درآمد بسیار خوبی دارند اما در فصل هایی که سفر وجود ندارد عملا درآمدی ندارند و اینگونه متوسط درآمد این شغل بسیار کاهش پیدا می کند.

* ریسک و خطرات احتمالی : ماهیت کار راهنما با سفر به هم آمیخته است و همواره در معرض خطرات و سوانح گوناگون وسایل نقلیه قرار دارد.

* دوری از خانه و خانواده : به دلیل ماهیت این کار ، راهنما به دور از خانه و خانواده اش می باشد.

* امنیت و جایگاه شغلی : فصلی بودن این شغل باعث شده تا بنگاه های تورگردان به صورت دائم و ثابت راهنمایان را به خدمت نگیرند و در صورت نیاز از آن ها به صورت موردی استفاده کنند.

* رقابت : تقاضای زیاد برای این شغل باعث ایجاد رقابت و بعضا رقابت های ناسالم می گردد.

* محدودیت سنی : راهنما باید فعال پر جنب و جوش و پا به پای دیگر گردشگران باشد. البته در تور های فرهنگی و برخی تورهای تخصصی محدودیت سنی وجود ندارد.

* ساعت کار طولانی : از زمانی که راهنما گردشگران را ببیند تا پایان تور ساعت کاری راهنما می باشد!

* آماده باش کامل در طول ماموریت: راهنما هیچ گاه در زمان تور بدون وظیفه نمی باشد.

* آمادگی برای شکایات و اعتراضات : راهنما باید همیشه یک گوش شنوا برای شندیدن مشکلات و اعترضات گردشگران باشد.

تورلیدر

جذابیت های شغل راهنمایی تور

از چالش های این شغل نترسید! شاید چالش ها و مشکلات زیادی وجود داشته باشد اما در کنار مزیت های بسیار ویژه اش تعادلی منطقی ایجاد می شود. با برخی از جذابیت های این شغل آشنا می شویم:

* امکان سفر و گردشگری

* آزادی از قید و بندهای محیطی کار معمولی و اداری

* سهیم شدن با لذت های گردشگران در مقاصد

* به دست آوردن تجربه های فراوان در برخورد با مردم

* برخورد با مردم در بهترین شرایطشان

* رضایت شغلی

* بدون مالیات

* فصلی بودن : برای برخی از افراد این مورد جزو مزیت ها محسوب می شود.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

خیلی خوب بود توضیحات شما

انتشار:04 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.