karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

افسانه ها بهارِ سال 1206 را روایت می کنند که به دستور چنگیز خان در جلگه وسیع مغولستان، یکی از بزرگ ترین اجتماعات مغولی گرد آمد و قبایل مغول هفته ها در کنار یک دیگر به رقابت و مسابقه پرداختند. هم اکنون اما امپراطوری مغول ها به خاطره ها پیوسته است و از آن شکوه چیزی نمانده است، اما ایده استفاده از رقابت های میان عشیره ای، آن قدر جذاب و فوق العاده است تا بتواند دوباره پا به عرصه حیات بگذارد و عشایر سرتاسر جهان را در کنار یک دیگر گرد آورد و دوستی هایی عمیق و روابط صلح جویانه ایجاد کند. 

امروزه با حمایت مالی و میزبانی جمهوری قرقیزستان، در چند روز گذشته شاهد یکی از بزرگ ترین، جالب ترین و جدیدترین مسابقات جهانی بودیم؛ #مسابقات جهانی عشایر!

مسابقاتی که نمایش اعجاب انگیز و جالبی از تاریخ عشایر، فرهنگ این مردمانِ خاص و آداب زندگی آن هاست. آدابی که شاید تا به حال هیچ از آن نشنیده اید و لباس های رنگارنگی که هیچ گاه وجودش را متصور نمی شدید. آمیزه ی جالبی از فرهنگ ها پیش روی شماست!

همراه با کارناوال به سرزمین قرقیزستان و مسابقات جهانی عشایر بیایید و از نزدیک به تماشای حیرت انگیز این رقابت ها بپردازید. 

مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016

مسابقات جهانی عشایر | World Nomad Games

مسابقات جهانی عشایر مجموعه ای از رقابت های بین المللی میان مردمان عشایر 40 کشور مختلف است که اول بار در سال 2014 در کشور قرقیزستان برگزار شد. در واقع میزبان و ایده دهنده این مسابقات کشور قرقیزستان بود و امسال نیز، در طی سپتامبر ( نیمه دوم شهریور - نیمه اول مهر )  گذشته دومین مسابقات جهانی عشایر در همین کشور برگزار شد. بنیان گذاران این مسابقات علاوه بر قرقیزستان، کشورهایی چون قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، افغانستان، مغولستان و ترکیه بودند. به نظر می‌رسد این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و دومین دوره این مسابقات در طی چند روز گذشته و در سپتامبر 2016 برگزار شد. در این دوره تفاوت های چشمگیر و قابل توجه ای به چشم می‌خورد. تعداد کشورهای شرکت کننده به 40 عدد افزایش یافت و تعداد ورزشکاران دوره دوم به 2000 نفر رسیدند. جالب توجه است بدانید علی رغم حضور کشور ما در دوره اول، اما نمایندگانی از ورزشکاران عشایر ما در دوره دوم مسابقات جهانی عشایر حضور داشتند. شعار مسابقات جهانی عشایر در سال 2016 « متحد در نیرو، متحد در روح » بود و البته در دور دوم، علاوه بر کشورهایی با عشایر، کشورهای دیگری چون ایالات متحده نیز حضور داشتند.

5 کشور برنده مسابقات جهانی عشایر در سال 2016 به ترتیب عبارت اند از : 

قرقیزستان : با 25 مدال طلا، 25 مدال نقره و 29 مدال برنز

ترکمنستان : با 15 مدال طلا، 3 مدال نقره و 6 مدال برنز

قزاقستان : با 12 مدال طلا، 13 مدال نقره و 13 مدال برنز

روسیه : با 12 مدال طلا، 5 مدال نقره و 10 مدال برنز

آذربایجان : با 4 مدال طلا، 4 مدال نقره و 7 مدال برنز

عکس های افتتاحیه این مسابقات را در زیر می‌بینید:

افتتاحیه مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016

ایده شکل گیری مسابقات عشایر از کجا آمد؟ 

از قرن دوازدهم میلادی به بعد، زمانی که جهان از جنگ و تفرقه بسیاری رنج می برد و هزاران هزار انسان در طی جاه طلبی و میهن پرستی رهبرانی به کام مرگ فرستاده می‌ شدند، ورزش ها نقشی اساسی در ساخت فضایی مملو از دوستی و صلح ایفا کردند. در اواخر قرن 19، پیر د کوبرتین، فعال و بشردوست فرانسوی با احیا بازی های المپیک، باعث شد تا جهان جای بهتری برای زندگی کردن باشد و این بار جوان هایی از ملیت های مختلف، به جای دیدن یک دیگر در خط مقدم جنگ، در زمین های بین المللی مسابقات با یک دیگر رو در رو شوند. در واقع ایجاد رقابت های المپیک، جنبشی جهانی در راستای تفکری صلح طلبانه بود. 

در همین راستا، ایده ایجاد بازی های جهانی عشایر برای پیوند دادن عشایر سرتاسر دنیا از سمت رئیس جمهور قرقیزستان ارائه شد. از آن جا که مردمان عشایر، فرهنگی غنی، منحصر به فرد و با تفاوت های ویژه دارند که هر کدام بسته به مکان زندگی خود، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند.  ایجاد مسابقات جهانی عشایر، فرصت فوق العاده ای را برای قوم های مختلف ایجاد می‌کند و هم زمان این حس نوع دوستی و صلح طلبانه را قوت می‌بخشد. از طرفی در این مسابقات، برای احترام به تمامی اقوام، رقابت هایی محلی و خاص هر عشیره برگزار می‌شود. البته از آن جا که بنیان گذاران این مسابقات، کشورهای آسیای میانه هستند، اکثر رقابت ها نیز در همین زمینه برگزار می‌شود.

مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر
مسابقات جهانی عشایر

اولین دوره مسابقات جهانی عشایر

اجلاس کشورهای ترک زبان در سال 2012 و پایتخت قرقیزستان، بیشکک برگزار شد. در این نشست کشورهای ترک زبانی چون جمهوری قرقیزستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه حضور داشتند. سران این کشورها  آن اعلامیه قرقیزستان مبنی بر برگزاری مسابقات جهانی عشایر در قرقیزستان را به امضا رساندند. 

در 9 سپتامبر سال 2014 نخستین مسابقات جهانی عشایر به دست رئیس جمهور قرقیزستان افتتاح شد و در طی 5 روز این مسابقات در ساحل دریاچه ایسیک کول، نگین کشور قرقیزستان برگزار شد. در نخستین دوره این مسابقات، 10 رشته مختلف ورزشی و عشایری وجود داشت که در میان آن ها 5 نوع مسابقه سوار کاری، 3 نوع مسابقات کشتی محلی و دو نوع از ورزش های ملی قرقیزستان به چشم می‌خورد. همچنین 4 نمایش از ورزش های ملی کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان و کره در معرض دید عموم قرار گفت.

در نخستین دوره مسابقات جهانی عشایر 583 ورزشکار از 19 کشور مختلف حضور داشتند که برنده این مسابقات کشور قرقیزستان با 16 مدال طلا، 20 نقره و 18 مدال برنز بود. 

جمهوری قرقیزستان بیش از 3 میلیون دلار برای برگزاری این مسابقات هزینه کرد و جالب آن که اخبار و مسابقات این فستیوال برای 230,000,000 نفر در 40 کشور پوشش داده شد. اخبار نخستین مسابقات عشایر در سال 2014 را بیش از 250 خبرنگار و فیلمبردار پوشش دادند که در آن میان نام خبرگزاری های معروفی چون BBC ،CNN و واشنگتن پست به چشم می‌خورد. 

تصاویری از مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات

مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر
مسابقات جهانی عشایر

نماد مسابقات جهانی عشایر در سال 2016

قرقیزها از قوم هایی اند که همیشه روابط انسانی را برتر از تقسیمات مذهبی و قومیتی دانسته اند و از همین رو در طراحی لوگو مسابقات تمام جوانب اتحاد، همبستگی و نوع دوستی را لحاظ کرده اند.

لوگو مسابقات امسال از یک دایره و اسبی درون آن تشکیل شده که دایره نشان گر جهان و اسب، نماد اصلی عشایر است. سواری با شمایلی خورشید گون بر پشت اسب به چشم می‌خورد. با دقت که نگاه کنید خواهید دید، سر سوار به چهار بخش تقسیم شده است که به نعمات آسمانی اشاره می‌کند. و حالا چرا شمایل خورشیدگون؟

در تمام دنیا خورشید مظهر پاکی و برابری است، چرا که بر همگی به یکسان می‌تابد و حتی در سنگ نگاره های باستانی نیز به تصویر کشیده است. 

طراحی لوگو مسابقات عشایر 2016 به عهده مایرامکول آسانالیو، طراح قرقیزی بوده است. 

مسابقات جهانی عشایر 2016

رشته های ورزشی مسابقات عشایر

در دومین مسابقات جهانی عشایر در سال 2016، مسابقات در 16 رشته ورزشی مختلف با ریشه هایی از کشورهای شرکت کننده برگزار شد. در زیر به معرفی این رشته های ورزشی پرداخته ایم.

1- آبه کوروش ( Aba Kurosh ) کشتی سنتی ترکی

 آبه کوروش یکی از قدیمی ترین اشکال کشتی ترکی و یکی از نخستین ورزش هایی ست که ورزشکاران لباس مخصوص می‌پوشند. از این ورزش برای آموزش تخصصی جنگجویان استفاده می‌کردند. در طی این کشتی حرکات و فن های مختلفی وجود دارد که شامل گرفتن لباس و بدن حریف می‌شود و همچنین در طی بسیاری از آن ها با پرتاب ساق پا و به هنگام گرفتن کمربند یا ژاکت حریف همراه است و در نهایت کسی برنده است که بتواند حریف را بر روی شانه هایش به زمین بزند. جالب آن که برگزاری بازی و تقالاهای دو کشتی گیر با صدای طبل و سازهای بادی همراه می شود. 

لباس کشتی گیران از پوست گوسفند است و بخش « آبه » در نام این ورزش نیز به لباس اشاره دارد. تیم ها شامل سه نفر، دو ورزشکار و یک مربی می‌شوند و هیچ وزن کشی برای دسته بندی وجود ندارد. تمام ورزشکاران بالای 80 کیلوگرم وزن دارند. 

آبه کوروش

2- آلیش ( Alysh ) کشتی قرقیزی 

ریشه های ورزش آلیش به قرقیزستان باستان برمی گردد و یکی از قدیمی ترین ورزش های مردم قرقیزستان محسوب می‌شود. کشتی گیران ژاکت های مخصوص سبز و آبی بر تن می‌کنند و شلوارهایی سفید با کمربندهای قرمز دارند. در ابتدا هر دو کشتی گیر دستان خود را بر روی شانه های حریف می گذارند و سپس کمربند حریف را با دو دست می‌گیرند و دست چپ را بر روی دست راست می‌گذارند. قسمت عمده ورزش به صورت ایستاده برگزار می‌شود و کشتی گیری برنده است که بتواند با نگه داشتن کمربند حریف آن را به زمین بزند. تیم ها از 14 نفر تشکیل شد اند که شامل 6 کشتی گیر خانم، 6 کشتی گیر آقا، 1 مربی و 1 داور می‌شود. در کشتی آلیش ورزشکاران زیر 18 سال هم می‌توانند شرکت کنند. 

وزن کشتی گیران آقا عبارت است از: 60، 70، 80، 90، 100 و +100 کیلوگرم

و وزن کشتی گیران خانم: 55، 60، 65، 70، 75 و +75 کیلوگرم است.

آلیش کشتی قرقیزی

3- جیریت ( Cirit ) 

جیریت نوعی ورزش سنتی ترکی است که در فضای باز و سوار بر اسب برگزار می‌شود و از زمان های کهن در میان ترک زبانان وجود داشته است. این ورزش با پرتاب نیزه بازیکنان دو تیم به سوی یک دیگر و جاخالی دادن همراه است و هر تیم پرچم مخصوص خود را دارد. ورزش جیریت راهی برای تقویت مهارت تیراندازی و سوارکاری سربازان ترک بوده است. همچنین سوارکاران در حرکات آکروباتیک در جنگ خبره می‌شدند چرا که برای جاخالی دادن تمرین می‌کردند. همچنین در طی این ورزش اسب سربازان نیز تربیت ویژه ای می‌یافتند. 

هر تیم از 7 بازیکن و دو ذخیره تشکیل می‌شود.

جیریت

4- اِر اِنیش (Er enish) کشتی روی اسب

ار انیش مدل قرقیزی کشتی روی اسب با روحیه جنگجویانه است و در دوران گذشته، رفتارهای خشونت آمیز نسبت به حریف آزاد بود و تمام تکنیک ها تنها با هدف شکست حریف، با بی رحمی تمام اجرا می‌شد. در نوع امروزی ار انیش، بازیکن و اسب نیاز به قدرت و چالاکی توآمان دارند. اسب باید قدرت و تحمل بسیاری داشته باشد و از هر فرمان سوارکار تبعیت کند.

امروزه رقابت های ار انیش بر روی زمین صاف و محوطه ای دایره ای برگزار می‌شود. بازیکنان تا کمر برهنه اند و شلوار و چکمه و کمبرند محکمی دارند. همچنین پارچه هایی بر روی سر می بندند و از پشت گره می‌زنند. در ابتدای مسابقه، هر دو سوار با دستور داور به مرکز زمین دایره ای می‌روند و سپس با دستور داور مسابقه آغاز می‌شود. بازیکنی برنده است که بتواند حریف خود را به گونه ای هل دهد که یکی از بخش های بدنش با زمین تماس پیدا کند.

هر تیم از 3 کشتی گیر به ترتیب با اوزان 70، 90 و بیش از 90 کیلوگرم وزن و یک مربی تشکیل شده است. تمام کشتی گیران باید بالای 18 سال سن داشته باشند. 

ار انیش کشتی روی اسب

5- گورش (Goresh) کشتی سنتی ترکمنی

گورش نوعی کشتی باستانی و ترکمنی است که در منابع کهن می‌گویند خانم ها و آقایان در این مسابقات شرکت می‌کرده اند. کشتی گیران معروف ترکمنی به زبده ترین دانش آموزان خود چگونه پهلوان شدن را می‌آموختند و سپس پهلوانان این فنون را به دانش آموزان خود منتقل می‌کرده اند. امروزه این روش همچنان دنبال می‌شود. در این کشتی، بازیکنی برنده است که بتواند هر قسمتی از بدن حریف خود، به جز پاها را به خاک برساند. هر تیم از 4 نفر تشکیل شده است که دو مربی و دو بازیکن را شامل می‌شود.

شرایط شرکت در این رقابت ها به گونه ایست که هر کشتی گیر باید بالای 18 سال سن و بالای 80 کیلوگرم وزن داشته باشد.

گورش کشتی سنتی ترکمنی

6- گیولش ( Gyulesh ) کشتی سنتی آذربایجانی

این ورزش با آیین به خصوصی به نام meydan gazmek آغاز می شود. این آیین که به منظور آشنایی و نرمش بازیکنان است به معنای چرخیدن در میدان مسابقه می‌باشد. کشتی گیران همگام با صدای طبل و سازهای بادی در اطراف زمین مسابقه می‌چرخند و دستان و بازوهای خود را به طور کامل به بالا و پایین می‌چرخانند. سپس کشتی گیران سه بار شانه های یک دیگر را به نشانه احترام و خوشامدگویی، لمس می‌کنند.

کشتی گیران شلوارهای گشاد و طرح داری بر تن می‌کنند که با کمربندهایی محکم شده است. کشتی گیر برنده در گیولش کسی‌ است که بتواند حریف خود را بر روی شانه خاک کند و در ادامه یک سری فن های مشخص را اجرا کند. جالب آن که در زمان های قدیم، کشتی گیران گیولش با نام پهلوان شناخته می‌شدند و زانوبندهایی آینه ای می‌بستند تا نشان دهند هیچ وقت خاک نمی‌شوند. روند این کشتی به گونه ایست که رقابتی کاملا هیجان انگیز و جذاب می سازد که به ندرت در آذربایجان برگزار می‌شود. ورزش گیولش پیوند عمیقی با فرهنگ مردم آذربایجان دارد که آمیخته ای از ورزش و موسیقی است. هر تیم شامل 8 عضو است که شامل 6 کشتی گیر، یک مربی و یک داور می‌شود.  

شرایط شرکت در مسابقات کشتی گیولش: افراد بالای 18 سال و کشتی گیرانی با وزن های 50، 60، 70، 80، 90 و 90+ است. 

گیولش کشتی سنتی آذربایجانی

7- مسابقات سنتی اسب سواری

این مسابقات به چهار زیر مجموعه تقسیم می‌شوند:

1- Chong at chabysh - اسب سواری طولانی مدت

تیم ها متشکل از 4 نفرند: 2 سوار، 1 مربی و یک دامپزشک . سوارکاران باید بالای 18 سال سن داشته باشند. اسب ها نیز باید حداقل 4 ساله باشند ولی نژادشان اهمیتی ندارد.  طول مسیر مسابقه نیز 80 کیلومتر است. 

2- At chabysh - اسب سواری طولانی مدت

هر تیم از دو سوار و یک مربی تشکیل شده اند. سوارکاران بالای 12 سال اجازه شرکت در مسابقه را دارند. اسب ها با هر نژادی و حداقل 3 سال سن می‌توانند در مسابقه شرکت کنند. طول مسیر مسابقه 22 کیلومتر است. 

3- Jorgo salysh - عبور از دروازه 

در طی این مسابقه اسب‌ها باید از درون دروازه های به خصوصی عبور کنند و اگر اسبی بیش از سه بار به دروازه آسیب برساند، از دور مسابقه خارج می‌شود. هر تیم از یک اسب سوار و یک مربی تشکیل می شود. ورود سوارکاران بالای 12 سال به این رقابت ها آزاد است که در این مسابقه مسیری 11 کیلومتری را می‌پیمایند. 

4- Kunan chabysh - مسابقات اسب های دو ساله

تیم ها از دو سوارکار و یک مربی تشکیل شده که سوارکاران بالای 12 سال اجازه شرکت در مسابقه را دارند. طول مسیر مسابقه 11 کیلومتر است و اسب ها از هر نژادی با سنی بین دو تا سه سال، می‌توانند در رقابت شرکت کنند. 

مسابقات سنتی اسب سواری
مسابقات سنتی اسب سواری

8- کورش ( Kazakh kuresh ) کشتی سنتی قزاقی

کورش نوعی کشتی سنتی در قزاقستان و یکی از کهن ترین ورزش های این دیار است. کشتی گیران لباس های به خصوصی با کمربندهایی پارچه‌ای بر تن می‌کنند و هر کسی که بتواند حریفش را خاک کند، برنده است. کشتی گیران در طی مسابقه ایستاده اند و باید بتوانند هر قسمت کمربند کشتی گیر حریف را به چنگ بیاورند. هیچ کدام از دو بازیکن اجازه گرفتن پا حریف را ندارند و نباید روی زمین دراز بکشند. فن های زیادیست که کشتی گیران می‌توانند از آن ها استفاده کنند از آن جمله: گرفتن لباس یا کمربند، گرفتن باوزان و تاب دادن آن ها و ... است. 

هر تیم از 5 کشتی گیر، 1 مربی و یک داور تشکیل شده است. این رقابات تنها در میان آقایان بالای 18 سال برگزار می‌شود و باید اوزانی بین 60، 70، 80، 90 و 90+ کیلوگرم را داشته باشند. 

کورش کشتی سنتی قزاقی

9- کُک - برو ( Kok-boru ) سوارکاری سنتی قرقیزی

ورزش کُک برو که در لغت به معنای گرگ خاکستری است، ریشه در گذشته های دور دارد، زمانی که انسان به شکار می‌رفت تا غذای خانواده و قبیله خود را تأمین کند و دیگر افراد خانواده، جوانان و بانوان در مکانی امن باقی می‌ماندند. گرگ‌ها در این زمان اغلب به احشام حمله کرده و مشکلات بسیاری می آفریدند. مردان پس از بازگشت از شکار، با عصبانیت به تعقیب گله گرگان می‌رفتند و گرگانِ در حال فرار را از روی زمین بلند کرده و با قدرت آن ها را میان گروه خود پرتاب می‌کردند.

امروزه این ورزش در گروه هایی 15 نفره برگزار می‌شود و به جای گرگ از گوسفند یا بزی مُرده استفاده می‌کنند. در گذشته از این رقابت ها برای تمرین و آموزش جنگجویان اسفاده می‌کردند و مردان و اسب سواران را بی باک بار می‌آوردند. در این مسابقات لازم است تا سوارکاران شجاع، بی باک و جسور باشند.

در کک برو 12 بازیکن، 3 سوار به علاوه یک مربی و یک داور وجود دارد و تنها افراد بالای 18 سال امکان شرکت در مسابقات را دارند.

کک-برو سوارکاری قرقیزی

10- قرقیز کوروش ( Kyrgyz Kurosh ) کشتی سنتی قرقیزی

قرقیز کوروش نوعی کشتی سنتی در کشور قرقیزستان است که قدمتی باستانی دارد که هم اکنون نیز در میان مردم این کشور زنده مانده است. کشتی گیران شلوارهای سفید و گشاد به پا می‌کند و نیم تنه بالایی برهنه باقی می ماند. به صورت ایستاده و در حالی که با هر دو دست کمربند حریف را نگه داشته اند، پا به میدان می‌گذارند. اما می توانند در طی مسابقه یکی از دستان خود را از کمربند جدا کنند. کشتی گیری که بتواند حریف خود را بر روی شانه به زمین بزند، برنده است.

هر تیم از 7 کشتی گیر بالای 18 سال و یک مربی تشکیل شده است. رقابت ها میان مردانی با اوزان 55، 60، 66، 74، 84، 96 و 96+ کیلوگرم برگزار می‌شود. 

قرقیز کوروش

11- مانگالا ( Mangala ) بازی فکری ترکی

مانگالا نوعی بازی فکری و استراتژیک دو نفره و ترکی است. تخته بازی از 6 دیوار ( 6 حفره در تخته ) و دو مخزن در انتها برای ذخیره سنگ ها ساخته شده است. این بازی 48 مهره سنگی دارد و از ابتدا با طرح و نقشه پیش می‌رود. سپس هر بازیکن به توزیع مهره ها در 6 چاه رو به روی خود مشغول می شود به طوری که هر دیوار 4 مهره سنگی داشته باشد و مخزن تخته ها خالی شود. هدف بازی این است که بازیکن بتواند بیش ترین مهره سنگی را در حفره ذخیره خود انبار کند. کسی که سنگ های بیش تری را جمع آوری کرده باشد، برنده اعلام می‌شود. 

هر تیم دو بازیکن زن، دو بازیکن مرد و یک مربی دارد. مسابقات هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی برگزار می‌شود. 

مانگالا بازی فکری ترکی

12- کشتی چوب ( Mas-wrestling ) 

کشتی چوب نوعی کشتی سنتی مردم یاقوتستان در روسیه است که عنواین مختلفی در دیگر فرهنگ ها دارد. در این ورزش دو کشتی گیر رو به روی یک دیگر می‌نشینند و کف پای خود را به چوب وسط فشار می‌دهند و بر سر یک چوب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. کشتی گیر برنده کسی است که موفق شود چوب را با کشیدن از دست حریف بیرون آورد و یا با کشش حریف خود را از بالای چوب رد کند. هر راند نهایتا دو دقیقه طول می‌کشد و در کل سه راند برگزار می‌شود. 

هر تیم از 15 نفر: 7 مرد، 5 زن، یک مربی و یک داور تشکیل می‌شود و تنها کشتی گیران بالای 18 سال اجازه شرکت در رقابت ها را دارند.

وزن کشتی گیران مرد: 60، 70، 80، 90، 105، 125 و 125+ کیلوگرم

وزن کشتی گیران زن: 55، 65، 75، 85 و 85+ کیلوگرم

کشتی چوب

13- اردو ( Ordo ) بازی سنتی قرقیزی

اردو نوعی بازی قرقیزی است که از زمان های کهن تا به امروز باقی مانده است. اردو در لغت به معنا فضای عمومی قصر پادشاه است که در طی این بازی سعی می‌شود این فضا را فتح کرد. اردو نوعی نقشه نظامیست که جنگجویان با کمک آن دشمن را مغلوب می‌کردند. 

یک دایره بر روی زمین کشیده می‌شود که محوطه بازی را مشخص می‌کند و با بیرون کردن شاه از حلقه به معنای خلع حریف مقابل و بردن مسابقه است. 

اساس این بازی بر مهارت رهبری در راستای دلایل درونی و نیکوست که وجودش در افرادی که در رأس قدرتند الزامی است. 

تیم اردو از 7 بازیکن اصلی و یک بازیکن ذخیره، یک رهبر و یک مربی تشکیل می‌شود. 

اردو بازی سنتی قرقیزی

14- سالبورن ( Salbuurun ) شکار ملی قرقیزی

سالبورن نوعی بازی شکاری، پیچیده و قرقیزستانی است که با استفاده از پرنده ها و سگ های شکاری انجام می‌شود. به طور کلی در سه نوع انجام می‌شود:

1- بورکوت سالو (Burkut saluu)

 شکار با عقاب های طلایی و تیمی 6 نفره: 1 رهبر و 5 شکارچی با عقاب 

2- دالبا اوینوتو (Dalba oynotuu)

پرواز دادن شاهین ها برای فریب طعمه و تیمی 6 نفره: 1 رهبر و 5 نگه دارنده شاهین

3- تایگان جاریش (Taigan jarysh) 

مسابقه سگ های تازی ست که تیمی 6 نفره متشکل از یک داور و 5 صاحب سگ است.

سالبورن شکار ملی قرقیزی
سالبورن شکار ملی قرقیزی
سالبورن شکار ملی قرقیزی

15- تگوز کارگول (Toguz Korgool) بازی فکری قرقیزی 

بازی تگوز کارگول نوعی بازی فکری و از خانواده مانکالا است که معنای لغوی آن به حرکت اشاره دارد. هر بازیکن 9 خانه رو به روی خود دارد که هر خانه حاوی 9 مهره است.بخش تگوز اسم بازی نیز به معنای «نُه» است، که عدد مقدسی در میان عشایر ترک زبان محسوب می‌شود. هدف بازی جمع آوری بیش ترین مهره ممکن است. فرق تگوز کارگول با دیگر بازی های مانکالا، در باقی گذاشتن یک مهره در اولین خانه شروع بازی است. این حرکت نشانی از حفظ مرکز پدری در زندگی اجتماعی مردمان عشایر ترک زبان است.

هر تیم از 5 نفر: 2 خانم، 2 آقا و یک مربی تشکیل شده است و مسابقات به صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌شوند. 

تگوز کارگول بازی فکری قرقیزی

16- تیراندازی با کمان سنتی

7 نوع تیراندازی با کمان مختلف در این رقابت ها جاری است که همگی با کمان های سنتی و در پوششی سنتی صورت می‌گیرد.  

1- Joo jaa atuu 

تیراندازی با کمان ایستاده است که هر شرکت کننده 5 فرصت تیراندازی به سمت هدف دارد. هدف معمولا عکسی از بز کوهیست. تیم های 9 نفره (5 مرد، 3 زن و یک مربی) در این مسابقات شرکت می‌کنند. 

2- Atchan jaa atuu

در این رقابت سوارکاران در حین چهار نعل تاختن باید به سوی عکسی از بز کوهی تیراندازی کنند که هر هدف با فاصله 35 متر از یک دیگر کار گذاشته شده اند. هر سوار فرصت 15 بار تیراندازی دارد و بر اساس سرعت و دقت شان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. هر تیم از 5 سوار و یک مربی تشکیل شده است.

3- تیراندازی گروهی 

در طی این رقابت ها که هم مردان و هم زنان شرکت می‌کنند، افراد در حین کوهنوردی و سوارکاری، اقدام به تیراندازی می‌کنند. ترکیب شرکت کنندگان عبارت است از: 10 مرد، 3 خانم، 2 مربی و 1 داور؛ و تمام شرکت کنندگان باید بالای 16 سال سن داشته باشند. 

nomad-games11
nomad-games30

زمین های برگزاری مسابقات در قرقیزستان

 بازی های جهانی سال 2016 در 4 زمین به شرح زیر برگزار شده است:

1- هیپودروم | Hippodrome

هیپودروم در شهر چالپان‌آتا و 270 کیلومتری از شهر بیشکک قرار دارد و مجموعه ای 25 هکتاری است. هیپودرم تنها ورزشگاه در آسیای میانه است که در لب ساحل ساخته شده و گنجایشی 10 هزار نفری دارد.

2- کریچین جرج | Kyrchyn Gorge

در شمال دریاچه ایسیک کول و 40 کیلومتری شرقی شهر چالپان‌آتا قرار دارد که به منظره ای فوق العاده از طبیعت قرقیزستان اشراف دارد. این زمین 30 کیلومتر طول دارد که در کنار رودخانه ای از آب یخچال هایی طبیعی وجود دارد. 

3- مرکز تفریحی و ورزشی | SRC

این ساختمان با معماری و ساخت منحصربفردش برای برگزاری رقابت هایی به منظور ارتقا سلامت جامعه ساخته شده است. این مجموعه سه طبقه مساحت 2000 متر مربعی دارد و دارای سالن های چند منظوره مینی فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و ... است. 

4- آرورا | Aurora

آرورا یکی از بهترین مجموعه های چند منظوره کشور قرقیزستان است که در شمال دریاچه ایسیک کول و 20 کیلومتری شهر چالپان‌آتا قرار گرفته است. ساختمان اصلی آرورا  6 طبقه با 5 نوع اتاق مختلف دارد. 

زمین های برگزاری مسابقات در قرقیزستان
زمین های برگزاری مسابقات در قرقیزستان
زمین های برگزاری مسابقات در قرقیزستان

خارج از مسابقات جهانی

این فستیوال بزرگ و رنگارنگ تنها به برگزاری مسابقات رسمی محدود نمی شود و مسابقات غیر رسمی و میان عشایری نیز دایر است. از آن جمله می‌توان به مچ اندازی، شمشیربازی، حرکات آکروباتیک و ... اشاره کرد. 

از دیگر مراسم های جانبی، اجرای موسیقی و رقص محلی عشایر است.

همچنین در محوطه برگزاری فستیوال می‌توانید عشایر را با لباس های محلی خود ببینید که مشغول پخت غذا و فروش صنایع دستی خود هستند.

مسابقات جهانی عشایر 2016

اجرای موسیقی زنده، مراسم رقص و آواز

مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016
مسابقات جهانی عشایر 2016

اجرای شو لباس عشایر 

مسابقات جهانی عشایر 2016

ایران در مسابقات جهانی عشایر 2016

 در مسابقات امسال، ورزشکارانی از کشور ما نیز حضور داشتند که در رشته هایی چون آبه کوروش، آلیش، قزاق کورش و کشتی چوب شرکت کردند. به طور کلی 27 ورزشکار خانم و آقا به رقابت های جهانی عشایر اعزام شده که ایران در مجموع با کسب 2 مدال طلا، 5 مدال نقره و 11 مدال برنز در سکوی ششم ایستاد.

ویدیویی از مسابقات جهانی عشایر 2016 در زیر ببینید:

سخن آخر

در جریان برگزاری مسابقات جهانی عشایر بودید؟

آیا از مسابقات مشابه داخلی اطلاعاتی دارید؟

اقوام یا آدابی هست که دوست دارید کارناوال به معرفی آن بپردازد؟ آن را به ما بگویید و

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سعید محمدی حسن

سلام زمان مسابقات بعدی رو ب ما اصلاع دهید با تشکر فراوان

انتشار:26 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

آتا بابک

با تشکر خیلی استفاده بردیم و یاد گرفتیم که ترکها انسانهای شریف عاقل مهربان و با تمدن غنی و با فرهنگ عالی و به قدمت تاریخ میباشند.با آرزوی توفیق برای تک تک ترکان عزیز و انسانهای شریف در جای جای جهان

زينب شيرازی

سلام بر شما دوست کارناوالی تشکر از حسن توجه شما درست است رنگ پوست و نژاد و قومیت بهانه است انسانیت فراتر از همه این هاست درود بر همه انسان های شریف

سعید محمدی

سلام زمان مسابقات بعدی جهانی عشایری رو ب من اطلاع دهید

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

برای اطلاعات بیشتر از این مسابقات، می توانید لینک وبسایت آن ها را ببینید. 

با آرزوی سفری خوش برای شما

05 فروردین 1397

26 اسفند 1396

05 مهر 1395

انتشار:04 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.