karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 شهریور 1400

به روز رسانی

03 مهر 1400

روز جهانی گردشگری از سال 1980 میلادی در روز 27 سپتامبر به صورت منظم در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود. در همین راستا سازمان جهانی گردشگری مستقر در کشور اسپانیا، کشورهای هم‌پیمان خود را بر آن داشته تا برنامه‌هایی را در این روز اجرا کنند و با ارائه دغدغه‌ها و پیشنهادات کاربردی، پیشرفتی روز افزون را برای این صنعت به ارمغان بیاورند. به بهانه این روز، قصد داریم نگاهی به تاریخچه روز جهانی گردشگری از دیروز تا امروز داشته باشیم، شعارهای این روز را مرور کنیم و شعار روز جهانی گردشگری سال 2021 را مورد بررسی قرار دهیم. 

روز جهانی گردشگری

unwto.org

تاریخچه روز جهانی گردشگری

جالب است بدانید که از دیرباز و پیش از آنکه روزی از سال به عنوان روز جهانی گردشگری در نظر گرفته شود، نشست‌هایی توسط سازمان جهانی گردشگری در کشورهای مختلف برگزار می‌شد تا اینکه در 27 سپتامبر سال 1979 در نشستی در کشور اسپانیا این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری با نام بین‌المللی "World Tourism Day" و به اختصار "WTD" برگزیدند.

بر اساس تصمیم سازمان جهانی گردشگریِ سازمان ملل متحد از سال 1980، روز 27 سپتامبرِ هر سال به عنوان روز جهانی گردشگری در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود. انتخاب و تصویب این روز، اتفاق مهمی در صنعت گردشگری به حساب می‌آید و نقطه عطفی را در گردشگری جهانی به وجود آورده است. انجام برنامه‌های مختلف در این روز با این اهداف صورت می‌گیرد: بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن نحوه تاثیرات گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اقصی نقاط جهان.

چرا 27 سپتامبر؟

دلیل انتخاب 27 سپتامبر این است که در این روز، فصل سفر در نیمکره شمالی پایان می‌یابد و در نیمکره جنوبی آغاز می‌شود. در این زمان بسیاری از مردم دنیا برای سفرهای خود برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند.

روز جهانی گردشگری

unwto.org

روز جهانی گردشگری | یک میزبان، یک شعار

به منظور گرامیداشت روز جهانی گردشگری هر سال یک کشور به عنوان محل برگزاری نشست سازمان جهانی گردشگری انتخاب می‌شود و میزبانی را بر عهده می‌گیرد. برای یکپارچه‌سازی برنامه‌ها در هر سال شعاری برای این روز توسط مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با پیشنهاد شورای اجرایی این سازمان، اعلام می‌شود و کشورها برنامه‌های خود را بر اساس همین شعار تنظیم می‌کنند. در زیر به میزبانان و شعارهای 10 سال گذشته اشاره می‌کنیم:

سال

کشور میزبان

شعار

2020

مرکوسور

گردشگری و توسعه روستایی

2019

هند

گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه

2018

مجارستان

گردشگری و تحول دیجیتالی

2017

قطر

گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه

2016

تایلند

گردشگری برای همه؛ ترویج دسترسی جهانی

2015

اسپانیا

یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت

2014

مکزیک

گردشگری و توسعه جامعه

2013

مالدیو

گردشگری و آب؛ حفاظت از آینده مشترک

2012

اسپانیا

گردشگری و انرژی پایدار

2011

مصر

اتصال فرهنگ ها

2010

چین

گردشگری و تنوع زیستی

کشور مرکوسور

برای اولین بار در طول تاریخِ این سازمان، جشن روز جهانی گردشگری سال 2020 را نه توسط یک کشور که توسط گروهی از کشورها برگزار کرد. کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و شیلی که در کنار هم گروه کشورهای " مرکوسور " را تشکیل می‌دهند، میزبانی این رویداد را بر عهده گرفتند. هدف ازین کار  تجلی روح همکاری و یگانگی در میان کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری بود، چیزی که در  روزهای شیوع کرونا در جهان و ضربه سخت صنعت گردشگری از آن، به شدت به آن نیاز بود.

برزیل

شیلی

آرژانتین

پاراگوئه

اوروگوئه

روز جهانی گردشگری 2021 | گردشگری برای رشد فراگیر

سازمان جهانی جهانگردی، شعار امسال روز جهانی گردشگری در سال 2021  را به نام " سال گردشگری برای رشد فراگیر " انتخاب کرده است؛ روزی که همه ساله در تاریخ 27 سپتامبر (5یا 6مهرماه) جشن گرفته می‌شود. امسال میزبان این مراسم کشور ساحل عاج (Côte d'Ivoire) خواهد بود. 

چرا این شعار؟

همه‌گیری ویروس کرونا تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ای در سراسر دنیا داشت. برای مثال کشورها و اقتصاد‌های بزرگ و توسعه یافته ضربه‌های بسیار عظیمی خوردند و به دنبال همین موضوع کشورها و گروه های ضعیف‌تر نیز یا حذف شدند یا به حاشیه رانده شدند. در این راستا شروع دوباره گردشگری کمک شایانی به اقتصادهای ضربه خورده و رشد آن‌ها خواهد کرد. به همین خاطر سازمان جهانی جهانگردی شعار سال 2021 را گردشگری برای رشد فراگیر خواند تا این پیام را منتقل کند که همه افراد در صنعت گردشگری مشترک المنافع هستند و همه باید از مزایای این صنعت سود ببرند و رشد کنند. UNWTO از کشورهای عضو، غیر عضو، سایر سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل متحد و غیره را دعوت می‌کند تا روز جهانی گردشگری را جشن بگیرند و اطمینان حاصل کنند که همه افراد متضرر به چرخه صنعت گردشگری بازگشته‌اند.

این شعار در راستای نقش گردشگری در توسعه فراگیر کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت، افزایش احترام میان جوامع و ایجاد فرصت شغلی برای میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا انتخاب شده است. سازمان جهانی جهانگردی به دلیل آسیب‌های فراوانی که همه‌گیری ویروس کرونا به این صنعت و عوامل آن وارد کرد، تصمیم دارد تا بستری را برای تمامی کسب و کارهای گردشگری فراهم کند تا فعالیت خود را معرفی کنند.

در این راستا تمامی عوامل شاغل در صنعت گردشگری از تولیدکنندگان سوغات و صنایع دستی، اقامتگاه‌ها، هاستل‌های کوچک، راهنمایان تور و حتی شرکت‌های بزرگ می‌توانند مجموعه‌ای از تصاویر یا فیلم که به طور واضح زنجیره خدمات آن‌ها را نمایش می‌دهد برای این سازمان ارسال کنند.

مردم (جوامع محلی، کارکنان بخش‌های مختلف صنعت گردشگری، مسافران) سهم اصلی در این محتوی تصویری دارند. وجود آن‌ها صنعت گردشگری را سامان می‌دهد و چرخ آن را به حرکت در می‌آورد به همین منظور باید به مردم این فرصت را داد تا صحبت کنند و از نقش خود در این صنعت بگویند. 

همچنین این سازمان قوانینی برای محتوی تصویری تعیین کرده است که به شرح زیر هستند:

عکس‌ها: حداقل 300 dpi. و فیلم‌ها: حداکثر 1 دقیقه ؛ حداقل 1080p حجم داشته باشند. شما می‌توانید محتوی تصویری خود را به آدرس ایمیل comm@unwto.org ارسال کنید.

عنوان ایمیل نیز باید طبق دستور عمل زیر باشد:

  • فیلم WTD 2021 (نام دولتی کشور شما)
  • راه ارتباطی با ارسال کننده

سازمان جهانی جهانگردی این امتیاز را دارد که محتوی ارسال‌کنندگان را (برای معروفی بهتر کسب و کارها)در رسانه‌های اجتماعی مربوط به خود انتشار دهد و فرد ارسال‌کننده با شرکت‌کردن در این رویداد این امتیاز را به سازمان خواهد داد.

روز جهانی گردشگری 2021

unwto.org

روز جهانی گردشگری در ایران

روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری از 6 تا 11 مهرماه با برنامه‌هایی همراه است. امسال این روز در استان‌های کردستان و کرمانشاه به‌ صورت مشترک در منطقه اورامانات (هورامان) در هشتم مهر، استان کرمان در دهم مهر و استان فارس در یازدهم مهرماه سال جاری میزبان مهم‌ترین رویداد صنعت گردشگری کشور خواهند بود. انتخاب این استان‌ها به منظور افزایش آگاهی در چهارچوب تعریف مسیر گردشگری شمال‌غرب کشور است که امسال با ثبت جهانی منطقه اورامانات اهمیت آن بیشتر شده است. از طرف دیگر استان‌های کرمان و فارس نیز در مسیر سنتی و تاریخی گردشگری کشور قرار دارند و این پتانسیل کماکان برای آن‌ها وجود دارد تا به موازات تعریف مسیرهای جدید گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

آقای تیموری معاون گردشگری کشور در این زمینه گفت:

«در هفته گردشگری علاوه بر برنامه‌های ملی در ۵ استان منتخب، برنامه‌ها و مراسم جداگانه‌ای نیز در سطوح استانی در سایر استان‌ها برگزار خواهد شد. در برگزاری مراسم از مدیران‌کل استانی خواسته شده است تا از ظرفیت همه بخش‌ها اعم از دولتی، عمومی و غیردولتی، شهرداری‌ها، تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری و جوامع محلی میزبان بهره کامل ببرند. همچنین با توجه به همزمانی هفته گردشگری با ایام اربعین حسینی از این تقارن به عنوان فرصتی ویژه برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و معنوی کشور استفاده شود و تمام برنامه‌های مرتبط با مراسم بزرگداشت با در نظر گرفتن محتوای مرتبط با ایام مذکور وملاحظات ویژه آن برنامه‌ریزی و اجرا شود. وی در ادامه افزود در حال حاضر و با توجه به سرعتی که در روند واکسیناسیون عمومی در کشور شکل گرفته؛ پیش‌بینی می‌شود هفته گردشگری به روزهای پرنشاط و امیدواری صنعت گردشگری برای شروع مجدد تبدیل شود.  او افزود: تلاش مستمر برای حفظ صنعت گردشگری در مشاغل گروه یک، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که در ایام پیک‌های متعدد پاندمی کووید-۱۹ سبب سرپا نگه داشتن مراکز گردشگری و مشاغل وابسته به این حوزه شده است تا حتی با حداقل امکان و رعایت پروتکل‌های تعریف شده به فعالیت خود ادامه دهند. همواره تلاش کرده‌ایم تا ضمن دفاع از حقوق فعالین این حوزه نه تنها مانع از تعطیلی کسب وکارهای مربوطه شویم بلکه با قرار دادن صنعت گردشگری در گروه مشاغل اضطراری، انتفاعی هر چند محدود را برای فعالین این حوزه به وجود آوریم.» 

روز جهانی گردشگری در ایران

سخن آخر

روز جهانی گردشگری فرصتی‌ است تا نقاط ضعف و قوت کشورمان را در زمینه این صنعت بشناسیم و از نقاط قوت ایران که حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری کشورمان بهره ببریم. اگر در حوزه گردشگری فعالیت دارید یا کسب‌وکارتان به این حوزه مرتبط است، برای‌مان بنویسید که در 2 سال گذشته چه آسیب‌هایی دیده‌اید و برای پیشرفت کارتان چه اقداماتی انجام داده‌اید.

به نظر شما شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی چگونه می‌تواند راه گشای کسب‌وکارهای آسیب دیده باشد؟

 

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.