karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

داشتن پاسپورت برای رفتن به سفرهای خارجی، یکی از اصلی ترین الزامات است اما خیلی وقت ها شاهدیم که ساکنان برخی کشورها به راحتی و بدون دغدغه به سرزمین های گوناگون سفر می کنند و مراحل سفرشان با سرعت بیشتری انجام می پذیرد و حتی هزینه ی اخذ پاسپورت برای آن ها نیز کمتر است.

مثلا کشور افغانستان ضعیف ترین پاسپورت دنیا را دارد و ساکنان این کشور برای سفر به نقاط مختلف دنیا باید مراحل زیاد و طاقت فرسایی را طی کنند و در نهایت هم شاید نتوانند موفق به سفر شوند اما یک فرد ساکن در سوئیس به راحتی می تواند به سراسر جهان سفر نماید.

در این مقاله می خواهیم قوی ترین پاسپورت های دنیا را به شما عزیزان معرفی کنیم، گذرنامه هایی که صاحبانشان به راحتی سفر می کنند و به آن ها سخت گرفته نمی شود، این فهرست مربوط به سال 2017 میلادی است و تقریبا همه ساله تغییر می کند.با کارناوال همراه باشید تا با کشورهایی که بهترین و قوی ترین پاسپورت های دنیا را دارند آشنا شویم.

قوی ترین پاسپورت ها

آشنایی با وبسایت پاسپورت ایندکس و نحوه رتبه بندی پاسپورت ها 

همانطور که اشاره کردیم رتبه های پاسپورت کشورهای مختلف از نظر قدرت و کارآیی هر سال تغییر می کنند و هر سرزمین سعی دارد که قدرت خود را بیشتر و بیشتر کند به همین خاطر در منابع گوناگون شاید مشاهده شود که یک کشور حدودا یکی یا دو رتبه بالا و پایین می رود اما وبسایت پاسپورت ایندکس (Passport Index) همیشه طبق آخرین بروزرسانی ها، قدرت پاسپورت های مختلف جهان را نمایش می دهد و این مقاله نیز بر اساس فهرست این وبسایت نوشته شده است. در این وب سایت که می توان از آن با عنوان یک دائره المعارف آنلاین یاد کرد، به پاسپورت های هر کشور، با توجه به حقوق و اختیاراتی که گذرنامه هر کشور به شهروندان خود می دهد، رتبه ای داده شده است.

در این وب سایت، اگر پاسپورت کشور مورد نظر را انتخاب کنید، با سه عنوان مختلف که برای هر کدام عددی ذکر شده، مواجه می شوید، این سه عنوان عبارت اند از:

Visa-Free Score یا VFS (سفر بدون نیاز به ویزا)

Global Rank (رتبه بندی کلی جهانی)

Individual Rank (رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد)

در مطلبی که در ادامه می خوانید، برای هر کشور، امتیازی ذکر شده است که این عدد بیان گر عدد VFS است. به عنوان مثال در رده بندی سال 2017، VFS پاسپورت ایران، برابر با عدد 35 است و این یعنی افرادی که پاسپورت ایرانی دارند می توانند به 35 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند. از میان این کشورها، دارندگان پاسپورت ایرانی می توانند به 10 کشور بدون ویزا سفر کنند و برای سفر به 25 کشور دیگر، باید ویزا را لب مرز تهیه کنند. برای آشنایی با این کشورها، بر روی لینک زیر کلیک کنید: 

کشورهایی که افرادِ دارای پاسپورت ایرانی می توانند بدون نیاز ویزا به آن ها سفر کنند

 در لیست سال 2017، 94 رتبه بندی کلی جهانی یا همان Global Rank تعریف شده است که ممکن است چندین کشور با هم و همزمان به عنوان مثال در رتبه ی یک دیده شوند. 

در سایت پاسپورت ایندکس ممکن است با اصطلاحات دیگری به جز مواردی که به آن ها پرداخته شد، برخورد کنید به عنوان مثال Welcoming Rank. عددی برای این اصطلاح ذکر می شود، مثل Welcoming Rank=15 برای پاسپورت ایران و این بدان معناست که شهروندان 15 کشور مختلف می توانند بدون نیاز به ویزا به ایران وارد شوند.

آشنایی بیشتر با وب سایت پاسپورت ایندکس

با استفاده از این وبسایت می توانید پاسپورت خود را با دیگر پاسپورت های جهان مقایسه کنید و در صدد پیشرفت خود و کشورتان باشید. باید بدانید که برای بررسی پاسپورت ها، 193 کشور عضو سازمان ملل متحد و 6 قلمرو خاص (تایوان، ماکو، هنگ کنگ، کوزوو، فاسطین و واتیکان) در نظر گرفته شده اند پس مجموعا 199 پاسپورت جهان در این رتبه بندی حضور دارند.

باید توجه داشته باشید که مناطقی که گذرنامه توزیع نمی کنند مثل جزایر نورفولک، پلینزی فرانسه، جزایر ویرجین بریتانیا و... در این بررسی ها به عنوان مقصد در نظر گرفته نشده اند. اطلاعاتی که در این وبسایت قرار می گیرد بر اساس منابع عمومی و اطلاعات رسمی سازمان های دولتی می باشد و امتیاز بالاترین پاسپورت 157 می باشد.

هدف از وجود این وبسایت آگاه کردن عموم مردم، آموزش و اطلاع رسانی در مورد گذرنامه ها، مقایسه ی کیفیت کلی زندگی در کشورهای مختلف و... می باشد زیرا پاسپورت یکی از مهم ترین مدارک موجود در جهان است.

هم اکنون آلمان قوی ترین پاسپورت را در جهان دارد و افغانستان ضعیف ترین را و ورود به آن ویزا هم نیاز ندارد اما تنها 91 کشور جهان که اغلب آن ها کشورهای اروپایی هستند، می توانند بدون ویزا وارد آلمان شوند. توجه کنید که این اطلاعات مربوط به ژانویه ی 2017 میلادی است و شاید بروز وقایع مختلف باعث تغییر این فهرست شود.

مسافر و پاسپورت

1- رتبه های اول | قوی ترین گذرنامه های دنیا

تا چند سال پیش سوئد با اقتدار، قوی ترین گذرنامه ی دنیا را داشت اما امروزه دو کشور آلمان و سنگاپور به همراه هم در رتبه ی اولِ قدرتمندترین پاسپورت های جهان قرار دارند، امتیاز این گذرنامه ها 158 است.

جالب است بدانید که شهروندان آلمانی می توانند با پاسپورت خود به 174 کشور وارد شوند بدون این که نیاز به ویزا داشته باشند و همه ساله نیز بر شمار تعداد این کشورها افزوده می شود. اما برای آلمانی ها ماجرا از این هم بهتر می شود زیرا شهروندان این کشور می توانند به راحتی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا اقامت کرده و به کار و زندگی بپردازند.

درباره ی سنگاپور هم باید بگوییم که با این که کوچکترین کشور آسیای شرقی است اما به دلیل ثروتمند بودن و اقتصاد قوی، قدرت بالایی دارد و ساکنان این کشور هم به راحتی می توانند به بسیاری از نقاط دنیا سفر کرده و حتی در آن ها اقامت کنند.

نمایی از شهر سنگاپور

پاسپورت آلمان

2- رتبه های دوم | پاسپورت های قوی

پس از دو کشور ذکر شده کشورهای سوئد و کره ی جنوبی با امتیاز پاسپورت 157 در رتبه های دوم قوی ترین گذرنامه های دنیا قرار گرفته اند. سوئد تا چند سال پیش قوی ترین گذرنامه ی دنیا را داشت اما کشورهای دیگر از آن سبقت گرفتند و امروزه در رده ی دوم قرار دارد.

شهروندان این دو کشور بدون ویزا می توانند به حدود 174 کشور دیگر سفر کنند و آزادانه در همه ی سرزمین های اتحادیه ی اروپا وارد شده و حتی به کار، زندگی و تحصیل بپردازند. وجود همین پاسپورت قوی باعث شده تا ساکنان سوئد و کره ی جنوبی از جمله کشورهایی باشند که نرخ بالایی در سفرهای سالانه دارند.

پاسپورت سوئد

نمایی از کره جنوبی

3- رتبه ی سوم | پاسپورت های تقریبا قوی

پاسپورت هایی که در این رده قرار دارند توانسته اند امتیاز 156 را به دست آورند. در ادامه به معرفی این کشورها می پردازیم:

نروژ

ایتالیا

ژاپن

فرانسه

اسپانیا

دانمارک

ایالات متحده ی آمریکا

انگلستان

 جالب است بدانید نروژ تا چند سال قبل پانزدهمین گذرنامه ی قوی دنیا را داشت و طی چند سال گذشته هم پیشرفت چندانی نداشته است و کمی ترقی کرده و ایتالیا هم رتبه ی چهارهم را داشت. به ترتیب اغلب این کشورها که هم اکنون در این قسمت دسته بندی شده اند چنین رتبه هایی (از پانزده تا 8 و 9) داشته اند.

پاسپورت فرانسه

گذرنامه ژاپن

پاسپورت نروژ

پاسپورت ایتالیا

4- رتبه چهارم 

کشورهایی که در این رده قرار گرفته اند همگی توانسته اند امتیاز 155 را از آن خود کنند. این کشور ها از این قرار هستند:

لوکزامبورگ

سوئیس

هلند

بلژیک

استرالیا

پرتغال

بلژیک تا چند سال پیش در رتبه ی نهم قرار داشت اما طبق آخرین آمار ارائه شده در سال 2017 میلادی این کشور پاسپورت های رده ی چهارم را دارد. همچنین پرتغال در رتبه ی دهم جهان قرار داشت و هم اکنون تا حدودی پیشرفت کرده است. هلند هم رتبه ی یازدهم را داشته، به طور کلی کشورهایی که هم اکنون در رتبه ی چهارم قرار دارند قبلا جایگاهشان بین رده های 12 تا 7 و 8، متغییر بود.

پاسپورت پرتغال

گذرنامه بلژیک

5- رتبه ی پنجم

کشورهایی که در این رتبه قرار گرفته اند هم گذرنامه هایی قوی دارند و اختلاف بسیار کمی با سایر کشورهای برتر در این رتبه قرار گرفته اند و امتیاز آن ها 154 است. این کشورها از این قرار هستند:

مالزی

ایرلند

کانادا

کانادا تا پیش از آمار سال 2017 میلادی در رتبه ی هفتم جهان قرار داشت و هم اکنون در این دسته بندی قرار گرفته است و مالزی هم چندسالی است که به دلیل مستعمره بودن پیشرفت چشم گیری کرده و از مزایای انگلستان بهره‌مند شده است. کشور ایرلند هم چند سالی است که تقریبا در رتبه ی کنونی‌اش قرار دارد.

پاسپورت ایرلند و آمریکا

پاسپورت کانادا

سخن آخر

مطلبی که خواندید، آشنایی با پاسپورت های کشورهایی بود که به نسبت دیگر کشورها، قوی تر هستند. در این مطلب تنها تا رتبه بندی 5 لیست سایت پاسپورت ایندکس ذکر شد در حالی که این رده بندی تا 94 و امتیاز 22 ادامه دارد، این رتبه متعلق به پاسپورت کشور افغانستان است.

اگر تا به حال برای سفر به کشوری خارجی با مشکل مواجه شدید با ما در میان گذارید و ذکر کنید که از نظر شما باید برای قوی تر کردن گذرنامه ی ایرانی چه کرد؟

منتظر دیدگاه ها و نظرات شما خوبان هستیم.

منبع:وب سایت پاسپورت ایندکس. لینک

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

هادی

سلام درود برشما بخاطر مطلبتون
میشه رفت به کشوری مثلا آلمان و پاسپورت گرفت؟؟ که پاسپورت آلمان رو دیگه داشته باشیم

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

برای دریافت پاسپورت کشور دیگری، ابتدا باید تابعیت آن کشور را دریافت کنید. برای تابعیت نیز ابتدا لازم حداقل 5 سال را در آن کشور به طور قانونی زندگی کرده باشید.

با سپاس از همراهی شما

20 دی 1397

انتشار:18 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

غزاله

سوال داشتم. اگر پاسپورت گرجستان و داشته باشیم. ب چند کشور بدون نیاز ب ویزا میشه سفر کرد؟

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی

به 105 کشور.

08 آبان 1396

انتشار:07 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضا صالحی

سلام و خسته نباشید....به شدت بهره بردم و واااقعا کیف کردم....واقعا ظرافتتون در انتخاب مسله عالی و قابل تقدیره....راستش اصلا نمیدونستم که میشه به راحتی تمام و با سایت میهنی به ایییینهمه اطلاعات خوب و مفید رسید...واااااااقع ممنونم ازتون و خسته نباشید ......کارتون قابل ستایش و احترامه

انتشار:06 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.