karnaval.ir

سارا ذابح جمشیدی

انتشار

23 آذر 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از دیرباز تا کنون همیشه بزها را به عنوان حیواناتی اهلی می شناسیم که شیطنت آنها زبانزد خاص و عام است. دیدن یک بز روی لبه باریک پرتگاه و یا روی تکه سنگی لق، خیلی دور از ذهن نیست. عادات عجیب و غریب زندگی بزها باعث شده که این حیوانات اهلی را مانند گوسفندان در مزارع نگاه ندارند، نه به خاطر اینکه فوایدشان کمتر از گوسفندان است، بلکه فقط بخاطر دردسر های زیادی که سربه هوا بودنشان ایجاد می کند.

 

عکسها گویای بخشی از این شیطنت هاست.

بز www.karnaval.ir22
بز www.karnaval.ir23

در ابتدا ویدئویی کوتاه برای آشنایی با این بزها ببینید

بزهای درخت نورد

گفتیم که بزها بسیار سر به هوا هستند، حالا این سر به هوایی به جایی رسیده است که درخت نورد شده اند. فکر می کردیم چیدن میوه ها یا کار انسان است و یا حیواناتی که قد بلندی دارند مثل زرافه و یا شاید هم میمون هایی که از این شاخه به آن شاخه می پرند. امابز! از آن گزینه هایی است که کمتر ممکن است به مخیله ما خطور کند البته اگر در مراکش نباشید.

بز برای بدست آوردن میوه دلخواهش بهتر از هر درخت نورد دیگری از درخت محبوب خود بالا می رود و آرگان را که میوه ای شبیه زیتون است میل می کند. به اینها می گویند بزهای خود کفا.

بز درختی karnaval.ir44
بز درختی karnaval.ir26
بز درختی karnaval.ir42
درخت محبوب بز ها | آرگان

درخت آرگان، درختی است زیبا ، اما جزو زیباترین درخت های با پوست خشن در دنیا نیست که شاخه های کجی داشته باشد ، در عوض درختی است که یکی از محورهای گردشگری در مراکش به حساب می آید فقط به این خاطر که بزها عاشقش هستند.

این درخت از گونه های حفاظت شده و نادر است که تنها در مراکش به رشد و نمو خود ادامه می دهد.

آرگان با میوه زیتون شکل خود، سالی یکبار میوه می دهد و در همین موقع است که سپاهی از بزهای گرسنه به سمت آن هجوم می برند و برای بالا رفتن از آرگان محبوب خود مسابقه می گذارند. ایستادن بزها روی شاخه های ظریف آرگان بسیار جذاب و دیدنیست. گاهی حتی روی یک شاخه ضعیف چندین بز ایستاده و ژست می گیرند.

بز درختی karnaval.ir16
بز درختی karnaval.ir11
مدفوع لوکس بز درخت نورد

کشاورزان محلی بزها را تا زمان رسیدن کامل میوه ها دور نگه می دارند اما به محض رسیدن میوه های آرگان مسیر را برای هجوم بزها به سمت درخت باز می گذارند.

می پرسیدچرا؟

با وجود کمیاب بودن آرگان، استفاده بزها از این درخت یک تولید پر منفعت اقتصادی برای کشاورزان و تولید کنندگان مراکشی دارد.

بز های درخت نورد این داستان، که عاشق میوه آرگان هستند، پس از استفاده از این میوه مدفوعی تولید می کنند که در تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

شاید استفاده بزها از این درخت به محیط زیست و این درخت که گونه ای حفاظت شده است صدمه بزند، اما سود حاصل از مدفوع بزهای آرگان خوار قابل چشم پوشی نیست.

بز درختی karnaval.ir14
بز درختی karnaval.ir29
بزهای درخت نورد را کجا بیابیم

درخت آرگان و به تبع آن بزهای داستان ما را در جنوب غربی مراکش به وفور می توان یافت. در مراکش مساحتی بالغ بر 8000 کیلومتر مربع تحت  پوشش درخت آرگان است که از جانب یونسکو جزو مناطق حفاظت شده مراکش محسوب می شود.

بز درختی karnaval.ir33
فصل آرگان

میوه آرگان در ماه جولای می رسد و این زمانی است که پوسته سبز رنگ آن تبدیل به پوسته ای تیره رنگ شده است. پس از استفاده بزها از آرگان که تحت تدابیر و قوانین بزرگان روستاها انجام می پذیرد. زنان در خانه های روستایی با آسیاب های خود مدفوع بزها را با ترکیب آب، می سابند تا مایعی غلیظ از آن حاصل شود و برای صادرات و تحویل به کارخانه های لوازم آرایشی مهیا گردد.

بز درختی karnaval.ir37
بز درختی karnaval.ir15
فروش محصول مشترک بز و درخت آرگان

روغن آرگان که محصول مدفوع بزهاست در بازارهای سنتی مراکش به فروش می رسد. این روغن گرانبها که حاصل دسترنج بزها و آسیاب زنان محلی است با قیمتی بسیار پایین فروخته می شود تا پس از فرآوری در کارخانجات بزرگ تبدیل به لوازم آرایشی و عطرهای گرانبها شده و به فروش برسد.

قیمت نهایی آرگان بین 40تا 50دلار امریکا برای هر 500 میلی لیتر است.

بز درختی karnaval.ir32
محتویات محصول حاصل شده

44٪ اسید اولئیک

30٪ اسید آلفا لینولئیک

12٪ اسید پالمتیک

6٪  اسید استریدونیک

5٪ اسید لینولئیک

3٪ اسید میریستیک

این محصول شامل 80% اسیدهای چرب اشباع نشده است و برای درمان بیماری های پوستی بسیار مفید است و موثر تر از روغن زیتون. به همین خاطر هم از جانب تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی اروپا مورد استقبال قرار گرفته است.

بز-درختی-karnaval.ir41

کلام پایانی

همه آدما وقتی آروم باشن

زشتی هاشون ته نشین میشه و زلال دیده میشن

برای اینکه آدمی رو بشناسید...

قبل از مصرف خوب تکان دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.