karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 آذر 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

زمانی که قصد سفر داریم یکی از مواردی که بررسی می کنیم نحوه ی رسیدن به مقصد است . زمانی که هوپیما را به عنوان وسیله نقلیه ی سفر انتخاب می کنیم ، شاید اصلی ترین معیاری که برایمان مهم است امن بودن سفر و خود هواپیما است و کمتر به ایمنی باند فرودی که قرار است روی آن فرود بیایم فکر می کنیم . اما این بار باید فقط و فقط به این مورد فکر کنید . چرا که قرار است این بار پروازتان روی ترسناک ترین باند فرود دنیا به زمین بنشیند...

 

ترسناک ترین باند فرود دنیا

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir19

تاریخچه ساخت این فرودگاه

این فرودگاه وحشتناک در سال 1965 توسط فردی به نام Sir Edmund Hillary در لوکلا کشور نپال تاسیس شد.

داستان ساخت این فرودگاه این بود که Sir Edmund Hillaryدر حدود سال 1953 به عنوان اولین مردی که  اورست را فتح کرده با مشکلاتی مواجه شد.

او که در رسیدن به نپال دچار مشکلات زیادی شده بود تصمیم می گیرد در نزدیک ترین نقطه به کوه های اورست یک فرودگاه بنا کند تا رسیدن به کوه راحت تر و سریعتر شود . این ایده اش منجر به ساخت فرودگاه Tenzing-Hillary Airport  شد. باند فرودی که در سال 2010 لقب ترسناک ترین فرودگاه دنیا را از آن خود کرد.

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir8
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir10

می خواهیم به هیمالیا برویم

آن دست از کوهنوردان حرفه ای و ماجراجو که به هیمالا صعود کرده اند , با خواندن عنوان پست متوجه شدند که موضوع چیست !

آن ها خوب می دانند که ترسناک تر و پر خطر تر از صعود به کوه هیمالیا , رسیدن به آن است !!

اگر خوش شانس باشید و عمرتان به دنیا باشد و پرواتان به سلامت در دروازه ی هیمالیا بنشیند , آن وقت می توانید کوه نوردی را آغاز کنید.

چرا که ترسناک ترین و خطرناک ترین باند فرود دنیا همان دروازه ی هیمالیاست.

کوهنوردانی که به قصد صعود به هیمالیا را دارند باید در این فرودگاه از هواپیما پیاده شوند (البته اگر پرواز با موفقیت به زمین بشیند...)

هر روز در این فرودگاه هواپیماهای کوچک و بزرگ زیادی می نشینند که ورزشکاران را به نپال می رساند تا به هیمالیا صعود کنند اما از نظر آن ها قبل از صعود ، فرود در این باند ترسناک تر و هیجان انگیز تر است.

موقعیت باند فرود : نپال منطقه ی  لوکلا، چائوریخارکا منطقه ی V.D.C. 56،010 

 Location runway : Lukla, Chaurikharka V.D.C. 56010, Nepal

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir13
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir14
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir2

فرودگاه تنزینگ هیلاری | تجربه وحشت واقعی

زمانی که می خواهید خودتان را به هیمالیا  برسانید باید در فرودگاهی به نام تنزینگ هیلاری در شهر لوکلا کشور نپال فرود بیاید.

این فرودگاه در ارتفاع 3040 متری  ( 10 هزار فوت ) بالاتر از سطح دریا قرار دارد.اما این عدد شاید نتواند توجیح خوبی برای لقب این باند فرود باشد.

اما ترسناک می شود وقتی که باند فرود تنها  20 متر (65 فوت) پهنا داشته باشد !

ترسناک تر می شود وقتی باند فرود یک شیب 12 درجه ای هم داشته باشد !

و وحشتناک و مرگ آور می شود وقتی انتهای باند مسدود است ! یعنی اگر یک لحظه دیرتر هواپیما متوقف شود به شدت و با سرعت به کوه برخورد می کند.برخوردی که این قدرت را دارد که زندگی سرنشینان را پایان دهد.

 

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir24

کوچک ترین اشتباه = مرگ

این باند فرود تمام ویژگی های یک ترسناک دلهره آور را دارد!

خلبانانی که در این باند ، فرود می آیند افرادی هستند بسیار کار کشته و آموزش دیده .

این خلبانان شاید سخت ترین کار دنیا را داشته باشند , چرا که جای هیچ گونه خطا و اشتباهی ندارند .

یک اشتباه...

یک ثانیه تعلل...

یک سانتی متر پیش بینی غلط...

یک درجه چرخش اشتباه...

در یک لحظه دنیایشان به پایان می رسد ، هم دنیای خودشان و هم سرنشین هایی که با هزار امید و آرزو می خواستند هیمالیا را فتح کنند.

باند این فرودگاه به قدری باریک است که  اگر خلبان زمان نشاندن هواپیما به روی باند تنها در حد 1 یا 2 متر غلط و اشتباه پیش بینی کنند , هواپیما به کوه یا حصار و سنگ های اطراف باند برخورد کند.

حالا اگر درست پیش بینی کرد و هواپیما را درست به روی باند آوردند , اگر سرعتشان زیاد باشد و یک ثانیه ,تنها یک ثانیه دیرتر آن را متوقف کنند , خیلی راحت و بدون هیچ اشتباهی به کوه روبرویشان بر خورد می کنند.

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir3
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir4
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir0
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir18

ارزیابی باند برای فرود

خلبانان تنها زمانی می توانند در باند فرود بیایند که از همه چیز مطمئن باشند.

یعنی مطمئن باشند که تمام پیش بینی هایشان کاملا درست است و فرودی بی نقص و امن خواهند داشت.

اما اگر در حد یک میلی متر و یا میلی ثانیه شکی در کار وجود داشته باشد باید به قدری این کار را تکرار کنند تا همه چیز ایده آل شود.

آن ها هر بار که در فرود مشکلی باشد مجبورند باند را دور بزنند و شرایط را مجدد بررسی کنند این کارممکن است به دفعات تکرار شود.

همه چیز باید بدون نقص باشد ، از چگونگی فرود تا لحظه ی توقف...

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir23
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir25
ویدئویی از تلاش یک خلبان برای فرود بر روی باند

یک چالش دیگر

اگر تمام مسائلی که تا به حال گفتیم را نادیده بگیریم و فرض کنیم که در امن ترین  فردگاه قرار است فرود بیاییم اما باز هم خطراتی وجود دارد.

این باند فرود به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در بیشتر روزهای سال و هفته هوایی مه آلود دارد ، شرایطی دارد که حتی شاید نتوان در باند قدم زد چه برسد به این که یک هواپیما بخواهد در آن فرود بیاید.

پرواز ها در این فرودگاه تنها بین ساعت های 6:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر انجام می شود.

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir6
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir21
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir5

حادثه هایی که در باند وحشت رخ داده

مسلما چنین فرودگاهی در طول سال چندین حادثه ی دلخراش را به چشم می بیند که به طور حتم تنها به دلیل یک اشتباه کوچک یا یک لحظه تعلل رخ می دهند.

برخی از این سوانح از این قرارند:

در 15 اکتبر سال 1973، خطوط هوایی سلطنتی نپال DHC-6در زمان فرود دچار حادثه شد.در این سانحه 3خدمه و 3 مسافر جان باختند.

 در 9 ژوئن سال 1991، یک هواپیما از خطوط هوایی سلطنتی نپال  به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و پایین بودن سطح دید ، نتوانست فرود موفقی داشته باشد و دچار حادثه شد.در این سانحه 3 خدمه و 14 مسافر جان باختند.

 در 26 سپتامبر سال 1992،یک هواپیما از خطوط سلطنتی نپال هوا هاربین Yunshuji Y-12-II تنها به دلیل یک لحظه تاخیری که خلبان پرواز  در هنگام برخاستن از روی باند دچار آن شد ، این پرواز دچار حادثه شد.خوشبختانه این حادثه  تلافات زیادی نداشت و  تمام 12 مسافر  و 3 خدمه آن جان سالم به در بردند.

در 25 ماه مه سال 2004 , یک هواپیما از خطوط هواپیمایی یتی DHC-6 ,یک پرواز که خوشبختانه مسافری نداشت به دلیل مه غلیظی که باند بود نتوانست درست در باند فرود بیاید و متاسفانه دچار حادثه شد.در این حادثه  3 خدمه پرواز جان باختند . طبق بررسی های این حادثه مشخص شد که خلبان به دلیل این که شناخت درستی از باند نداشته نتوانسته اطلاعات دقیقی به مرکز کنترل بدهد و همین اشتباه باعث سقوط شده است.

در 1 اکتبر سال 2004 , یک هواپیمای دیگر به دلیل اینکه نتوانسته بود به درستی موقعیت اش را شناسایی کند با دیواره های باند برخورد می کند و به شدت دچار حادثه می شود .ابعاد این حادثه به قدری وسیع بود که این باند تا چند روز بسته شد.

در 26 سپتامبر  2013، یک هلیکوپتر در این باند سقوط کرد . دلیل این حادثه این بود که خلبان در زمان فرود بیشتر از حد مجاز ارتفاعش را کم کرده بود  و به دیوارهای باند برخورد کرد . در این حادثه تنها یک نفر فوت کرد.

ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir17
ترسناک ترین باند فرود دنیا-karnaval.ir7
ویدئویی از برخورد یک هواپیما با کوه

ویدئویی از فرود و پرواز یک هواپیما به روی این باند

کلام پایانی...

مطمئنا آدرنالین خونتان با شناخت این باند فرود بالا رفته .

شاید در بین شما کسانی بودند که حاضر بودند باتمام خطرات هیمالیا باز هم به آن بروند , اما شاید نتوانند دیگر این یکی را هضم کنند...

در هر صورت...

هر جا هستید...

هیمالیا یا هر جای دیگر...

مهم این است دنیایتان شاد باشد و شادیتان دنیا دنیا...

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.