karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 دی 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در هر کشوری در هر کجای دنیا تاریخ ها و روزهایی هستند که با فرا رسیدن آن ها مراسم و آداب و رسوم خاصی اجرا می شوند . مثلادر کشور خودمان چقدر زیادند روزهای خاص و آداب و رسوم های مختلف . اما بعضی از این رسم و روسوم ها غیر قابل باورند , عجیب اند و حتی ترسناک اند !!

مثل روز جمجمه در بولیوی که آداب و رسوم مخصوص به خود دارد , آداب و رسومی خاص , غیر معمول و تاحدودی ترسناک ....

روز جمجمه | بولیوی

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir0
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir3
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir2
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir4
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir1

رسمی عجیب  در کشور بولیوی

کشور بولیوی با وجود ثروت پنهانی که دارد متاسفانه جزو کشورهای فقیر دنیا است و با جنگ هایی که در دوران معاصر پشت سر گذاشته است ، مردمانی آسیب دیده و زخم خورده دارد . با وجود تمام سختی ها همچنان خود و زندگی شان را سر پا نگه داشته اند و به تاریخ و فرهنگ و آداب و رسومشان  همچنان پایبندند .

یکی از مراسم هایی که از گذشته در این کشور برگزار می شده و امروز در سطح دنیا معروف و خبر ساز است رسمی است که در روزی با نام " روز جمجمه " در بولیوی برگزار می شود .

بدون شک این روز از بهترین روزهای مردگان بولیوی است روزی که همه کار انجام می شود تا به این جمجه ها خوش بگذرد .

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir15
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir16
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir0
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir4

روز جمجمه در بولیوی

اگر به تقویم مردمان بولیوی سری بزنید متوجه می شوید که روز 8 نوامبر روزی بسیار مهم است . روزی که طبق یک سنت قدیمی مردمان بولیوی جمجمه ی عزیزانی که از دست داده اند را به شکلی زیبا تزئین می کنند و برای آن ها مهمانی ترتیب می دهند .

آن ها  8 نوامبر هر سال جمجمه ی عزیزانشان را با برگ گل رز , برگ کوکا ,  انواع سیگار ها , انواع کلاه های پشمی و آفتابی , انواع عینک ها ی آفتابی و ... تزئین می کنند ، جمجمه ها را درون جعبه های مقوایی یا چوبی می گذارند و به معبدی نزدیک گورستانی شهر " لاپازا " می روند .

در پایان مراسم هم نوازنده های محلی ، با نواختن آهنگ های سنتی ، مراسم را شاد می کنند و روحیه ای تازه به جمجمه ها می دهند .

مردوم این منطقه این کار را خوش یمن می دانند و بر این باورند که با این کار مردگانشان همیشه با آن ها زندگی می کنند و آن ها را از بدشانسی ها و اتفاقات بد دور نگه میدارند .

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir11
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir10
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir8
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir1
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir18
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir12

اعتقادی جالب در پس این آئین

همان طور که اشاره شد این آئین در شهر لاپازا در بولیوی انجام می شود . مردم شهر بر این باورند هر فردی که از این دنیا می رود  7 روح دارد که بعد از مرگ ، یکی از این روح ها در جمجمه ی آن فرد باقی می ماند و به همین جهت آن ها معتقدند جمجمه ها زنده اند . بر اساس همین رسم عجیب و البته بسیار مقدس برای این مردمان ، آن ها بسیار با دقت از جمجمه ی عزیزان از دست رفته شان نگهداری می کنند و وجود آن ها در خانه شان را نشان برکت و خوش شانسی می دانند . همچنین کوچک ترین بی احترامی , شکستن و یا هر مشکلی برای این جمجمه ها را نشانی از بخت و اقبال بد می دانند .

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir9
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir3
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir14

پیشینه ی این آئین

طبق مطالعاتی که روی این آئین انجام شده است گفته می شود که این مراسم تلفیقی از سنت های محلی و عقاید مسیحی  است که در نهایت منجر به برگزاری چنین مراسمی شده است . اما جالب است این را بدانید که کلیسای کاتالوگ به هیچ وجه این جشن را قبول ندارد و آن را هرگز به رسمیت نشناخته اما باز هم در کنار مردم محلی در این جشن شرکت می کند.

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir2
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir5
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir7
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir13

نظر مردمان بولیوی در مورد این جشن

 جالب است نظر برخی از این شرکت کنندگان در این مراسم را با هم بخوانیم :

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم در حالی که جمجمه ی پدرش را در دست دارد و در این مراسم شرکت کرده است می گوید :

این جمجمه ی پدرم است که من هر سال او را با خودم به این مراسم می آورم , اینکه جمجمه ی او همیشه با ماست حس امنیت به ما و خانواده مان می دهد و احساس می کنیم که او هنوز با ما زندگی می کند .

فرد دیگری به نام گونزالس در مورد این مراسم می گوید :

این آئین بسیار مهمی است و شرکت در آن مربوط به میزان ایمان هر فرد دارد . او در مورد جمجمه ی عمویش که در دستش بوده می گوید او همیشه با ماست و اوست که آرزوهای ما را بر آورده می کند .

روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir6
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir17
روز جمجمه در بولیوی -karnaval.ir19

ویدیو این جشن را اینجا ببینید ....

کلام پایانی ...

هر کشور و هر مردمانی برای خودشان آداب و رسوم خاصی دارند ! آداب و رسومی که شاید در نظر سایر مردم عجیب , نا پسند و حتی بی ارزش به نظر برسد , اما برای خود آن مردم بسیار با ارزش و مقدس هستند , مثل همین روز جمجمه در بولیوی که شاید از نظر ما عجیب و خرافاتی به نظر برسد اما برای مردمان بولیوی از ارزش و تقدس خاصی برخوردار است .

شما چه رسم و روزی خاصی را در دنیا سراغ دارید ؟!

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.