karnaval.ir

نسیم حسین زاده نصرتی

انتشار

08 اسفند 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هرچه از شگفتی ها و عظمت آفریده های خداوند گوییم باز کم گفته ایم .

یکی از این شگفتی های زیبا و عجیب غارها هستند . وقتی سخن از غار به میان می آید مکانی زیبا ،  با آب و هوایی خنک و رودخانه ای جاری در آن در ذهنمان ترسیم می گردد.

اما امروز می خواهیم به سراغ غاری عجیب و در عین حال خارق العاده برویم . با ما همراه باشید تا به دیدن غارهای کریستالی مکزیک برویم.

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir6

معرفی غار کریستالی | Cave of the Crystals | مکزیک

وقتی به این مکان زیبا پا می گذارید گویی وارد سیاره ای دیگر شده اید . سیاره ای مملو از کریستال های غول پیکر که شما را به یاد فیلم های فضایی قدیمی می اندازد. مسلما تاکنون با چنین منظره جالب توجهی روبرو نشده اید . کریستال هایی غول پیکر که دستتان هم به برخی از آن ها نمی رسد .

جالب می شود وقتی بدانید که زمین شناسان مکزیکی خیلی اتفاقی این مکان شگفت انگیز را زمانی که در بیابان‌های «جی هوآهوآن» مشغول مطالعه و حفاری بودند،کشف کردند. کشفی که بعدا با عنوان بزرگترین غار کریستالی دنیا لقب گرفت .

غار کریستالی ، غاری بزرگ ودیدنی در دل معدن نایکا در ایالت «Chihuahua » در مکزیک است. اتاق بزرگ این این غار از کریستال هایی تشکیل شده که تاکنون نظیر آن ها یافت نشده است .

این غار همانند حفره ای است نعلی شکل که از سنگ نمک ساخته شده است . تمام سطح این غار با کریستال هایی در ابعاد و اشکال مختلف پوشیده شده است ؛  هر طرف را که نگاه می کنید ، کریستالی از زمین یا دیواره ها به بیرون زده و منظره ای شگفت انگیز به وجود آورده است . دیوار هایی قرمز رنگی که تماما از  مواد بلورین که با کریستال های «سلینت» یا «سنگ ماه» ( بخاطر شفافیت و رنگش به این نام خوانده می شود ) پر شده است.  

کریستال هایی که گاها ابعادشان به چیزی در حدود 11 متر طول , 4 متر قطر و حتی وزنی بالغ بر 55 تن می رسد . 

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir21

شگفتی ها غار کریستالی

مسلم است که چنین غاری شگفتی هایی دارد که منتظر اند تا یکی یکی از آن ها پرده برداشته شود . 

اولین شگفتی در شرایط محیطی غار است ، محیطی با دمایی در حدود 50 تا 58 درجه بالای صفر و رطوبتی بین 90 تا 99 درصدی که اگر با لباس و تجهیزات مناسب وارد این محیط نشوید بیشتر از ده دقیقه نمی توانید شرایط را تحمل کنید .

دوم قدمت کریستال های غار است که به حدود 500.000 سال پیش بر می گردند .

همچنین کریستال های چند وجهی این غار و تصاویر درونشان چنان محصور کننده اند که شما را به دنیای خود می برند .

همان طور که گفتیم این غار در معدنی با نام نایکا در مکزیک قرار داشته و در عمق 300 متری از سطح زمین واقع شده است .

همچنین طول غار کریستالی به 10 و عرض آن به 16 متر می رسد .

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir23
غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir20
غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir4
غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir2معدن نایکا--10
ویدئویی از این کریستال های بی نظیر

مواد تشکیل دهنده این کریستال های زیبا

آزمایش های متعددی روی این کریستال های غول آسا ، چیزی غیرعادی را در آن ها نشان نداده است. اما مطالعات همچنان ادامه دارد و دانشمندان در تلاش اند تا دریابند چه چیزی باعث بزرگی این کریستال ها شده است. مطالعات نشان داده که نژاد این کریستال ها بر می گردد به مکان هایی بسیار دوری در نزدیکی آتشفشان «کامچاتکا» در روسیه و غارهایی در اسپانیا ، ایتالیا ، اتریش و نیز غارهایی با شرایط مشابه جاییکه دمای هوا به 30 الی 50 درجه سانتی گراد و 90 درجه رطوبت می رسد .

اجزای جامد کریستال ها عمدتا از منیزیم و آهن آلی هیدروکسید تشکیل شده اند. اما هیچ ماده آلی مرتبط با هیدروکسی های جامد درآن یافت نشده است.

مطالعات میکروبیولوژیک روی اجزای مایع، وجود مواد میکرو ارگانسیم را در مواد محلول اصلی که کریستال درآن رشد یافته اند ، نشان داد . کریستال ها خود از جنس سلنیت که گچ متبلور شده است ، می باشند.

غار کریستالی www.karnaval.ir18
غار کریستالی www.karnaval.ir19
غار کریستالی www.karnaval.ir13

فرضیه هایی پیرامون شکل گیری کریستال ها

هنوز با وجود این که چندین سال از کشف این غار می گذرد، پاسخ قطعی در مورد چگونگی کشف این غار داده نشده است . اما تحقیقات تا به این جا حاکی از آن است که این غار تحت تاثیر معدنی که در آن واقع شده است، شکل گرفته است .

معدن نایکا روی گسل قدیمی و اتاقی از ماگما قرار دارد. ماگما آب زیر زمینی را گرم می کند. این آب با مواد معدنی که حاوی مقدار زیادی گچ می باشند ، اشباع شده است .فضای تو خالی غار با آب داغ غنی از مواد معدنی پر شده و برای مدت ۵۰۰٫۰۰۰ سال به همین شکل مانده است.

گچ سولفات هیدراته با سرعت بسیار پایینی طی ۵۰۰٫۰۰۰ سال متبلور شده و کریستال (بلور) عظیم الجثه ای را که امروز می بینیم ، شکل داده است.

کلید این فرآیند شامل ، نشر آرام اکسیژن از آب سطحی خنک با تراکم پایین به آب زمینی گرم با تراکم بالا بوده است . طی این مدت دمای آب در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد ثابت مانده . این شرایط منجر به رشد کریستال ها شده است و این روند تا زمانی که معدنچیان وارد غار شدند ، ادامه یافت. در نتیجه تخلیه آب داخل غار از سوی معدنچیان و ورود هوای خنک تر به درون غار ، رشد کریستال ها متوقف گشته و هر ساله از دمای این منطقه کاسته می شود .

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir1
غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir23

و اما معدن نایکا و کشف غار کریستالی

معدن نایکا در مرکز ایالت « Chihuahua » در شمال مکزیک قرار گرفته است . یکی از فعال ترین و پربازده ترین معادن سرب ، نقره و روی در مکزیک است که به خاطر کریستال های سلنیومی خارق العاده اش شهرت یافته است .

این معدن با کریستال های گچی عظیم الجثه اش «ملکه کریستال های غول پیکر» نامیده می شود .

این معدن از این جهت در داستان غار کریستالی حائز اهمیت است که کشف این غار زمانی صورت گرفت که عده ای از معدنکاران در معدن نایکا در حال حفاری بودند و به صورت اتفاقی  غاری را یافتند که کریستال های غول پیکری داشت.

این غار در سال 1999 زمانی که معدن کاران معدن نایکا در حال کندن تونل بودند کشف شد .

بعد از کشف غار، با مته دالانی را به سوی غار کریستال ایجاد کردند البته ، با ترس از آن که آبی که در غار بود به بیرون ریخته شود ، همان آبی که کریستال ها را به وجود آورده بود .

همچنین در اکتشافات بعدی غار های دیگری با نام های غار چشم ملکه  و غار شمع ها کشف شد . البته در معدن نایکا غار دیگری با نام غار شمشرها وجود دارد که بعد از غار کریستال کشف شده بود .

شرکت اینداستریاس پنولز (بزرگ ترین تولید کننده ی سرب مکزیک) بانی اکتشافات معدن نایکا است.

تصاویری از معدن نایکا
غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir2معدن نایکا1

غار شمشیرها

یکی دیگر از بخش های معدن نایکا، غار شمشیر ها است . این غار که در عمق 120 متری واقع شده است در واقع بالای غار کریستال قرار دارد و در سال 1910 کشف شد . 

شاید زمانی که این غار کشف شد فکرش را هم نمی کردند که در زیر آن چه دنیای عجیبی در انتظار کشف شدن است . 

وقتی وارد این غار می شوید . شمشیرهای شیشه ای به طول 1 متر را می بینید که از دیوار بیرون زده اند، شمشیرهایی با ترکیبات پیچیده و غنی از فسیل .

تحقیقات در مورد این غار نشان می دهد که دمای آن به شدت در حال کاهش است و این یک خطر جدی برای ادامه ی حیات کریستال های این غار محسوب می شود.

غار کریستالی www.karnaval.ir5

چشم ملکه

یکی دیگر از غار های معدن نایکا، غار چشم ملکه نام دارد .

این غار در سال 2000 توسط دو برادر به نام های ایلای و فرانسیسکو خاویر دلگادو هنگام حفر تونل اکتشافی کشف شد . و به این خاطر به این نام خوانده میشه که از دور همانند چشمی آراسته به نظر میاد .

غار کریستالی www.karnaval.ir8

غارشمع ها

این غار آخرین غار کشف شده در معدن نایکا است.

آنچه که این غار را زیبا کرده  وجود غارسنگ هایی کوچک ، ظریف و زیبا به شکل شمع است . دمای این غار بین 43 الی 45 درجه سانتی گراد و رطوبت آن برار با 80 % می باشد .

غارکریستالی www.karnaval.ir3
غارکریستالی www.karnaval.ir4

احتمال بسته شدن غار کریستال

 از زمانی که این غار کشف شد انسان وارد این محیط شده و به تحقیق و مطالعه در مورد غار کریستالی پرداخته .

با توجه به شرایط محیطی که این غار دارد , یعنی رطوبت و دمای بسیار بالا که از آب غار ناشی می شود ، محققان برای این که کمی محیط را قابل تحمل تر کنند ، مقداری از آب را با پمپاژ خارج کردند تا کمی از دما و رطوبت محیط کاسته شود .

این امر سبب شده تا زندگی و ادامه ی حیات برای کریستال ها کمی مشکل شود و آینده ی آن ها به خطر بیافتد .

این دلایل کافی بود تا در سال 2011 مسئولان شهر و معدن نایکا تصمیم بگیرند که غار را ببندند تا دیگر هیچ خطری غار کریستالی را تهدید نکند .

بنابراین این احتمال وجود دارد که این غار در آینده ی نزدیک بسته شود تاسطح آب و همین طور شرایط محیطی غار دوباره به حالت اولیه برگردد .

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir5

چطور برویم !

برای رفتن به معدن ، ابتدا باید به ایالت چیئوائوا برویم . برای رفتن به ایالت هم باید ابتدا به مکزیک رفت .اما چگونه به مکزیک برویم ؟ پروازهای مستقیمی به شرح زیر به مقصد مکزیک وجود دارند که، به ترتیب ارزانترین مرتب شده اند ؛

ایرلاین قطر ایر ویز(Qatar Airways) + ایرلاین امریکا (American Airlines)

مسیر پروازی : فرودگاه امام – فرودگاه دوحه قطر – فرودگاه دالاس آمریکا –فرودگاه مکزیکو سیتی

مدت پرواز : 21 ساعت و 10 دقیقه

ایرلاین ایرفلات (Aeroflot Airlines) + ایرلاین کانادا(Air Canada )

مسیر پروازی : فرودگاه امام –فرودگاه مسکو- فرودگاه تورنتو – فرودگاه مکزیکو سیتی

مدت تقریبی پرواز : 19 ساعت و 10 دقیقه

ترکیش ایرلاین (Turkish Airlines) + ایرلاین کانادا (Air Canada)

مسیر پروازی : فرودگاه امام – فرودگاه استانبول –فرودگاه تورنتو –فرودگاه مکزیکو سیتی

مدت پرواز : 28 ساعت و 30 دقیقه

ایرلاین ایر فلات (Aeroflot Airlines) + ایرلاین ایرمکزیکو (Aero Mexico)

مسیر پروازی : فردگاه امام – فرودگاه مسکو – فرودگاه نیویورک – فرودگاه مکزیکو سیتی

بعد از اینکه به ایالت چیئوائوا رسیدید می توانید ماشینی کرایه کنید یا با تاکسی به محل معدن رسید . از محل معدن هم تا غار، ون هایی مخصوصی موجود می باشند. 

غار کریستالی www.karnaval.ir2
غار کریستالی www.karnaval.ir0
غار کریستالی www.karnaval.ir20

چی ببریم ، چی بپوشیم !

از اونجایی که کشور مکزیک یکی از کشورهای گرمسیری است ، لباس خنک و راحت توصیه میشه .

اما برای رفتن به غار حتما باید با هماهنگی مسئولین مربوطه و با لباس مخصوص وارد غار شوید .

اما لباس مخصوص برای ورود به این غار چیست ؛

لباس غارنوردی ویژه ی سرد شده با سیستم تنفسی خنک کننده که مناسب دمای 50 درجه ایی غار و رطوبت بالای 80 درصد آن باشد  و متشکل از لوله های خنک کننده ای وجود دارد که در همه جای اون تعبیه شده و به یک کوله پشتی که مملو از تکه یخ است ، متصل شده .

 

غار کریستالی www.karnaval.ir15
غار کریستالی www.karnaval.ir23

اطلاعات تکمیلی

آب و هوای مکزیک در نواحی مرتفع معتدل کوهستانی و در سایر نواحی گرم و مرطوب و یا خشک است. واحد پول این کشور پزو می باشد ، اما ویزا کارت ، مستر کارت و کارت های اعتباری مورد پذیرش است. زبان مردمش اسپانیولی می باشد. اما مردم آن کاملا انگلیسی را متوجه می شوند.

غار کریستالی www.karnaval.ir1

توصیه های کارناولی !

کارهایی که می توان انجام داد؛

از سایر غارهای مکزیک هم دیدار کنید !

از سواحل زیبا و آبشارهایش دیدن کنید .

حتما به شبه جزیره «یوکاتان» این کشور بروید .

کارهایی که نباید انجام داد؛

بدون تجهیزات مناسب به درون غار کریستالی نروید .

بیشتر از 15 الی 20 دقیقه در غار نمانید .

به افرادی که دارای فشار دائما بالا و ناراحتی قلبی هستند توصیه می شود از رفتن به آنجا خودداری کنند.

غار کریستالی در مکزیک-karnaval.ir8
با هم بازدید اکتشافی از این غار داشته باشیم

خوش باشید و از زندگی لذت ببرید !

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نسیم حسین زاده نصرتی

خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده همراه کارناوال بمونید . کارناوال به همراهی دوستان عزیزی همچون شما نیازه داره. سپاس

انتشار:30 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فاطیما

توضیحاتتون معرکه بود خصوصا اینکه چطور بریمو مسائل دیگش.خیلی ممنون

انتشار:29 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پیرمرد

فوق العاده است

انتشار:11 اسفند 1394

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.