نقد و بررسی کارناوال

اطلاعات کلی

مسیریابی و جاذبه های نزدیک

نقد و بررسی کاربران

  • Address : National Museum of Iran, 30th Tir St, Imam Khomeini St, Tehran, Tehran Province, Iran
  • آدرس : تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
  • ساعت دسترسی : امروز چهار شنبه 9:00 صبح تا 19:00
    شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    یک شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    دو شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    سه شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    چهار شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    پنج شنبه : 9:00 صبح تا 19:00
    جمعه : 9:00 صبح تا 19:00
  • تلفن : 02166702061-6
  • هزینه : موزه ایران باستان 5000 تومان ، موزه دوران اسلامی 3000 تومان
  • وب سایت : کلیک کنید
  • امتیاز کارناوال : 4.5
  • امتیاز گوگل : 4.4
  • امتیاز Trip Advisor : 4
  • سطح هزینه : ارزان $
  • مدت پیشنهادی بازدید : 2 تا 4 ساعت
نقد و بررسی تخصصی کارناوال

موزه ملی ایران در تهران | از ماقبل تاریخ تا پایان قاجار

بسیاری از ما تاریخ ایران را از زمان ورود آریایی ها به فلات ایران و تشکیل حکومت هایی نظیر مادها، هخامنشیان و ساسانیان به یاد داریم و از اینکه پیش از آن چه اتفاقاتی در این سرزمین رخ داده است اطلاع چندانی نداریم. در حالی که انسان هایی از زمان های بسیار دور، پیش از اینکه خط اختراع و تاریخ آغاز شود، در این دیار باستانی زندگی می کردند و قدم به قدم پیش آمده و دانسته ها و فرهنگ خود را به نسل های بعدی انتقال داده اند. حرکتی که آهسته اما پیوسته آنها را از دوران شکار به یکجانشینی و روستانشینی کشاند، سپس باعث ایجاد شهرها و دولتی مقتدر و گسترده شد و عصرهای مختلف تاریخی را رقم زد. پس از ورود آریایی ها به ایران نیز مردم ایران زمین، فراز و نشیب دوران ها و قرن ها را پشت سر گذاشتند و با حکومت های مختلف، ایران را به امروز رساندند. ایرانی که بسیاری از کشورها به پیشینه چند هزار ساله آن غبطه می خورند و به دنبال به تصرف درآوردن بخشی از تاریخ آن به نفع خود هستند. 

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن، این تاریخ را در کشور نگه داشت، از آن پاسداری کرد و به نسل های بعد و دیگر ملت ها و تمدن ها شناساند، برپایی موزه های مختلف و جذاب است. امروز در سفری می خواهیم به بزرگترین، قدیمی ترین و غنی ترین موزه ایران سری بزنیم و با آثار و اشیایی که از پیش از تاریخ تا دوره قاجار در این کشور وجود داشته است آشنا شویم. کارناوال را در سفری به گذشته های دور و نزدیک ایران همراهی کنید. 

موزه ملی ایران
 
موزه ایران باستان
photo by Mehdi Marizad | Fars

چرا موزه ملی ایران؟


  • بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخی ایران است. 
  • این موزه برای موزه های کل ایران در حکم موزه مرجع یا موزه مادر است. 
  • آثار بی بدیلی از دوران های پیش از تاریخ ایران تا دوران اسلامی در آن به نمایش درآمده اند. 
  • بزرگترین، قدیمی ترین و غنی ترین موزه ایران است.
  • با بازدید از این موزه می توانید سرگذشت ایران را از ابتدا تا انتها مرور کنید و با وقایع و دوران های تاریخی، به ترتیبی که اتفاق افتاده اند  بیشتر آشنا شوید.   

آشنایی با موزه ملی ایران | بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخی کشور

در میان موزه های مختلف و متنوعی که در کشورمان وجود دارد، موزه ملی ایران حکم موزه مرجع و مادر را دارد. بسیاری از گردشگران در سفرهای خود به تهران بازدید از این موزه و گنجینه بی همتای درون آن را در اولویت کارهای خود قرار می دهند. موزه ای با 80 سال قدمت که بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران محسوب می شود و از نظر حجم، تنوع و کیفیتِ آثار یکی از موزه های برتر جهان نیز هست. هدف اصلی ساخت این موزه نگهداری و پژوهش پیرامون آثار تاریخی و باستانی ایران و شناساندن شان به نسل های فعلی و آینده است. در موزه ملی ایران، در حدود سیصد هزار شی مهم از دوران های مختلف نگهداری می شود و با مرور آثار آن می توان دیدی خوب از گذشته ایران زمین، از دوره پارینه سنگی تا دوران معاصر به دست آورد. قدیمی ترین اثری که در این موزه نگهداری می شود مربوط به ششصد هزار سال پیش است و کهن ترین نشانه از حضور انسان در فلات ایران را نشان می دهد. 

ساختمان های مختلف موزه ملی ایران

در واقع گنجینه های کهن و با ارزش کشورمان در موزه ملی ایران، در دو ساختمان موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

موزه ایران باستان | قدیمی ترین موزه کشور

موزه ایران باستان ساختمان آجری شکل و قرمز رنگ معروفی است که با طاق بلند و زیبایش، در میان ساختمان های دیگر به خوبی شناخته می شود. این موزه دو بخش دارد و آثار مختلف آن در دو طبقه به نمایش گذاشته شده است. بخش پیش از تاریخ که طبقه دوم موزه را به خود اختصاص داده و بخش تاریخی که از آثار آن در طبقه اول نگهداری می شود. 

موزه دوران اسلامی | ایران بعد از اسلام

موزه دوران اسلامی، آثار تاریخی دوران اسلامی- از صدر اسلام تا دوره قاجار- را نمایش می دهد. این موزه با نمایی سنگی در کنار موزه ایران باستان خودنمایی می کند و گنجینه های هنری و تاریخی مختلف آن در دو طبقه در معرض دید بازدیدکنندگان است. 

موزه ایران باستان موزه ایران باستان
photo by Mehdi Marizad | Fars

تاریخچه موزه ملی ایران 

برای اولین بار فکر ایجاد مکانی به عنوان موزه توسط مرحوم مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیع ­الدوله (اولین رییس مجلس شورای ملی)، داده شد. او می خواست اداره و موزه ای تاسیس کند تا کاوش های تجاری که در طول سال ها انجام می گرفت را در آن سر و سامان دهد؛ اما متاسفانه نتوانست به هدف خود برسد. اولین موزه به نام موزه ملی یا موزه معارف در سال 1295 خورشیدی در یکی از اتاق های بزرگ وزارت معارف ایجاد شد. وزرات معارف در آن زمان در سمت شمالی بنای مدرسه دارالفنون قرار داشت و 270 قلم شی مفرغی، سفالی، شیشه، سکه، سلاح های قدیمی، مهر، اشیا چوبی، مرقعات، کتاب و منسوجات را در خود جای داده بود؛ آثاری که به وسیله مردم اهدا یا توسط کارمندان اداره عتیقات در طول سال ها جمع آوری شده بود. در سال 1304 خورشیدی، آثار این موزه به تالار آینه کاخ مسعودیه انتقال پیدا کردند. در همین سال دولت ایران به فکر تاسیس یک موزه و کتابخانه ملی افتاده و طرح و اجرای انجام این کار را به فرانسوی ها واگذار کرده بود. در همین راستا، آندره گدار مهندس فرانسوی در سال 1308 خورشیدی برای طراحی و تاسیس موزه و کتابخانه ملی وارد ایران شد و کار خود را آغاز کرد. او معماری دوره ساسانی را الگوی کارش قرار داد و با الهام گرفتن از ایوان کسری (1)، با طاقی بزرگ جلوه ای شکوهمند به سردر و نمای موزه ملی بخشید. 

کار ساخت آن در سال 1314 خورشیدی آغاز و در دو سال بنای این موزه زیر نظر حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی تکمیل و ساخته شد. ساختمانی با 3 طبقه و سطح زیر بنای 11000 مترمربع، که نخستین موزه ایران لقب گرفت. موزه ملی ایران باستان در سال 1316 خورشیدی افتتاح و درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز شد.

کار ساخت موزه دوران اسلامی نیز در ابتدا با هدف انجام فعالیت های مختلف فرهنگی، در سال 1323 در نزدیکی ساختمان موزه ایران باستان شروع شد. البته وقفه های متعددی در کار بنای این ساختمان به وجود آمد؛ اما ساخت آن بالاخره در سال 1329 پایان یافت؛ هر چند که انجام کارهای تکمیلی آن به سال های دیگر موکول شد. در نهایت این موزه با 10 هزار مترمربع مساحت و 4 طبقه، در سال 1375 آغاز به کار کرد. آثار دوران اسلامی در دو طبقه از این موزه به نمایش درآمده است و در دو طبقه دیگر آن نیز فعالیت های جانبی انجام می شود.

پاورقی


1- ایوان کسری نام کاخ مشهور شهرِ تیسفون، پایتخت دولت ساسانی است. این کاخ برای ایوان و طاق بلند و باشکوه 35 متری خود بسیار مشهور است. این سازه اکنون در کشور عراق قرار دارد. 

موزه ملی ایران
photo by ehsan rasoli
عکس قدیمی موزه ملی ایران
 

موزه ایران باستان | دوران پیش از تاریخ 

همان گونه که گفتیم موزه ایران باستان از دو بخشِ پیش از تاریخ و بخش تاریخی تشکیل شده است. بخش پیش از تاریخِ موزه در طبقه دوم قرار دارد و آثاری از دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (از کهن ترین دوران تا قبل از اختراع خط) در آن به نمایش در آمده است. این آثار در 7 تالار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند. در این بخش ابتدا با قسمتی از دوره های مختلف باستان شناسی آشنا می شویم و سپس به معرفی آثار مهم هر دوره می پردازیم. 

طبقه اول موزه ملی ایران
 
دوره های پیش از تاریخ
 

پارینه سنگی-فراپارینه سنگی | دوران شکار و جمع آوری خوراک 

پارینه سنگی خود به سه دوره پارینه سنگی قدیم، میانی و پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی تقسیم بندی می شود. آثار این دوره زمانی در تالارهای 1 تا 3 به نمایش درآمده است. 

پارینه سنگی قدیم | تالار 1 

این بخش قدیمی ترین آثار دست ساز انسان که از فلات ایران به دست آمده را در خود جای داده است. کهن ترین دست ساخته های بشر در ایران، در مکان های باستانی کَشَف رود در خراسان، گنج پَر و غار دربَند در گیلان، شیوه تو در مهاباد و لادیز در سیستان و بلوچستان کشف شده اند. قدمت ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی قدیم به بیش از یک میلیون تا دویست و پنجاه هزار سال پیش بر می گردد. انسان های اولیه با استفاده از این ابزارها، گوشت و پوست حیوانات را می بریدند، استخوان های آنها را می شکستند و چوب ها را می تراشیدند. آثار و اشیای مربوط به این دوران در تالار 1 موزه ایران باستان نشان داده شده است. 

آثار موجود در تالار اول

 برخی از گنجینه هایی که در تالار اول می بینید، عبارتند از:

*ساتور- سنگ مادر 

محل کشف: کشف رود خراسان قدیم 

*ابزار بزرگ سه وجهی

محل کشف: دشت مهران، ایلام 

پارینه سنگی میانی | تالار 2 

زمان شروع دوره پارینه سنگی میانی به بیش از دویست هزار سال قبل باز می گردد. این دوره تا چهل هزار سال پیش ادامه پیدا کرد. انسان های نئاندرتال و به احتمال زیاد انسان های مدرن اولیه در این دوره در ایران زندگی می کردند. آثار به دست آمده از آنها شامل ابزارهای ساخته شده از سنگ چخماق، بقایای سنگواره جانوران یافت شده در غارها، انواع خراشنده و ابزار نوک تیز برای قصابی لاشه شکار و آماده سازی پوست و ... می شود. برخی از این آثار از غارهای کنجی، قمری، قلعه بزی و محوطه نیاسر به دست آمده و در تالار 2 در معرض دید بازدیدکنندگان است.

آثار موجود در تالار دوم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار دوم می بینید، عبارتند از:

*سنگ مادر لوالوا 

محل کشف: هرسین کرمانشاه

پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی | تالار 3

دوره پارینه سنگی جدید از 40 هزار سال قبل آغاز شد و 20 هزار سال پیش به پایان رسید. انسان هوشمند امروزی در این دوره زندگی می کرد. در این عصر ساخت ابزارهای سنگی از تیغه و ریزتیغه، استفاده از ابزارهای استخوانی و تزیینات شخصی مثل آویز صدفی، دندان حیوانات و ... رواج پیدا کرد. از مهمترین مکان هایی که انسان ها در دوره پارینه سنگی جدید در آن اقامت داشتند، می توان به غارهای لرستان، غار ملاورد و خِر در استان کرمانشاه اشاره کرد. 

فراپارینه سنگی نیز با ایجاد ابزارهایی مانند ابزارهای ترکیبی، استفاده از سنگ ساب و ذخیره سازی خوراکی شناخته می شود. قدمت این دوره به 20 هزار تا 12 هزار سال پیش بازمی گردد. در انتهای دوره فراپارینه سنگی عصر یخبندان نیز به اتمام می رسد. آثار این دوره در مکان هایی مانند غار علی تپه در مازندران و پناهگاه پاسنگر در لرستان کشف شده و تعدادی از آنها در تالار 3 به نمایش درآمده است. 

از دیگر آثار پارینه سنگی می توان به بقایای سنگواره حیوانات گوناگون کشف شده از مکان هایی مانند زاگرس و البرز اشاره کرد. 

 آثار موجود در تالار سوم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار سوم می بینید، عبارتند از:

*تیزه ارجنه 

محل کشف: لرستان 

قدمت: پارینه سنگی جدید

*آویز ساخته شده از صدف 

محل کشف: غار علی تپه، مازندران 

قدمت: فراپارینه سنگی

دوره نوسنگی | دوره روستانشینی و شکل گیری شهرها

دوره نوسنگی یا دوره روستانشینی از حدود ده هزار تا پنج هزار سال پیش را پوشش می دهد. آثار مربوط به این دوره در 4 تالار با عناوین زیر نمایش داده می شود:

روستانشینی آغازین | دوره نوسنگی بی سفال

روستانشینی قدیم | نوسنگی با سفال 

روستانشینی میانه 

روستانشینی جدید

روستانشینی

در اواخر دوره فراپارینه سنگی، انسان های شکارورز تصمیم به یکجانشینی و اقامت در اردوگاه های فصلی گرفتند. اردوگاه هایی که به تدریج در تمام دوره های سال مسکونی شدند. نخستین نوع از این روستاها با واحدهای مسکونی از جنس سنگ و خشت خام در منطقه زاگرس به وجود آمد. ساکنان این روستاها توانستند برخی از حیوانات را اهلی کرده، غلات بکارند و در نهایت خوراک تولید کنند. 

از مهمترین ابداع های دوره نوسنگی، ابداع سفال در سال های 6800 تا 7000 سال پیش از میلاد است. سفال ماده ای است که در طبیعت وجود خارجی ندارد و بسیار پایدار است به گونه ای که خیلی از آنها تا کنون باقی مانده است. به نظر می آید این فناوری اولین بار در غرب و جنوب غربی ایران ایجاد شده باشد. سفال های اولیه ساده و خشن بودند؛ اما در طی زمان، سطح آنها با نقوش هندسی، حیوانی، انسانی و گیاهی تزیین شد. نمونه هایی از این سفال ها در روستاهای اولیه تپه سنگ چخماق، قلعه رستم، تپه چغابنوت کشف شده است. 

روستاهای اولیه خانه هایی ساده از چینه، خشت خام و سقف کاه اندود بودند، بعد از مدتی چند اتاق که با مواد رنگی تزیین شده بودند، به آنها اضافه شد. مکان هایی برای نیایش در این روستاها به وجود آمد و آنها با گذر زمان و پیشرفت دانش، توانستند بر تولید غذا کنترل پیدا کنند. ابزارهای دِروی غلات، مانند داس های ترکیبی با دسته های چوبی و استخوانی و تیغه سنگ چخماق نیز در این دوران ساخته شده اند.

تولید غذا و کنترل آن باعث افزایش جمعیت شد. این افزایش جمعیت روابط اجتماعی میان افراد را گسترش داد و تضادهای مختلف اجتماعی را به وجود آورد. با گسترش تضادهای اجتماعی، جامعه به چند طبقه تقسیم و نخستین پایه های دوران شهرنشینی و تشکیل جوامع حکومتی گذاشته شد. 

اواخر دوره روستانشینی در حدود 5000 سال پیش از میلاد، مهرهای مسطح (استامپی) رواج پیدا کردند. ابزار ساده ای که به افراد برای کنترل داد و ستد کالاها و ایجاد شبکه ای از مبادلات گسترده کمک می کرد. علاوه بر ساخت مهرها، ساخت اشیای گلی مانند اشیا شمارشی، ژتون ها، ابزار ریسندگی، سر دوک و پیکرک مرسوم شد. 

تعدادی از این مهرها و اشیا در مکان هایی مانند باکون،گیان و سه گابی کشف شده اند که در موزه قابل مشاهده هستند. یکی از مهمترین پیکرک های گلی انسان که از تپه سراب کرمانشاه به دست آمده است به این دوران تعلق دارد. قدمت آن به 9000 سال پیش باز می گردد و به الهه باروری سراب مشهور است. 

آثار موجود در تالارهای سوم تا هفتم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار سوم تا هفتم می بینید، عبارتند از:

*ماکت سفالی خانه 

محل کشف: تپه سنگ چخماق سمنان 

قدمت: 5700 سال پیش از میلاد 

*پیکرک گلی گراز 

محل کشف: تپه سراب کرمانشاه 

قدمت: 6100-7000 سال پیش از میلاد

*ظرف سفالی 

محل کشف: زاغه دشت قزوین 

قدمت: 4800-5200 پیش از میلاد 

*ظرف سفالی 

محل کشف: سیلک کاشان

قدمت: 3350-3750 پیش از میلاد 

*کاسه سفالی مخروطی شکل 

محل کشف: تل باکون الف، فارس

قدمت: 4100- 4500 پیش از میلاد 

*ظرف سفالی 

محل کشف: شوش خوزستان 

قدمت: 4000-4300 پیش از میلاد 

 موزه ایران باستان | دوران تاریخی 

بخش دوران تاریخی نیز 7 تالار دارد و در آن آثاری از دوره های آغاز نگارش-آغاز عیلامی، دوره مفرغ-عیلام، دوره آهن، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی به چشم می خورد. این بخش در طبقه اول موزه ایران باستان قرار دارد و قدمت آثار آن به چهار هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تالارهای مختلف این بخش و آثاری که در آن وجود دارند، بیشتر آشنا کنیم.

طبقه دوم موزه ایران باستان
 
دوره تاریخی ایران باستان
 

شکل گیری حکومت های اولیه و جوامع شهرنشین | دوره عیلام 

آثار این بخش در تالار 1 و 2 طبقه همکف به نمایش درآمده و اشیایی از دوره های مختلف حکومت عیلامی ها بر ایران را در خود جای داده است. قدمت آثار این دوره به حدود 3300 تا 700 سال قبل از میلاد بر می گردد. 

عیلامی ها | تالار 1 و 2

نخستین شهرها در ایران به دست عیلامی ها ساخته شد. آنها این شهرها را در جنوب غرب ایران (خوزستان و فارس) بنا کردند. تاریخ تمدن عیلام خود از چهار دوره آغاز عیلامی (3300 تا 2700 پ.م)، عیلام قدیم (2700 تا 1500 پ.م)، عیلام میانه (1500 تا 1100 پ.م) و عیلام نو (1000 تا 539 پ.م) تشکیل شده است. از تمام این دوره ها آثار بسیاری برجای مانده است؛ اما دوره عیلام میانه اوج قدرت این تمدن محسوب می شود. زیگورات چغازنبیل مشهورترین اثر معماری به جای مانده از این دوران به شمار می رود که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. عیلامی ها شیوه نگارش خاصی داشتند و از خط های اکدی، میخی و گاه سومری نیز استفاده می کردند. از جمله آثار مهم آنها می توان به لوله های شیشه ای، آجر نبشته ها و گل میخ های کتیبه دار اشاره کرد. 

ورود به صفحه آشنایی با گل میخ چغازنبیل

آثار موجود در تالار اول و دوم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار اول و دوم می بینید، عبارتند از:

*پیکره سفالی گاو 

محل کشف: چغازنبیل، خوزستان

قدمت: 1250 سال پیش از میلاد

 از مهمترین یافته های دوران عیلامیورود به صفحه معرفی گاو چغازنبیل

*لوله های شیشه ای 

محل کشف: چغازنبیل

قدمت: هزاره دوم پیش از میلاد

نخستین نمونه شیشه در ایران

ورود به صفحه معرفی شیشه های چغازنیبل

تالار دوره عیلامی
photo by Ali Alizadeh | Tabnak

دوره مفرغ | تالار 1و 2

از 3000 تا 1500 سال پیش از میلاد، دوره ای در تاریخ ایران وجود دارد که به آن دوره مفرغ می گویند. استفاده گسترده از آلیاژ مفرغ و نخستین گام ها در تشکیل حکومت در این دوره اتفاق افتاد. کارهایی که تمدن بشری را چندین قدم جلوتر برد. فناوری استفاده از آلیاژ مفرغ (مخلوطی از مس و قلع) باعث تولید گسترده اشیایی مانند ظروف، جنگ افزارها، یراق آلات اسب، پیکره های انسانی و جانوری و آثار تزیینی شد. آثار بسیار متنوع و فراوانی از این دوره در لرستان به دست آمده که باعث شده است این سرزمین به عنوان پایتخت مفرغ جهان شناخته شود. آثاری که نظیر هنری که در ساخت آنها به کار رفته است در جای دیگری دیده نمی شود. از جمله مکان های دیگری که اشیای مفرغی از آنها به دست آمده می توان به گودین تپه، گیان، شوش، شهرسوخته، شهداد، یحیی و ... اشاره کرد. آثار این دوره در تالارهای 1 و 2 نشان داده شده است. 

 آثار موجود در تالار اول و دوم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار اول و دوم می بینید، عبارتند از:

*ظرف سنگی 

محل کشف: جیرفت، کرمان 

قدمت: هزاره سوم پیش از میلاد 

*نیم تنه گِلی 

محل کشف: شهداد، کرمان 

قدمت: هزاره سوم پیش از میلاد 

*کاسه پایه دار با نقش بز کوهی 

محل کشف: شهر سوخته، سیستان و بلوچستان 

قدمت: هزاره سوم پیش از میلاد 

*سنجاق مفرغی 

محل کشف: لرستان 

قدمت: 1200 سال پیش از میلاد 

دوره آهن | تالار 3

به حد فاصل دوره مفرغ و امپراتوری هخامنشی در ایران دوره آهن گفته می شود. آثار این دوره در تالار 3 به نمایش درآمده است. از ویژگی های این دوره می توان به آشنایی مردم ایران با چگونگی ذوب فلز آهن اشاره کرد. نکته جالب دیگر در مورد این دوره زمانی، افزایش دانش سفالگران ایرانی در ساخت فرم های متنوع به ویژه فرم های جانوری است. ویژگی مهم دیگر دوره آهن، رواج الگوهای مشابه تدفین در مکان ها و سرزمین های مختلف است. به نظر می رسد این موضوع ناشی از فراگیرشدن اعتقاد مردم به زندگی پس از مرگ باشد به طوری که افراد، اشیای مختلفی را برای استفاده پس از مرگ درون قبرها قرار می دادند. از جمله آثار مهمی که در این زمینه به دست آمده است می توان به تپه های مارلیک و املش گیلان، سیلک کاشان، قیطریه تهران، تپه حسنلوی آذربایجان غربی و ... اشاره کرد. استفاده از اشیایی از جنس آهن با کاربری های مختلف نیز رواج بسیاری پیدا کرد اما هنوز مفرغ بیشترین استفاده را در این دوران داشت. 

اهمیت پیدا کردن اسب در زندگی مردم، استفاده از آجرهای لعابدار و ... دیگر ویژگی های این دوره را تشکیل می دهند. 

 آثار موجود در تالار سوم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار سوم می بینید، عبارتند از:

*آجر لعابدار 

محل کشف: قلایچی، بوکان، آذربایجان غربی 

قدمت: سده هفتم پیش از میلاد 

*جام زرین 

 محل کشف: تپه مارلیک 

قدمت: دوره آهن، هزاره اول پیش از میلاد 

البته این جام تنها در مواقع خاصی نمایش داده می شود. 

دوره هخامنشی | تالار 4

آثار دوره هخامنشی در تالار 4 به نمایش درآمده اند و یکی از جذاب ترین و مهمترین بخش های موزه را تشکیل می دهند. امپراتوری پارسی هخامنشی در حدود 2500 سال پیش ایجاد شد و در اوج قدرت و شکوفایی از غرب به دریای اژه و مدیترانه و مصر و از شرق به هند و کوه های هندوکش می رسید. بنیان گذار آن کوروش هخامنشی است و اسناد به جای مانده از این دوران، نشان از رواج و استفاده گسترده از خط در دستگاه حکومتی هخامنشی ها دارد. اسنادی که در آنها مدارک حسابداری، مدیریت، حقوق، دستمزد کارگران و دیگر جزییات به چشم می خورد. در این دوره برای اولین بار به دستور داریوش سکه ضرب شد و فنون مختلف سنگ تراشی و فلزکاری رونق پیدا کرد. 

 آثار موجود در تالار چهارم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار چهارم می بینید، عبارتند از:

*مجسمه سنگی داریوش

محل کشف: شوش، خوزستان 

*مجسمه سنگی سگ تخت جمشید 

محل کشف: تخت جمشید، فارس 

دوره سلوکی | تالار 5

سلوکی ها در سال های 312 تا 164 پیش از میلاد بر ایران حکمرانی می کردند و آثاری که از دوره پادشاهی آنها به دست آمده در تالار 5 نمایش داده شده است. 

سلوکیان پس از حمله اسکندر به ایران و تسلط بر آن، حکومت سلوکیان را در این سرزمین بنا نهادند. آنها هنر و فرهنگ هِلِنی، ساخت پیکرک های مفرغی خدایان یونانی مانند زئوس، هرمس، ضرب سکه هایی با ترکیب چهره اسکندر و خدایان یونانی و همچنین احداث معابد خود را رواج دادند. 

 آثار موجود در تالار پنجم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار پنجم می بینید، عبارتند از:

*پیکره مفرغی زئوس خدای یونانی

محل کشف: نهاوند همدان 

*چهره مفرغی یک سردار سلوکی 

محل کشف: شمی خوزستان 

*سنگ نوشته یونانی معبد لائودیسه 

محل کشف: نهاوند همدان 

دوره اشکانی | تالار 6

پادشاهی اشکانیان به 250 سال پیش از میلاد تا 224 بعد از میلاد در ایران باز می گردد. آثار این دوره در تالار 6 در معرض دید قرار گرفته است. بنیان گذار سلسله اشکانی فردی به نام اشک اول بود. آنها قومی سوارکار و تیراندازی ماهر بودند و در حدود 500 سال بر ایران حکومت کردند. آثار دوره اشکانیان از قسمت های مختلف دنیا مانند شهر نسا در ترکمنستان، پالمیرا در سوریه، دوراروپوس در ساحل فرات و ... کشف شده است. نقش برجسته های سنگی، انواع سفال کتیبه دار، پیکرک، انواع ریتون های سفالی، فلزی و شیشه ای از آثار معروف این دوره محسوب می شوند. 

ورود به صفحه معرفی سردیس بانوی اشکانی

 آثار موجود در تالار ششم

 برخی از گنجینه هایی که در تالار ششم می بینید، عبارتند از:

*مجسمه بزرگ زاده اشکانی 

محل کشف: الیمایی، شمی خوزستان 

*مرد نمکی 

محل کشف: زنجان 

قدمت: 2000 پیش از میلاد

ورود به صفحه معرفی مرد نمکی

دوره ساسانی | تالار 7

ساسانیان در سال 224 میلادی فرمانروایی ایران را به دست گرفتند و آثار بی بدیل و تماشایی از خود به جای گذاشته اند. آثار آنها در تالار 7 طبقه اول به نمایش درآمده اند. ساسانیان از ابتدای حکومت خود قصد داشتند دوره باشکوه هخامنشیان را ادامه دهند و برای نقش های شاهانه ساسانی بر روی پارچه های ابریشمی، ظرف های سیمین زراندود و گچبری های فوق العاده شان در تمام دنیا مشهور شدند. نمونه ای از گچبری های بی نظیر آنها در تپه حصار دامغان، چال ترخان شهرری، حاجی آباد و بیشاپور در فارس کشف شده است. اشیای فلزی، به ویژه ظروف سیمین که در شکل های متنوع با نقوش انسانی و حیوانی گوناگون تزیین شده، سکه های ساسانی با نقش پادشاهان با انواع تاج ها و تزیینات آرایشی و كتیبه هایی به خط پهلوی ساسانی که با دقت و ظرافت بسیار ضرب شده اند، از جمله آثاری است که در این تالار می توان مشاهده کرد. 

*موزاییک 

محل کشف: بیشاپور فارس

*ظرف نقره ای زراندود

*نیم تنه گچی یک صاحب منصب

محل کشف: حاجی آباد فارس

موزه دوران اسلامی | آشنایی با فضا، تاریخچه و معماری 

موزه دوران اسلامی بخش دوم موزه ملی ایران را تشکیل می دهد و اشیا و آثاری که از ابتدای ورود اسلام به ایران ساخته شده اند در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. این موزه 4 طبقه دارد و نمایش اشیا در آن از طبقه دوم آغاز و به طبقه اول ختم می شود. موزه دوران اسلامی در کل 6 تالار دارد و طبقه همکف آن به سالن اجتماعات و سالن نمایشگاه های موقت اختصاص پیدا کرده است. 

بنای موزه دوران اسلامی با الهام از کاخ ساسانی بیشاپور ساخته شده است. طرحی چلیپایی و هشت ضلعی دارد و در 4000 مترمربع مساحت، آثار دوره های مختلف اسلامی را در خود جای داده است. این موزه در سال 1357 تجهیز و در سال 1385 افتتاح شد. بعد از مدتی، بار دیگر این بنا برای اصلاح و تکمیل تاسیسات، گسترش برخی فضاها و بازنگری در چگونگی نمایش آثار تعطیل و در سال 1394 با تعییراتی در چیدمان و طراحی داخلی بازگشایی شد. 

طبقه دوم شامل سه تالار صدراسلام، سلجوقی و ایلخانی می شود و در طبقه اول نیز تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار وجود دارد. عمده اشیایی که در این موزه دیده می شود از کاوش های علمی یا مجموعه های معتبری مانند آستان شیخ صفی الدین اردبیلی به دست آمده است.

موزه دوران اسلامی
 
طبقه دوم موزه دوران اسلامی
 
دوره اسلامی
 

طبقه دوم موزه اسلامی 

آثاری از صدراسلام، سلجوقی و ایلخانی در تالارهای طبقه دوم به چشم می خورد. 

تالار صدراسلام 

آثار صدراسلام تاثیر زیادی از هنر دوره ساسانی گرفته اند و تفکیک آثار این دو دوره بسیار دشوار است. در اواخر قرن دوم و سوم هجری قمری خط کتابت در ایران رواج پیدا کرد و آثار زیادی با این خط به وجود آمد. این دوران همزمان با ظهور سلسله های ایرانی طاهریان، آل بویه، سامانیان و غزنویان است. قرآن هایی که در این عصر بر پوست آهو و به خط کوفی نوشته و تذهیب شده اند از مهمترین آثار این دوره به شمار می روند. تزیینات گچبری و نقاشی روی گچ از دیگر هنرهایی هستند که در دوره صدر اسلام متدوال شدند. شیشه های ساخت شهر سیراف، ری و گرگان، سکه های نقره (درهم) معروف به "عرب-ساسانی"، سکه های طلا (دینار)، پارچه های تولیدی شهرهای شهر ری و نیشابور از جمله معروفترین آثار این مجموعه هستند. 

  آثار موجود در تالار صدراسلام

 برخی از گنجینه هایی که در تالار صدراسلام می بینید، عبارتند از:

*کاسه های سفالی 

محل کشف: نیشابور 

قدمت: قرن 3 و 4 ه.ق

*پارچه ابریشم دورو دوپودی

محل کشف: ری

کهن ترین پارچه تالار است و روی آن نقوش تزیینی ساسانی در کنار کتیبه هایی به خط کوفی به چشم می خورد. 

*سکه ولید بن اموی 

قدمت: 86-96 ه.ق

 

*بخشی از قرآن کریم به خط کوفی بر پوست آهو 

قدمت: قرن 3-4 ه.ق

تالار سلجوقی

سلجوقیان در قرن پنجم هجری روی کار آمدند و نقطه عطفی در حیات سیاسی-اجتماعی ایران به وجود آوردند. آنها از تجربه های فنی-هنری دوران های پیش از خود به ویژه آل بویه در قرن چهارم استفاده کرده و هنرشان را به حد متعالی خود رساندند. سفالگری و شیشه گری در شهرهایی مانند گرگان، ری، کاشان رونق یافت و شهر ری به عنوان برجسته ترین مرکز هنری سلجوقیان لقب گرفت. 

از جمله تکنیک های ظروف سفالی که در این دوره رواج پیدا کرد استفاده از خمیر شیشه در ساخت بدنه بود که ظرافت بسیاری به سفال ها می داد. ساخت ظروف سفالی مینایی (نقاشی روی لعاب) با طرح های گوناگون نیز در این دوره بسیار به چشم می خورد. بیشتر طرح های این ظروف از داستان های ایرانی گرفته شده و با مکتب نقاشی سلجوقی ارتباط زیادی دارند. اشیای فلزی به روش نقره کوب، طلاکوب، مشبک کاری، ابزار و وسایل مرتبط با دانش ستاره شناسی مانند اسطرلاب ها و کره برنجی، قرآن های بسیار نفیس به ویژه به خط ابداعی «کوفی ایرانی» با تذهیب و ترصیع های بسیار زیبا، پارچه بافی به ویژه ابریشم بافی به شیوه "رنگ و نیم رنگ" و آجرکاری و گچبری از جمله برترین هنرها و آثار این دوران بودند. 

 آثار موجود در تالار سلجوقیان

 برخی از گنجینه هایی که در تالار سلجوقیان می بینید، عبارتند از:

*قسمتی از کتیبه آجری به خط کوفی 

محل کشف: مدرسه نظامیه خرگرد خراسان رضوی

قدمت: سده 5 ه.ق

*اسطرلاب برنجی نقره کوب

قدمت: 558 ه.ق

*صراحی شیشه ای

محل کشف: گرگان

قدمت: سده 5 ه.ق

تالار ایلخانی 

ایلخانیان پس از حمله مغول ها بر ایران حاکم شدند و اسناد بسیاری از تاثیرگذاری ایرانی ها بر این قوم، در آثاری که از این دوران به دست آمده است، وجود دارد. در زمان حمله مغول ها به ایران در ابتدای قرن هفتم هجری تا ابتدای دوره حکومت غازان خان (مقتدرترین و مشهورترین شاه ایلخانی) هنر در ایران بسیار افت کرد؛ اما با قدرت گرفتن و ثبات سلسله ایلخانان در کشور، اندک اندک جانی دوباره گرفت. هنر فلزکاری به ویژه نقره کوبی و طلا کوبی اشیای مفرغی، سفال مینایی، سفالینه های زرین فام و زراندود و ظروف سفالی "مشبک دوپوشه" از آثار این دوره است. با تلاش خواجه رشیدالدین وزیر ایرانی دربار مغول هنر کتاب سازی نیز در این زمان شکوفا شد و کتاب های مصور بسیار نفیسی در این دوره به وجود آمد. از نفیس ترین نسخ خطی این دوره اثری از ابواسحق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری معروف به «کرخی» است. کتابی با نام مسالک و ممالک که از کتاب های مرجع در زمینه علم جغرافیا محسوب می شد. کتابی که در فهرست حافظه جهانی نیز به ثبت رسیده است. 

محراب های گچ بری و کاشی کاری شده از مهمترین آثار هنری این دوره هستند. محراب گچ بری شده مسجد جامع اشترجان اصفهان و محراب زرین فام قم معروف به "در بهشت" از معروف ترین این محراب ها هستند. 

آثار موجود در تالار ایلخانی

 برخی از گنجینه هایی که در تالار ایلخانی می بینید، عبارتند از:

*محراب گچبری

محل کشف: مسجد جامع اشترجان اصفهان

قدمت: 708 ه.ق

*نسخه خطی مسالک و ممالک 

قدمت: 726 ه.ق

این اثر در فهرست حافظه میراث جهانی به ثبت رسیده است. 

 

*پایه شمعدان مفرغی نقره کوب 

محل کشف: بوزینجرد همدان 

قدمت: سده های 6-7 ه.ق

طبقه اول موزه دوران اسلامی

تالارهای تیموری، صفوی، قاجار و قرآن در این طبقه قرار دارند. 

طبقه اول موزه دوران اسلامی
 

تالار تیموری

 سلسله تیموری در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم تاسیس شد. شهر سمرقند، پایتخت این سلسله از بزرگترین مراکز تجمع هنرمندان آن دوران محسوب می شد و تیمور، پادشاه مقتدر اکثر استادان شیشه گر ایرانی را برای خلق آثار هنری به این شهر فرستاد تا جایی که این شهر مرکز هنر شیشه گری شد. دیگر شاهان تیموری نیز به هنر و صنعت اهمیت بسیاری می دادند و هنر کتاب سازی در این زمان به اوج شکوفایی خود رسید که شامل خوشنویسی، تذهیب، جلدسازی و کاغذسازی می شد. بهترین دستاورد هنری دوره تیموریان پیدایش مکتب نقاشی هرات است. بافت پارچه و قالی نیز در شهرهای هرات، تبریز، کاشان و کرمان رونق بسیاری داشت و کاشی کاری معرق نیز در این دوره متولد شد. ساخت سفال با تکنیک نقاشی زیر لعاب و ظروف یکرنگ و همچنین سفال آبی و سفید با نقش مایه های ایرانی و چینی متدوال بود.  

آثار موجود در تالار تیموری

 برخی از گنجینه هایی که در تالار تیموری می بینید، عبارتند از:

*قرآن کریم به خط محقق

خط: رقم احمد سهروردی

قدمت: قرن 8 ه.ق

تالار صفوی 

دوران صفوی اوج شکوفایی هنر اسلامی در ایران به شمار می رود. با آغاز این دوره مرکزیت هنری از هرات به تبریز و سپس به قزوین و در نهایت اصفهان انتقال پیدا کرد. در این دوران قرآن هایی بسیار نفیس با خط های نسخ و ثلث همراه با تذهیب های عالی نوشته و نسخه های علمی و ادبی کتاب های مختلف نیز با خوشنویسی و نقاشی به شیوه های شیراز، هرات و اصفهان تزیین شد. خوشنویسانی مانند میرعماد و علیرضا عباسی در این دوره آثار خارق العاده ای خلق کردند که یکی از زیباترین آثار دوران صفویه، کتابت سوره حمد به خط نستعیلق میرعماد است. نقاشی های رنگ و روغن که نوید بخش مکتب نقاشی اصفهان بود، خوشنویسی روی پارچه یا به صورت بافت روی پارچه که به آن قلمکار قلمی می گویند از دیگر هنرهای این زمان به شمار می رود. آثار به دست آمده از صنعت و هنر قالی بافی با طرح های گلدانی، باغی، کتیبه ای، محرابی و لچک ترنج بخش دیگری از آثار موزه را شامل می شوند. کاشی کاری با کاشی های هفت رنگ از دیگر هنرهای برجسته این دوره است. 

آثار موجود در تالار صفوی

 برخی از گنجینه هایی که در تالار صفوی می بینید، عبارتند از:

*جامه فتح متعلق به شاه عباس کبیر

قدمت: قرن 9 ه.ق

*پارچه کتانی با خطوط کوفی، نسخ، ثلث و غبار

قدمت: 945 ه.ق

تالار قاجار 

بعد از دوران صفویه شکوفایی هنری که در این دوره و در زمان صفوی ها ایجاد شده بود در شیراز و در زمان کریم خان زند در مقیاسی کوچک تر ادامه پیدا کرد. برخی هنرها مانند قالی بافی رشد یافت و مخمل بافی، ترمه بافی و قلم کارسازی رواج داشت. از ظرافت این هنرها در دوران قاجار کاسته شد؛ اما در سده های دوازده و سیزده هجری قمری برخی هنرها مانند خاتم کاری، آینه کاری روی چوب و فولادهای طلاکوب زیبا و نقره های میناکاری شده رونق پیدا کرد. نقاشی های دوران قاجار بیشتر تقلیدی از نقاشی های دوره های قبل و کلاسیک اروپایی بود و اغلب روی قلمدان ها، قاب آینه و دیوارنگاره ها انجام می شد. البته نقاشی های قهوه خانه ای با تصاویری از شاهنامه به ویژه صحنه نبرد رستم و سهراب به اوج زیبایی خود رسید. خوشنویسی با خط شکسته نستعلیق نیز در دوره قاجار شکوفا شد. 

آثار موجود در تالار قاجار

 برخی از گنجینه هایی که در تالار قاجار می بینید، عبارتند از:

*مجسمه طاووس، فولادی طلاکوب

محل کشف: شمال ایران 

قدمت: قرن سیزده ه.ق

 

*گوشواره زرین میناکاری و مرصع

محل کشف: شمال ایران 

قدمت: پایان قرن 13

تالار قرآن 

در فرهنگ اسلامی، قرآن کریم اساس تمام فعالیت های مسلمانان محسوب می شود. به همین دلیل فضای زیر گنبد مرکزی طبقه اول موزه به آثاری از قرآن کریم اختصاص داده شده است. قدمت برخی از این قرآن ها به قرن های ابتدایی اسلام باز می گردند که بر روی پوست آهو نوشته شده اند. قرآن های این تالار با خطوط مختلفی نظیر خط های کوفی، نسخ، ریحان، محقق، ثلث و غبار به نگارش درآمده اند. 

در مرکز این تالار می توانید صفحه ای از قرآنی بزرگ و نفیس به قلم "بایسنقر میرزا" را ببینید که نادرشاه آن را در جنگ هایش برای محافظت از لشکر حمل می کرد.

امکانات

از امکانات این موزه می توان به فروشگاه محصولات مرتبط با موزه و محصولات هنری، صنایع دستی و ...، کافه-رستوران، راهنمایان موزه، صفحه راهنمای آثار به خط بریل برای نابینایان، کتابخانه، محل برگزاری نمایشگاه های موقت، تالار سخنرانی و ... اشاره کرد. 

البته پس از ورودتان به موزه می توانید با استفاده از برنامه بارکد خوان، اپلیکیشن موزه ملی ایران را از طریق بنرهای مختلف دانلود کنید و در مورد قسمت ها و آثار مختلف اطلاعات به دست آورید. بیشتر اشیای موزه ایران باستان به بارکدهایی مجهز شده اند که با اسکن آنها می توانید اطلاعات لازم در مورد آن شی را به دست آورید. 

در ضمن خدمات امانت داری با شروط زیر در موزه ملی به صورت رایگان انجام می پذیرد: 

1- تحویل کیف دستی و دیگر وسایل به گیشه امانات

2- تمام وسایل باید همان روز و قبل از بسته شدن موزه تحویل گرفته شوند در غیر این صورت به بخش امانات یگان حفاظت موزه تحویل داده می شوند. 

3- در نگهداری از پلاک گیشه امانات کوشا باشید. وسایل شما تنها در ازای ارایه پلاک بازگردانده می شود. 

این اشیا توسط گیشه امانت تحویل گرفته نمی شود:

1- پول نقد، دسته چک، کارت های اعتباری و دیگر مدارک شخصی

2- اشیای ارزشمند به ویژه جواهرات 

3- پوشاک

4- لپ تاپ و وسایل الکترونیکی و تلفن همراه

موزه دوران اسلامی
photo by Mahmoud Rahimi | YJC
موزه ایران باستان
 

اطلاعات بازدید

در این بخش به بررسی بهای بلیت، ساعت بازدید و روزهای کاری موزه می پردازیم. 

بهای بلیت

موزه ایران باستان: بازدید کنندگان ایرانی 5000 تومان 

                          بازدیدکنندگان غیر ایرانی 30000

موزه دوران اسلامی: بازدید کنندگان ایرانی 3000 تومان 

                           بازدیدکنندگان غیر ایرانی 20000 تومان 

نکات مهم 

 *بلیت هر یک از موزه ها را باید جداگانه تهیه کنید. 

*بلیت پس از کنترل باطل می شود و دیگر قابل استفاده نیست. 

*بازدیدکنندگان باید در تمام مدت بلیت خود را همراه داشته باشند تا در صورت لزوم آن را به مسوولان موزه نشان دهند. 

*بسته یا باز بودن بعضی از گالری ها برای بازدیدکننده حقی ایجاد نمی کند که مبلغ پرداخت شده بلیت را پس گرفته یا تقاضای کاهش قیمت کند. 

بلیت نیم بها 

دانش آموزان و دانشجویان به صورت گروهی به همراه مربیان و سرپرستان 

بازنشستگان به اتفاق یک نفر از اعضا خانواده و با ارایه کارت شناسایی توسط فرد بارنشسته 

افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، خانواده محترم شهدا، آزادگان، جانبازان و بسیجیان با ارایه کارت شناسایی توسط دارنده کارت 

بلیت رایگان 

دارندگان کارت راهنمای گردشگری صادره از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

دارندگان کارت عضویت آیکوم

کودکان زیر 7 سال 

توجه 

استفاده از بازدیدهای رایگان و نیم بها شامل روزهای تعطیل رسمی، نوروز (از تاریخ 25 اسفند ماه)، پنج شنبه و جمعه هر هفته نمی شود. 

ساعت بازدید

بهار و تابستان هر روز از 9:00 تا 19:00

پاییز و زمستان هر روز از 9:00 تا 17:00

روزهای تعطیل:

 شهادت حضرت علی (ع)

رحلت پیامبراکرم (ص)

شهادت امام جعفرصادق (ع)

عاشورا و تاسوعای حسینی 

اطلاعات تماس

وبسایت های موزه ملی ایران با دو لینک: موزه ملی ایران 1 و موزه ملی ایران 2

شماره تماس: 6-66702061-021

موزه دوران اسلامی
photo by Mahsa Ahrabi Fard | MEHR

بازدیدهای گروهی 

اگر علاقه دارید تا به صورت دسته جمعی راهی موزه ملی ایران شوید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

سرپرست گروه های بازدید موظف به رعایت تمام بندهای آیین نامه حاضر هستند. 

حداکثر تعداد افراد گروه های آموزشی 35 نفر است. 

بازدیدکنندگان گروهی تحت هیچ شرایطی نباید مزاحمتی برای دیگر بازدیدکنندگان داشته باشند. 

همه اعضای گروه باید همراه مسوول گروه باشند. استفاده از بلندگو برای ارایه توضیحات لازم است. 

هدایت تورهای آموزشی باید بر عهده فردی با مشخصات زیر باشد: 

راهنمایان موزه و راهنمایان گردشگری و مترجم های دارای مجوز و کارت حرفه ای معتبر 

معلمان و اساتیدی که گروه های آموزشی مدارس و دانشگاه را راهنمایی می کنند. 

افرادی که تاییدیه موزه ملی ایران را داشته باشند. 

در شرایط ویژه و زمان ازدحام، کارکنان یا نیروهای حفاظت موزه با دستور رییس موزه می توانند در بازدیدهای گروهی وقفه ایجاد کنند.

*برای انجام بازدیدهای گروهی می توانید از این لینک استفاده کرده و در وبسایت موزه ملی ایران ثبت نام کنید. 

مقررات بازدید از موزه 

 موزه ملی ایران برای بازدید مقرراتی دارد که در این قسمت فهرستی از این مقررات را مرور می کنیم. 

1- قبل از حضور در سالن موزه، تلفن همراه تان را به حالت سکوت درآورید. در مسیر بازدید نیز با تلفن همراه صحبت نکنید. 

2- از ورود کیف و وسایل غیرضروری تان به داخل سالن موزه جلوگیری می شود. کیف و وسایل تان را باید پیش از حضور در موزه به قسمت مربوطه تحویل دهید. 

3- عکاسی در موزه تنها بدون فلاش آزاد است. 

4- آداب بازدید از موزه را به کودکان تان آموزش دهید تا با رعایت نظم، سکوت و آرامش، مزاحم دیگر بازدیدکنندگان نشوند. 

5- از ویترین های نمایش آثار و اشیای باستانی فاصله خود را حفظ کنید و به آثار دست نزنید. 

6- اطلاعات مورد نیاز خود را تنها از کارشناس های موزه که با کارت شناسایی مشخص هستند بپرسید. پرسنل حفاظت نیز با پوشش مخصوص به شما خدمت رسانی می کنند. هرگز از افراد ناآشنا به موزه و قوانین بازدید اطلاعات نگیرید.  

7- در صورت بروز هر گونه مشکل و مشاهده موارد امنیتی به سرعت به واحد حفاظت و امنیت موزه اطلاع رسانی کنید.

8- دویدن و سر خوردن در محوطه موزه ممنوع است. 

9- قرار دادن کودکان بر روی شانه در طول بازدید، بر خلاف مقررات بازدید از موزه است. 

10- برای رسیدگی و انجام مراقبت های ویژه نوزادان از جمله شیر دادن، تعویض پوشک، ... از فضای مخصوص در جنب سرویس بهداشتی استفاده کنید. 

11- از تجمع در مسیرهای بازدید، مسدود کردن راه دیگران، خوابیدن روی نیمکت ها و خم شدن روی آثار خودداری کنید.

12- هرگونه تبلیغات هنری، تجاری، سیاسی و ... در محیط موزه ممنوع است. 

13- توزیع و نصب هر گونه اقلام تبلیغاتی بدون هماهنگی با موزه ملی ایران ممنوع است.

14- در صورت بروز آتش سوزی و به صدا درآمدن آژیر خطر، بازدیدکنندگان باید با حفظ آرامش و در اسرع وقت ساختمان را ترک کنند. 

15- در مواقع ضروری و به تشخیص مسوولان، اقدام های فوری مثل بسته شدن موزه و بازرسی در زمان خروج از موزه انجام می شود. 

16- بازدیدکنندگانی که قوانین موزه را رعایت نکنند توسط نیروهای حفاظت موزه به بیرون راهنمایی و در صورت نیاز اقدامات قانونی در مورد آنها انجام می شود. 

17- هر گونه برخورد فیزیکی یا توهین به کارمندان و ماموران دولت در حین انجام وظیفه مشمول ماده 609 قانون مجازات اسلامی می شود. 

18- ورود به فضای سبز موزه و چیدن گل ممنوع است. 

19- ورود موارد زیر به داخل موزه ها ممنوع است: 

  • انواع سلاح های گرم (نظامی-شکاری)، سلاح سرد، هرگونه وسایل تیز و برنده، مواد قابل اشتعال 
  • حیوانات اهلی و غیراهلی 
  • خوردنی و آشامیدنی
  • اسباب بازی و هرگونه وسایل سرگرمی کودکان 
  • سایر موارد بر حسب تشخیص گروه حفاظت مستقر در موزه

20- قوانین عکس برداری: 

  • استفاده از دوربین حرفه ای، فلاش، سه پایه و مونوپاد مجاز نیست. 
  • استفاده از فلاش باعث آسیب دیدن آثار و برهم زدن تمرکز سایر بازدیدکنندگان می شود. 
  • عکاسی از تجهیزات ایمنی، فنی، امنیتی و حفاظتی در کلیه فضاهای موزه ملی ایران به هر نحوی ممنوع است. 
  • عکاسی حرفه ای، فیلم برداری، ضبط برنامه های رادیویی یا تلویزیونی، همگی به کسب مجوز از رییس موزه ملی دارد. 
  • تصویربرداری (عکاسی و فیلم برداری) و ضبط صدای کارکنان و بازدیدکنندگان موزه نیاز به کسب مجوز از رییس موزه و کسب رضایت از افراد دارد. 
موزه ملی ایران
 

مسیر دسترسی

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

برای رسیدن به موزه ملی ایران بهتر است که از حمل و نقل عمومی استفاده کنید چرا که این جاذبه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد؛ اما با خودروی شخصی تان نیز می توانید به اینجا بروید.

خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی از موزه ملی بازدید کنید باید خود را به میدان امام خمینی برسانید. از میدان امام خمینی به سمت خیابان امام خمینی مسیر یک طرفه است. موزه ملی ایران در ابتدای خیابان سی تیر واقع شده اما پارک ماشین در این خیابان بسیار سخت است. از آنجایی که خیابان سی تیر، استریت فود نیز هست و شب ها بسیار شلوغ می شود بهتر است ابتدای روز به بازدید موزه بروید. 

حمل و نقل عمومی

مترو: متروی حسن آباد نزدیک ترین ایستگاه مترو به خیابان سی تیر و موزه ملی ایران است. سوار خط 2 (فرهنگسرا-صادقیه) شده و در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید. از این ایستگاه به سمت خیابان امام خمینی و سی تیر (سمت راست ایستگاه) حرکت کنید. البته از ایستگاه متروی میدان امام خمینی نیز می توانید به اینجا برسید. 

اتوبوس: در مقابل موزه ملی ایران پارک معروف شهر قرار دارد که یکی از پایانه های شهری اتوبوس رانی در آن قرار دارد. شما با استفاده از خط های مختلف اتوبوس رانی به سمت پایانه پارک شهر می توانید خود را به موزه برسانید. 

تاکسی: از بسیاری از نقاط شهر تهران به سمت میدان امام خمینی، حسن آباد، پانزده خرداد و پارک شهر تاکسی وجود دارد. 

تاکسی های آنلاین: تاکسی های مختلف آنلاین نیز به راحتی شما را از هر نقطه ای می توانند به خیابان سی تیر و موزه ملی برسانند. 

دیدنی های اطراف: 

دیدنی های بسیاری در نزدیکی موزه ملی قرار دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • خیابان سی تیر در نزدیکی موزه ملی ایران 
  • میدان حسن آباد در فاصله تقریبی 500 متر به صورت پیاده 
  • سردر باغ ملی در فاصله تقریبی 400 متر به صورت پیاده 
  • میدان امام خمینی در فاصله تقریبی 800 متر به صورت پیاده 
  • پارک شهر در فاصله تقریبی 450 متر به صورت پیاده 
  • کلیسای انجیلی پطروس در فاصله تقریبی 550 متر به صورت پیاده 
  • موزه آبگینه در فاصله تقریبی 700 متر به صورت پیاده 
  • موزه جواهرات ملی در فاصله تقریبی 1.3 کیلومتر به صورت پیاده 
  • کاخ گلستان و خیابان پانزده خرداد 1.4 کیلومتر به صورت پیاده 
  • بازار تهران 2.5 کیلومتر پیاده و 2.8 کیلومتر با ماشین 
کاخ گلستان
photo by Alireza Borhani

تجربه سفر گردشگران خارجی 

خواندن نظرهای گردشگران خارجی در مورد جاذبه های معروف ایرانی می تواند دید خوبی در مورد نقاط ضعف و قوت آنها به ما بدهد. ما نیز در این قسمت می خواهیم به مرور تعدادی از این نظرها بپردازیم. این دیدگاه ها از سایت معتبر تریپ ادوایزر برداشته شده و دیدگاه گردشگران خارجی را در مورد موزه ملی ایران منعکس می کند. 

گردشگری از انگلیس | تاریخ سفر بهمن ماه 1396

وقت زیادی را به اینجا اختصاص دهید

ما مدت زمان زیادی در این موزه بودیم؛ اما با این وجود نتوانستیم از تمامی اشیا و آثاری که در آن هست بازدید کنیم. ما تورلیدری اختصاصی داشتیم که آثار مهم را به ما توضیح می داد؛ اما بااین حال اشیای فراوانی وجود داشت که می توانست حواس شما را پرت کند. اشیایی که ارزش دیدن دارند. زمان زیادی را به تماشای آثار اینجا اختصاص دهید و یا راهنمای اختصاصی برای خود داشته باشید یا در موزه با دقت و حوصله فراوان گردش کنید.  

گردشگری از لندن | تاریخ سفر دی ماه 1396

متوسط

موزه در کل خوب بود. اینجا موزه ای است که در آن می توانید آثاری از تاریخ طبیعی مانند استخوان های انسان، سفال، ابزار مختلف و ... که در دوره های مختلف در ایران وجود داشته اند، را تماشا کنید. توضیحات آثار به زبان انگلیسی نیز وجود داشت. موزه دوران اسلامی نیز در کنار موزه ملی قرار دارد.

گردشگری از هلند | تاریخ سفر آذر ماه 1397

تا حدی ناامیدکننده 

این موزه آن گنجینه آثار تاریخی که انتظار داشتم نبود. بنای آن از بیرون بسیار تاثیرگذار و باشکوه است؛ اما نمی تواند حس و حال موزه را منتقل کند. آثار دوران تاریخی آن چندان ارزش وقت گذاشتن و صحبت کردن ندارد. ایران یا پارس، تاریخی بسیار عظیم و شکوهمند دارد؛ اما موزه تنها آثار نه چندان با ارزش آن دوران را به نمایش می گذارد. در ضمن شیوه نمایش اشیا اصلا جالب و جذاب نیست. قسمت دوران اسلامی اما سر و شکل بهتری دارد و چیدمان آن جذاب تر است. طراح صحنه آن توانسته به بهترین وجه آثار را در معرض دید قرار دهد. افسوس که این همه تلاش برای گفتن داستان سیزده قرن به کار گرفته شده است و فراموش کرده اند تا همین تلاش را برای 9 هزار سال پیش از آن انجام دهند. 

گردشگری از آمریکا | تاریخ سفر آبان 1396

جاذبه ای که حتما باید در تهران ببینید

خطاطی، پارچه، حجاری، سکه ها و هنرهای فوق العاده دیگر، چیزی است که اینجا (موزه دوران اسلامی) می توانید به تماشا بنشینید. موزه باستان شناسی در نزدیکی موزه دوران اسلامی قرار دارد و با گنجینه هایی بی نظیر که تاریخ ایران را منعکس می کنند پر شده است. 

موزه ملی ایران
photo by Mahmoud Rahimi | YJC
موزه دوران اسلامی
 

برنامه های فرهنگی و جانبی

 موزه ملی با توجه به بزرگی و مادر و مرجع بودن خود با موزه های مختلف دنیا و ایران در ارتباط است و در تمام روزهای سال برنامه های مختلف فرهنگی، نمایشگاه های موقت از آثار دیگر موزه های دنیا و دیگر برنامه های جانبی در آن اجرا می شود. از جمله مهمترین آنها که این روزها در موزه ملی ایران در حال برگزاری است و تا پایان خرداد ماه 1397 ادامه دارد می توان به نمایش برخی از آثار موزه لوور در این مکان اشاره کرد. برای اطلاع از رویدادهای مختلف برگزار شده در موزه ملی می توانید از این لینک استفاده کنید. 

ورود به صفحه خبر برپایی نمایشگاهی از آثار موزه لوور در تهران

سخن آخر 

امروز به همراه شما سری به موزه ملی ایران زدیم و در تالارهای مختلف آن گشتیم. با آثار گوناگون هنری و تاریخی ایران از پیش از تاریخ تا دوران معاصر در این موزه آشنا شدیم. از تاریخچه و اهمیت این موزه اطلاعات بیشتری کسب و گذشته ایران را با دقت بیشتری بررسی کردیم. 

آیا تا کنون از این موزه دیدن کرده اید؟ نظر شما در مورد بزرگترین موزه ایران چیست؟ آیا رسیدگی و امکانات آن در خور نام موزه ملی ایران هست؟

دیدگاه ها و تجربه های خود را با ما و دوستان کارناوالی تان در میان بگذارید. اگر هم تجربه حضور در این موزه را داشته اید می توانید با استفاده از لینک زیر عکس ها و سفرنامه های خود را برای همیشه در کارناوال ثبت کنید. 

ورود به بخش عکس و سفرنامه کارناوال

امتیاز نقد و بررسی کارناوال

نقاط قوت

  • بزرگترین و قدیمی ترین موزه ایران
  • بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخی ایران
  • نمایش بیش از 300,000 شی تاریخی و هنری در این موزه
  • کیفیت خوب راهنماهای تخصصی آن
  • به دست آوردن اطلاعات مفید از دوران پیش از تاریخ تا دوران قاجار پس از بازدید از این موزه
  • برگزاری نمایشگاه ها و نشست های تخصصی مفید و مهم در این موزه

نقاط ضعف

  • برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده است
  • امکانات ويژه موزه در اندازه نام و بزرگی آن نیست
  • نامناسب بودن چیدمان و طراحی بخش ایران باستان
نکات کلی
موزه ملی ایران در تهران






نقشه و مسیریابی
موزه ملی ایران در تهران