karnaval.ir

واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 بهمن 1401

به روز رسانی

21 بهمن 1402

تبریز، یکی از شهرهای بزرگ ایران است که برای سال‌ها نیز به‌عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد. اگر در اطراف خود فردی تبریزی داشته باشید و یا حتی به این شهر سفر کرده باشید، حتما متوجه شدید که غذا و فرهنگ غذا در این شهر چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری، تبریزی‌ها را به داشتن غذاهای خوشمزه و حتی دستپخت‌های عالی می‌شناسند. اما معروف‌ترین غذای تبریزی‌ها چیست و نام چه غذایی را بشنوید یاد تبریز می‌افتید؟

غذای معروف تبریزی‌ها در تمام شهرها محبوب است و می‌توان آن را غذای اصلی ایرانی‌ها در سفره‌هایشان دانست. بله درست حدس زدید، کوفته غذای معروف تبریزی‌ها است که امروزه به روش‌های مختلفی پخت می‌شود.

کوفته تبریزی: معروف‌ترین غذای تبریز

وقتی صحبت از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای تبریزی می‌شود، امکان ندارد کسی به کوفته تبریزی اشاره نکند. این غذای تبریزی در کنار سبزی خوردن، ترشی‌های هیجان‌انگیز و حتی نان سنگک تازه، به ترکیب محبوب بسیاری از افراد برای وعده‌هایی غذایی و یا مهمانی‌ها تبدیل شده است. این غذای تبریزی به سادگی و آسانی بسیاری از غذاها تهیه نمی‌شود و حتما باید در آن مهارت داشته باشید و فوت‌وفن‌های آن را بدانید. چیزی که بسیاری از تبریزی‌ها در آن مهارت دارند و بهترین و خوشمزه‌ترین کوفته‌ها، توسط این افراد و در شهر تبریز آماده می‌شود.

این غذای سنتی و قدیمی تبریز، این روزها با مواد متنوعی در شهرهای مختلف ایران پخت می‌شود و می‌توان گفت که بسیاری آن را با توجه به ذائقه و سلیقه خود تغییر داده‌اند. اما در مدل سنتی و قدیمی آن، تبریزی‌های قدیم سراغ کوبیدن گوشت می‌رفتند زیرا در آن زمان خبری از چرخ‌ گوشت نبوده است. شاید یکی از رموز عالی شدن کوفته‌های تبریزی در آن روزها، همین کوبیدن گوشت در هاون بوده است و در این روش، گوشت به‌خوبی ورز داده می‌شد.

طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی با مواد مختلفی درست می‌شود و انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • کوفته تبریزی با لپه
  • کوفته تبریزی با نخود
  • کوفته تبریزی با مرغ

در طرز تهیه کوفته‌ی تبریزی به روش سنتی یعنی همان کوفته با لپه به موادی مانند لپه، برنج، پیاز، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، سبزی کوفته تبریزی، آرد نخودچی، زعفران و فلفل و در نهایت مغز گردو، زرشک و آلو برای داخل کوفته نیاز خواهید داشت. برخی برای داخل کوفته از پیاز سرخ شده، تخم مرغ آب پز و گاهی جوجه درسته نیز استفاده می‌کنند.

مقدار مواد مورد نیاز برای تهیه کوفته تبریزی با لپه به شرح زیر است:

  • یک پیمانه لپه
  • یک پیمانه برنج
  • یک عدد پیاز
  • یک کیلو گوشت چرخ کرده
  • دو قاشق غذاخوری رب
  • دو عدد تخم مرغ
  • ۵ قاشق غذاخوری سبزی کوفته تبریزی
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • زعفران و فلفل به مقدار لازم
  • به مقدار لازم مغز گردو، زرشک و آلو

برای تهیه کوفته نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای تهیه کوفته تبریزی، ابتدا باید لپه را از شب قبل خیس کنید.
  2. درون قابلمه پیاز را سرخ کنید و یا از پیاز داغ آماده استفاده کنید و آن را همراه با رب و ادویه‌هایی مانند دارچین و زردچوبه تفت دهید و بعد داخل آن آب ریخته و اجازه دهید تا آب جوش بیاید.
  3. لپه‌ها را همراه با برنج پخته، درون آبکش بریزید،‌ سپس آنها را همراه با یک پیاز کوچک و کمی از گوشت چرخ کنید.
  4. به مواد چرخ‌شده، تخم مرغ و مابقی گوشت چرخ کرده را به همراه سبزی کوفته و آرد نخودچی اضافه کنید. 
  5. در این مرحله باید مواد را به‌خوبی ورز دهید.
  6. مقداری از مواد کوفته را برداشته و آن را شبیه به توپ در بیاورید. سپس داخل آن را گود کنید و پیاز داغ، آلو و مغز گردو و زرشک را درون آن قرار دهید.
  7. بعد از آماده شدن کوفته‌ها باید آنها را درون سسی که در ابتدا آماده کردید، بگذارید و اجازه دهید تا به‌خوبی سفت شوند. 
  8. اجازه دهید تا کوفته‌ها برای مدت ۲ ساعت و با شعله ملایم بپزند و بعد آنها را درون ظرف قرار دهید و نوش جان کنید.

کوفته تبریزی معروف‌ترین و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای تبریزی است، اما تبریزی‌ها به داشتن غذاهای لذیذ معروف هستند. از انواع آب گوشت، آش و کوکوهای خوشمزه گرفته تا انواع کباب، همگی به نمادی از فرهنگ غذایی تبریز تبدیل شده‌اند و محبوبیت بسیاری از آنها نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا بسیار است. 

مجله اسنپ اکسپرس

 

اين مطلب صرفا جنبه تبليغاتي دارد و کارناوال هيچ مسئوليتي در رابطه با آن را نمي‌پذيرد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.