karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

#هند سرزمین افسانه‌ها و خدایان ، سرزمینی پر از راز و رمز رویایی با تاریخ و فرهنگی غنی است .

در هنگام گشت و گذار در این سرزمین ، معابد و ساختمان‌های بسیاری خودنمایی می‌کنند اما معبد آکشاردام پایتخت چیز دیگریست .

وقتی وارد مجموعه آکشاردام می‌شوی ، عظمت و شکوه معبد آکشاردام بلافاصله نگاهت را مجذوب خودش می‌‌کند .

در میان عجایب و غرایب مکان‌های دیدنی هند ، معبد آکشاردام در دهلی نو یکی از مراکز پرجاذبه ای است که هرساله جاذب تعداد بسیاری گردشگر است و حدود ۷۰ درصد از گردشگران برای دیدار از این معبد به دهلی‌نو می روند . این معبد سومین معبد بزرگ هندوستان نیز به شمار می‌رود.

ساخت این معبد از آوریل سال ۲۰۰۰ شروع شد و در در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ بطور رسمی گشایش یافت .

آکشاردام به معنای جایگاه مقدس خداست …

کارناوال کفش‌هایش را به پا کرده و عزم سفر به معبد خدایان آکشاردام دارد ، با ما همراه شوید .

معبد آکشاردام
معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

ایده و طراحی

این معبد مکانی روحانی و مقدس برای پرستش خدای هندوهاست .

برای ساخت و طراحی آن از هنر و معماری سنتی و اصیل هندی بهره برده شده است  و برای به دست آوردن بهترین نتیجه بر روی معماری بناهای هندی در بین قرن های ۸ تا ۱۲ میلادی بسیار تحقیق کردند .

طرح و نقشه ی آکشاردام از سال ۱۹۶۸ توسط « ماهاراج یوگیجی » در نظرگرفته شده بود . او قصد داشت معبدی عظیم در حاشیه ی رود یامونا بسازد . چندین بار تلاش کردند این معبد را بنا کنند اما نتوانستند تا اینکه ماهاراج در سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت .

در سال ۱۹۸۲ جانشین او ، « ماهاراج پراموخ سووآمی » سعی کرد این طرح را عملی و اجرا کند و از مریدان سازمان سووآمی درخواست کمک کرد . این طرح به سازمان رشد و توسعه ی #دهلی (DDA) داده شد آنها مناطق مختلفی را پیشنهاد کردند ولی یوگیجی اصرار داشت به خاطر استادش این معبد در حاشیه رود یامونا ساخته شود .

معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

ساخت معبد آکشاردام

سال ۲۰۰۰ این پروژه عظیم شروع شد و گروهی شامل ۸ راهب هندو ناظر بر پروژه بودند . اولین حرکت بر روی فونداسیون انجام شد و چون خاک نرم اطراف رود برای ساخت چنین بنای عظیمی مناسب نبود حدود ۴٫۶ متر شن و ماسه با میله گرد ترکیب و ۱٫۵ متر بتن بر روی آن ریختند . ۵ میلیون آجر پخته شده نیز ارتفاع ساختمان را ۶٫۶ متر بالا برد و با مقداری بتن دیگر پوشانده شد و زمین زیر بنای اصلی معبد بدین ترتیب تکمیل شد .

ارتفاع بنا 43 متر است و 96 متر عرض و 109 متر طول دارد . بر روی بنای آکشاردام طرح‌های استادانه‌ای به اشکال گل‌‌ها ، جانوران ، رقصندگان ، نوازندگان و خدایان حک شده است . معماری معبد با استاندارد‌های معماری « ماهاریشی واتسو » ساخته شده و ترکیبی از سبک‌های معماری هندی به شمار می‌رود .

ساختار بنا کاملا از ماسه‌سنگ صورتی راجستانی و مرمر کاررا ایتالیایی تشکیل شده است . بر اساس راهنمایی‌های سنتی معماری هندی ، به جهت طول عمر بالاتر معبد از هیچ‌گونه سازه آهنی در ساخت معبد استفاده نشده است .

در معبد 234 ستون با حکاکی‌های زیبا ، 9 گنبد و 20000 پیکره از افراد مقدس دین هندو به چشم می‌خورد . همچنین در جای جای معبد پیکره‌های فیل به ابعاد واقعی آن به چشم می‌خورد که به جهت احترام به فیل و نقش پررنگ آن در تاریخ و فرهنگ هندیست . در مجموع 148 فیل به وزن 3000 تن در ساخت معبد به کار رفته است .

در زیر گنبد اصلی #معبد ، یک پیکره 3.5 متری از « سوآمیناران » کسی که معبد به او اختصاص داده شده ، قرار دارد . تمام پیکره‌ها از 5 فلز و مطابق سنن هندوها ساخته شده‌اند.

معبد آکشاردام
معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

سازندگان معبد آکشاردام 

حدود ۱۱ هزارنفر استادکار و کارگر بر روی این بنا کار کردند . علاوه بر آن تعداد بسیاری کشاورز و هزارن بانوی محلی به واسطه کار بر روی این پروژه کسب درآمد کردند .

بیش از ۶۰۰۰ تن سنگ رس از #راجستان به این معبد فرستاده شد . برش های اولیه سنگهای معبد توسط ماشین انجام شد اما حجاری و تزئینات بعدی با دست انجام شده است . معبد از ماسه‌سنگ صورتی است و همه مجسمه های داخل این معبد از طلا و روکش طلاست .

معبد آکشاردام
photo by Prajeeth Ramakrish
معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

بخش‌های مجموعه آکشاردام

بخش‌های مهم و دیدنی مجموعه شامل قسمت‌هایی چون :

سوآگاتام

معبد

آبیشک مندپ

نمایشگاه‌های هنری

آبنمای آهنگین

باغ‌های موضوعی 

در ادامه به بخش های مختلف این معبد می رویم و با آن ها آشنا خواهیم شد .

مجموعه آکشاردام

سوآگاتام

این مجموعه دارای درهای ورودی و  10 در به صورت نمادین است که معرف ده مسیر معروف فرهنگ هندیست. بازدیدگنندگان پس از عبور از این ورودی‌ها از ورودی‌های «خودگذشتگی» و «طاووس» عبور می‌کنند تا به ردپاهای مقدس یا چارنارویند برسند . در طی مسیر نمادهای سنتی هندو مانند خودگذشتگی ، زیبایی ، نیکی و خلوص در ساخت یک محیط معنوی نقش دارند .

هزینه ورود و ساعات بازدید: رایگان است و از ساعت 9:30 تا 18:30 بازدید دارد . میزان زمان مورد نیاز برای بازدید حدود 30 دقیقه است .

سوآگاتام

معبد آکشاردام

در قلب مجموعه آکشاردام ، معبد آکشاردام قرار دارد و همان طور که گفته شد جایگاه مقدس خدایان است .

فضای داخلی معبد به 9 فضای موضوعی مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام شامل حکاکی‌ها و تزئینات منحصر به فردی هستند . هنودها معتقدند با گذر از این فضاها ، می‌توان با مریدان معروف هندو ، ارواح مقدس و وجد و شعف آسمانی رو به رو شد .

نمای خارجی معبد آکشاردام ، تنها معبدی‌ است که حکاکی‌های فوق العاده و بی نظیری بسیاری را بر روی آن می‌توان مشاهده کرد که شامل پیکره‌های افراد مقدس هندوست . در پایین ساختمان معبد که راجاتی نامیده می‌شود ، موجوداتی چون فیل که نماد قدرت است و شیر نماد شجاعت را می‌توان دید .

هزینه ورود و ساعات بازدید: 9:30 تا 20:00 و حدود 45 دقیقه زمان خواهد برد.

هزینه ورودی ندارد و بازدید رایگان است .

داخل معبد آکشاردام
معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

آبیشک مندپ

مراسم آبیشک، مراسمی جهت استحمام تشریفاتی یکی از الهه‌های هندوست که به جهت برآورده شدن دعا ها انجام می‌پذیرد. در طی این مراسم، افراد در حین دعا و مناجات و سرود، بر روی مجسمه آب می‌پاشند.

آبیشک مندپ

نمایشگاه‌های هنری

 مجموعه هنری سحرآمیز و از لحاظ علمی خارق العاده که جنبه‌های متحول کننده فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد، بازدیدکنندگان را به بازدید هند باستان می‌برد.

نمایشگاه از سه بخش تشکیل می‌شود:

تالار ارزش‌ها

دکور فیلمسازی و سالن پخش فیلم

قایقرانی فرهنگی

هزینه ورود و ساعات بازدید: 10:00 تا 20:00

حدود 45 دقیقه زمان بازدید احتیاج دارید.

هزینه ورودی:

بزرگسالان: 170 روپیه

کهنسالان: 125 روپیه

کودکان 4 تا 11 سال: 100 روپیه

کودکان زیر 4 سال: رایگان

نمایشگاه‌های هنری
سالن پخش فیلم معبد آکشاردم

باغ‌های موضوعی

در مجموعه آکشاردام دو باغ موضوعی در ارتباط با طبیعت، تاریخ و فرهنگ هند هستند. در این میان با کودکان، زنان و مردان بزرگ هند آشنا خواهید شد و از عظمت هوش و افکارشان انگشت به دهان خواهید ماند.

باغ‌های موضوعی

آبنمای آهنگین

آبنمای آهنگین بخش جالب توجه و بسیار شاخص در فضای معبد است . در این قسمت هر شب برنامه‌ای علاوه بر رقص آب با رقص نور برگزار می‌شود که در طی آن به صورت قصه به تاریخ ۱۰۰۰۰ ساله هند اشاره می‌شود و داستان‌های آن به صورت نمایشی اجرا می‌شود .

مجموعه آکشاردام
آکشاردام3

 ویدیو دیدنی از آبنمای معبد آکشاردام

دسترسی به معبد آکشاردام

 1) از ایستگاه مترو

از ایستگاه مترو خارج شوید و به سمت راست حرکت کنید ، پس از طی 100 متر ، به سمت راست بپیچید و پس از طی 250 متر از ورودی شماره 1 آکشاردام وارد معبد شوید .

2) از فرودگاه (1 ساعت و نیم )

با استفاده از خط نارنجی مترو به ایستگاه مترو دهلی نو بروید . در این ایستگاه خط خود را عوض کنید و سوار خط زرد شوید . سپس در ایستگاه راجیو چوک پیاده شوید و دوباره خط خود را عوض کنید . این بار سوار خط آبی مترو شوید و در ایستگاه آکشاردام پیاده شوید .

3) از ایستگاه قطار دهلی نو ( 40 دقیقه )

از خروجی آجمری پیاده به سمت ایستگاه مترو دهلی نو حرکت کنید. با استفاده از خط زرد مترو به ایستگاه راجیو چوک بروید. در این ایستگاه خط خود را عوض کنید و با استفاده از خط آبی به ایستگاه آکشاردام بروید.

4) از ایستگاه قطار قدیمی دهلی نو ( 45 دقیقه )

تا ایستگاه مترو « چندنی چوک » پیاده روی کنید . با استفاده از خط زرد مترو به ایستگاه « راجیو چوک » بروید . در این ایستگاه خط خود را عوض کنید و با استفاده از خط آبی خود را به ایستگاه آکشاردام برسانید .

آدرس: هند ، دهلی نو ، نویدا مور ، معبد آکشاردام

Address: Noida Mor, New Delhi, Delhi 110092, India


تلفن: 2344 4344 11 91+

ساعات بازدید: سه شنبه تا یک شنبه ، ساعت 9:30 تا 18:30 

 دوشنبه‌ها تعطیل است.

هزینه بازید: ورود به معبد رایگان است.

هزینه بلیت نمایشگاه‌ها: 170 روپیه

هزینه بلیت آبنما: 30 روپیه

سوآگاتام
معبد آکشاردام
photo by Sandeep Mathur
معبد آکشاردام
photo by Divyansh Mathur

ویدئویی دیدنی از تمام قسمت های معبد آکشاردم

نکاتی که باید پیش از رفتن به مجموعه آکشاردام بدانید

1) وسایلی که اجازه دارید با خود به درون مجموعه ببرید :

کیف پول - کفش - کمربند - گذرنامه - کیف بانوان - پول - جواهرات - غذای کودک - بطری آب - ژاکت

2) وسایلی که اجازه ندارید با خود به درون مجموعه ببرید :

موبایل - دوربین - دستگاه‌های پخش موسیقی - لپتاپ - تبلت و هر گونه دستگاه الکترونیکی - اسلحه - چتر - چمدان - اسباب بازی - حیوان خانگی - خوردنی و نوشیدنی - تنباکو ، الکل و مواد مخدر

در صورت به همراه داشتن این اقلام ، در بخش چک امنیتی معطل خواهید شد .

3) معبد آکشاردام مکانی مذهبی و معنویست و لازم است در پوشش خود دقت کنید :

پوشش بالاتنه : پوشاندن شانه‌ها ، سینه ، ناف و قسمت بالایی بازوان ضروری است .

پوشش پایین تنه : باید حد اقل پایین تر از زانوان باشد .

معبد آکشاردام
معبد آکشاردام

سخن آخر

چطور بود ؟ نظر شما در مورد این معبد چیست ؟ اگر تجربه بازدید از این معبد را دارید ، آن را با ما به اشتراک بگذارید .

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با سلام. 3 بار از آکشاردام دیدن کردم. فوق العادهس

سلام من امسال رفتم هندوستان. به نظرمن هم زیباترین وفرهنگی ترین وتمیزترین اثردیدنی درهندوستان همین معبداست.

24 دی 1402

انتشار:13 دی 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

melika

فوق العادس یعنی بهترین قسمت سفرم بود حتی از تاج محل هم بیشتر مجذوبش شدم
ممنون از توضیحاتتون

انتشار:24 فروردین 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

امیر

بسیار زیبا اما چرا از ما 30 دلار گرفتن ؟!

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی همان طور که گفتیم ورود به خود معبد رایگان است اما برای ورود به مجموعه وسیع نمایشگاه ها و بازدید از آبنما باید هزینه پرداخت کنید همچنین آن که تورها برای راهنمایی و ارائه خدمات خود، هزینه ای را دریافت می کنند که اگر شما با تور بوده اید، این هزینه طبیعی و معقول به نظر می رسد.

03 آذر 1395

انتشار:03 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.