karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

آبشار آلدیجارفوس
photo by Jens Klettenheimer AWESOME

گاهی که پای حرف های پدربزرگ و مادربزرگ هایمان می نشینیم نصیحتمان می کنند که تا جوانیم به سفر و گشت و گذار برویم و کمی از دغدغه های روزانه دور شویم، اما همیشه بهانه برای سفر نرفتن زیاد است، امروز تصمیم گرفتیم بهانه ها را کنار بگذاریم، کوله بار را ببندیم و راهی جایی شویم که فرسخ ها با ما فاصله دارد.

به ایسلند خواهیم رفت؛ کشوری نسبتا کوچک در شمال اقیانوس اطلس که بهشتی از زیبایی های طبیعی را در خود جای داده، سرزمینی جزیره ای و خوش آب و هوا که تا به حال تصاویر زیادی از آن دیده ایم،. برخی از این تصاویر زیبا را می توانید در لینک های زیر تماشا کنید:

تصاویری زیبا از جاذبه های ایسلند

تصاویری شگفت انگیز از طبیعت رویایی ایسلند

تصاویری از ماجراجویی در طبیعت دست نخورده ایسلند

در ایسلند هزاران آبشار وجود دارد؛ آبشارهایی با آب زلال و پاک که زیبایی باورنکردنی آن ها چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می کند. کارناوال سعی دارد شما را بیشتر با جاذبه های طبیعی این کشور آشنا کند، جایی که حتی برای یکبار هم که شده در زندگی باید به آن سفر کنید تا قطعه ای از بهشت را روی زمین دیده باشید.

امروز آبشاری به نام آلدیجارفوس (Aldeyjarfoss) را برگزیده ایم که از حیرت انگیز ترین دیدنی های طبیعی در ایسلند است، همراه ما بیایید تا از نزدیک با این آبشار آشنا شویم.

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
photo by Alexandre Pierre

چرا بازدید از آبشار آلدیجارفوس؟


- از زیباترین آبشارهای ایسلند است.

- منظره ی این آبشار بسیار فوق العاده است.

- تضاد رنگ ها را به وضوح در این پدیده می توانید لمس کنید.

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس

آشنایی با آلدیجارفوس | Aldeyjarfoss Waterfall

در هر مکانی از ایسلند که قدم بگذارید، مطمئنا شاهد طبیعتی بکر و دیدنی خواهید بود؛ اینجا مهد جنگل ها، رودها، دریاچه ها و درختان سرسبز و با طراوت است. در شمال ایسلند رودخانه ای به نام  (Skjálfandafljót) جاری شده که حدودا 178 کیلومتر طول آن است و چهارمین رود بلند در کشور ایسلند محسوب می شود.

آب این رود از یخچالی طبیعی به نام (Vatnajökul) در فراز کوهستان های مرتفع شمال ایسلند تامین می شود و در محل های بسیاری سقوط را تجربه می کند و آبشارهایی را می سازد که در دنیا بی نظیر و بی همتا هستند. آبشار آلدیجارفوس هم یکی از همین سقوط هایِ شگفت انگیز آب در طول این رودخانه ی عظیم است. در آبشار آلدیجارفوس آب از ارتفاع حدود 20 متری به پایین می ریزد و این اتفاق آن قدر محشر رخ می دهد که سبب شده گردشگران از شهرها و کشورهای مختلف برای تماشای آن به سوی آبشار آلدیجارفوس رهسپار شوند.

شاید در ابتدا تصور کنید که آبشاری 20 متری در سراسر دنیا بسیار زیاد هستند و حتی در ایران هم آبشارهایی بلندتر از این مورد وجود دارد پس چرا باید آلدیجارفوس را ترجیح دهیم؟

پاسخ این سوال بسیار آسان است، ترکیب رنگ در این آبشار، خارق العاده و خاص می باشد؛ سنگ های رودخانه در قسمت این آبشار به رنگ تیره و آتشفشانی (

بازالتی) هستند و آب رود کاملا سفید رنگ دیده می شود به همین دلیل در کنار هم تضاد فوق العاده ای به وجود آورده اند که آبشار را ویژه و خاص کرده است.

گویا اینجا همه چیز دست در دست هم داده اند تا منظره ای خارق العاده خلق شو.د مناظر سرسبز اطراف هم زیبایی آبشار را دو چندان می کنند و همین ترکیب خوب و بجای اجزای طبیعت است که نظر بازدیدکنندگان  آلدیجارفوس را به خود جلب می کند.

زمین شناسان عقیده دارند که این آبشار دقیقا روی میدانی گدازه ای شکل یافته که حاصل فوران آتشفشان ها در 9500 سال پیش بوده است و رفته رفته و به مرور زمان به شکل امروزی در آمده اند، اگر به تصاویر با دقت بیشتر نگاه کنید می توانید لایه های مختلف سنگ را به وضح ببینید. وجود گدازه های چندصد ساله هستند که سبب به وجود آمدن این سنگ های تیره رنگ شده اند، سنگ هایی که آب زلال آبشار در مقابلشان تا حد برف سفید به نظر می آیند.

هر چه از منظره ی خاص آبشار بگوییم کم است تنها همین را بدانید که آن قدر شما را محو خود می کند که به راحتی ساعت ها می گذرد و متوجه گذر رمان نخواهید شد.

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس

آبشار آلدیجارفوس را در ویدیو تماشا کنید

 

تفریحات اطراف آلدیجارفوس

مطمئنا گردشگران به سوی این آبشار می روند تا از زیبایی های آن لذت ببرند و ساعاتی را با طبیعتی باورنکردنی آن خلوت کنند. اما تفریحات دیگری نیز در اطراف این آبشار زیبا وجود دارد که بازدیدکنندگان را سرگرم می کند با هم بیشتر به تفریحات موجود در این ناحیه می پردازیم:

1- شنا

بعد از چند دقیقه خیره شدن به آبشار حتما فکر شنا کردن در آب های سفید رنگ آبشار به ذهنتان خطور خواهد کرد. خبر خوب این که هیچ محدودیتی برای شنا و آب بازی در این آبشار وجود ندارد و می توانید بدون هیچ دغدغه و نگرانی در حوضچه ی پائین آن شنا کنید و حسابی افکار و جسمانتان را شست و شو دهید. شنا لذت بخش ترین تفریح در کنار این آبشار است که هیچ هزینه ای هم برای شما در بر نخواهد داشت اما مطمئنا تجربه ای تکرار نشدنی خواهد بود.

توجه داشته باشید آب جاری در این آبشار بسیار خنک است و پیشنهاد می شود در هنگام ظهر که آفتاب به صورت مستقیم به آبشار می تابد را برای شنا انتخاب نمایید.

آبشار ایسلند

2- پیاده روی

در اطراف آبشار آلدیجارفوس هوا آن قدر خوب است که حتما دوست خواهید داشت نفسی عمیق و از ته جان بکشید، در اطراف آبشار پرسه بزنید و بر روی سنگ ها بالا و پایین بپرید، حتی روی چمن های سبز زمردین غلت زده و دراز بکشید.

آبشار ایسلند
آبشار ایسلند
آبشار ایسلند

3- دوچرخه سواری

موقعیت آبشار آلدیجارفوس به گونه ای است که فرسخ ها دور تر از مراکز شلوغ شهر ها خواهیم بود، هیچ اتومبیل و دودی دیده نمی شود، طبیعتی بکر و زیبا. گردشگران از زیبایی های این ناحیه سیر نمی شوند به همین دلیل تعداد زیادی از آن ها همراه خود دوچرخه می آورند تا بتوانند وسعت بیشتری از مناظر را تماشا و لمس کنند.

ایسلند

4- عکاسی

همیشه عکاسی از طبیعت و به ویژه آبشارها از فعالیت های محبوب افرادی است که به دیدار این مکان ها می روند اما آبشار آلدیجارفوس به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد برای عکاسان حرفه ای به شمار می آید. اگر شما هم علاقمند هستید که از آبشارها مثل عکاسان حرفه ای عکس بگیرید روی لینک زیر کلیک نمایید:

آموزش عکاسی از آبشار

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس

نظاره گر تماشای تلاش عکاسان حرفه ای در آبشار آلدیجارفوس باشید

 

5- تماشای غروب خورشید

همانطور که قبل تر بیان کردیم ترکیب رنگ های گوناگون در کنار هم از مهم ترین نکاتی است که این آبشار را دیدنی نموده، حال منظره ی آبشار را در زمان طلوع و غروب خورشید تصور کنید و به زیبایی های این پدیده ی طبیعی رنگی سرخ و نارنجی بیافزاید. مطمئنا شاهد شاهکاری باورنکردنی خواهید بود. تماشای غروب آفتاب هم از محبوب ترین فعالیت ها در نزد بازدیدکنندگان آبشار آلدیجارفوس است.

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس

6- کایاک سواری | ماجراجویی مخصوص ورزشکاران

برای کسانی که با کایاک سواری آشنایی ندارند باید بگوییم که کایاک به قایق هایی باریک گفته می شود که پاروئی هستند و از آن ها برای قایق سواری در رودخانه های خروشان استفاده می شود. کایاک سواری تفریح مشهوری بین افرادی که برای دیدن آبشار آلدیجارفوس می آیند، نیست اما تا به حال افراد زیادی در دریاچه ی پائین این آبشار کایاک سواری کرده اند و یا حتی افرادی بودند که با قایق هایشان از بالای آبشار به پائین پریده اند.

باید بدانید که افرادی که علاقمند به این فعالیت هستند باید همه ی وسایل را همراه بیاورند زیرا هیچ امکاناتی در این زمینه در اطراف آبشار آلدیجارفوس وجود ندارد و البته باید حتما ورزشکارانی ماهر باشند تا دچار حادثه نشوند.

آبشار ایسلند

ماجراجویی کایاک سوار حرفه ای را در آبشار آلدیجارفوس تماشا کنید

 

امکانات رفاهی منطقه

ایسلند سرزمین طبیعت است و همیشه تلاش شده که چهره ی حقیقی جاذبه های گردشگری طبیعی این کشور از بین نرود و تا جایی که امکان دارد طبیعت به صورت دست نخورده باقی بماند. به همین دلیل شاهد وجود هتل و رستوران ها ی لوکس در اطراف آبشار آلدیجارفوس نخواهید بود، اینجا امکانات در پارکینگ و سرویس بهداشتی خلاصه می شود و هرچه را که فکر می کنید به آن نیاز خواهید داشت حتما با خود بیاورید.

حتی سعی شده که جاده ی خاکی منتهی به آبشار هم آسفالت نشود که البته ممکن است در سال های آینده برای رفاه بیشتر گردشگران در این منطقه جاده سازی پیشرفت بیشتری داشته باشد.

آبشار ایسلند
آبشار ایسلند

بررسی زمین شناسی | سرزمینی مملو از گدازه های آتشفشانی

آتشفشان ها در سراسر کره ی زمین پراکنده شده اند اما برخی مناطق آتشفشان ها به صورت متراکم تری در کنار هم قرار گرفته اند مانند کشور های ژاپن و اندونزی که در این زمینه معروف هستند. کشور ایسلند هم دارای آشتفشان های زیادی است و در حقیقت از فعالترین مناطق آتشفشانی در کل دنیا به حساب می آید. به همین دلیل چشمه های آب گرم و کوه هایی از جنس سنگ های آتشفشانی به وفور در این کشور دیده می شوند به همین دلیل یه ایسلند لقب سرزمین عجایب زمین شناسی را داده اند.

اگر بخواهیم خیلی کلی و کامل درباره ی وضعیت زمین شناسی در ایسلند صحبت کنیم دو ویژگی مهم از دید زمین شناسان در ایسلند وجود دارد؛ یکی گردهمایی صخره های بازالتی، چشمه های آب گرم، دره، کوه ها در کنار هزاران یخچال طبیعی می باشد و دیگری وجود ستون هایی بازالتی منحصر به فرد و دیدنی است که به راستی در دنیا بی نظیر هستند و در اشکال و ابعاد گوناگون در این کشور یافت می شوند.

و اما بررسی زمین شناسی آبشار آلدیجارفوس: به صورت کلی آبشارهایی که در مسیر رود Skjálfandafljót قرار دارند پدیده هایی هستند که سنگ های بازالتی را به نمایش می گذارند بدون شک در هیچ جای دنیا آبشارهایی به زیبایی و عظمت آبشارهای موجود روی این رود نیستند. آلدیجارفوس هم از این قضیه مستثنی نیست، در سال های دور آتشفشان ها فوران کردند و گدازه هایشان در این منطقه جمع شده اند و به مرور صخره های عظیم بازالتی را به وجود آورده اند که همان خنک شده و خشک شده ی گدازه های داغ آتشفشانی هستند. زمین های اطراف این آبشار هم برای کشاورزی بسیار مناسب هستند به همین دلیل شاهد وجود پوشش گیاه انبوه و زیبا در اطراف آبشار هستیم که غنی بودن خاک این ناحیه نیز مدیون فوران های پیاپی آتشفشان ها در سال های دور بوده است.

آبشار ایسلند
آبشار ایسلند
آبشار آلدیجارفوس

بهترین زمان سفر

در همه ی فصل ها ماجراجویان و گردشگران برای بازدید از این آبشار زیبا اقدام می کنند اما بهترین زمان ها برای دیدن این پدیده ی شگفت انگیز به شرح زیر هستند:

بهار: بسیاری بهترین زمان برای دیدن آبشار را فصل بهار می دانند زیرا برف کوه ها آب شده و آبشار در پر آب ترین حالت خود قرار می گیرد.

تابستان: اگر علاوه بر بازدید از آبشار علاقمند به پیاده روی، دوچرخه سواری و دیگر تفریحات در اطراف این مکان هستید تابستان بهترین زمان است زیرا می توانید به راحتی در آب شنا کرده و با کمی تامل در آفتاب خشک شوید و به راحتی به پیاده روی در اطراف بپردازید.

زمستان: برخی از ماجراجویان و عکاسان زمستان را برای دیدن این آبشار انتخاب می کنند زیرا در این منطقه و در زمستان ها اغلب برف می بارد و آبشار خاص و منحصر به فرد به نظر می رسد.

آبشار آلدیجارفوس

کجا بمونیم؟

برای دیدن آبشار آلدیجارفوس خوب است که یک روز کامل را در نظر بگیرید تا بتوانید به خوبی از زیبایی های آبشار، مناظر اطراف و طلوع و غروب آفتاب بهره مند شویدبه همین منظور بحث اقامت به میان می آید هیچ امکاناتی برای برپا کردن چادر در اطراف آبشار در اختیار شما قرار نمی گیرد بنابراین بهترین کار برای سپری کردن شب هتل است، چند هتل هستند که فاصله ی زیادی با این آبشار ندارند در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم:

-هتل لاکسا | Hótel Laxá: اقامتگاهی سه ستاره اما لوکس و مناسب که از طریق لینک مقابل می توانید آن را رزرو نمایید: لینک

-هتل Reynihlid: اقامتگاهی چهار ستاره و بسیار خوب که با کلیک روی لینک رو به رو می توانید آن را رزرو نمایید: لینک

- مسافرخانه ی Vogafjós: که اقامتگاهی دو ستاره و معمولی است اما می تواند اقامتی به یادماندنی را برای گذراندن شب به صورت دسته جمعی مهیا کند، روی لینک مقابل کلیک کنید تا آن را رزرو نمایید: لینک

حدود قیمت:

130 تا 200 دلار (معادل حدودا 450 تا 600 هزار تومان) توجه داشته باشید که هزینه ها به نسبت نوع اتاق و زمان اقامت نیز متفاوت هستند.

 

هتل لاکسا

هتل لاکسا ایسلند
هتل لاکسا ایسلند

هتل Reynihlid

هتل Reynihlid

دسترسی

برای دیدن آبشار آلدیجارفوس باید رودخانه (Skjálfandafljót) را دنبال کنید، یکی از معروف ترین آبشار های موجود روی این رود (Goðafoss) نام دارد که از شهرت زیادی در ایسلند برخوردار است و تقریبا از هر شهری به راحتی به وسیله ی وسایل نقلیه عمومی می توانید به سوی این ابشار بروید، هنگامی که به این آبشار رسیدیدن حدودا باید 842 کیلومتر را در مسیر رود ادامه دهید؛ به جاده ای به نام F26 خواهید رسید که جاده ای خاکی است و تنها با ماشین های شاسی بلند و قوی می توانید در آن به سفرتان ادامه دهید البته بسیاری از گردشگران اتومبیل هایشان را در ابتدای همین جاده رها می کنند و مسیر را با پایه پیاده یا دوچرخه ادامه می دهند، این جاده ی خاکی را حدودا باید 5 کیلومتر ادامه دهید بنابراین اگر تصمیم به پیاده روی دارید باید بدانید که کار سختی در پیش خواهید داشت و اغلب گردشگران پیاده موفق به دیدن آلدیجارفوس نمی شوند.

پس از طی 5 کیلومتر می توانید مزارع سرسبز اطراف آبشار مورد نظر را ببینید اینجاست که پارکینگی برای اتومبیل ها فراهم شده و می توانید از آن استفاده نمایید، از پارکینگ تا آبشار حدودا 10 دقیقه پیاده روی نیاز است بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما با اتومبیل وارد مسیر خاکی منتهی به آبشار شوید.

*نکته مهم: توجه داشته باشید برای رسیدن به آبشار و ورود به محوطه ی آن باید از دربی بزرگ عبور کنید این دروازه را باید خودتان باز و سپس ببندید.

آدرس: ایسلند، آبشار آلدیجارفوس.

.Address: Sprengisandsleið, Iceland

آبشار آلدیجارفوس را در نقشه کارناوال پیدا کنید

آبشار آلدیجارفوس

دیدنی های اطراف

اگر به طبیعت گردی علاقمند هستید ایسلند بهترین و رویایی ترین کشور برای شما است اما شاید بخواهید با دیگر دیدنی های اطراف آبشار زیبای آلدیجارفوس هم آشنا شوید تا در سفرتان از آن ها هم دیدن نمایید به همین دلیل نگاهی داریم به محبوب ترین و نزدیک ترین جاذبه های گردشگری در اطراف این آبشار:

- آبشار Goðafoss: یکی از زیباترین آبشارهای ایسلند است که فاصله ی نسبتا کمی با آلدیجارفوس دارد.

- کاخ موزه ی چمن | Turf House Museum: منطقه ای که همه ی ساختمان هایش مزین به چمن هستند.

- موزه حمل و نقل | Ystafell Transportation Museum: در آن اتومبیل های کهن نگهداری می شود.

آبشار Goðafoss

آبشار Goðafoss

موزه چمن ایسلند

موزه چمن اسیلند

موزه اتومبیل ایسلند

موزه اتومبیل ایسلند

توصیه کارناوال 

برای سفر به ایسلند باید عاشق طبیعت باشید، همه ی اجزای طبیعی در این کشور در کنار هم قرار گرفته اند و غوغایی عجیب به پا کرده اند پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به این کشور ویدئوهای ناب کارناوال درباره ی این سرزمین را هم تماشا کنید:

ویدیوی HD از خورشید نیمه شب در سرزمین یخی ، ایسلند

کشف زیبایی های کشور ایسلند با قایق کایاک ، ویدیو HD

ویدیو HD از طبیعت بکر ایسلند

ویدیو HD از سفری متفاوت به ایسلند

آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس
آبشار آلدیجارفوس

سخن آخر

درباره ی کشور ایسلند و زیبایی هایش چقدر اطلاع دارید؟

آیا علاقمند به سفر به شهرهای این کشور زیبا هستید؟

دوست دارید کارناوال به چه ناحیه ای از ایسلند سفر کند؟

منتظر دیدگاههای شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.